Jak napisać tekst na stronę internetową?

Jak napisać tekst na stronę internetową?

Na Twojej stronie internetowej aż roi się od sztampowych sformułowań o „najwyższej jakości” i „dbałości o każdego klienta”, ale brakuje na niej konkretów? Nie tędy droga. Potrzebujesz tekstów, które dokładnie opiszą ofertę oraz to, co ją wyróżnia, a jednocześnie odniosą się do potrzeb Twojego klienta i odpowiedzą na jego pytania. Pozornie to tylko słowa, ale w praktyce teksty na stronę www to bardzo ważne narzędzie sprzedażowe i wizerunkowe. Jak je stworzyć?

Po co Ci dobre teksty na stronę?

Jeśli traktujesz teksty na stronie internetowej jak wypełniacz, nie przykładając zbytniej wagi do tego, co i w jaki sposób mówią, najwyższy czas to zmienić. Wbrew temu, co możesz sądzić, zawartość witryny jest niezwykle ważna. Nie chodzi tu tylko o wymienienie elementów oferty. Dobre teksty na www są firmową wizytówką. Powinny przyciągać uwagę i zachęcać już od pierwszego zdania – wówczas znacznie zwiększają szansę na to, że internauta pozostanie na stronie dłużej. 

Przeciętny użytkownik tylko skanuje wzrokiem zawartość witryny. O ile nie znajdzie czegoś, co przyciągnie jego uwagę, zapewne opuści ją równie szybko, jak się na niej znalazł. Wówczas Ty stracisz klienta. Jeśli jednak uda Ci się go zatrzymać i zaciekawić, masz znacznie większe szanse, że skorzysta z oferty.

Funkcje tekstów na www

Dobre teksty na stronę pełnią co najmniej kilka funkcji. Warto je poznać, by móc konstruować jak najlepsze treści. 

Funkcje tekstów na firmowej stronie internetowej.

1. Informacja

Teksty na www powinny dostarczać użytkownikowi przede wszystkim cenne i wartościowe informacje. Skoro trafił na Twoją stronę, prawdopodobnie szuka czegoś, co możesz zaoferować. Dlatego przedstaw swoją ofertę i działalność w taki sposób, aby pozostawić jak najmniej wątpliwości.

Postaraj się odpowiedzieć na pytania, które mógłby zadać Ci potencjalny klient. Oczywiście nie da się przewidzieć wszystkiego, dlatego wyraźnie zaznacz też, w jaki sposób można nawiązać kontakt z firmą. To unikalna okazja, by przedstawić ją z jak najlepszej strony – w sposób, który zachęci do skorzystania z jej usług.

2. Wizerunek

Strona firmy to jej wizytówka. A zatem wszystko, co się na niej znajdzie, wpływa na wizerunek. Być może słyszałeś o znaczeniu kolorów na stronach internetowych. Dlaczego na tak wielu stronach (w tym największych portalach jak Facebook, LinkedIn czy Twitter) dominującym kolorem jest niebieski? Ponieważ kojarzy się z rzetelnością i statecznością oraz wzbudza zaufanie. Z kolei firmy, które chcą, by ich działalność kojarzyć z ekologią i naturą, stosują przede wszystkim zielony. I tak dalej. Ważny jest również layout (układ) strony – odpowiednia ekspozycja najważniejszych elementów i przyjazność designu. No i oczywiście treść. To, w jaki sposób jest zbudowana, może być pod względem wizerunkowym ważniejsze od tego, jakie wiadomości przekazuje. 

Słowa, jakich używasz, styl, konstrukcja zdań – wszystko to ma znaczenie. Wyobrażasz sobie witrynę kancelarii adwokackiej, której teksty nie są zgodne z prawem (np. dotyczącym reklamy, która w tej branży jest zabroniona) albo stronę agencji copywriterskiej, która jest najeżona błędami językowymi? Czy skorzystałbyś z usług takiej firmy? 

Zastanów się, jak chcesz być odbierany i dopasuj do tego ton komunikacji oraz wszystkie cechy tekstów. 

Bardzo ważny jest język, którym się posługujesz. Obecnie wiele firm stawia na bardzo bezpośrednią komunikację i potoczny, nierzadko zabawny język. W przypadku niektórych branż i typów firm (np. fundusz inwestycyjny, notariusz, lekarz) jest to jednak raczej nie do pomyślenia.

3. Edukacja

Teksty na stronie mogą również edukować. Prowadzisz serwis opon i musisz stale odpowiadać na pytania dotyczące tego, kiedy założyć, a kiedy zdjąć „zimówki”? Napisz to na www. Jesteś stomatologiem i martwi Cię, że pacjenci nie pamiętają o regularnych kontrolach? Również warto zawrzeć tego typu informacje na stronie gabinetu. 

Witryna Twojej firmy to doskonałe miejsce na doedukowanie klientów w taki sposób, aby mogli podjąć najlepszą dla siebie decyzję związaną ze skorzystaniem z określonych usług. Zachęć do współpracy poprzez wyjaśnienie, dlaczego meble na wymiar od stolarza są lepsze od tych z sieciówek lub pomóż klientowi bliżej zapoznać się z oferowanymi produktami, porównując ich właściwości. Tego typu wiadomości mogą być bardzo cenne z punktu widzenia odbiorcy – szczególnie, jeśli są przedstawione w wyczerpujący, a jednocześnie przystępny sposób. Ponadto nierzadko mogą ułatwić Ci życie i zaoszczędzić mnóstwo czasu.

4. SEO

Teksty na stronę to również ogromna pomoc w zakresie pozycjonowania (SEO). Odpowiednia konstrukcja treści sprawi, że klienci będą znajdować Twoją firmę sami – poprzez wpisanie określonego zapytania w Google. W tym kontekście ważne jest przede wszystkim nasycenie tzw. słowami (frazami) kluczowymi. To te wyrażenia, których internauci używają, by znaleźć strony takie jak Twoja. Trzeba to robić umiejętnie, obudowując frazy unikalną, ciekawą i związaną z danym tematem treścią. To między innymi dlatego tworzenie naprawdę dobrych tekstów na strony internetowe jest tak trudne.

Teksty na www – frontem do klienta

W tym momencie pojawia się pytanie: jak pisać teksty na stronę, które spełnią wszystkie wymienione wyżej funkcje i zaciekawią czytelnika? 

Dobrze poznając swojego klienta! 

Co to oznacza? Teksty na stronie powinny być skrojone pod konkretnego odbiorcę. To, kto nim jest, musisz ustalić samodzielnie. Odpowiedź „każdy, kto potrzebuje usługi X” nie jest wystarczająca. Należy zdobyć jak najwięcej informacji o grupie docelowej i jej potrzebach, by móc stworzyć tekst, który na nie odpowie.

Niestety wciąż wielu biznesmenów popełnia ten sam błąd: tworząc stronę internetową, skupia się na sukcesach firmy, wyrażając się o niej w superlatywach. Twój biznes działa na rynku od wielu lat, może się pochwalić wykwalifikowaną kadrą czy współpracą z ważnymi partnerami? To niewątpliwe atuty, ale dla klienta jest ważne przede wszystkim, co on zyska, korzystając z Twoich usług. 

Oczywiście warto wymienić pewne osiągnięcia – najlepiej stworzyć w tym celu odrębną zakładkę (np. „o firmie”). Na stronie głównej i najważniejszych podstronach nie ma jednak miejsca na narcystyczne przechwałki. Zawarte tam teksty muszą sprzedawać, a współczesny klient oczekuje odpowiedzi na swoje potrzeby.

Wiesz już, czego nie robić. Zatem jak powinien wyglądać dobry tekst? Być może słyszałeś pojęcie „język korzyści”. To sposób przedstawiania cech oferty, który opisuje, w jaki sposób spełnią one potrzeby klienta lub ułatwią jego życie. Każdy udany produkt jest rozwiązaniem jakiegoś problemu, dlatego odpowiednie przedstawienie zalet danej propozycji nie powinno być trudne – szczególnie, jeśli dobrze znasz swojego klienta. 

Posłużmy się przykładem. 

Możesz napisać, że oferowany catering dietetyczny jest wygodny w stosowaniu i opracowany z myślą o zrzuceniu zbędnych kilogramów lub utrzymaniu zgrabnej sylwetki. Ale możesz też podkreślić, że zaoszczędzi nabywcy mnóstwo czasu spędzonego na zakupach i gotowaniu, a jednocześnie pomoże swobodnie dopiąć za ciasne obecnie jeansy i bez wstydu nosić skąpe bikini na plaży. Lub też wyeliminuje wątpliwości na temat tego, co zjeść przed czy po treningu i dostarczy składniki odżywcze w proporcjach wspomagających szybszy przyrost masy mięśniowej. 

Od razu brzmi bardziej zachęcająco i pobudza wyobraźnię, prawda?

Unikalna cecha oferty – Unique Selling Proposition

Warto poznać również pojęcie Unique Selling Proposition (USP), czyli po polsku unikalnej cechy oferty. To coś, co sprawi, że klienci wybiorą właśnie Twoją firmę, a nie podobną propozycję konkurencji. 

Element, który ją wyróżnia, unikalna korzyść, jaką nabędzie odbiorca danego produktu lub usługi. Co to może być? Najczęściej przedsiębiorcy próbują konkurować ceną. Nie jest to jednak ani zbyt odkrywcza, ani przesadnie skuteczne i w większości przypadków po prostu niewystarczające. 

Trafne USP może opierać się na innowacyjnych rozwiązaniach. Jeśli proponujesz coś, co przynajmniej w jednym aspekcie różni się od pozostałej oferty rynkowej (np. jedyny fryzjer w mieście oferujący realizację usługi u klienta w domu, mata do ćwiczeń wykonana z antypoślizgowego materiału), masz swoją unikalną cechę. Nie oznacza to jednak, że musisz na siłę szukać innowacji. Możesz zaproponować swoim klientom, np.:

  • oszczędność – jednak nie w postaci niższej ceny, a np. doradztwa, które pozwoli klientowi zaoszczędzić,
  • personalizację – możliwość dostosowania produktu lub usługi do potrzeb użytkownika,
  • większą wydajność – szybszą realizację usługi, produkt, który wystarcza na dłużej itp.,
  • status – zapewniany np. poprzez prestiż lub wyjątkowość marki,
  • wygodę – np. aplikację, która ułatwia zarządzanie produktem lub usługą.

Nawet na nasyconym rynku można się postarać o detal, który wyróżni ofertę. Może to być drobiazg, np. oryginalne opakowanie produktu. Każdy element ma znaczenie!

USP może być Twoją kartą przetargową. Dlatego informacje na temat wyróżnika firmy zawsze powinny znaleźć się w tekstach na stronę internetową, odpowiednio wyeksponowane. Jeśli to coś naprawdę dużego, dobrym pomysłem może być kilkakrotne powtórzenie informacji na stronie. Uważaj jednak, by nie przesadzić, a kolejne wzmianki o unikalnych cechach oferty zawsze ubieraj w inne słowa. Daje to większą szansę trafienia do klienta.

Teksty na stronę – nie tylko treść, ale i forma

Treść ma oczywiście ogromne znaczenie, ale jeśli odpowiednio jej nie zaprezentujesz, mało kto zechce się z nią zapoznać. Dlatego zastanawiając się, jak pisać teksty na stronę www, nie można pominąć ich struktury i formy. Przejrzystość to podstawa, ponieważ bardzo trudno wydobyć sens z nieprzerwanego potoku słów. Natomiast właściwa prezentacja treści znacznie zwiększy ich atrakcyjność i przyswajalność. Jak o to zadbać?

  • Nagłówki powinny podpowiadać, co odbiorca znajdzie w kolejnym bloku tekstu, ale w sposób intrygujący i zachęcający do przeczytania. Zdradzanie najważniejszych myśli w nagłówkach przyniesie raczej odwrotny skutek. Dlatego często pisze się je w formie pytań. Innym sposobem jest przedstawienie konkretnej korzyści lub obietnicy (np. „całodobowa pomoc serwisowa” albo „gładsza skóra w 4 tygodnie”), która jednocześnie przyciągnie uwagę. Nagłówki należy umieszczać na każdej podstronie i najlepiej nad każdym nowym akapitem. Stosowanie ich hierarchicznej struktury (H1, H2, H3 itd.) pomoże uporządkować treść. Dzięki nim odbiorca łatwo dotrze do tych informacji, których poszukuje.
  • Wypunktowania lub numerowane listy od razu przyciągają wzrok, dlatego to w nich warto zawrzeć najważniejsze informacje. Są również zdecydowanie bardziej czytelne od wyliczeń w formie ciągłego tekstu. Punktory możesz wykorzystać, by wymienić najważniejsze cechy produktu, ale jeszcze lepszym rozwiązaniem jest podkreślenie w ten sposób korzyści, jakie odnotuje klient, jeśli zdecyduje się na zakup.
  • Akapity dzielą długą treść na znacznie bardziej przystępne, krótkie fragmenty. Takie rozwiązanie nie tylko lepiej wygląda, ale również lepiej „się czyta”. Daj więc swoim tekstom „pooddychać”, dzieląc je na mniejsze części. Najlepiej, jeśli każda myśl zawarta jest w oddzielnym akapicie składającym się z kilku zdań. To, w połączeniu z nagłówkami, zdecydowanie ułatwi odbiorcom wstępne zapoznanie się z tekstem i zachęci do czytania.
  • Krótkie zdania są bardziej zrozumiałe i łatwiej przyswajane. Wielokrotnie złożone konstrukcje, które zajmują kilka linijek, często wprowadzają tylko chaos. Staraj się wyrażać swoje myśli w jak najprostszy, zwięzły sposób. Nie rozwlekaj na siłę, nie staraj się nadawać większego znaczenia prostym komunikatom. Takie treści są nie tylko łatwiejsze w odbiorze, ale również bardziej wiarygodne! 

Czytaj też: Jak zwiększyć wiarygodność tekstów.

  • Elementy przyciągające uwagę mogą pomóc zwrócić oczy czytelnika w konkretnym kierunku. W blokach tekstu mogą tu być np. pogrubienia – to najprostsza metoda zwrócenia uwagi na najważniejszą informację. Ważny komunikat możesz też umieścić w ramce lub napisać innym kolorem. Uważaj jedynie, by nie przesadzić – podkreślaj faktycznie najważniejsze elementy i stosuj tego typu zabiegi oszczędnie, jeśli nie chcesz osiągnąć efektu odwrotnego od zamierzonego.
  • Wybór odpowiedniego layoutu lub szablonu strony również ma znaczenie. Treści muszą być dopasowane do układu graficznego. Dobrze postawić na taki, który wspiera stosowanie tematycznych bloków, wypunktowań czy wyrazistych nagłówków. Wykorzystaj zawarte w nim elementy graficzne i umieść najważniejsze informacje tam, gdzie w naturalny sposób kierują się oczy odbiorcy.
  • Call to Action (CTA) to wezwanie do działania, które pozwala zasugerować czytelnikowi, co powinien zrobić (złożyć zamówienie, skontaktować się z firmą, kliknąć link, zostawić swój adres e-mail itd.). To niejako podsumowanie całej oferty, które dokładnie wskazuje, gdzie udać się dalej i zamienia biernego odbiorcę w potencjalnego klienta. Na typowych stronach sprzedażowych CTA pojawiają się wielokrotnie. Ułatwiają szybkie podjęcie decyzji i nie wymagają szukania właściwej drogi.

To jedynie najważniejsze zasady, ale dzięki nim stworzysz treści zachęcające pod względem wizualnym i znacznie łatwiejsze w odbiorze.

Język ma znaczenie

A co z językiem? Jak wspomniałam wcześniej, jest to ważne narzędzie wizerunkowe. Od tego, jak zwracasz się do czytelnika i jakich konstrukcji językowych używasz zależy, jak będziesz odebrany. Nie ma nic złego ani w bardzo potocznym, młodzieżowym języku, ani w oficjalnym tonie. Wszystko zależy jednak od tego, do kogo kierujesz swoje słowa i jaki efekt chcesz uzyskać poprzez teksty na www.

Czytaj więcej: Jak pisać teksty dostosowane do odbiorcy? 

Zawsze należy jednak pamiętać, że w internecie liczą się konkrety. Dlatego formułuj swoje myśli w jak najprostszy sposób, stosując wspomniane już krótkie zdania i akapity. Co istotne, używanie specjalistycznego słownictwa ma sens w przypadku treści skierowanych do ekspertów w danej branży – wówczas świadczy o profesjonalizmie i znajomości tematu. „Zwykły” człowiek będzie jednak mieć problem ze zrozumieniem takich treści. Dlatego jeśli kierujesz swoją ofertę do laików, ubierz ją w proste słowa.

Często drobne zabiegi językowe potrafią całkowicie odmienić tekst i sprawić, że stanie się on bardziej czytelny. Kluczem jest prostota i dynamika. 

Używaj formy czynnej, a nie biernej, unikaj inwersji i skomplikowanych zwrotów, które tylko pozornie brzmią bardziej profesjonalnie. Zamiast „w naszym asortymencie znajdują się…”, „nasza oferta obejmuje…” lub „zajmujemy się wykonywaniem…” napisz po prostu „oferujemy” lub „wykonujemy”. 

Owijanie w bawełnę rozmywa tylko sens treści i utrudnia dotarcie do ich sedna. Oszczędna forma często potrafi powiedzieć znacznie więcej niż długi elaborat. Nie pozostawiaj jednak miejsc na niedopowiedzenia – postaraj się przedstawić potencjalnemu klientowi wszystkie potrzebne informacje.

Dowiedz się: 10 błędów, które zmniejszają czytelność tekstu.

Zwracaj się bezpośrednio do czytelnika. Forma „Ty” skraca dystans, jest bardziej przyjazna i ułatwia tworzenie prostych, przystępnych treści. W niektórych przypadkach bardziej adekwatne będzie jednak użycie formy „Państwo”. Wybór należy do Ciebie. 

Unikaj przy tym niezgrabnych bezosobowych konstrukcji czy też 1 os. liczby mnogiej (np. „urządzając kuchnię, mamy do podjęcia trudną decyzję: meble na wymiar czy gotowe”). Tak konstruowane teksty na stronę nie są może błędem, ale na pewno nie są wystarczająco perswazyjne. Często brzmią też po prostu dziwnie. Są stosowane jako sposób na utożsamienie się z czytelnikiem, ale w tekstach typowo sprzedażowych zazwyczaj nie zdają egzaminu. Bezpośredni zwrot do osoby po drugiej stronie ekranu sprawdzi się znacznie lepiej.

Warto pamiętać również o unikaniu negatywnie nacechowanych słów – np. zaprzeczeń. To drobiazg, który działa w warstwie podświadomości. Zamiast „nie ma dla nas rzeczy niemożliwych” lepiej napisać „chętnie podejmiemy każde wyzwanie”. Treść „na tak” jest również bardziej czytelna i zrozumiała od podwójnego zaprzeczenia. O poprawnej ortografii i interpunkcji nie muszę chyba wspominać, prawda? 

Czytaj: Narzędzia do sprawdzania pisowni i korekty online

Można też inaczej – storytelling

Nic tak nie przyciąga uwagi jak dobra historia. Niezależnie od tego, czy jest to prawdziwa opowieść, czy też precyzyjnie skonstruowany scenariusz filmu będący wytworem wyobraźni autora. Dlaczego więc nie ubrać suchych faktów na temat Twojej firmy w tego typu zgrabne słowa? 

Nie musi to być epopeja, ani tzw. copypasta, która zapewni Ci wieczne miejsce w kanonie tuż obok słynnego, choć nie do końca cenzuralnego „Fanatyka wędkarstwa”. Czasami wystarczy kilka zdań wprowadzenia, które zbudują odpowiedni klimat, przemycą kilka ważnych informacji i zachęcą do dalszego zapoznawania się z treścią. 

Na tym właśnie polega marketing narracyjny, nazywany częściej storytellingiem. Można go nazwać alternatywną metodą przekazywania treści, która wymaga od autora umiejętności konstruowania historii. Stosowanie marketingu narracyjnego nie jest łatwe, ale może być bardzo skuteczne! Być może zainspiruje Cię to do stworzenia prawdziwie oryginalnych tekstów na stronę.

SEO – czyli teksty na stronę, które pomagają w pozycjonowaniu

Na koniec temat niezwykle obszerny, ale bardzo ważny – SEO, czyli optymalizacja witryny zgodnie z wymogami wyszukiwarek. To dzięki niej Twoja strona stanie się lepiej widoczna w sieci, a w efekcie przyciągnie więcej odwiedzających. Teksty na www muszą być tworzone w pierwszej kolejności z myślą o czytelniku. 

Można je jednak skonstruować tak, by „podobały się” również algorytmom wyszukiwarki. Pomoże w tym umieszczenie w treści właściwych fraz kluczowych oraz ich odpowiednie sformatowanie. Współcześnie Google ocenia wysoko przede wszystkim te teksty, które są wartościowe, przejrzyste i czytelne. Wpływa to na łatwość pogodzenia wymogów SEO z chęcią tworzenia przyjaznych użytkownikowi treści sprzedażowych.

SEO to zagadnienie na odrębny artykuł. Na Twoje szczęście na naszym blogu znajdziesz dość obszerne wyjaśnienie dotyczące tworzenia treści przyjaznych dla wyszukiwarek

Sprawdź również: Lista narzędzi SEO dla copywriterów

Jak widzisz, świat tekstów na strony internetowe nie jest tak błahy, jak mogłoby się wydawać. Inwestycja w dobre treści zwykle się jednak opłaca – wiedzą o tym doskonale klienci Sago Media. ☺ Pamiętaj, że nasi copywriterzy są do Twojej dyspozycji niezależnie od tego, czy chodzi o poprawienie i „podrasowanie” istniejącego tekstu, czy też stworzenie go od podstaw.

Ania Baczewska
Copywriterka która odkryła swoją pasję pisania z przypadku. Z Sago Media związana od kilku lat. W swojej pracy najbardziej ceni różnorodność i możliwość stałego poszerzania horyzontów. Nie boi się (prawie) żadnego tematu. Kiedy tylko może, ucieka na ciepłe plaże, by naładować baterie.