Prowadzenie bloga firmowego – jak zacząć?

Prowadzenie bloga firmowego – jak zacząć?

Słyszałeś gdzieś, że blog firmowy to dobry pomysł na promocję firmy. Niby mógłbyś go wykorzystać, ale… zastanawiasz się czy blogowanie rzeczywiście ma jakiekolwiek przełożenie na realizację celów marketingowych Twojej firmy. Odpowiedź na to pytanie może brzmieć „jak najbardziej tak!”, ale… tylko pod warunkiem, że umiejętnie wykorzystasz siłę tego narzędzia komunikacji. Oto garść praktycznych wskazówek, które pomogą Ci rozpocząć przygodę z prowadzeniem bloga firmowego.

Z tekstu dowiesz się:

  • czym jest blog firmowy,
  • po co prowadzić bloga firmowego,
  • jak założyć bloga firmowego krok po kroku,
  • jak znaleźć tematy,
  • jak zwiększyć potencjał SEO wpisów blogowych,
  • czy prowadzić bloga samodzielnie, czy korzystać z pomocy specjalistów.

Artykułem rozpoczynamy cykl poświęcony temu, jak skutecznie prowadzić bloga. W kolejnych wpisach uwagę skoncentrujemy na:

  • specyfice artykułów na bloga – zarówno z perspektywy „językowej”, marketingowej, jak i SEO,
  • prowadzeniu bloga przy działalności e-commerce,
  • tym, co zrobić ze starymi wpisami blogowymi, żeby wykorzystać ich potencjał,
  • sposobach promocji wpisów blogowych.

Czytaj więc dalej i… szykuj się na więcej 🙂

Czym jest blog firmowy, a czym nie?

Blog to bardzo szerokie pojęcie. W końcu blogować może każdy – o swoich przemyśleniach na temat ekologii, krajach odwiedzonych podczas podróży, gotowaniu, zbieraniu znaczków itd. Blog firmowy jest jednak czymś nieco innym.

A zatem czym?

To niby bardzo proste pytanie, prawda? Jak w takim razie na nie odpowiesz? Gdyby ktoś zapytał mnie o to 10 lat temu, powiedziałabym, że to miejsce na umieszczanie aktualności o firmie i nowinek branżowych. Nie jest to oczywiście zła odpowiedź, ponieważ blog rzeczywiście daje dużą swobodę działania i mogą się znaleźć i posty o takiej tematyce. Jeżeli jednak chcesz, aby ta sekcja Twojej strony internetowej realnie wspomogła działania marketingowe i SEO, musisz do niego podejść zupełnie od innej strony. Jakiej? Odwróćmy na chwilę role.

Czy Tobie samemu zdarza się, choć raz na jakiś czas, przeglądać blogi firmowe – np. przedsiębiorstw działających w Twojej branży? A może trafiasz na nie, gdy szukasz porady na określony temat? Być może właśnie na ten wpis trafiłeś, poszukując informacji o blogach firmowych? No właśnie…

Blog firmowy to coś więcej niż zestaw artykułów o tym „co tam się dzieje w firmie”. To narzędzie marketingowe, przy pomocy którego możesz zwiększyć swoją widoczność w przestrzeni Internetu, a co za tym idzie – docelowo – pozyskać nowych klientów i wzmocnić pozycję na rynku.

Jak blog firmowy może pomóc w działaniach SEO, SEM i wizerunkowych?

Dobrze prowadzony blog może przynieść Twojej firmie wyraźne korzyści – i to na wszystkich trzech wymienionych powyżej polach, na każdym z czterech etapów działań marketingowych: od wzbudzenia zainteresowania, przez pozyskanie leadów, aż po finalizację transakcji i budowanie wizerunku marki.

1) Blog pozwala zwiększyć ruch na stronie www

Wzrost liczby odwiedzin strony www to większa szansa na to, aby zachęcić potencjalnych klientów do skorzystania z usług lub zakupu oferowanych produktów. Jeśli prowadzisz bloga – regularnie! – to każdy kolejny wpis jest indeksowany przez wyszukiwarki, w efekcie czego informacja o stronie może pojawić się wyżej w wynikach SERP-ach.

Gdy kolejne wpisy będą poruszały tematy związane z Twoją branżą, znacząco wspomogą pozycjonowanie long-tail (na „długi ogon”), które jest absolutną podstawą inbound marketingu. To zaś kolejny kamyczek do pozycjonerskiego ogródka.

To nadal nie koniec! Co robisz z ciekawymi artykułami? Dzielisz się nimi. Komentujesz je. Udostępniasz znajomym w mediach społecznościowych. Każda taka akcja oznacza większą widoczność Twojej marki w sieci. Nie stać Cię na to, żeby tego sobie odmówić!

2) Pomaga generować leady

Pod modnie, ale egzotycznie brzmiącym wyrażeniem „pozyskiwanie leadów” kryje się zdobywanie namiarów na klientów, co do których istnieje większe prawdopodobieństwo, że zdecydują się na dokonanie transakcji.

Jak blog pomaga na tym polu? Ot, wystarczy, że we wpisie blogowym umieścisz odpowiednie call-to-action oraz skłonisz odbiorców do pozostawienia adresu e-mail i zapisania się np. na newsletter. Jeśli czytelnik, zachęcony treścią, zdecyduje się na to, wówczas możesz mu o sobie przypominać (kolejnymi wpisami blogowymi). Skutek? Wzmacniasz w nim świadomość istnienia marki.

To jednak nie wszystko. W ciekawym i merytorycznym wpisie na temat powiązany z Twoją działalnością możesz spokojnie „przemycić” informację o swojej firmie lub zachęcić czytelnika do kontaktu w celu pogłębienia wiedzy. To również może zadziałać, jeśli zostanie podane w atrakcyjny sposób.

3) Wzmacnia wizerunek eksperta w branży

Dobre, eksperckie teksty, w których znajdują się konkretne wskazówki i wartościowe informacje, udowadniają, że w swojej branży jesteś ekspertem. A jeśli są napisane przez poszczególnych pracowników – najlepiej z podaniem personaliów – pozwalają klientom poznać ich bliżej. To może być początek długoterminowej relacji. Dobrze jest przecież rozmawiać z kimś, kogo już się „zna” – choćby i z czytania tekstów branżowych jego autorstwa.

4) Długofalowo wspiera promocję

Wpisy na blogu nie znikają. Dlatego warto zadbać o publikowanie tzw. evergreen contentu, czyli postów, które są i będą przydatne zawsze. Dzięki temu masz szansę stworzyć niemal perpetuum mobile, bo odbiorcy będą wracać do tych tekstów.

Oczywiście to nie wszystkie powody, dla których warto zdecydować się na prowadzenie bloga. Myślę jednak, że te wymienione powyżej są wystarczające, aby uwzględnić to narzędzie w swojej strategii promocyjnej.

Jak zacząć prowadzić bloga?

Na początek najważniejsze: załóż bloga w tej samej domenie co Twoja strona www!

Dlaczego to takie ważne? Blog, jak już wiesz, niesie za sobą OGROMNY potencjał SEO. Nie możesz więc sobie pozwolić na to, aby trafił na domenę niepowiązaną bezpośrednio z www Twojej firmy, czyli np. na platformę blogową. Z takich narzędzi również można korzystać, ale… to temat na inny wpis.

Blog powinien być więc wydzieloną sekcją strony www – tak jak jest to również u nas. Poza powodami SEO, takie rozwiązanie jest korzystne także dlatego, że odwiedzający Twoją stronę łatwiej trafią na dobrze widoczny blog. A skoro tak, chętniej do niego zajrzą i poznają bliżej.

Najlepszym adresem dla bloga jest: [twojadomena].pl/blog, a nie np. blog.[twojadomena].pl.

Z technicznego punktu widzenia warto również zadbać o przyjazne celom SEO adresy URL wszystkich wpisów. Jednak zdecydowanie ważniejsze są założenia merytoryczne.

1) Określ, do kogo piszesz

Blog firmowy nie jest pamiętnikiem. Piszesz go więc nie dla siebie, a po to, aby wnieść wartość dodaną w życie odbiorców – i to tych, którzy potencjalnie mogą być odbiorcami rozwiązań, jakie oferujesz na rynku. Dlatego musisz dokładnie wiedzieć:

  • kim oni są,
  • co ich interesuje,
  • jakie są ich problemy i potrzeby,
  • jakich rozwiązań poszukują – a w konsekwencji: jak Ty możesz je im dostarczyć.

Aby to zrobić, nie wystarczy określić „profilu demograficznego” grupy docelowej. Najlepiej, jeśli stworzysz persony swoich odbiorców, a zatem zwizualizujesz – najdokładniej jak to możliwe – każdą z grup odbiorców.

Przykładowo, personami odbiorców bloga prowadzonego przez biura podróży mogą być np.:

  • Ewa, trzydziestokilkuletnia singielka, która lubi aktywnie spędzać czas i interesuje się odkrywaniem egzotycznych miejsc, a jednocześnie dysponuje zasobnym portfelem.
  • Jacek i Anna – małżeństwo po 50-tce, które szuka niedrogich wczasów zorganizowanych w ciepłym kraju.
  • Adam i Kasia – para studentów po 20-tce z niezbyt zasobnym portfelem, ale małymi wymaganiami co do warunków pobytu. Chcą przeżyć przygody.
  • Tomek – 40-latek pasjonujący się historią, którego interesują wycieczki objazdowe po mniej oczywistych kierunkach

Podaję oczywiście bardzo ogólny przykład. Jednak Twoja persona powinna mieć dookreślone:

  • cechy demograficzne (wiek, płeć, stan cywilny, miejsce zamieszkania – miasto/wieś – zawód itp.),
  • zainteresowania,
  • cechy charakteru,
  • typowe problemy, z jakimi się zmaga,
  • zachowania.

Przy tworzeniu person możesz skorzystać z narzędzi ułatwiających ten proces – np. z Make My Persona. Im dokładniejsza charakterystyka, tym lepiej zrozumiesz swoich odbiorców. Dzięki temu będziesz mógł stworzyć teksty przydatne z punktu widzenia potencjalnych klientów.

Tworzenie person przy pomocy narzędzia Make My Persona

2) Przygotuj listę zagadnień, które zainteresują odbiorców

Wiesz, kto może Cię potencjalnie czytać i co go interesuje. Teraz czas zastanowić się nad tym, o jakich zagadnieniach napisać, żeby:

  1. zainteresować czytelników,
  2. rozwiązać ich problemy,
  3. odpowiedzieć na kluczowe pytania, które zadają.

Zacznij od burzy mózgów, najlepiej w większym zespole – wypisz wszystkie zagadnienia związane z prowadzoną przez Ciebie działalnością, które mogą się wydać interesujące. Pamiętaj: nie chodzi tylko o wąską listę tych ściśle powiązanych z sednem oferty. Im szerzej spojrzysz na swoją niszę, tym lepiej. I to z dwóch powodów:

  • na długo nie zabraknie Ci pomysłów na to, o czym prowadzić bloga
  • szerokie spektrum tematów równa się dużym możliwościom w kontekście pozycjonowania long-tail.

Na tym nie koniec. Powtórzmy po raz kolejny: nie piszesz dla siebie, a po to, żeby rozwiązać problemy czytelników. I to aktualne problemy. Dlatego warto poszukać inspiracji w bieżących trendach w sieci. Research prowadź tak, aby sprawdzić przede wszystkim:

  1. jakie pytania związane z Twoją niszą biznesową zadają internauci,
  2. jakie tematy są im najbliższe i budzą największe zaangażowanie (np. są udostępniane i komentowane w mediach społecznościowych).

Jak i gdzie? Sposobów jest co najmniej kilka.

Możesz np. skorzystać z BuzzSumo. Tu wystarczy wpisać hasło – frazę kluczową powiązaną z Twoją branżą. Otrzymasz informację zwrotną ze wskazaniem najpopularniejszych artykułów w sieci na ten temat z ostatniego roku (albo innego okresu – w zależności od tego, jak ustawisz wyszukiwarkę). Co to daje? Sprawdzisz, jakie tematy, w których możesz się wypowiedzieć, angażują użytkowników.

Załóżmy, że zajmujesz się tworzeniem aplikacji mobilnych. Wpisujesz w BuzzSumo hasło „aplikacje mobilne”. Oto, co wyskakuje:

Wyniki zaangażowania, które budzą poszczególne artykuły nie są może powalające, ale dają Ci rozeznanie, o czym warto napisać. W tym przypadku dobrymi tematami na bloga będą np.:

  • aplikacje mobilne przydatne w górach / w podróży (tekst wskazujący na rozwiązania, które może przygotować Twoja firma),
  • aplikacje w branży retail,
  • aplikacje mobilne a e-learning.

Analogicznie do BuzzSumo działa Content Explorer. W obu przypadkach możesz na początek skorzystać z okresów próbnych i wykorzystać je maksymalnie, aby pozyskać wartościowe informacje.

Dobrze też sprawdzić Google Trends albo… pójść nieco na skróty i wpisać w Google hasło w stylu „najlepsze artykuły o…”. To ostatnie rozwiązanie działa znacznie lepiej, gdy zapytanie wpiszesz po angielsku. Anglojęzyczne zapytania mają jeszcze jedną zaletę: czasem, robiąc research w tym języku (a więc korzystasz z bardziej „globalnej” części internetu), nieco wyprzedzisz trendy w Polsce. Dzięki temu możesz być pierwszym lub jednym z pierwszych, którzy poruszą dany temat.

3) Przełóż tematy na słowa kluczowe

Gdy lista tematów będzie gotowa, czas sprawdzić, jaki wykazują potencjał SEO. Jak to zrobić? Np. przy pomocy:

Możesz również przyjrzeć się wynikom autouzupełniania, które podpowiedzą, o co pytają Google użytkownicy w kontekście „Twoich” tematów.

Takie pytania powiązane z tematem „pisanie tekstów” podaje Answer The Public. Wiele z nich (może poza tymi związanymi z rapem i hip-hopem 🙂 ) mogłoby być gotowymi tematami na wpis na naszym blogu.

To nie koniec kwestii, o które warto zadbać przy planowaniu zawartości bloga w kontekście SEO.

Wiesz już, jakie tematy interesują Twoich odbiorców. Wiesz też, jakie słowa kluczowe z nimi powiązane niosą za sobą wysoki potencjał w wynikach wyszukiwania. Teraz czas odpowiedzieć na kolejne pytania:

  1. na jakie słowa kluczowe Twoja strona www jest już widoczna w sieci (jeszcze przed założeniem bloga)
  2. jak to się ma do widoczności konkurencji
  3. jak wygląda „sezonowość” zapytań w Google. W czym rzecz? Przykładowo, jeśli sprzedajesz sprzęt sportowy, możesz się spodziewać, że wiosną większy potencjał będą za sobą niosły teksty o deskorolkach czy rowerach, a zimą – te o nartach. Ty musisz jednak nieco wyprzedzić fakty i mieć je gotowe zanim nadejdzie apogeum popularności danego zagadnienia.

W tym wszystkim może pomóc np. Senuto. Na podstawie zebranych danych będziesz w stanie przygotować dokładny plan każdego z artykułów – z chwytliwym tematem o wysokim potencjale SEO, nagłówkami HX z frazami kluczowymi (tak, aby wpisy wzajemnie się nie „kanibalizowały”, tj. nie odbierały sobie popularności z uwagi na pokrywający się zestaw słów kluczy) i z konkretnymi datami publikacji. Takie działania mogą przynieść – w długofalowej perspektywie – ogromny wzrost widoczności serwisu.

4) Stwórz listę co najmniej kilku-kilkunastu tematów

Na początku będzie najłatwiej, bo możesz zacząć od absolutnie podstawowych zagadnień związanych z branżą. Dlatego wykorzystaj to i zrób od razu długą listę – przyda Ci się, aby zaplanować publikacje w długofalowej perspektywie. Dopisuj do niej kolejne pomysły, gdy tylko przyjdą Ci do głowy. Wystarczą nawet same hasła – przekujesz je na konkretne tematy, kiedy przyjdzie czas na pisanie.

5) Stwórz harmonogram publikacji tekstów

Skuteczne marketingowo blogi to te, które są systematycznie aktualizowane. Jak bardzo regularnie? Trzeba na to spojrzeć pragmatycznie – zwłaszcza, że na blogu liczą się treści dobrej jakości, a nie „zapychacze”. Dlatego na ich przygotowanie trzeba poświęcić sporo czasu – choćby na zebranie materiałów czy poukładanie całości w spójny artykuł.

Optymalnym rozwiązaniem jest publikowanie nowego tekstu co najmniej dwa razy na miesiąc, a jeszcze lepiej – raz na tydzień. Tu nie ma ścisłych reguł. Jedno jest pewne: jeśli ustalisz grafik publikacji, trzymaj się go. Na początek nie musisz „porywać się z motyką na słońce” – zacznij od jednego tekstu miesięcznie. Z czasem, gdy zdobędziesz więcej wprawy, możesz zwiększać częstotliwość publikacji.

Pamiętaj: nawet jeśli uda Ci się przygotować więcej tekstów przed czasem, nie publikuj ich jednocześnie. Daj każdemu z nich wybrzmieć, a następne umieszczaj na stronie w regularnych (założonych wcześniej) odstępach czasu!

Prowadzenie blogów firmowych: samodzielnie czy nie?

Prowadzenie bloga firmowego może być dość czasochłonnym procesem – zwłaszcza, jeśli chcesz, aby naprawdę wzmocnił widoczność marki w sieci oraz jej wizerunek. To jednak nie powinno Cię absolutnie odstraszać. Pamiętaj, że zawsze masz wybór: samodzielnie przygotowywać i publikować teksty lub powierzyć to zadanie specjalistom z agencji copywriterskiej.

Na co się zdecydować? Wszystko zależy od tego:

  • ile czasu możesz poświęcić na rozwijanie bloga firmowego,
  • jak dobrze radzisz sobie z pisaniem tekstów,
  • czy jesteś w stanie zagwarantować regularność publikacji.

Jeśli czujesz się na siłach, nie obawiaj się spróbować. Choć pisanie bloga wymaga trzymania się zasad opisanych powyżej, z pewnością stopniowo je opanujesz. Poza tym, redagując treści samodzielnie:

  • dajesz upust swojej kreatywności,
  • możesz spojrzeć na zagadnienia związane z Twoją branżą z nieco innej, często bardziej pogłębionej perspektywy.

Pamiętaj też, że w proces przygotowywania artykułów możesz też zaangażować swoich pracowników. Rotacja autorów zmniejszy obciążenia związane z blogowymi obowiązkami spoczywające na jednej osobie. Pozwoli też poznać czytelnikom różnych członków zespołu.

Jeżeli jednak czujesz, że możesz mieć problem z utrzymaniem regularności pisania i chcesz się skoncentrować na clou swojej działalności, warto rozważyć skorzystanie z pomocy specjalistów. Zamawiając profesjonalne teksty na bloga oszczędzasz czas i zyskujesz gwarancję, że publikowane treści będą niosły za sobą wysoki potencjał marketingowy, SEO, jak i merytoryczny.

Pamiętaj, że przy współpracy z agencją copywriterską nie tracisz kontroli nad treścią artykułów na Twoim blogu. Kiedy powstaną, oczywiście trafią do Ciebie do autoryzacji.

To również Ty decydujesz, w jakim zakresie mają Ci pomóc specjaliści. Możliwe jest np.:

  • przekazanie copywriterom napisanych przez siebie / pracownika tekstów na bloga do „doszlifowania” pod względem językowym, komunikacyjnym czy SEO – to świetne rozwiązanie, kiedy chcesz samodzielnie przygotowywać artykuły, ale zależy Ci na wzmocnieniu ich potencjału marketingowego,
  • przesłanie konspektu tekstu na konkretny temat, z listą zagadnień i informacji, które chcesz, aby zostały ujęte – w ten sposób precyzyjnie ustalasz, jakie treści mają się znaleźć w artykule i zyskujesz gwarancję, że obierze on oczekiwany przez Ciebie kierunek,
  • podanie tematów, które chcesz poruszyć na blogu – zakreślasz ramy tematyczne, ale to na copywriterze spoczywa zadanie wykonania researchu i opracowania treści,
  • powierzenie agencji copywriterskiej kompleksowej opieki nad blogiem – od wymyślania tematów, aż po ich opracowanie, a nawet publikację.

Cokolwiek wybierzesz – samodzielne pisanie czy nie – koniecznie wykorzystaj możliwości, jakie daje blogowanie.

Co dalej? Uzbrój się w cierpliwość. Prowadzenie bloga przyniesie efekty, ale nie po dniu, tygodniu czy miesiącu. Jednak przyrastająca ilość wartościowego contentu krok po kroku poprawi Twoją widoczność w sieci, a w konsekwencji zwiększy prawdopodobieństwo, że dotrzesz do nowych klientów.

Magda Pułym
Magda Pułym
Socjolog reklamy i polonistka, jeden z głównych copywriterów Sago Media. Zajmuje się również korektą tekstów. Z content marketingiem związana zawodowo od ponad 10 lat. Prywatnie pasjonatka podróży (nierzadko z laptopem w plecaku) i języków obcych.