Zamieszczasz ciekawostki z branży, newsy oraz inne treści o przemijającym charakterze? Nic dziwnego, że duży ruch odnotowujesz wyłącznie w dniu publikacji oraz przez kilka kolejnych dni. Jeśli zależy Ci na stałym przyciąganiu użytkowników, musisz zmienić strategię marketingową w zakresie publikowanych tekstów. Postaw na evergreen content – wiecznie żywe teksty, które nie tracą swojej mocy nawet przez kilka lat. Dowiedz się, jak napisać artykuły tego typu.
Udało Ci się stworzyć bardzo dobre artykuły, które podejmują tematy “na topie”. Cieszą się one popularnością i myślisz, że taki trend utrzyma się przez długi czas? Nic bardziej mylnego… Problem w tym, że w przypadku „sezonowych” treści po kilku dniach mija zainteresowanie nimi. Powód jest prosty – tracą na swojej aktualności, a ich miejsce zastępują kolejne. Obserwując ruch na stronie, będzie to przypominało poniższy wykres:
W prowadzeniu bloga nie chodzi jednak o chwilowe zainteresowanie pojedynczym artykułem, ale o systematyczne odwiedziny użytkowników, wśród których są potencjalni klienci. Co prawda możesz co kilka dni publikować treści newsowe, jednak istnieje ryzyko, że w danym momencie w branży nie będzie działo się nic ciekawego. Ponadto taka strategia może spowodować, że na blogu będą znajdowały się przestarzałe artykuły, które przestaną przyciągać użytkowników. Aby temu zapobiec, warto poznać potencjał skrywany przez evergreen content. Zastanawiasz się, jak napisać artykuł tego typu?
Z tego tekstu dowiesz się:
- czym są artykuły o charakterze evergreen,
- jakie są formy evergreen’owych treści,
- dlaczego warto włączyć je do strategii content marketingowej,
- jak pisać artykuły evergreen,
- jak i gdzie szukać inspiracji.
Poznasz też przykłady evergreen’owych artykułów, dzięki którym jeszcze lepiej zrozumiesz ich istotę.
Evergreen – treść, która nie traci na aktualności
Evergreen to temat, który pozostaje aktualny przez cały czas. Jest ponadczasowy – niezależnie od tego, czy minęło kilkanaście tygodni czy miesięcy. Zawsze przyciąga odbiorców, generując ruch w serwisie itp.
Artykuł o charakterze evergreen można rozpoznać po tym, że jest stale odwiedzany czy nawet udostępniany w portalach społecznościowych – mimo że od jego publikacji minęło np. kilka lat. To duża przewaga w porównaniu z artykułami newsowymi, które – choć mogą osiągnąć rekordy popularności w dniu publikacji – bardzo szybko odejdą w zapomnienie.
Z tego powodu evergreen’owe treści powinny stanowić nieodłączny element strategii content marketingowej. Jak się pisze artykuł tego typu?
Formy wiecznie aktualnych treści
Evergreen content może przybierać różne formy. Daje to więc niemal nieograniczone możliwości tworzenia ponadczasowej treści.
Poradniki / przewodniki
Użytkownicy bardzo często poszukują informacji o tym, jak coś zrobić. Dlatego artykuły w formie poradników nie stracą na popularności. Zainteresowaniem cieszą się nie tylko przewodniki dla początkujących, ale również dedykowane zaawansowanym użytkownikom. Tworzenie takich tekstów wygląda identycznie jak pisanie artykułów tematycznych, ale temat musi być bardziej ponadczasowy.
Recenzje produktu
Nawet najlepszy opis produktu to często za mało, aby zachęcić do zakupu. Chcąc przyciągnąć do siebie odbiorców, warto zamieszczać recenzje produktu. To treści, które są poszukiwane – stanowią źródło wiedzy i pomagają podjąć dobrą decyzję zakupową.
Oczywiście nie do każdego produktu będzie można przygotować evergreenową recenzję. Nie sprawdzi się to m.in. w przypadku smartfonów, telewizorów oraz innego sprzętu. Powód jest prosty – co chwilę pojawiają się nowe modele tego samego urządzenia, więc poprzednia recenzja nie będzie już aktualna.
Evergreen’owa recenzja może dotyczyć natomiast produktów z takich kategorii jak: suplementy diety, zabawki dla dzieci, akcesoria dla dzieci, kosmetyki.
Sekcja FAQ
Za stale aktualną treść można uznać odpowiedzi zawarte w sekcji FAQ. Stwórz więc listę pytań, które zadają (lub mogliby zadać) potencjalni klienci. Dopisz odpowiedzi i … artykuł o evergreen’owym charakterze gotowy.
Sekcja FAQ niesie za sobą jeszcze jedną korzyść: jeśli wyjaśnisz możliwie najwięcej kwestii budzących wątpliwości, unikniesz setek telefonów i maili ze stale powtarzającymi się pytaniami.
Case studies
Case studies to rodzaj treści opisujących konkretne procesy, przebieg wydarzeń itp. w czasie. Prezentują doświadczenie firmy, np. pokazując osiągnięte wyniki lub przedstawiając działania zakończone niepowodzeniem itp.
Każdy lubi uczyć się na błędach (najlepiej nie na swoich), dlatego artykuły w stylu case studies można traktować jako evergreen. Upewnij się jednak, że opisywane zjawisko czy proces będą aktualne przez długi czas. Jeśli zaprezentujesz przypadek uwzględniający bieżącą sytuację, szybko może stracić aktualność i popularność.
Zestawienia i rankingi
Wszelkiego rodzaju porównania produktów (najlepiej kilku) i rankingi to treści, które są chętnie czytane przez użytkowników. Stanowią źródło wielu cennych informacji, które – szczególnie jeśli dokładnie porównują wady i zalety poszczególnych rozwiązań – pomagają w podjęciu decyzji zakupowej. Ich dodatkowym walorem jest to, iż oszczędzają użytkownikowi czas na samodzielne poszukiwanie i analizowanie danych. To z kolei zwiększa szansę, że stworzony ranking będzie udostępniany dalej, co przełoży się na poprawę zasięgu i generowanie większego ruchu.
Słownik pojęć
Chociaż wszystkie definicje związane z daną branżą z pewnością uwzględnia Wikipedia, warto stworzyć własną encyklopedię. Taki artykuł będzie ponadczasowy i stale aktualny.
Podstawą evergreenowej treści mogą być nie tylko pojęcia, ale także żargon czy akronimy. Użytkownicy będą wdzięczni, jeśli pomożesz im zrozumieć te słowa.
Storytelling
Jeśli historia Twojej marki lub klienta jest interesująca, podziel się nią z użytkownikami. Taki temat w formie storytellingu świetnie wpisuje się w evergreen content.
Co zamieścić w takim artykule? Może on opowiadać o kryzysach, przełomowych momentach, sukcesach. Takie historie nie tracą na aktualności i są bardzo inspirujące. Mogą też pozytywnie wpływać na wzmacnianie wizerunku marki.
Listy branżowe
Listy w stylu „10 darmowych narzędzi do…”, „5 pomysłów na…”, „10 najczęstszych błędów…” doskonale sprawdzają się w roli ponadczasowego contentu.
Pomyśl więc, jaki temat ma szansę stać się wiecznie aktualnym i przygotuj artykuł. Zaprezentowany w takiej formie nie tylko pomoże wygenerować stały ruch, ale i przyczyni się do zwiększenia zasięgu za sprawą wielu udostępnień.
Content Curation
Pod pojęciem Content Curation kryje się treść, która powstaje w efekcie przeszukiwania i wybierania najbardziej istotnych informacji spośród dużej ilości wiadomości. W ten sposób użytkownik otrzymuje starannie wyselekcjonowane dane na konkretny temat.
Content Curation może obejmować np. newsy przekształcone w bardziej użyteczne i dłużej aktualne informacje, serię poradników – samouczków (zebrane w jednym miejscu tutoriale z wielu źródeł), inspirujące cytaty, prezentacje (samodzielne lub zebrane z innych źródeł).
Wywiad z wpływowymi ludźmi / ekspertami
Jeśli uda Ci się dotrzeć do wpływowych osób z branży, wykorzystaj to do stworzenia evergreen’owej treści. To ciekawa forma przekazywania informacji, które – o ile nie dotyczą bieżących spraw – długo pozostaną aktualne. Wartością dodaną będzie to, że informacje zostaną przekazane przez eksperta / osobę rozpoznawalną.
Evergreen content – ważny element strategii marketingowej?
Evergreen content to potężne narzędzie, które skrywa w sobie ogromny potencjał. Warto włączyć je do strategii marketingowej, aby osiągnąć jeszcze większe korzyści i szybciej zrealizować swój biznesowy cel.
- Stały ruch na stronie
Treść, która nie traci na aktualności, przyczynia się do generowania większego ruchu na stronie. Zapewnia stały strumień użytkowników – niezależnie od tego czy artykuł został opublikowany miesiąc czy kilka lat temu.
- Wyższa pozycja w Google
Link do rzetelnego artykułu o evergreen’owym charakterze często pojawia się w treściach zewnętrznych. Zwiększa to szansę na uzyskanie lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania – szczególnie, jeśli link do tekstu wychodzi ze źródła uznawanego za autorytatywny przez roboty wyszukiwarki.
- Docieranie do nowych odbiorców
Ponadczasowa treść jest chętnie udostępniana, np. za pośrednictwem portali społecznościowych. Ma więc szansę rozprzestrzenić się niczym wirus, docierając do nowych odbiorców. Dzięki temu poszerza się grono potencjalnych klientów.
Jak pisać artykuły evergreen?
Znasz już zalety evergreen content, czas więc przystąpić do ich tworzenia. Od czego zacząć i o czym pamiętać, decydując się na pisanie artykułów tematycznych o charakterze ponadczasowym?
- Określ zapotrzebowanie grupy docelowej
Nawet najbardziej ponadczasowy artykuł nie spełni swojej roli, jeśli kompletnie nie wpisze się w potrzeby grupy docelowej. Zanim przystąpisz do pracy, dokładnie zbadaj ich oczekiwania. Sprawdź, co ich interesuje, jakich informacji poszukują. To bardzo ważny punkt, więc go nie lekceważ – bo chyba chcesz, by treść zapewniała stały dopływ użytkowników, prawda?
- Wybierz odpowiednią formę
Postaw na taką formę, która najbardziej wpisuje się w oczekiwania użytkowników. Weź pod uwagę również temat, ponieważ nie wszystko można przedstawić jako storytelling, prezentacja, case studies itp.
Jeśli chcesz zaprezentować np. przełomowe momenty w swojej działalności (np. mające wpływ na rozwój branży) lub inną historię w sposób przystępny, postaw na storytelling. Jeśli chcesz podzielić się swoim sukcesem lub porażką, wybierz studium przypadku. Jeżeli masz odbiorcom do przekazania cenne wskazówki, poradniki i przewodniki dobrze sprawdzą się w tej roli.
- Zoptymalizuj pod kątem SEO
Jeśli chcesz, by evergreen’owa treść trafiła do jak największego grona odbiorców, musisz zoptymalizować ją pod kątem SEO. Wybierz odpowiednie słowa kluczowe – takie, które mają dużą liczbę zapytań. Uwzględnij przy tym tzw. frazy długiego ogona, dzięki którym także dotrzesz do odbiorców.
- Stale aktualizuj treść
Nie jest tak, że o przygotowanym i opublikowanym artykule evergreen’owym możesz zapomnieć. Każda treść – nawet jeśli wydaje się ponadczasowa – traci na aktualności. Pojawiają się nowe metody i narzędzia, a produkty stają się coraz bardziej doskonałe itp. To wszystko powinien uwzględniać evergreen content.
Jeżeli chcesz, aby taka treść nadal zapewniała stały ruch, weryfikuj aktualność danych. Jeśli jest to konieczne, rozbuduj artykuł lub wykonaj drobne modyfikacje. W ten sposób przedłużysz żywotność treści i sprawisz, że znów będą generować spory ruch.
Jak i gdzie szukać inspiracji na evergreen’owe tematy?
Wiesz już, jak pisać artykuły evergreen. Wiesz, że temat ponadczasowego tekstu musi:
- być dopasowany do potrzeb i zainteresowań grupy docelowej,
- przekazywać przydatne i ciekawe treści.
Takie informacje możesz zbierać „ręcznie”, ale jest to proces pracochłonny. Ty jednak cenisz swój czas (prawda?), dlatego skorzystaj z dostępnych narzędzi.
- BuzzSumo
BuzzSumo to narzędzie, które jest często określane jako „wyszukiwarka nowej generacji”. Po wpisaniu konkretnej frazy, analizuje zawartość serwisów społecznościowych. Dowiesz się, jakie tematy są na topie, co ciekawego dzieje się w branży itp. Wszystkie wyniki szeregowane są pod względem popularności, co posłuży jako punkt wyjściowy do tworzenia ponadczasowych treści.
Krok 1. Przejdź do zakładki “content”, a następnie wybierz pozycję “web”.
Krok 2. Wpisz pożądane słowo kluczowe, np. sustainability, by otrzymać listę artykułów podejmujących ten temat.
Krok 3. Oceń potencjał ponadczasowości, sprawdzając “evergreen score” – im wyższa wartość, tym lepiej.
- Google Trends
Google Trends to bezpłatne narzędzie, za pomocą którego można poznać statystyki wyświetlenia w wyszukiwarce. Wpisując konkretną frazę, można poznać zainteresowanie konkretnym tematem w ujęciu czasowym i w ujęciu geograficznym.
Narzędzie pozwala także uzyskać informacje ogólne, tj. jakie są najczęściej szukane frazy zyskujące popularność w ostatnim czasie oraz jak prezentują się trendy wyszukiwania Google w poszczególnych latach. Ciekawą sekcją jest także „Rok w wyszukiwarce”, dzięki której można poznać najczęściej wpisywane słowa kluczowe w danym roku.
- Senuto
Senuto jest zaawansowanym narzędziem, które wspiera szeroko pojęte działania content marketingowe. Pozwala śledzić wiele aspektów, np. słowa kluczowe wspólne z konkurencją. W przypadku artykułów typu evergreen ważna jest opcja wyświetlania trendów związanych z danym słowem kluczowym. Wystarczy w polu wyszukiwania wpisać dowolną frazę, a następnie wyselekcjonować wyniki filtrem „Trendy” z wybranego okresu. Dzięki temu dowiesz się, czy podejmowany przez Ciebie temat faktycznie ma szansę zaistnieć jako evergreen czy raczej będzie tekstem sezonowym.
Krok 1. Skorzystaj z bazy słów kluczowych, wpisując dowolną frazę np. wyprawka dla noworodka
Krok 2. Zmień ustawienia w zakresie wyświetlanych elementów, klikając funkcję “dostosuj”
Krok 3. Pozostaw opcję średniej miesięcznej liczby wyszukiwań oraz trendów.
Krok 4. Pozostaw także opcję sezonowości (wybierz wszystkie lub tylko wybrane miesiące).
Krok 5. Przeanalizuj daną frazę pod kątem popularności.
Przykłady artykułów typu evergreen – lista
Chcesz wiedzieć, jak wyglądają artykuły o charakterze evergreen? Poniżej linki do kilku wybranych tekstów, które mają ponadczasową wartość.
https://sagomedia.pl/blog/dobre-i-darmowe-zdjecia-na-strone-zobacz-jak-je-znalezc-lista/
https://sagomedia.pl/blog/artykuly-goscinne-co-musisz-o-nich-wiedziec/
https://www.e-korepetycje.net/artykuly/5-technik-zapamietywania-ktore-warto-pokazac-uczniom
https://globtroper.pl/blog/japonia-co-zobaczyc/
https://blog.verseo.pl/content-is-the-king-9-nawykow/
Poniżej prezentujemy też same tematy artykułów, które sprawdzą się jako evergreen.
- 3 sprawdzone sposoby na odchudzanie
- Jak wykonać manicure hybrydowy?
- Wyprawka dla noworodka – co jest potrzebne?
- 5 domowych sposobów na wyczyszczenie piekarnika
- Od czego zacząć “przygodę” z Google Analytics?
- Jak content marketing pomaga w afiliacji – case study
- Jak nam się udało zwiększyć ruch na stronie w 30 dni? Case study
- Wakacje w Egipcie? Tego unikaj, aby przeżyć bezpieczny urlop
Pomysły można mnożyć i mnożyć. Grunt to wybrać takie tematy, które są ponadczasowe i cały czas na topie.
Czy evergreen content wystarczy?
Największą zaletą evergreen’owych treści jest możliwość generowania stałego ruchu w szerokim przedziale czasowym. Nie wpadnij jednak w pułapkę stagnacji, koncentrując się wyłącznie na tego typu contencie.
Jeżeli chcesz zwiększyć efektywność np. swojego bloga, publikuj zróżnicowane artykuły. Niech teksty typu evergreen będą przeplatane newsami branżowymi, artykułami o aktualnych trendach, zawierającymi statystyki czy opisującymi zjawiska i procesy w wąskim przedziale czasowym. Dzięki temu zapewnisz sobie stały dopływ odbiorców, a przecież to jest jednym z głównych celów. Prawda?