Agencja copywriterska vs copywriter etatowy – porównanie kosztów

Agencja copywriterska vs copywriter etatowy – porównanie kosztów

Prowadzisz agencję SEO i – jak w przypadku każdej firmy niezależnie od branży – zależy Ci na wyeliminowaniu zbędnych wydatków. Przy optymalizacji warto uwzględnić koszty związane z zatrudnieniem pracowników lub wynikające ze współpracy z agencją copywriterską. Sprawdź, ile kosztuje utrzymanie etatowego copywritera i jak na tym tle wypada agencja copywriterska. Będziesz zaskoczony, jak korzystanie z zewnętrznych copywriterów może ograniczyć wydatki i jednocześnie uprościć Twoją pracę. A może już czerpiesz z tego korzyści bez pełnej świadomości? Poznaj nasze porównanie i wyciągnij wnioski.

Bądź współczesnym Henry Fordem, któremu zależy na maksymalizacji wydajności i realizowaniu zadań możliwie jak najniższym kosztem. Nie staraj się na siłę budować zespołu copywriterów wówczas, gdy możesz skorzystać z zewnętrznego wsparcia. 

Pamiętaj! Jeśli ktoś może coś za Ciebie (lub zespół) zrobić wydajniej i taniej, wykorzystaj to. Udowadniam, że nie musisz zatrudniać sztabu specjalistów. Agencja copywriterska służy pomocą – dostarczy teksty atrakcyjne dla użytkowników i przyjazne dla Google. 

Czytaj dalej, aby:

  • poznać powody, dla których niektóre agencje SEO zatrudniają własnych copywriterów
  • dowiedzieć się o zaletach współpracy z agencją copywriterską
  • poznać szacunkowe koszty zatrudnienia etatowego pracownika i współpracy z agencją copywriterską
  • odkryć dodatkowe korzyści z outsourcingu.

Dlaczego agencje SEO zatrudniają copywriterów?

Większość agencji SEO ma własnych copywriterów, którzy pracują na etacie lub rozliczają się w formie umowy zlecenie / umowy o dzieło. Chociaż popularność takiego rozwiązania miewa różne przyczyny, można wskazać kilka konkretnych powodów. 

  • Większa kontrola

Etatowy copywriter staje się częścią zespołu, nad którym masz kontrolę. Przydzielasz konkretne zadania, które muszą być zrealizowane w określonym czasie. 

  • Możliwość stałego kontaktu

Kontakt z pracownikiem etatowym jest szybki. Jeśli trzeba zrealizować zlecenie na cito, nanieść poprawki, przekazać, można zrobić to od razu – podejść do biurka, wejść do pokoju obok itp. W przypadku zatrudniania etatowego copywritera pracującego zdalnie, sprawę załatwia wewnętrzny komunikator, telefon lub inne metody komunikacji wykorzystywane w firmie.

Jest szybka akcja – jest natychmiastowa reakcja. Przynajmniej w teorii…

  • Mniejszy wydatek

Zatrudnienie copywritera na etat kojarzy się z mniejszym wydatkiem. Niezależnie od tego, jak duży kontrakt podpisujesz z klientem, copywriter otrzymuje stałe miesięczne wynagrodzenie. Przeliczając to na jednostkowe kwoty, własny copywriter jest tani. Do czasu…

Dlaczego warto podjąć współpracę z agencją copywriterską?

„Gdzie copywriter nie może, tam agencję copywriterską pośle” – tak często wygląda współpraca między agencjami. Zwykle bywa tak, że agencja SEO zgłasza się do agencji copywriterskiej wówczas, gdy:

  • zatrudnieni copywriterzy nie są w stanie podjąć się konkretnego, specyficznego tematu
  • zakres zlecenia jest ogromny, więc  brakuje mocy przerobowych. 

Argumentów przemawiających za nawiązaniem współpracy z agencją copywriterską jest więcej. 

  • Większy zakres tematyczny

Nie da się być ekspertem od wszystkiego – nawet, jeśli można korzystać z niemal nieograniczonych zasobów Internetu. Agencja copywriterska ma duży zespół copywriterów ze sporym doświadczeniem z klientami z różnych branż. Istnieje więc większe prawdopodobieństwo, że w zespole znajdzie się copywriter, który podejmie się nawet trudnego tematu, np. mocno technicznego, specjalistycznego itp.

  • Krótkie terminy realizacji

Prosty rachunek: jeden copywriter może napisać kilkanaście tekstów tygodniowo, a kilku copywriterów: kilkadziesiąt tekstów w ciągu 5 dni. Jak to przekłada się na termin wykonania?

Na realizację zlecenia nie trzeba czekać tygodniami. Jeśli klient dobrze trafi, spory wolumen tekstów otrzyma w ciągu kilku dni. Także wtedy, gdy zlecenie musi być zrealizowane „na wczoraj”. 

  • Duża elastyczność

Agencja SEO jednego miesiąca potrzebuje mnóstwo tekstów, a w kolejnych dużo mniej. W przypadku etatowych pracowników może się zdarzyć, że raz nie wyrobią się z pracą, a w następnych – nie będą mieli co robić. Jest to nieoptymalne pod względem finansowym. 

Współpraca z agencją copywriterską daje dużą elastyczność – można zlecić tyle tekstów, ile faktycznie potrzeba. 

Ile kosztuje etatowy copywriter a ile współpraca z agencją?

Co jest tańszym rozwiązaniem: zatrudnienie i utrzymanie etatowego pracownika, czy korzystanie z outsourcingu? Możesz zgadywać, ale poniżej przygotowałam zestawienie kosztów w obu wariantach. 

Copywriter na etacie

Średnie zarobki copywritera na etacie wynoszą ponad 2800 zł netto. Pensje zależą jednak od wielu czynników, np. doświadczenia, stażu pracy, wykształcenia.

Średnie zarobki copywritera
Źródło: wynagrodzenia.pl

Wynagrodzenie netto dla pracownika to nie koniec kosztów dla Ciebie. To dopiero początek…

Copywriter zarabiający 2800 zł netto to łączny koszt dla pracodawcy wynoszący aż… 4635,16 zł. 

Koszty pracodawcy - podział na składki
Źródło: wynagrodzenia.pl

To nadal nie koniec, ponieważ – jako pracodawca – ponosisz dodatkowe wydatki. Zalicza się do nich m.in.:

  • organizację miejsca pracy tj. zakup mebli, sprzętu komputerowego
  • koszty rekrutacji (nawet, jeśli prowadzisz ją samodzielnie) – w tym nieudanych rekrutacji
  • opłaty za biuro
  • opłaty za media
  • koszty urlopu, okresu chorobowego (to nawet kilkanaście tysięcy rocznie)
  • wydatki związane z benefitami, np. karnet na siłownię, opieka medyczna, kawa
  • szkolenia branżowe. 

Trudno wskazać konkretną kwotę, ale na początku musisz liczyć się z wydatkiem rzędu nawet kilkunastu tysięcy złotych jednorazowo. Potem jest nawet o połowę mniej, ale nadal sporo… Ile?

W szacowaniu kosztów nie ograniczałam się wyłącznie do comiesięcznej wypłaty wynagrodzenia. Doliczyłam dodatkowe kwoty: 

  • urlop – miesiąc wolnego w ciągu roku, za które trzeba zapłacić pensję – miesięcznie wychodzi 386 zł
  • stanowisko pracy (ok. 10 000 zł w okresie 3 lat) – miesięcznie wychodzi ok. 277 zł
  • pozostałe koszty – miesięcznie to ok. 300 zł (w bardzo ostrożnym wariancie).

W sumie daje to niewiele ponad 960 zł miesięcznie. Dodając do tego koszty zatrudnienia pracownika (4635 zł), każdego miesiąca dochodzi do uszczuplenia budżetu na kwotę 5595 zł.

Agencja copywriterska

Przy współpracy z agencją copywriterską interesuje Cię tylko… jej cennik. Nie obchodzi Cię natomiast cała „otoczka” związana z zatrudnianiem copywritera. Płacisz tylko za teksty. Zamawiasz – odbierasz – opłacasz fakturę. Tyle. 

Zastanawiasz się, ile to kosztuje? Każda agencja copywriterska ma własny cennik – każdy rodzaj tekstu może mieć różne ceny, co jest podyktowane m.in. czasem poświęconym na stworzenie konkretnego typu treści. Inaczej się tworzy opisy produktów, a inaczej artykuły specjalistyczne. Nieco innego podejścia wymaga pisanie tekstów na firmową stronę internetową. To wszystko przekłada się na finalny koszt.

Modele rozliczeń z agencją copywriterską

W zależności od specyfiki funkcjonowania agencji copywriterską, możesz spotkać się z kilkoma modelami rozliczeń.

  • Rozliczenie za 1000 znaków

To model rozliczenia, który może wydawać się najbardziej uczciwy. Płacisz proporcjonalnie do długości zamówionego tekstu – w oparciu o stawkę bazową.

Przykład 1. Załóżmy, że stawka za 1000 znaków wynosi 35 zł. Artykuł ma długość 5643 znaków. Zapłacisz 197,50 zł netto.

Ten model rozliczeń sprawdza się wówczas, gdy klientowi zależy na wyczerpujących tekstach – bez ustalania limitu znaków. 

  • Rozliczenie za tekst

Ten model jest bardzo wygodny, ponieważ upraszcza rozliczenie do minimum. Klient z góry wie, ile zapłaci. Ustalana jest stawka za jeden tekst w oparciu o wcześniejsze ustalenia co do jego długości. W tym przypadku cena jednostkowa jest stała – nawet wtedy, gdy liczba znaków przekracza ustalone wartości. Rachunek jest prosty.  

Przykład. Załóżmy, że stawka za opis produktu wynosi 27 zł. Zamawiając 45 tekstów, zapłacisz 1215 zł netto. 

To dobre rozwiązanie dla dużych zamówień tekstów o podobnej długości.

  • Rozliczenie w pakietach

Ten model rozliczeń uwzględnia pakiety tekstów. Klient zamawia większą paczkę, np. artykułów sponsorowanych w niższej cenie. 

Przykład. Załóżmy, że zamawiasz 25 artykułów sponsorowanych o długości 4000 znaków. Koszt jednostkowy przy jednorazowym zamówieniu wynosi 140 zł. W pakiecie zapłacisz 3000 zł netto (koszt jednego artykułu wynosi 120 zł). 

Ten model rozliczenia to dobre rozwiązanie dla osób, które potrzebują większej liczby tekstów i zależy im na niższej cenie. 

Współpraca w formie abonamentu czy zlecenia jednorazowe?

Decydując się na współpracę z agencją, wcale nie musisz się z nią wiązać na zawsze. Standardem jest dokonywanie jednorazowych zamówień, ale warto rozważyć współpracę w formie abonamentu.

Podpisując umowę na długofalową współpracę, np. na dostarczanie określonej liczby opisów produktów miesięcznie, prowadzenie bloga firmowego, przygotowanie kilkunastu artykułów sponsorowanych, zyskujesz znacznie więcej. 

  • Płacisz mniej – przy dłuższej współpracy, masz szansę wynegocjować lepsze warunki finansowe w postaci rabatów rzędu 10-15%.
  • Nie czekasz w kolejce – ustalasz konkretny termin każdego miesiąca i otrzymujesz teksty w wyznaczonej porze  – niezależnie od aktualnego obłożenia agencji; firmy z umową lub korzystające z pakietów cyklicznie mają pierwszeństwo – to taki przywilej. 

Pensja dla etatowca vs wynagrodzenie dla agencji

 „Czy się stoi, czy się leży pensja copywriterowi się należy” – wiesz coś o tym, prawda? Etatowi pracownicy otrzymują każdego miesiąca taką samą pensję – niezależnie od tego, ile tekstów napisali itp. (zakładam, że nie trafiasz na copywriterów, którym nigdy nie spieszy się z realizacją zleceń). Chociaż ma to swoje dobre strony (w przypadku dużych zleceń cena jednostkowa za tekst jest niższa), w przypadku gorszego okresu nadwyrężasz budżet. 

Przy współpracy z agencją copywriterską jest inaczej – płacisz wyłącznie za zrealizowane zlecenia. Nic nie zlecałeś – nie płacisz. Rachunek jest prosty. 

Warto pójść o krok dalej – znając średni koszt zatrudniania pracownika i orientacyjne stawki obowiązujące w agencjach copywriterskich, łatwo policzysz, ile możesz zamówić „na zewnątrz”.

Z przeprowadzonej wcześniej kalkulacji wiesz, że miesięczne utrzymanie copywritera na etacie kosztuje średnio 5595 zł. Przy założeniu, że pracownik poświęca 6 godzin dziennie na copywriting, a napisanie jednego artykułu (mniej więcej 3000 znaków) zajmuje średnio 2 godziny, koszt tekstu oscyluje w granicach 93 zł. 

Agencja copywriterska napisze podobny artykuł taniej – za stawkę średnią wynoszącą 90 zł netto. Za kwotę 5595 zł otrzymasz więc ok. 62 teksty o długości 3000 znaków.

Oczywiście podana kalkulacja ma charakter poglądowy. Wszystko zależy od konkretnego zlecenia, które zawsze wyceniane jest indywidualnie. Dlatego policz, jak wygląda to u Ciebie – z uwzględnieniem rzeczywistego kosztu pracy copywritera w firmie.

Od razu zaznaczam: może się zdarzyć, że zamówienie tekstów w agencji copywriterskiej będzie wiązało się z wyższą kwotą. Czasami jednak warto ponieść nieco większy koszt, bo…

Współpraca z agencją – to się opłaca

Potrzebujesz jeszcze więcej argumentów wskazujących na opłacalność współpracy z agencją copywriterską? Proszę bardzo… To tylko kilka najważniejszych kwestii wskazujących na przewagę nad etatowym pracownikiem. 

  • Nie rekrutujesz 

Niekiedy rekrutacja pozwala dotrzeć do prawdziwych copywriterskich talentów, zwykle jednak jest żmudnym procesem ciągnącym się tygodniami. Wiemy co czujesz, dlatego… rozwiązaniem problemów może okazać się współpraca z agencją copywriterską. Zdejmie ona z Ciebie ciężar rekrutacji, a Ty będziesz mógł skoncentrować się na swoich działaniach. Zamiast spędzać mnóstwo godzin na rozmowach z potencjalnymi kandydatami, z agencją porozmawiasz krótko i na temat. Wszystko stanie się jasne. 

  • Nie zwalniasz 

Zwalnianie pracowników jest jeszcze gorsze niż rekrutowanie. To nic przyjemnego oznajmić o rozstaniu – szczególnie, jeśli redukcja etatu wynika ze zmniejszonej liczby zleceń. Do tego dochodzi także koszt okresu wypowiedzenia – nie da się usunąć pracownika z dnia na dzień. 

Zupełnie inaczej – dużo łatwiej i taniej – jest w przypadku agencji copywriterskiej. Po prostu w danym miesiącu nie zgłaszasz się do niej i tyle.  Zero obciążenia psychicznego i zero niepotrzebnych kosztów. 

  • Nie szukasz zastępstwa

Choroba może przytrafić się nawet największym okazom zdrowia wśród etatowych pracowników. Nawet kilkudniowa absencja może sparaliżować pracę i utrudnić dotrzymanie wiążącego terminu – znasz to z doświadczenia? 

Jeśli decydujesz się na współpracę z agencją, szukanie zastępstwa „na już” przestaje być problemem. W tym przypadku nie ma mowy o przestojach, przekładaniu terminów – wszystko dostajesz na czas. 

  • Poszerzasz grono klientów

Ile razy zdarzyło się, że odmówiłeś przyjęcia dodatkowych zleceń z powodu niewystarczających mocy przerobowych? Musiałbyś zatrudnić kolejnych copywriterów, a trudno jest dotrzeć do dobrych pracowników w kilka dni. 

Współpraca z agencją copywriterską nie jest żadnym ograniczeniem – zgłaszasz się do niej i… możesz korzystać z dodatkowych ludzkich zasobów. 

  • Nie edukujesz

Zmotywowany pracownik to osoba mająca możliwość stałego podnoszenia swoich kwalifikacji. Szkolenia są  dobrą inwestycją, ale… stanowią spore obciążenie firmowego budżetu. 

Decydując się na współpracę z agencją copywriterską, to w jej gestii leży zapewnienie edukacji pracownikom. Ty nie ponosisz żadnych kosztów, a pieniądze możesz przeznaczyć na zupełnie inne cele. 

  • Wygodnie się rozliczasz

Zbiorcza faktura na koniec miesiąca – tak wygląda rozliczenie z agencją copywriterską. Biurokracja jest tutaj ograniczona do niezbędnego minimum – dla wspólnej wygody. 

Z uproszczonymi formalnościami w parze zwykle idzie elastyczny termin płatności. Agencja może poczekać na uregulowanie należności nawet 60 dni (tzw. odroczony termin płatności), a pracownik etatowy musi otrzymać pensję na czas – miesiąc w miesiąc. 

Agencja copywriterska - zalety współpracy

Chyba nie pozostawiłam żadnych wątpliwości: współpraca z doświadczoną i rekomendowaną agencją copywriterską  tworzoną przez zgrany zespół może być tańszym rozwiązaniem niż zatrudnianie etatowego pracownika czy nawet…. copywritera freelancera. Na korzyść przemawiają nie tylko kwestie finansowe, ale również wygodniejsza forma współpracy. Agencja SEO kontaktuje się tylko z jednym dedykowany pracownikiem – opiekunem klienta, co oznacza uproszczoną i usprawnioną komunikację. Outsourcing zdejmuje z barków konieczność delegowania zadań pomiędzy pracownikami. Zapewnia też większą swobodę związaną z ustalaniem warunków umowy – zapisy mogą mieć dowolny kształt, w przeciwieństwie do kodeksu pracy.


Iza Gorzkowska
Z branżą związana od 12 lat. W Sago Media odpowiada nie tylko za kontakt z klientami, ale zajmuje się również copywritingiem jako Head Of Content. Prawie żadna tematyka nie jest jej obca. Uzależnienie od pisania sprawia, że nie chce się od niego uwolnić nawet pod przymusem.