Doskonale zdajesz sobie sprawę z tego, jak ważne dla wizerunku Twojej firmy (i pozyskiwania klientów) jest prowadzenie działań z zakresu marketingu internetowego. Planujesz zatrudnić copywritera na cały etat, który w 100% poświęci się Twojej firmie. Zanim jednak podpiszesz umowę z pracownikiem, sprawdź czy to Ci się w ogóle kalkuluje. Dowiedz się, ile kosztuje utrzymanie etatowego copywritera i porównaj to z cennikiem agencji copywriterskiej. Poznaj nasze porównanie i wyciągnij wnioski.
Bądź współczesnym Henry Fordem, któremu zależy na maksymalizacji wydajności i realizowaniu zadań możliwie jak najniższym kosztem. Nie staraj się na siłę budować zespołu copywriterów wówczas, gdy możesz skorzystać z zewnętrznego wsparcia.
Pamiętaj! Jeśli ktoś może coś za Ciebie (lub zespół) zrobić wydajniej i taniej, wykorzystaj to. Udowadniam, że nie musisz zatrudniać sztabu specjalistów. Agencja copywriterska służy pomocą – dostarczy teksty atrakcyjne dla użytkowników i przyjazne dla Google. A to wszystko bez przepłacania za copywriting. Cena pozytywnie Cię zaskoczy.
Dlaczego firmy zatrudniają copywriterów?
Wiele jest firm zatrudniających etatowego copywritera, który miałby się zająć tworzeniem treści na potrzeby działań content marketingowych.
Chociaż popularność takiego rozwiązania miewa różne przyczyny, można wskazać kilka konkretnych powodów.
- Większa kontrola
Etatowy copywriter staje się częścią zespołu, nad którym masz kontrolę. Przydzielasz konkretne zadania, które muszą być zrealizowane w określonym czasie.
- Możliwość stałego kontaktu
Kontakt z pracownikiem etatowym jest szybki. Jeśli trzeba zrealizować zlecenie na cito, nanieść poprawki, przekazać, można zrobić to od razu – podejść do biurka, wejść do pokoju obok itp.

Copywriter zatrudniony na etacie jest do dyspozycji firmy niemal na wyciągnięcie ręki. Pozwala to na szybką konsultację – bezpośrednio, gdy pojawi się np. jakiś problem lub wątpliwość.
W przypadku zatrudniania etatowego copywritera pracującego zdalnie, sprawę załatwia wewnętrzny komunikator, telefon lub inne metody komunikacji wykorzystywane w firmie.
Jest szybka akcja – jest natychmiastowa reakcja. Przynajmniej w teorii…
- Mniejszy wydatek
Zatrudnienie copywritera na etat kojarzy się z mniejszym wydatkiem. Niezależnie od tego, jak duży kontrakt podpisujesz z klientem, copywriter otrzymuje stałe miesięczne wynagrodzenie. Przeliczając to na jednostkowe kwoty, copywriter stawki za 1000 znaków ma znacznie mniejsze niż copywriter freelancer. Jednak do czasu…
Dlaczego warto podjąć współpracę z agencją copywriterską?
„Gdzie copywriter nie może, tam agencję copywriterską pośle” – tak często wygląda współpraca między klientami a naszą agencją copywriterską. Bywa też tak, że firmy (w tym przypadku głównie agencje content marketingowe) zgłaszają się do nas wówczas, gdy:
- zatrudnieni copywriterzy nie są w stanie podjąć się konkretnego, specyficznego tematu
- zakres zlecenia jest ogromny, więc potrzebne są dodatkowe moce przerobowe
Jednak argumentów przemawiających za nawiązaniem współpracy z agencją copywriterską jest więcej.
1. Większy zakres tematyczny
Nie da się być ekspertem od wszystkiego – nawet, jeśli można korzystać z niemal nieograniczonych zasobów Internetu. Agencja copywriterska ma duży zespół copywriterów ze sporym doświadczeniem z klientami z różnych branż. Istnieje więc większe prawdopodobieństwo, że w zespole znajdzie się copywriter, który podejmie się nawet trudnego tematu, np. mocno technicznego, specjalistycznego itp.
2. Krótkie terminy realizacji
Rachunek jest prosty: jeden copywriter może napisać kilkanaście tekstów tygodniowo, a kilku copywriterów: kilkadziesiąt tekstów w ciągu 5 dni. Jak to przekłada się na termin wykonania?
Na realizację zlecenia nie trzeba czekać tygodniami. Jeśli klient dobrze trafi, spory wolumen tekstów otrzyma w ciągu kilku dni. To dobra wiadomość – szczególnie dla tych, którzy potrzebują zlecenia zrealizowanego „na wczoraj”. Co istotne, mimo krótkiego czasu realizacji cena copywritingu nie rośnie.
3. Duża elastyczność
Jednego miesiąca potrzebujesz mnóstwo tekstów, a w kolejnych masz zaplanowane mniej intensywne działania content marketingowe? Jeśli zatrudniasz etatowych copywriterów, raz będą mieć ręce pełne roboty, a innym razem – będą siedzieć niemal bezczynnie. Jest to nieoptymalne pod względem finansowym, bo i tak trzeba będzie im zapłacić wynagrodzenie.
Współpraca z agencją copywriterską daje dużą elastyczność pod tym względem – możesz zlecić tyle tekstów, ile faktycznie potrzebujesz. Jeżeli więc zdecydujesz się na zewnętrzny copywriting, cena będzie adekwatna do liczby zamówionych treści.
Copywriting: cena – ile kosztuje etatowy copywriter, a ile współpraca z agencją?
Zastanawiasz się, ile trzeba zapłacić za copywriting? Cena różni się w zależności od tego, na jaki model współpracy się zdecydujesz. Jakie etatowy copywriter ma stawki, a ile kosztuje korzystanie z outsourcingu?

Wiele firm zastanawia się, ile będzie kosztować zatrudnienie copywritera, a ile skorzystanie z usług agencji copywriterskiej. Która z opcji jest mniejszym wydatkiem?
Możesz zgadywać, ale poniżej przygotowałam zestawienie kosztów w obu wariantach.
Etatowy copywriter: stawki
Ile zarabia etatowy copywriter? Cennik w jego przypadku zależy od wielu czynników, m.in. wielkości firmy, wykształcenia, doświadczenia.
Mediana rynkowa zarobków copywriterów to niewiele ponad 4000 zł netto. Natomiast 25% osób zarabia dosłownie 200 zł więcej niż wynosi minimalne wynagrodzenie z pracę.

Źródło: wynagrodzenia.pl
Jako pracodawca musisz jednak pamiętać, że wynagrodzenie netto dla pracownika to dopiero początek wydatków dla Ciebie.
Z jakim kosztem musisz się liczyć, zatrudniając etatowego copywritera z zarobkami na poziomie 4 039 zł netto? To aż 6 554,58 zł.

Źródło: wynagrodzenia.pl
Mam dla Ciebie złą wiadomość, bo… to nadal nie koniec. Jako pracodawca ponosisz dodatkowe koszty. Zaliczają się do nich m.in.:
- organizacja miejsca pracy tj. zakup mebli, sprzętu komputerowego
- koszty rekrutacji (nawet, jeśli prowadzisz ją samodzielnie) – w tym nieudanych rekrutacji
- opłaty za biuro
- opłaty za media
- koszty urlopu, okresu chorobowego (to nawet kilkanaście tysięcy rocznie)
- wydatki związane z benefitami, np. karnet na siłownię, opieka medyczna, kawa
- szkolenia branżowe.
Trudno wskazać konkretną kwotę, ale na początku musisz liczyć się z wydatkiem rzędu nawet kilkunastu tysięcy złotych jednorazowo. Potem jest nawet o połowę mniej, ale nadal sporo… Ile?
W szacowaniu kosztów nie ograniczałam się wyłącznie do comiesięcznej wypłaty wynagrodzenia. Doliczyłam dodatkowe kwoty:
- urlop – miesiąc wolnego w ciągu roku, za który trzeba zapłacić pensję – miesięcznie wychodzi 546 zł
- stanowisko pracy (ok. 12 000 zł w okresie 3 lat) – miesięcznie wychodzi ok. 333 zł
- pozostałe koszty – miesięcznie to ok. 500 zł (w bardzo ostrożnym wariancie).
W sumie daje to 1379 zł miesięcznie. Dodając do tego koszty zatrudnienia pracownika (6554 zł), każdego miesiąca dochodzi do uszczuplenia budżetu na kwotę 7933 zł.
Zewnętrzny copywriting: cena
Kiedy decydujesz się na współpracę z agencją copywriterską, interesuje Cię tylko… cennik usług copywritingu. Nie obchodzi Cię natomiast cała „otoczka” związana z zatrudnianiem copywritera. Płacisz tylko za teksty. Zamawiasz – odbierasz – opłacasz fakturę. Tyle.
To może Cię zainteresować: Zawód copywriter – obalamy 10 mitów
Zastanawiasz się, ile to kosztuje? ? Jeśli chodzi o copywriting, ceny mogą być zróżnicowane. Jest to podyktowane m.in. czasem poświęconym na stworzenie konkretnego typu treści. Inaczej się tworzy opisy produktów, a inaczej artykuły specjalistyczne. Nieco innego podejścia wymaga pisanie tekstów na firmową stronę internetową. To wszystko przekłada się na finalny koszt.
Modele rozliczeń z agencją copywriterską
W zależności od specyfiki funkcjonowania agencji copywriterskiej, możesz spotkać się z kilkoma modelami rozliczeń.
- Rozliczenie za 1000 znaków
To model rozliczenia, który może wydawać się najbardziej uczciwy. Płacisz proporcjonalnie do długości zamówionego tekstu – w oparciu o stawkę bazową.
Przykład 1. Załóżmy, że stawka za 1000 znaków wynosi 35 zł. Artykuł ma długość 5643 znaków. Zapłacisz 197,50 zł netto.
Jeśli chodzi o copywriting, cena za 1000 znaków zależy od agencji. Znaczenie może mieć m.in. rodzaj tekstu, tematyka.
Ten model rozliczeń sprawdza się wówczas, gdy klientowi zależy na wyczerpujących tekstach – bez ustalania limitu znaków.
- Rozliczenie za tekst
Ten model jest bardzo wygodny, ponieważ upraszcza rozliczenie do minimum. Klient z góry wie, ile zapłaci. Ustalana jest stawka za jeden tekst po wcześniejszym określeniu jego długości. W tym przypadku cena jednostkowa jest stała – nawet wtedy, gdy liczba znaków przekracza ustalone wartości. Rachunek jest prosty.
Przykład. Załóżmy, że stawka za opis produktu wynosi 27 zł. Zamawiając 45 tekstów, zapłacisz 1215 zł netto.
To dobre rozwiązanie dla dużych zamówień tekstów o podobnej długości.
- Rozliczenie w pakietach
Ten model rozliczeń uwzględnia pakiety tekstów. Klient zamawia większą paczkę, np. artykułów sponsorowanych w niższej cenie.
Przykład. Załóżmy, że zamawiasz 25 artykułów sponsorowanych o długości 4000 znaków. Koszt jednostkowy przy jednorazowym zamówieniu wynosi 140 zł. W pakiecie zapłacisz 3000 zł netto (koszt jednego artykułu wynosi 120 zł).
Ten model rozliczenia to dobre rozwiązanie dla osób, które potrzebują większej liczby tekstów i zależy im na niższej cenie. Na tej zasadzie działa u nas oferta na prowadzenie bloga firmowego – im wyższy pakiet, tym niższa cena za 1000 znaków.
Współpraca w formie abonamentu czy zlecenia jednorazowe?
Decydując się na współpracę z agencją, wcale nie musisz się z nią wiązać na zawsze. Standardem jest dokonywanie jednorazowych zamówień, ale warto rozważyć współpracę w formie abonamentu.
Podpisując umowę na długofalową współpracę, np. na dostarczanie określonej liczby opisów produktów miesięcznie, prowadzenie bloga firmowego, przygotowanie kilkunastu artykułów sponsorowanych, zyskujesz znacznie więcej.
Sprawdź też: Prowadzenie bloga – jak wygląda współpraca?
Co zyskujesz przy współpracy abonamentowej?
- Płacisz mniej – przy dłuższej współpracy, masz szansę wynegocjować lepsze warunki finansowe w postaci rabatów rzędu 10-15%.
- Nie czekasz w kolejce – ustalasz konkretny termin każdego miesiąca i otrzymujesz teksty w wyznaczonej porze – niezależnie od aktualnego obłożenia agencji; firmy z umową lub korzystające z pakietów cyklicznie mają pierwszeństwo – to taki przywilej.
Pamiętaj! Kiedy decydujesz się na długofalową współpracę z naszą agencją i podpisujesz umowę, w każdej chwili możesz z niej zrezygnować lub czasowo zawiesić. Ty decydujesz, kiedy i jak duże zamówienie u nas złożysz. Na tym polega współpraca bez terminowych zobowiązań.
Wynagrodzenie dla etatowego copywritera vs zewnętrzny copywriting: cena
„Czy się stoi, czy się leży pensja copywriterowi się należy” – wiesz coś o tym, prawda? Etatowi pracownicy otrzymują każdego miesiąca taką samą pensję – niezależnie od tego, ile tekstów napisali itp. (zakładam, że nie trafiasz na copywriterów, którym nigdy nie spieszy się z realizacją zleceń). Chociaż ma to swoje dobre strony (w przypadku dużych zleceń cena jednostkowa za tekst jest niższa), w przypadku gorszego okresu nadwyrężasz budżet.
Przy współpracy z agencją copywriterską jest inaczej – płacisz wyłącznie za zrealizowane zlecenia. Nic nie zlecałeś – nie płacisz. Rachunek jest prosty.
Warto pójść o krok dalej – znając średni koszt zatrudniania pracownika i orientacyjne stawki za 1000 znaków obowiązujące w agencjach copywriterskich, łatwo policzysz, ile możesz zamówić „na zewnątrz”.
Z przeprowadzonej wcześniej kalkulacji wiesz, że miesięczne utrzymanie copywritera na etacie kosztuje średnio 7933 zł. Przy założeniu, że pracownik poświęca 6 godzin dziennie na copywriting, a napisanie jednego artykułu (mniej więcej 3000 znaków) zajmuje średnio 2 godziny, koszt tekstu oscyluje w granicach 132 zł.
Agencja copywriterska napisze podobny artykuł taniej – za stawkę średnią wynoszącą 120 zł netto. Za kwotę 7933 zł otrzymasz więc ok. 63 teksty o długości 3000 znaków.
Oczywiście podana kalkulacja ma charakter poglądowy. Wszystko zależy od konkretnego zlecenia, które zawsze wyceniane jest indywidualnie. Dlatego policz, jak wygląda to u Ciebie – z uwzględnieniem rzeczywistego kosztu pracy copywritera w firmie.
Od razu zaznaczam: może się zdarzyć, że zamówienie tekstów w agencji copywriterskiej będzie wiązało się z wyższą kwotą. Czasami jednak warto ponieść nieco większy koszt, bo…
Współpraca z agencją – to się opłaca
Potrzebujesz jeszcze więcej argumentów wskazujących na opłacalność współpracy z agencją copywriterską? Proszę bardzo… To tylko kilka najważniejszych kwestii wskazujących na przewagę nad etatowym pracownikiem.
- Nie rekrutujesz
Niekiedy rekrutacja pozwala dotrzeć do prawdziwych copywriterskich talentów, zwykle jednak jest żmudnym procesem ciągnącym się tygodniami. Wiemy co czujesz, dlatego… rozwiązaniem problemów może okazać się współpraca z agencją copywriterską. Zdejmie ona z Ciebie ciężar rekrutacji, a Ty będziesz mógł skoncentrować się na swoich działaniach. Zamiast spędzać mnóstwo godzin na rozmowach z potencjalnymi kandydatami, z agencją porozmawiasz krótko i na temat. Wszystko stanie się jasne.
- Nie zwalniasz
Zwalnianie pracowników jest jeszcze gorsze niż rekrutowanie. To nic przyjemnego oznajmić o rozstaniu – szczególnie, jeśli redukcja etatu wynika ze zmniejszonej liczby zleceń. Do tego dochodzi także koszt okresu wypowiedzenia – nie da się usunąć pracownika z dnia na dzień.
Zupełnie inaczej – dużo łatwiej i taniej – jest w przypadku agencji copywriterskiej. Po prostu w danym miesiącu nie zgłaszasz się do niej i tyle. Zero obciążenia psychicznego i zero niepotrzebnych kosztów.
- Nie szukasz zastępstwa
Choroba może przytrafić się nawet największym okazom zdrowia wśród etatowych pracowników. Nawet kilkudniowa absencja może sparaliżować pracę i utrudnić dotrzymanie wiążącego terminu – znasz to z doświadczenia?
Jeśli decydujesz się na współpracę z agencją, szukanie zastępstwa „na już” przestaje być problemem. W tym przypadku nie ma mowy o przestojach, przekładaniu terminów – wszystko dostajesz na czas.
- Poszerzasz grono klientów
Ile razy zdarzyło się, że odmówiłeś przyjęcia dodatkowych zleceń z powodu niewystarczających mocy przerobowych? Musiałbyś zatrudnić kolejnych copywriterów, a trudno jest dotrzeć do dobrych pracowników w kilka dni.
Współpraca z agencją copywriterską nie jest żadnym ograniczeniem – zgłaszasz się do niej i… możesz korzystać z dodatkowych ludzkich zasobów.
- Nie edukujesz
Zmotywowany pracownik to osoba mająca możliwość stałego podnoszenia swoich kwalifikacji. Szkolenia są dobrą inwestycją, ale… stanowią spore obciążenie firmowego budżetu.
Decydując się na współpracę z agencją copywriterską, to w jej gestii leży zapewnienie edukacji pracownikom. Ty nie ponosisz żadnych kosztów, a pieniądze możesz przeznaczyć na zupełnie inne cele.
- Wygodnie się rozliczasz
Zbiorcza faktura na koniec miesiąca – tak wygląda rozliczenie z agencją copywriterską. Biurokracja jest tutaj ograniczona do niezbędnego minimum – dla wspólnej wygody.
Z uproszczonymi formalnościami w parze zwykle idzie elastyczny termin płatności. Agencja może poczekać na uregulowanie należności nawet 60 dni (tzw. odroczony termin płatności), a pracownik etatowy musi otrzymać pensję na czas – miesiąc w miesiąc.

Chyba nie pozostawiłam żadnych wątpliwości: współpraca z zaufaną agencją copywriterską tworzoną przez zgrany zespół może być tańszym rozwiązaniem niż zatrudnianie etatowego pracownika czy nawet…. copywritera freelancera. Na korzyść przemawiają nie tylko kwestie finansowe, ale również wygodniejsza forma współpracy.
Firma kontaktuje się tylko z jednym dedykowany pracownikiem – opiekunem klienta, co oznacza uproszczoną i usprawnioną komunikację. Outsourcing zdejmuje z barków konieczność delegowania zadań pomiędzy pracownikami. Zapewnia też większą swobodę związaną z ustalaniem warunków umowy – zapisy mogą mieć dowolny kształt, w przeciwieństwie do kodeksu pracy.