Jak wygląda współpraca z agencją copywriterską? Wszystko, co musisz wiedzieć

Jak wygląda współpraca z agencją copywriterską? Wszystko, co musisz wiedzieć

Dobre treści to podstawa skutecznego marketingu online – bez względu na to, w jakiej branży działasz. Są ważne zarówno z punktu widzenia SEO, jak i czysto sprzedażowego. Wiesz o tym, więc chcesz, żeby przygotowali je specjaliści? To dobre rozwiązanie. Profesjonalna agencja copywriterska stworzy treści, które wzmocnią Twój wizerunek i będą solidnym wsparciem dla sprzedaży. Czego jednak możesz dokładnie oczekiwać od firmy o takim profilu? Jak w praktyce wygląda współpraca? Ile to kosztuje? Odpowiadamy.

Z tego tekstu dowiesz się:

  • czym różni się agencja copywriterska od agencji SEO,
  • jaki jest zakres usług, które wykonują dobre agencje copywriterskie, a czego takie firmy nie robią,
  • kto może zostać klientem firmy copywriterskiej,
  • czego potrzebuje copywriter, żeby przygotować dla Ciebie dobre treści,
  • jak może przebiegać współpraca z agencją copywriterską,
  • jak wygląda rozliczenie za przygotowane treści.

Agencja copywriterska a agencje SEO – na czym polega różnica?

Dla nas, ludzi funkcjonujących w „bańce” marketingu internetowego, różnice pomiędzy agencją copywriterską a SEO czy agencją marketingu internetowego są oczywiste. Ale Ty, poszukując specjalistów, którzy pomogą Ci skuteczniej docierać do klientów i sprzedawać, wcale nie masz obowiązku wiedzieć, kto za co odpowiada. Tymczasem jest to dość ważne – gdy wiesz, kto jest kim, od razu możesz się zgłosić do firmy o właściwym profilu. Oszczędzasz więc czas i nerwy.

Czym zatem różnią się poszczególne usługi?

Agencja SEO zajmuje się pozycjonowaniem

… przede wszystkim od strony technicznej. Taka firma będzie dla Ciebie dobrym partnerem, jeżeli chcesz się skupić na wypozycjonowaniu firmowej strony internetowej. Czyli na tym, żeby odnośniki do niej wyświetlały się wysoko w Google.

Na osiągnięcie tego celu składa się wiele elementów, w tym:

  • optymalizacja strony internetowej pod kątem technicznym – to m.in. poprawa jej kodu, usunięcie „barier” wydłużających czas ładowania się serwisu czy podniesienie poziomu jego zabezpieczeń,
  • pogłębiona analityka SEO, która ma na celu precyzyjne dobranie fraz kluczowych pod pozycjonowanie,
  • (bardzo często) przebudowa strony www – tak, aby zyskała przejrzystą mapę zakładek dostosowanych do wymogów UX i SEO,
  • pozyskiwanie linków zewnętrznych do serwisu.

Agencje SEO koncentrują się więc przede wszystkim na technicznych aspektach związanych z pozycjonowaniem strony.

A co z treściami, które trzeba przygotować na stronę www, bloga czy do zewnętrznych publikacji? To zadanie powierzają nam – copywriterom. Dobra współpraca na linii SEOwiec – autor treści to fundament skutecznego pozycjonowania.

Sprawdź też: Brief dla copywritera od SEOwca

Dwóch mężczyzn spoglądających na tablet wyświetlający wykresy.

SEOwcy zajmują się „analityczną” i „techniczną” stroną pozycjonowania. Agencja copywriterska – przygotowaniem treści zgodnych z ich wytycznymi i wspierających sprzedaż.

… a agencja copywriterska przygotowaniem tekstów

O ile SEO-wcy stoją po „technicznej” stronie działań związanych z pozycjonowaniem, o tyle firma copywriterska jest odpowiedzialna za część „kreatywną”.

Naszym zadaniem, jako copywriterów, jest przełożenie specyfikacji przygotowanej przez pozycjonera na angażujący tekst. Taki, który wpisze się w wymogi SEO, ale przede wszystkim dotrze do klienta i popchnie go w stronę zakupu.

Ale uwaga! Teksty, które przygotowuje agencja copywriterska, to nie tylko te tworzone stricte pod SEO – chociaż obecnie wszystkie treści trafiające do internetu powinny być zoptymalizowane pod tym kątem. To jednak nie wszystko. Jako specjaliści od słowa pisanego przygotowujemy również np.:

  • specjalistyczne artykuły eksperckie – takie, które stanowią dobre źródło informacji, a jednocześnie wzmacniają wizerunek naszych klientów,
  • teksty do katalogów firmowych i innych publikacji „offline” – np. do prasy,
  • content do mediów społecznościowych – zarówno same treści, jak i hasła na grafiki itp.

Ta lista jest oczywiście znacznie dłuższa. Możesz się o tym przekonać, np. sprawdzając nasze realizacje – jako agencja copywriterska, która działa na rynku od ponad 12 lat, pracowaliśmy przy bardzo różnorodnych projektach. Także tych nietuzinkowych i wymagających „wyjścia poza schematy”.

Pisanie tekstów, czyli co? Od czego zależy zakres usług agencji copywriterskiej?

Odpowiedź na powyższe pytanie brzmi: to zależy. Oto kluczowe elementy, które mają znaczenie.

Profil działalności agencji copywriterskiej

Na polskim rynku działają agencje copywriterskie o różnych profilach specjalizacji. Znajdziesz wśród nich np. firmy, które:

  • koncentrują się na tworzeniu „zapleczowych” treści SEO – tych o niezbyt wysokiej jakości, trafiających np. do katalogów stron i podobnych serwisów. Popularność działań tego typu jest coraz mniejsza, ponieważ… słaby content ma obecnie znikome przełożenie i na pozycjonowanie, i na sprzedaż,
  • działają głównie w obszarach „kreacji”, a zatem tworzenia sloganów reklamowych, scenariuszy spotów czy namingu (wyszukiwania kreatywnych nazw dla firmy, jej produktów czy marek) – to specjaliści, którzy działają głównie na polu „strategicznym”,
  • specjalizują się głównie w obsłudze treści na potrzeby social mediów – w ich usługach znajdziesz np. prowadzenie profili na Facebooku czy Instagramie, włącznie z wchodzeniem w interakcje z odbiorcami postów.

Wszystkie powyższe obszary są oczywiście związane z „tworzeniem contentu”.

Jednak najbardziej poszukiwani są specjaliści, którzy przygotowują merytoryczne treści na strony internetowe, bloga oraz do publikacji zewnętrznych.

Dlatego jeżeli zależy Ci na tym, aby przygotowane dla Ciebie teksty miały wartość sprzedażową, wizerunkową i pod kątem SEO – zaufaj doświadczonej agencji, która stawia na tworzenie contentu naprawdę wysokiej jakości.

Czytaj też: Agencja copywriterska vs copywriter etatowy – porównanie kosztów

Skala działalności firmy copywriterskiej

„Firma copywriterska” to szerokie pojęcie. Wpisują się w nią zarówno małe podmioty, często freelancerzy, jak i agencje działające na większą skalę. A na czym polega różnica pomiędzy nimi z punktu widzenia klienta? Moim zdaniem, chodzi o trzy zasadnicze kwestie. Są to:

  • świadomość potrzeb biznesowych klientów – profesjonalna agencja rozumie, w jakim celu zamawiasz teksty: mają wesprzeć Twój wizerunek oraz sprzedaż, a nie po prostu „być opublikowane”. Dlatego copywriterzy tworzą je, mając „z tyłu głowy” te oczekiwania – dopasowują treści do potrzeb SEO, ale również do oczekiwań Twoich grup docelowych oraz do celów komunikacji na różnych etapach lejka sprzedażowego. Treści, które powstają z taką świadomością i know-how, a nie w oderwaniu od biznesowej rzeczywistości, są po prostu skuteczniejsze i lepiej wpisują się w szerszą strategię komunikacji;
  • „moce przerobowe” – chodzi o to, jak szybko firma może przygotować zamówione przez Ciebie treści. Jeżeli mowa o copywriterze freelancerze czy kilkuosobowym zespole, zazwyczaj będziesz się musiał uzbroić w dużo cierpliwości. Większa agencja, taka jak np. Sago Media, to większy zespół copywriterów z doświadczeniem. Dlatego możemy zapewnić relatywnie krótkie terminy realizacji;
  • „możliwości merytoryczne” – nikt nie jest specjalistą w każdej dziedzinie. Tymczasem w wielu przypadkach do przygotowania dobrych treści jest potrzebny copywriter, który ma doświadczenie w konkretnej dziedzinie. Ot, na przykład wie, jak – zgodnie z prawem – pisać teksty dla branży kosmetycznej czy dla prawników. Albo zna się w większym stopniu na fotowoltaice, komiksach Marvela, dydaktyce przedszkolnej czy automatyce przemysłowej. W większej agencji copywriterskiej będzie łatwiej znaleźć taką osobę.

Sprawdź też: Copywriting a prawo

Zanim podejmiesz współpracę z konkretną firmą, przyjrzyj się bliżej temu, jak przedstawiają się: profil i skala działalności oraz doświadczenie. Dzięki temu unikniesz „kluczenia” pomiędzy kolejnymi agencjami, które nie będą odpowiadały Twoim oczekiwaniom.

Kobieta w czerwonej koszuli pracuje przy komputerze.

Współpraca z copywriterem-freelancerem może być dobrą opcją, jeżeli realizujesz niewielki projekt i nie zależy Ci na krótkim czasie realizacji. Upewnij się jednak, że wybrany autor ma doświadczenie i rozeznanie w tematyce, którą chcesz mu powierzyć.

Co obejmuje oferta agencji copywriterskiej?

Oferta agencji copywriterskiej obejmuje przede wszystkim napisanie zamówionych tekstów. Mogą to być np.:

  • teksty na stronę www,
  • artykuły na bloga firmowego,
  • artykuły tematyczne – np. do publikacji zewnętrznych,
  • artykuły eksperckie – znacznie dłuższe, zawierające pogłębione informacje,
  • opisy do sklepów internetowych – w tym opisy produktów, kategorii w e-sklepie itp.,
  • treści do mailingu (zarówno do newsletterów, jak i do wiadomości wysyłanych automatycznie do klientów),
  • teksty na landing page, nastawione na „maksymalną konwersję”,
  • treści e-booków,
  • treści na infografiki.

Jak zatem widzisz, zakres treści jest szeroki. A to nadal nie wszystko! W dobrej agencji copywriterskiej zamówisz również:

  • teksty po angielsku – coraz ważniejsze, ponieważ wiele polskich firm działa na rynku międzynarodowym – i w innych językach obcych,
  • transkrypcje tekstów – o ich przydatności więcej przeczytasz w tym artykule,
  • korektę i redakcję tekstów – to rozwiązanie, które może być dla Ciebie przydatne, jeśli chcesz przygotować teksty samodzielnie, ale zależy Ci na ich „doszlifowaniu” przez specjalistę.

Jednym słowem: jeżeli potrzebujesz treści, które wspomogą Twoją firmę wizerunkowo, sprzedażowo, w obszarze SEO lub informacyjnym – agencja copywriterska zrealizuje Twój projekt.

To nadal nie wszystko! Co jeszcze może dla Ciebie zrobić agencja copywriterska przy przygotowaniu tekstów?

Klienci często pytają nas o zadania, które możemy wykonać przy przygotowaniu tekstów, aby podnieść jakość contentu. I rzeczywiście, takich „usług” całkiem sporo.

Dobranie zdjęć do przygotowywanych tekstów

Grafiki są potrzebne przede wszystkim do tekstów blogowych oraz tych do publikacji zewnętrznych. Czy agencja copywriterska może je dodać? Jak najbardziej tak!

Opcje są tutaj cztery:

  1. zdjęcia z darmowych stocków, opatrzone licencją CC0 lub na podobnych prawach –  ich wybór jest szeroki, a osoba z doświadczeniem umie wśród nich znaleźć grafiki dobrej jakości. Jednak musisz się liczyć z tym, że nie zawsze będą one idealne. To jednak nie są zdjęcia stockowe;
  2. zdjęcia ze stocków – wielu naszych klientów ma wykupiony dostęp do którejś bazy stockowej typu Shutterstock, Adobe Stock czy iStock. Wtedy zazwyczaj po naszej stronie jest znalezienie w wyznaczonej bazie grafiki (lub grafik) na wskazanym portalu i przekazaniu „namiarów” na nią;
  3. zdjęcia ze strony firmowej – to przydatne źródło np. wówczas, gdy przygotowuje się treści powiązane z konkretnymi produktami z oferty firmy;
  4. screenshoty wykonane przez copywritera – są przydatne m.in. przy pisaniu różnego rodzaju „tutoriali”, np. poświęconych tematom związanym z marketingiem online.

Warto pamiętać, że każda grafika może być dodatkowo opatrzona atrybutem alt – ważnym m.in. z uwagi na SEO oraz dopasowanie strony do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Czytaj też: Dobre i darmowe zdjęcia na stronę. Zobacz, jak je znaleźć [lista]

Kiełkująca roślina znajdująca się w pustej żarówce.

Dobrze wybrane zdjęcie przełamuje „ścianę tekstu” i pomaga „zwizualizować” treści. To powyżej mogłoby się stać np. ciekawą ilustracją tekstu o tematyce ekologicznej.

Przygotowanie „meta komentarzy” do tekstów na stronę www

Przy przygotowaniu tekstów na stronę internetową stosuje się dwa podejścia.

  1. Copywriter dostaje gotowy szablon strony i przygotowuje teksty zgodnie z zaplanowanym układem.
  2. Teksty powstają jako pierwsze, a szablon strony dostosowuje się do nich.

Które rozwiązanie jest lepsze? To pytanie, na które można odpowiedzieć tak „łatwo” jak na to, co było pierwsze: jajko czy kura.

Tak czy inaczej, kiedy teksty powstają, zanim rozpoczną się prace nad wyglądem strony internetowej, jej twórcy często potrzebują dodatkowych wskazówek. Chodzi np. o oznaczenie miejsc, w których:

  • będzie można wstawić CTA z buttonem prowadzącym do kontaktu czy szczegółów oferty,
  • pojawi się linkowanie,
  • mogą być potrzebne slidery czy kafelki.

Tego typu uwagi i im podobne mogą wyglądać na przykład tak:

Uwagi zawierające informację gdzie powinien prowadzić button oraz czego ma dotyczyć.

Fragmenty treści na czerwono to właśnie „meta komentarze” w jednym z realizowanych przeze mnie zleceń. Będą przydatne twórcy strony podczas opracowywania jej szablonu. Służą też wzmocnieniu potencjału UX serwisu – a więc ułatwieniu użytkownikowi poruszania się po serwisie.

Dobór słów kluczowych do tekstów

Dobranie odpowiednich keywordów do treści jest ważne w niemal każdym przypadku, gdy jednym z celów ich przygotowania jest pozycjonowanie. Czyli właściwie… zawsze. Pytanie brzmi więc: czy agencja copywriterska może dobrać odpowiednie słowa kluczowe?

Odpowiedź brzmi: tak, ale w ograniczonym zakresie. Dlaczego? Ponieważ copywriter zajmuje się głównie treścią, a rolą SEO-wca jest pogłębiona analiza danych, która pozwoli bardzo precyzyjnie dobrać keywordy w każdym przypadku.

Co zatem zrobi agencja copywriterska w kwestii doboru słów kluczowych? Możemy przeprowadzić ogólną analizę, np. z wykorzystaniem Senuto czy Answer The Public – tak, aby dopasować frazy o wysokim potencjale powiązane z działalnością Twojej firmy i jej konkretnymi obszarami. W Sago Media oferujemy to „w standardzie”.

Jeżeli jednak zależy Ci głównie na realizacji celów SEO, możesz dodatkowo skonsultować się z pozycjonerem i jemu powierzyć wykonanie analizy.

Dopasowanie tekstów do SEO

Na dobraniu odpowiednich słów kluczowych nie kończy się dostosowanie tekstów do wymogów SEO. W zaufanej firmie copywriterskiej masz pewność, że treści będą dostosowane do wymogów pozycjonowania, a przy tym zachowają naturalność i wysoki poziom merytoryczny.

Jak dostosowujemy treści do SEO? Chodzi przede wszystkim o:

  • naturalne wykorzystanie słów kluczowych – tak, aby w odpowiednim stopniu nasyciły treść (nie może być ich ani za mało, ani zbyt dużo!), a jednocześnie nie zaburzały rytmu treści ani jej poprawności gramatycznej,
  • świadome tworzenie nagłówków w treściach – są ważne, ponieważ pozwalają lepiej „zorganizować” tekst i ułatwiają jego czytanie, ale muszą być również dostosowane do wymogów algorytmów Google,
  • przygotowanie meta danych – a w szczególności tagów title i description, które są bardzo ważne w kontekście indeksowania strony www,
  • linkowanie wewnętrzne – w treściach umieszczamy w odpowiednich miejscach np. linki do innych artykułów blogowych, podstron produktowych czy kontaktu. Tak powstaje „sieć powiązań”, które wzmacniają widoczność serwisu, a przy okazji zachęcają odbiorcę do przechodzenia z jednej zakładki do drugiej.

Dowiedz się więcej: Copywriting a SEO

Przygotowanie tematów tekstów

To szczególnie istotne przy tekstach na bloga firmowego, a także na portale zewnętrzne. Czasami ich tematyka jest narzucona agencji copywriterskiej z góry. Jednak często i w tym zakresie potrzebna jest pomoc. Dla specjalistów oczywiście nie ma problemu!

Dbamy o to, aby tematy treści były:

  • aktualne i zgodne z bieżącymi trendami on-line (tu znowu przydają się specjalistyczne narzędzia, zamiast wymyślania tematyki „na oko”),
  • zgodne z tym, co interesuje Twoich odbiorców – na każdym etapie lejka marketingowego (pisałam o tym więcej np. tutaj),
  • inspirujące – muszą przyciągać uwagę i dobrze się „klikać”.

Sprawdź też: 199 świetnych przykładów na chwytliwe tytuły artykułów, dzięki którym zwiększysz ruch na blogu

Stworzenie kilku wersji językowych treści

Przygotowujesz teksty na stronę internetową i chcesz je zamieścić w zgodnych wersjach w innych językach? Planujesz działania content marketingowe poza Polską? Tłumaczenia treści często możesz od razu zlecić firmie copywriterskiej. To sposób na zaoszczędzenie czasu oraz pieniędzy.

Na przykład Sago Media współpracuje z tłumaczami języków angielskiego, niemieckiego, rosyjskiego, ukraińskiego czy hiszpańskiego i wielu innych.

Publikacja treści na blogu firmowym

Jeżeli chcesz, by agencja copywriterska zajęła się też publikacją tekstów na blogu – za pośrednictwem CMS-a Twojej strony – to nie problem. Pamiętaj jednak, że w takiej sytuacji musisz udzielić dostępu do edycji treści.

Dodanie tagów HTML

„Zakodowanie” tekstów zgodnie z wymogami HTML może ułatwiać ich szybką publikację. Dlatego zdarza się, że agencja copywriterska jest proszona o ich przygotowanie w taki sposób. Wygląda to mniej więcej tak jak tutaj:

Przykładowy tag HTML

Przygotowanie treści do mediów społecznościowych promujących artykuł na blogu

Teksty na bloga firmowego są bardzo często siłą napędową fanpage’a na Facebooku czy profilu firmy na LinkedIn. Dlatego agencja copywriterska może – w pakiecie z takimi artykułami – przygotować również wpis gotowy do publikacji na portalach społecznościowych. To ułatwi Ci „sprzęgnięcie” zamieszczenie nowego wpisu na blogu z jego promocją.

Jakich usług NIE wykonuje agencja copywriterska?

Pomimo że agencje copywriterskie mogą wykonać wiele usług dodatkowych, są też takie zlecenia, których się nie podejmują. Nie możemy być specjalistami w każdym obszarze.

Czego zatem nie zlecisz firmie copywriterskiej? W zakres jej usług nie wchodzą np.:

  • opracowanie koncepcji strategii marketingowej – dobrze, jeżeli przygotowywane treści są częścią szeroko zakrojonego planu działania, ale za jego stworzenie powinien odpowiadać np. Twój dział marketingu lub zewnętrzna agencja marketingowa,
  • przygotowanie layoutu graficznego strony internetowej – agencja copywriterska może napisać teksty na stronę, ale nie przygotuje całego serwisu. Nie jesteśmy grafikami ani web developerami,
  • przygotowanie tekstu do składu do publikacji papierowych – tym zajmują się eksperci w zakresie DTP,
  • prowadzenie kampanii Google Ads – copywriterzy mogą przygotować chwytliwe hasła przeznaczone do reklam tekstowych. Konfiguracją i monitorowaniem kampanii i podobnymi kwestiami powinna się zająć firma, która się w tym specjalizuje,
  • przygotowanie materiałów video/multimediów do treści (z wyłączeniem zdjęć – tak, jak to opisałam powyżej),
  • analiza SEO strony internetowej i jej późniejsza „techniczna” optymalizacja – to zadania dla pozycjonerów.

Mówiąc więc ogólniej: agencja copywriterska pomoże Ci we wszystkim, co związane z przygotowaniem treści. Nie zajmuje się za to pozycjonowaniem, kampaniami Ads, tworzeniem stron internetowych czy grafiką komputerową.

Kto może zostać klientem agencji copywriterskiej?

Powyższe pytanie może się wydawać… zbędne. Jednak spotkałam się z kilkoma mitami na ten temat. Jakimi? Na przykład, że agencja copywriterska współpracuje tylko z „większymi graczami”. To jednak nieprawda! Klienci firm copywriterskich to bardzo zróżnicowana grupa. Są w niej:

  • agencje SEO i SEM, które potrzebują bardzo dobrych treści, często w dużych ilościach (a w takich nakładach może je przygotować tylko większa agencja copywriterska),
  • duże marki,
  • sklepy internetowe,
  • średnie i małe firmy – także te działające lokalnie.

Nie ma znaczenia, czy potrzebujesz jednego tekstu na landing page, czy kilkudziesięciu artykułów na bloga – zawsze możesz się zgłosić ze swoim zleceniem.

Jak wygląda współpraca z firmą copywriterską krok po kroku?

Już wiesz, z czym możesz zgłosić się do agencji copywriterskiej. Pytanie jednak: jak to zrobić, żeby otrzymać teksty zgodne z Twoimi oczekiwaniami? Oto, jak najczęściej przebiega współpraca i czego będziemy potrzebować, żeby opracować treści.

1. Skontaktuj się z agencją copywriterską w wygodny dla siebie sposób

Najprościej będzie, jeśli wypełnisz formularz kontaktowy i poprosisz o darmową wycenę swojego zlecenia. Tak otrzymasz szybką i konkretną odpowiedź w sprawie tekstów, których potrzebujesz. Bez zobowiązań :).

Wstępna wiadomość nie musi być długa. Daj znać:

  • jakie teksty są potrzebne (np. na stronę internetową, na bloga czy opisy produktów),
  • jak długie (mniej więcej) mają być,
  • jaka ma być ich tematyka.

Wystarczy np. wiadomość w stylu: Potrzebuję tekstów na nową stronę internetową. Zajmujemy się montażem pomp ciepła. Do przygotowania ok. 5-7 zakładek. Proszę o wycenę.

Przykładowy formularz kontaktowy

Tak wygląda formularz kontaktowy na naszej stronie. Jego wypełnienie zajmie Ci dosłownie kilka chwil. W dni robocze odpowiadamy na wiadomości nawet w ciągu 1 godziny (jeśli dotrze do nas do 16:00).

Możesz liczyć na szybki kontakt w sprawie wyceny. Agencja może Ci zadać kilka pytań, żeby doprecyzować szczegóły potrzebnych tekstów i przedstawić Ci konkretną stawkę. Na tym etapie dowiesz się też, na kiedy może być zrealizowane Twoje zlecenie i jakie materiały będą potrzebne copywriterowi do przygotowania treści.

Jeżeli zaproponowane warunki Ci odpowiadają, uzgodnij kwestię płatności za teksty oraz termin realizacji zlecenia. Po dopełnieniu tych drobnych formalności, copywriter będzie mógł przystąpić do pracy.

2. Prześlij materiały potrzebne do przygotowania tekstów

Co konkretnie jest potrzebne? To zależy od specyfiki zlecenia. Pamiętaj jednak, że chociaż doświadczeni copywriterzy wiedzą, jak wykonać wartościowy research, nie jesteśmy „wszechwiedzący”.

To Ty jesteś ekspertem w zakresie oferty Twojej firmy i jej produktów. Dlatego im dokładniej określisz swoje oczekiwania, tym lepiej będziemy im w stanie sprostać.

Nie wiesz, jakich informacji potrzebuje agencja copywriterska do przygotowania tekstów? Nie ma problemu. Dopytamy o rzeczy, które będą potrzebne. Oto kilka pytań, które na pewno się pojawią.

  • Kim są Twoi klienci? Do kogo będą adresowane teksty?

To absolutna podstawa przy tworzeniu jakichkolwiek treści, które mają wspomóc Twoją sprzedaż czy wizerunek. Dlaczego?

Załóżmy, że prowadzisz zakład kowalstwa artystycznego i koncentrujesz się na sprzedaży ogrodzeń kutych. To produkt klasy „premium”, znacznie droższy niż np. panele ogrodzeniowe dostępne w supermarkecie. A to sprawia, że chętni do jego zakupu będą osoby o zasobniejszych portfelach, które jakość i design przedkładają ponad cenę czy np. krótki czas oczekiwania na realizację zlecenia.

Jak widzisz, w tym przypadku „domyślenie się”, do kogo będą adresowane teksty, nie było zbyt trudne. Ale to nadal bardzo orientacyjna ocena stanu rzeczy.

Poza tym może się zdarzyć, że chcesz dotrzeć z treściami do mniej oczywistego klienta. Kontynuując powyższy przykład – możesz pragnąć pozyskać klientów nie wśród osób prywatnych, a architektów czy deweloperów. W takiej sytuacji zarówno styl komunikacji, jak i przekaz będą zupełnie inne! Copywriter musi o tym wiedzieć, zanim przystąpi do pracy!

  • Jakie cele mają spełniać przygotowane treści?

Jeżeli chcesz np. położyć szczególny nacisk na pozycjonowanie, albo zależy Ci na tym, żeby treści zachęcały do kontaktowania się z Twoją firmą – wyraźnie to wskaż. Wtedy autor może poprowadzić „narrację” w oczekiwanym kierunku.

  • Na jakie produkty/usługi z Twojej oferty powinien być położony największy nacisk?

Taka wskazówka sprawdza się zarówno przy pisaniu tekstów wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Podobnie jak poprzednie – nakierowuje copywritera i pokazuje, na czym ma się skupić, pisząc.

Co stanie się, kiedy nie przekażesz takich informacji? Podam „przykład z życia”. Miałam za zadanie napisanie tekstu związanego z fitoterapią, a klient poprosił o to, aby pojawiły się w nim przykładowe produkty z jego sklepu zielarskiego. Nie wskazał jednak, o które dokładnie mu chodzi.

Spełniłam tę prośbę – samodzielnie wybrałam towary, które, zgodnie z informacjami na stronie tego sklepu, były polecane przy omawianym schorzeniu. Okazało się jednak, że klient oczekiwał, że opisane zostaną inne.

Oczywiście ten problem został szybko rozwiązany – wystarczyło przeredagować część treści. Jednak dokładniejsze wskazówki zaoszczędziłyby czas, i mnie jako autorce treści, i klientowi.

  • Jakie atuty Twojej oferty powinny zostać podkreślone w tekście?

Jednym słowem: co daje Ci przewagę nad konkurencją i za co chwalą Cię klienci? Nawet w tekstach, które nie są typowo sprzedażowe, można bez problemu „przemycić” takie informacje. Copywriter musi jednak wiedzieć, jakie zalety współpracy z Twoją firmą powinien podkreślić.

Uwaga praktyczna: dobrze zastanów się nad odpowiedzią na to pytanie. Zapewnienia o najwyższej jakości produktów czy ich dopasowaniu do potrzeb klienta powtarzają wszyscy. I oczywiście da się je przełożyć na bardziej kreatywny język. Jednak im bardziej unikalna będzie Twoja propozycja sprzedaży, tym lepiej! Nie tylko w kontekście tekstów.

  • Jakich tematów lepiej unikać w treściach?

Nie chodzi tu oczywiście o żadne „tematy tabu”, ale o to, że… możesz nie mieć w ofercie określonej usługi proponowanej przez konkurencję.

Przykład? Prowadzisz biuro księgowe, ale nie obsługujesz klientów indywidualnych – np. tych potrzebujących pomocy z rozliczeniem zeznań rocznych. Albo sprzedajesz komponenty fotowoltaiczne, jednak wyłącznie w obszarze B2B, a nie bezpośrednio klientom indywidualnym. Warto dać o tym znać, żeby uniknąć poprawek.

Dodatkowo agencja copywritingu może dopytać o:

  • ewentualną listę fraz kluczowych, na które będzie prowadzone pozycjonowanie – mogła Ci ona być przekazana przez firmę, która zajmuje się pozycjonowaniem od strony technicznej,
  • Twoją bezpośrednią konkurencję – zerknięcie na ofertę firm, które działają w tej samej niszy, daje autorowi dobre odniesienie i… punkt wyjścia do tego, aby przygotować lepsze treści,
  • dodatkowe materiały, którymi dysponujesz – mogą to być np. karty produktowe, foldery i inne treści od producenta czy też linki do źródeł, na których mają być oparte zamawiane treści.

Czego copywriter nie będzie „obowiązkowo” potrzebować? Nie musisz np.:

  • samodzielnie pisać tekstów w formie „prawie gotowej do publikacji” – możesz spokojnie przesłać „nieobrobione” materiały. Liczy się ich wartość informacyjna, a nie „piękny język”. Tą stroną zajmą się specjaliści. Ale uwaga! Jeżeli podjąłeś próbę przygotowania treści, ale efekt Ci nie odpowiada, warto je pokazać agencji copywriterskiej. Najlepiej z informacją, co Ci się w nich nie podoba. To będzie dobry punkt odniesienia;
  • wysyłać pogłębionych raportów SEO – copywriterowi wystarczy lista słów kluczowych + ewentualne dodatkowe wytyczne, np. co do linkowania,
  • załączać dużej ilości materiałów graficznych – owszem, zdjęcia nowo wprowadzanych na rynek produktów mogą być potrzebne, ale już np. duża liczba fotografii relacjonujących realizację zlecenia u klienta, niekoniecznie.

3. Copywriter pisze teksty

Kiedy zlecenie zostanie przekazane konkretnemu copywriterowi, może się jeszcze pojawić potrzeba dodatkowego kontaktu – np. mailowego lub telefonicznego „dogadania szczegółów”. Nie jest to zawsze konieczne, ale z doświadczenia wiem, że czasami krótka rozmowa potrafi całkiem sporo rozjaśnić i doprecyzować.

Kobieta w niebieskim swetrze siedząca przy laptopie

Krótka rozmowa z copywriterem bezpośrednio odpowiedzialnym za napisanie tekstu może być pomocna w doprecyzowaniu szczegółów. Ale nie zawsze jest konieczna.

4. Teksty trafiają do Ciebie do zatwierdzenia

Kiedy treści zostaną opracowane, agencja copywriterska przesyła je do Ciebie. Teraz piłeczka jest po Twojej stronie. Przeczytaj i oceń, czy teksty odpowiadają Twoim oczekiwaniom i są poprawne merytorycznie.

Masz zastrzeżenia? Zgłoś je i poproś o wprowadzenie poprawek! U niektórych wykonawców mogą być dodatkowo płatne, ale np. u nas standardem jest nanoszenie zmian w cenie usługi.

Tu jednak trzeba postawić gwiazdkę. A nawet dwie gwiazdki.

Po pierwsze, poprawki są wprowadzane gratis, jeśli nie wynikają z tego, że zleceniodawca zmienia wytyczne odnośnie do treści już po otrzymaniu tekstów. Dodatkowe koszty mogą się pojawić w sytuacji, gdy np. klient:

  • poprosi o optymalizację tekstów pod kątem innego zestawu fraz kluczowych,
  • będzie oczekiwać znacznego rozbudowania treści o dodatkowe informacje.

Po drugie, im precyzyjniej określisz, w jaki sposób mają być poprawione teksty, tym lepiej. Ogólne zastrzeżenia, np. takie jak: „po prostu mi się nie podobają” czy „proszę to napisać inaczej” trudno jest jednoznacznie zinterpretować.

Oczywiście masz prawo do tego, żeby teksty Ci się nie podobały. Jednak żeby copywriter wiedział, jak je poprawić, warto mu przekazać konkretniejsze informacje. Dlatego:

  • jeśli pojawiły się błędy lub nieścisłości merytoryczne – wskaż je i daj znać, jaka jest poprawna wersja. Ewentualnie odeślij do wartościowego Twoim zdaniem źródła, w oparciu o które ma pracować autor;
  • jeżeli nie podoba Ci się styl tekstów, spróbuj określić, co dokładniej „nie gra”. Możesz też wskazać przykład treści, do których mają być podobne te przygotowane dla Ciebie.

Najwygodniej będzie, jeżeli uwagi przekażesz w komentarzach w pliku z tekstem lub w wiadomości mailowej. Co „na papierze”, to nie umknie!

Grafika przedstawiająca notes z napisem MISTAKE, oraz dużą czerwoną gumkę z napisem DELETE

Błędy zdarzają się nawet najlepszym. Najważniejsze, by je wyeliminować jeszcze przed publikacją tekstu. Można to zrobić na etapie poprawek do treści. Szybko i bezproblemowo.

5. Wykorzystujesz gotowe teksty tak, jak chcesz

Kiedy teksty będą już gotowe i nie będą wymagały dodatkowych poprawek, pracę nad nimi można uznać za skończoną. Ty jako klient możesz je wykorzystać tak, jak chcesz. Pamiętaj, że agencja copywriterska przekazuje Ci do nich pełnię praw autorskich. To oznacza, że:

  • nie musisz ich publikować z informacją o tym, kto jest ich autorem,
  • możesz je dowolnie modyfikować, np. podzielić na fragmenty czy zmienić kolejność,
  • możesz je wykorzystać w dogodnym dla siebie momencie.

Jak zatem widzisz, współpraca przebiega prosto i sprawnie.

Ile kosztuje współpraca z agencją copywriterską?

Powyższe pytanie to kolejne z tych, na które dobra odpowiedź brzmi „to zależy”. Najważniejsze czynniki wpływające na cenę przygotowywanych tekstów to:

  • długość,
  • rodzaj treści (np. inaczej są wyceniane sprzedażowe teksty na stronę internetową czy artykuły eksperckie, a inaczej prostsze do przygotowania opisy produktów),
  • „usługi dodatkowe” do przygotowanych treści – np. dodanie grafik, „zakodowanie” treści w HTML, ich publikacja na Twoim blogu itp.;
  • zakres współpracy – stali klienci mogą liczyć na dodatkowe możliwości negocjacyjne, podobnie jak ci zamawiający większe ilości treści.

Zwróć też uwagę na to, jak jest podawana cena. W zależności od typu zlecenia, wycena może wskazywać na:

  • całkowity łączny koszt przygotowania treści – tak bywa np., gdy zamawiane są artykuły o stałej długości, w większej liczbie. Wtedy ustalana jest stała, konkretna stawka za jeden tekst,
  • cenę za 1000 znaków ze spacjami – to podstawowa „jednostka rozliczeniowa” w branży copywriterskiej. Poglądowo: nieco ponad 1000 znaków ze spacjami (stosujemy skrót zzs) to tyle tekstu, ile przeczytałeś od nagłówka „Ile kosztuje współpraca z agencją copywriterską” do tego miejsca :).

Pewne jest jedno: cenę ustalisz konkretnie przed przystąpieniem do współpracy.

Czy agencja copywriterska pisze teksty próbne?

Takie pytanie jest zadawane przez wielu klientów. Na przykład tych, którzy chcą zlecić większą ilość treści do przygotowania, ale wcześniej wolą się upewnić, czy ich jakość będzie zadowalająca. Nie ma w tym nic dziwnego!

Odpowiedź brzmi więc: tak, dobra agencja copywriterska przygotowuje teksty próbne. Nie jest to jednak usługa bezpłatna.

Dlaczego? To proste: chociaż nasza praca ma wymiar „niematerialny”, autor musi poświęcić swój czas na to, aby przygotować zamówione treści i dostosować je do wymogów konkretnego klienta. Jeżeli zamawiającemu się one nie spodobają, i tak nie ma możliwości ich „sprzedania” innemu zleceniodawcy.

Stąd też, jeśli rozpoczynasz współpracę z firmą zajmującą się copywritingiem, możesz poprosić o przygotowanie małej „próbki” tekstów. Może to być na przykład jeden artykuł na bloga czy treść do jednej zakładki. Po opłaceniu tego zlecenia, copywriter przystąpi do działania. Jeśli treści nie sprostają Twoim oczekiwaniom – nie ryzykujesz wiele. Ryzyko będzie jeszcze mniejsze, jeśli zdecydujesz się podjąć współpracę z zaufaną agencją o dobrej renomie. Jeśli masz dodatkowe pytania dotyczące współpracy przy przygotowaniu treści, zapraszamy do kontaktu. Napisz lub zadzwoń i dowiedz się, jak możemy Cię wesprzeć!


Magda Pułym
Socjolog reklamy i polonistka, jeden z głównych copywriterów Sago Media. Zajmuje się również korektą tekstów. Z content marketingiem związana zawodowo od ponad 10 lat. Prywatnie pasjonatka podróży (nierzadko z laptopem w plecaku) i języków obcych.