Dokładnie monitorujesz poczynania swojej konkurencji i – idąc jej śladem – decydujesz się na prowadzenie bloga firmowego. Publikujesz kilka artykułów i… zastanawiasz się, co dalej? Tutaj nie ma miejsca na poruszanie się po omacku. Koniecznością jest opracowanie planu działania, dzięki któremu ze swoją treścią dotrzesz do kolejnych odbiorców, zwiększysz ruch na stronie firmowej, a nawet możesz pretendować do miana specjalisty w swojej branży.
Blog na stronie firmowej otwiera wiele możliwości, dzięki którym można stać się ekspertem w swojej branży i jednocześnie zwiększyć sprzedaż.
Czy wiesz, że:
- 77% użytkowników internetu regularnie czyta treści blogowe (Impact)
- 71% kupujących B2B korzysta z treści blogowych przed podjęciem decyzji zakupowej (Demand Gen)
- 60% osób decyduje się na zakup pod wpływem przeczytanego artykułu na blogu (Content Marketing Institute).
Brzmi obiecująco, prawda? Przed tobą jednak prawdopodobnie długa droga – napisanie nawet najlepszego artykułu to za mało, aby wpis zaczął rozprzestrzeniać się w sieci niczym wirus. Chociaż podstawą jest wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania na konkretną frazę, wcale nie musisz porzucać innych działań promocyjnych. Im więcej czynności podejmiesz, tym większa szansa na poprawę zasięgu publikowanych artykułów blogowych.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
- dlaczego lepsza widoczność w wynikach wyszukiwania ma znaczenie
- jak opracować tematy artykułów
- dlaczego systematyczna publikacja wpisów jest ważna
- jak rozpocząć promowanie bloga
- gdzie promować artykuły blogowe.
Jeżeli pomijasz etap promowania artykułów, marnujesz swoją ciężką pracę nad wpisami. Nie wykorzystujesz w pełni możliwości bloga firmowego, który jest doskonałym narzędziem content marketingowym. Jeśli nawet prowadzenie bloga sprawia ci ogromną przyjemność, nie ma sensu marnować czasu na coś, co nie przyniesie założonych efektów. Zamiast więc zabierać się za pracę nad kolejnym artykułem, zacznij promować „świeżo” opublikowaną treść.
Lepsza widoczność w wyszukiwarce to sposób na promowanie bloga?
Wszystkie artykuły publikowane na blogu będą pojawiać się w wynikach wyszukiwania. Pewnie masz tego świadomość, że Google jest dla większości użytkowników cennym źródłem informacji. Dlatego w twoim interesie jest zajęcie jak najwyższych pozycji – tak, aby internauci dotarli do twoich treści.
Duże znaczenie ma wybór odpowiedniego tematu. Musisz dowiedzieć się, co najbardziej interesuje twoich potencjalnych odbiorców. Jeżeli podejmowana przez ciebie tematyka będzie rozbieżna z potrzebami czytelników, trudno będzie ci zwiększyć zasięg bloga firmowego.
Aby publikowane artykuły tematycznie wpisywały się w oczekiwania odbiorców, nie musisz działać na chybił trafił. Wystarczy, że skorzystasz z dostępnych narzędzi, np. Google Trends czy Senuto. Dzięki temu poznasz sezonowość poszczególnych fraz i pod tym kątem dopasujesz harmonogram publikacji.
Samo zamieszczanie wpisów blogowych to jednak za mało. Artykuły muszą być odpowiednio zoptymalizowane, aby wpisywały się nie tylko w potrzeby odbiorców, ale i oczekiwania robotów Google. Co to dla ciebie oznacza? Przy tworzeniu artykułów blogowych musisz zadbać o:
- wartościowy content
- unikalność tekstów
- optymalną długość wpisu
- dobór słów kluczowych
- odpowiednie nasycenie frazami
- linkowanie wewnętrzne.
Znaczenie mają także aspekty techniczne artykułu, np. stosowanie nagłówków różnego rzędu, wykorzystanie grafik, uzupełnienie meta danych.
Czytaj więcej: SEO copywriting – jak pisać artykuły przyjazne dla wyszukiwarki?
Promowanie bloga zacznij od budowania relacji
Znacznie łatwiej jest promować popularny blog – to oczywiste. W takiej sytuacji to użytkownicy w dużej mierze przyczyniają się do zwiększenia widoczności artykułu w sieci. Komentują, dzielą się wpisem na profilach społecznościowych, itp. Z takimi „pomocnikami” znacznie prościej osiągnąć założone cele.
- Regularnie publikuj wpisy
Musisz zachęcić użytkowników do stałego odwiedzania twojego bloga, dlatego regularnie twórz i dodawaj wpisy. Jeżeli dopiero startujesz, warto zwiększyć liczbę publikowanych treści – po to, aby zbudować niejako solidną bazę. Później możesz zmniejszyć częstotliwość publikacji.
Dlaczego warto postawić na systematyczność i dużą liczbę wpisów? Statystyki pokazują, że opublikowanie 16 postów w ciągu miesiąca pozwala uzyskać nawet 4,5 razy więcej leadów w porównaniu z publikacją 4 i mniej wpisów miesięcznie (HubSpot).
- Zachęć do pozostawienia komentarza
To pierwszy krok, który należy poczynić na drodze do spopularyzowania artykułu zamieszczanego na blogu. Jednak jak zachęcić użytkowników do pozostawienia śladu po sobie? Już krótka dyskusja pod wpisem może zmotywować kolejnych czytelników do zabrania głosu. Jeśli pojawią się pierwsze komentarze, machina rozkręci się niczym kołowrotek.
Dlaczego warto zadbać o pozyskiwanie komentarzy?
- Blog wygląda bardziej wiarygodnie.
- Zwiększają szanse na wejście w interakcję z czytelnikami.
- Stanowią one źródło unikalnej treści zwiększającej ruch.
Pamiętaj! Odpowiadaj na wszystkie komentarze – także te wyrażające niepochlebne opinie. Ważne, aby reakcja była natychmiastowa. Na początku – gdy wpisów pod artykułem pojawi się zaledwie kilka – zawsze znajdziesz czas na odpowiedź. Jeśli z czasem komentarzy będzie przybywać, zarezerwuj nawet cały dzień na to, by odpisać czytelnikom.
- Twórz treści wycelowane w potrzeby odbiorców
Jeśli zastanawiasz się, jak wypromować bloga, dostarczaj wyłącznie wartościowe treści. Ich tematyka musi być ściśle skoncentrowana na potrzebach grupy docelowej. Jeżeli znajdą u ciebie odpowiedzi na nurtujące ich pytania, będziesz się jawić w ich oczach jako ekspert.
Kluczem do sukcesu jest umiejętne opracowanie tematów – w taki sposób, aby idealnie wpisały się w oczekiwania odbiorców. Musisz jednak uwzględnić fakt, że na twojego bloga będą trafiać osoby znajdujące się na różny etapach lejka marketingowego. Tematyka artykułów musi być więc zróżnicowana, aby dotrzeć do każdego klienta.
Czytaj więcej: Jak zacząć pisać bloga dla sklepu internetowego?
Jeżeli twój blog firmowy dopiero „raczkuje”, masz ogromne pole do popisu. Możesz zacząć od podstawowych zagadnień związanych z branżą – jednak wyłącznie po uwzględnieniu potrzeb odbiorców. Na szczęście nie musisz działać po omacku – istnieje wiele narzędzi, które podpowiedzą, o czym pisać: począwszy od popularnego Google Trends, a skończywszy na zaawansowanym Senuto. Dzięki nim dowiesz się nie tylko tego, jakie wyrażenia są często wpisywane w wyszukiwarkę, ale i jaka jest sezonowość.
Promowanie swojego bloga – jak to robić skutecznie?
Promowanie bloga warto rozpocząć od swojego otoczenia. Co przez to rozumiem? W pierwszej kolejności skoncentruj się na poinformowaniu swoich odbiorców o nowym wpisie. Chociaż możesz poczekać aż sami dotrą na twój blog, po co ryzykować, że tym razem tam nie zajrzą?
- Wyślij wiadomość do subskrybentów
Wykorzystaj prosty szablon, który będzie zawierał kilka linków (w różnej formie) prowadzących do tekstu. W treści maila poinformuj o clue artykułu, umieść jego fragment, a całość zakończ „call to action”. Nic nie stoi na przeszkodzie, by zachęcić użytkowników do skomentowania wpisu lub udostępnienia w mediach społecznościowych.
Co tym sposobem osiągniesz? To proste, pierwsze komentarze pojawią się jeszcze zanim rozpoczniesz działania związane z promowaniem wpisu.
Jeśli twoja baza mailingowa nie jest zbyt obszerna, prowadzenie bloga rozszerz o działania pozwalające pozyskać subskrybentów. Im baza bogatsza, tym blog firmowy będzie generował większy ruch.
- Wykorzystaj siłę profilu w social media
Media społecznościowe to narzędzie w twoich rękach, które – jeśli zostanie dobrze wykorzystane – okaże się cennym wsparciem w działaniach promocyjnych wpisów. Dzięki temu prowadzenie bloga będzie skuteczniejsze – zaprowadzi do założonego celu.
Pierwszym krokiem jest zamieszczanie linków do poszczególnych artykułów na swoim profilu, w ramach prowadzenia firmowego konta FB, na Twitterze, itp. Niech takie wpisy nie będą jedynie suchą informacją o tym, że na blogu pojawił się nowy artykuł. Tekst powinien wzbudzać zainteresowanie – tak, aby odbiorca z ogromną ciekawością klikał w link.
Firmy, które podejmują z nami stałą współpracę na prowadzenie bloga, wraz z tekstami otrzymują również treść wpisu na Facebooka promującą dany artykuł.
Sprawdź też: Oferta na prowadzenie bloga firmowego
Gdzie promować bloga „na zewnątrz”?
W promowaniu swojego bloga nie należy zamykać się wyłącznie na wąskie grono odbiorców. Warto dać się poznać „na zewnątrz”.
- Dołącz do tematycznych grup na Facebooku
Stań się członkiem tematycznych grup facebookowych, aby zyskać dodatkową przestrzeń do promowania swojego bloga.
Zanim jednak zaczniesz umieszczać linki jeden po drugim, warto wykazać się aktywnością. Udzielaj przydatnych porad, dziel się swoją wiedzą. Dopiero po zdobyciu miana eksperta, możesz zacząć zamieszczać linki do artykułów – wyłącznie wtedy, gdy rozwiązują konkretny problem, na temat którego toczy się dyskusja. W przeciwnym razie więcej stracisz niż zyskasz…
- Udzielaj się na forach internetowych
Fora internetowe, podobnie jak grupy na Facebooku, to dobry sposób na “przemycenie” linków kierujących do artykułu na blogu. Zanim jednak zaczniesz korzystać z tej strategii, musisz znaleźć fora powiązane tematycznie z twoją branżą, a następnie stać się aktywnym uczestnikiem dyskusji.
Pamiętaj! Jeśli zaczniesz umieszczać linki w swoich wypowiedziach jako nowy użytkownik, bardzo szybko zostaniesz zbanowany. Uważa się, że 50 postów to minimum, jeżeli chce się dodawać linki. Bez względu na to, jaka jest twoja reputacja na forum, i tak musisz pamiętać o naturalnym umieszczaniu linków prowadzących do treści. Ważne jest, by za każdym razem kierowały do artykułu, który w jakiś sposób wiąże się z tematem dyskusji, np. rozwiązując problem osoby, która rozpoczęła dany temat.
- Dotrzyj do treści powiązanych tematycznie
Aby dotrzeć do treści powiązanych tematycznie z publikowanym artykułem, warto skorzystać z narzędzi monitorujących pojawianie się treści z określonymi słowami kluczowymi. Popularne są m.in.:
- Brand24 – pozwala monitorować zasoby internetu oraz media społecznościowe pod kątem wzmianek dotyczących konkretnych marek. Narzędzie to można wykorzystać także do śledzenia informacji dotyczących określonego tematu zbliżonego do tematu opublikowanego artykułu.
- Sentione – chociaż jego istotą jest możliwość monitorowania opinii o konkretnych markach, pozwala śledzić informacje dotyczące określonych tematów. Dzięki temu daje sygnał, gdy w sieci pojawi się treść tematycznie zbliżona do treści opublikowanego przez ciebie artykuły blogowego.
Tworząc alert na konkretny temat, otrzymasz powiadomienia, gdy w sieci pojawi się wzmianka z ustawionym słowem kluczowym. Jak wykorzystać to do wypromowania bloga?
- Weź udział w dyskusji pod artykułem na blogu poprzez pozostawienie komentarza (jeśli to możliwe, pozostawiając link do własnego artykułu),
- Skontaktuj się z autorem wpisu, wskazując link do stworzonej przez siebie treści – jako uzupełnienie opublikowanego artykułu.
- Powiadom osoby, o których wspominasz w artykule
Jeśli w artykule powołujesz się na wypowiedź innych osób, linkujesz do ich zewnętrznych publikacji lub umieszczasz odnośniki do oferowanych przez nie produktów / usług, warto ich o tym powiadomić. Wspominając ich w swoim tekście, wyświadczysz im pewnego rodzaju przysługę – taka wzmianka może wygenerować ruch na stronie tej osoby.
W wielu przypadkach autorzy nie monitorują tego, co dzieje się z ich linkami, dlatego warto im to uświadomić. Wystarczy wysłać krótkiego e-maila o odpowiedniej treści. Być może dzięki temu informacja o napisanym przez ciebie artykule zostanie opublikowana w mediach społecznościowych przez tę osobę. To prosty sposób na dotarcie do kolejnej grupy odbiorców z twoim artykułem.
Przykład 1.
Przykład 2.
- Wykorzystaj możliwości postów gościnnych
Publikacja artykułów gościnnych to dobry sposób na promowanie swojego bloga. Może działać w dwóch kierunkach:
- ty docierasz do wartościowych blogów, gdzie możesz zamieścić merytoryczny artykuł
- wysyłasz propozycję stworzenia artykułu gościnnego przez inną osobę.
Niezależnie od tego, na który wariant się zdecydujesz (możesz zaszaleć i wybrać obie opcje!), musisz rozważnie dobierać gościnne blogi. Ważne jest to, aby wśród ich odbiorców znaleźć także swoich potencjalnych klientów – i odwrotnie.
- Zareklamuj się na Facebooku
Jeśli zastanawiasz się, jak wypromować bloga, nie wahaj się skorzystać z płatnej reklamy na Facebooku. To działanie konieczne – szczególnie, że organiczne posty mają bardzo słabe zasięgi.
Jeśli chcesz rozpocząć płatne promowanie artykułów na Facebooku, poniżej znajdziesz instrukcje, które krok po kroku pomogą utworzyć reklamę. Zajrzyj np. na https://verseo.pl/poradnik-facebook-ads, aby zdobyć więcej informacji.
Promowanie bloga jest nieodłącznym elementem działań marketingowych w internecie. Nie czekaj więc aż potencjalni klienci sami do ciebie trafią, lecz weź sprawy w swoje ręce.