7 narzędzi SEO, które każdy copywriter powinien znać

7 narzędzi SEO, które każdy copywriter powinien znać

Współczesny copywriting internetowy to coś więcej niż sztuka tworzenia perswazyjnych tekstów. Chociaż nadal liczy się umiejętny dobór słów i wykorzystanie ich mocy, koniecznością jest znajomość zasad SEO. Jeżeli chcesz mieć pewność, że teksty wpisują się w wytyczne, skorzystaj ze sprawdzonych narzędzi.  Poznaj naszą listę i sprawdź, czy znasz je wszystkie.

Nawet najlepiej napisane treści nie będą w stanie dotrzeć do wszystkich, jeśli nie zostaną uwzględnione w nich najważniejsze zasady związane z pozycjonowaniem. Pozbawione słów kluczowych, niewłaściwie sformatowane, bez linkowania, przepadną w czeluściach Internetu.

Sprawdź też: Brief dla copywritera od specjalisty SEO

Aby nie dopuścić do realizacji tego pesymistycznego scenariusza, warto zoptymalizować tekst pod kątem SEO. Wcale jednak nie musisz robić tego „samodzielnie” – pomocą służą specjalistyczne narzędzia.

Czytaj dalej, aby:

  • poznać narzędzia SEO przydatne w copywritingu
  • utrwalić najważniejsze zasady dotyczące pisania tekstów przyjaznych wyszukiwarce.

Narzędzia SEO – przydatne nie tylko dla pozycjonerów

Chociaż narzędzia SEO powstają głównie na potrzeby pozycjonowania, możliwości ich wykorzystania są znacznie szersze. Niektóre z nich doskonale sprawdzają się w copywritingu – dzięki nim można tworzyć treści jeszcze lepiej dopasowane do potrzeb użytkowników oraz wpisujące się w algorytmy Google.

  1. Senuto

Senuto to narzędzie o szerokich możliwościach. Jednak na potrzeby copywriterów SEO w zupełności wystarczą dwie funkcjonalności.

Baza słów kluczowych pozwala na wyszukanie odpowiednich fraz, tj. z największym potencjałem. Wzbogacenie artykułu o takie słowa kluczowe pomogą w poprawie widoczności tekstu w wynikach wyszukiwania.

Senuto - interface - baza słów kluczowych

Wystarczy wpisać dowolną frazę, aby otrzymać listę najczęściej wyszukiwanych słów – na podstawie średniej miesięcznej liczby wyszukań. Ponadto uwzględniane są trendy oraz sezonowość w każdym miesiącu roku. Można także dopasować wyniki – jako wąskie lub szerokie.

Wyświetlane są również frazy w formie pytań, jako słowa zależne, a nawet grupy słów.

Senuto - wynik wyszukiwania

Analiza SERP prezentuje TOP10 wyników na podaną frazę – uwzględnia przy tym liczbę znaków, tytuł, nagłówek H1 i liczbę nagłówków niższego rzędu.

Jak powyższe dane możesz wykorzystać ty – jako copywriter SEO? Warto sprawdzić, jak długi powinien być artykuł i jaką strukturę powinien przyjąć, aby móc konkurować z tekstami widocznymi w TOP10. Otrzymujesz przy tym propozycję słów kluczowych – wraz ze średnią miesięczną liczbą wyszukiwań.

Dostęp do Senuto jest płatny. Z wersji darmowej można skorzystać tylko przez 14 dni bez żadnych zobowiązań – po wcześniejszej rejestracji. Dzięki temu łatwo ocenić przydatność narzędzia w pracy nad tekstami.

  1. Semstorm

Semstorm to narzędzie, które pomaga zwiększyć efekty działań prowadzonych w zakresie SEO i content marketingu. Jeśli chodzi o narzędzia dla copywriterów, szczególnie przydatna będzie zakładka Słowa kluczowe.

Semstorm - interface

Po wpisaniu dowolnej frazy pojawia się lista sugestii podzielonych na poszczególne „działy”, np. proste podpowiedzi, słowa z przyimkami, pytania.

Semstorm - wynik wyszukiwania

Aby uzyskać pełny dostęp do wszystkich sugestii, koniecznością jest wykupienie dostępu. W wersji darmowej zakres wyszukań jest ograniczony, ale zwykle wystarczający na potrzeby copywritingu.

Jeśli zdecydujesz się na dostęp płatny, zyskasz znacznie większe wsparcie. Z punktu widzenia copywritera przydatna będzie zakładka Narzędzia treści, a w niej – Edytor SEMSTORM pozwalający na sprawdzanie i optymalizowanie tekstu w trakcie jego powstawania.

Semstorm - narzedzia treści

Na bieżąco możesz poprawiać błędy, umieszczać sugerowane słowa kluczowe – wszystko po to, by zwiększyć potencjał SEO tworzonej treści. Masz wgląd do statystyk, np. liczby literówek i błędów ortograficznych, liczby innych błędów, liczby zbyt długich zdań. Możesz też zweryfikować tekst pod kątem poprawności, czytelności i SEO. Rozbudowane funkcjonalności sprawiają, że Edytor jest w stanie zastąpić niektóre typowe narzędzia dla copywriterów.

Semstorm - narzedzia treści - ocena i statystyki

Korzystanie ze wszystkich funkcjonalności SEMSTORM jest możliwe po opłaceniu dostępu. Możesz jednak wypróbować narzędzie przez 14 dni – zupełnie za darmo. Wtedy zdecydujesz, czy faktycznie jest ono przydatne podczas pracy.

  1. SurferSEO

SurferSEO to zaawansowane narzędzie, które daje dostęp do mnóstwa funkcjonalności. Z punktu widzenia copywritera SEO przydatna będzie nie tylko wyszukiwarka słów kluczowych, ale i edytor tekstu.

Wystarczy wpisać określone słowo kluczowe, aby w odpowiedzi zwrotnej otrzymać obszerną analizę – łącznie ze strukturą tekstu i propozycją fraz do zastosowania.

SurferSEO - analiza wpisanego słowa kluczowego

Analiza powstaje w oparciu o pierwszych 50 wyników wyszukiwania dla konkretnej frazy. Strony badane są pod kątem treści, np. długości artykułów, a także wielu innych czynników istotnych z punktu widzenia Google. Uzyskane informacje można potraktować jako podpowiedź, dzięki któremu uda się stworzyć treść mającą szansę zawędrować na wysokie pozycje w rankingu.

Pierwszym krokiem w stronę tworzenia treści zgodnych z SEO jest stworzenie briefu – z wykorzystaniem konkretnego słowa kluczowego. Narzędzie, na podstawie stron z TOP10, daje konkretne wskazówki dotyczące:

  • struktury
  • długości
  • zawartości
  • użycia konkretnych wyrazów – także w formie pytań wpisywanych w Google.

Dzięki temu tekst ma szansę zbliżyć się w jak największym stopniu do konkurencji.

Ciekawym rozwiązaniem jest tworzenie treści bezpośrednio w edytorze. Pozwala to na stałe monitorowanie poprawności tekstu pod kątem SEO. Jeżeli wszystkie elementy zostaną umieszczone, wówczas ikonki wytycznych zmienią kolor z czerwonego na zielony. Warto jednak zachować zdrowy rozsądek – nie można za wszelką cenę dążyć do wykorzystania zalecanych fraz. Wysoka jakość tekstu ponad wszystko, dlatego wykorzystaj możliwie jak najwięcej słów kluczowych, ale bez przesycenia.

SurferSEO jest narzędziem płatnym – także w wersji testowej.

  1. Ubersuggest

Ubersuggest to darmowe narzędzie, które pozwala na wyszukiwanie słów kluczowych z odpowiednio wysokim potencjałem.

Po wpisaniu frazy otrzymasz listę sugestii oraz adresy URL kierujące do treści o takiej tematyce, które zajmują wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Ubersuggest - wynik wyszukiwania

Otrzymasz także pomysły dotyczące treści związane z danym tematem – głównie na artykuły blogowe.

Ubersuggest - pomysły dotyczące treści

Takie wskazówki mogą posłużyć jako inspiracja tematyczna do tworzenia treści, która ma szansę zainteresować potencjalnego odbiorcę.

  1. Google alerts

Google alerts to narzędzie, które przyda się już nie w kontekście poszukiwania odpowiednich słów kluczowych. Pomaga w wyszukiwaniu chwytliwych tematów – takich, które mogą posłużyć za inspirację.  A przecież copywriting SEO zakłada również docieranie do odbiorców poprzez podjęcie tematów pożądanych przez odbiorców.

Jak to działa? W pole wyszukiwania należy wpisać konkretne wyrażenie i podać swój adres mailowy. Gdy w Internecie pojawią się treści zbieżne z tym tematem, otrzymasz powiadomienie.

Google alerts - pole wyszukiwania

Dany alert możesz dopasować do swoich potrzeb, np. częstotliwości, źródeł, regionu, liczby wyników.

  1. AnswerThePublic

AnswerThePublic jest narzędziem, które pozwala na wyszukiwanie słów kluczowych. Tutaj, podobnie jak w przypadku Semstorm, otrzymujesz wyniki np. w formie pytań.

AnswerThePublic - wyniki w formie pytań

Pojawia się też alfabetyczna lista z propozycjami słów kluczowych.

Narzędzie jest darmowe, jednak w wersji bezpłatnej ograniczeniem jest liczba dziennych wyszukiwań.

  1. BuzzSumo

BuzzSumo to dość specyficzne narzędzie przeznaczone do wyszukiwania treści o chwytliwej tematyce. Stanowi coś w rodzaju wyszukiwarki nowej generacji, która analizuje zawartość mediów społecznościowych – na podstawie konkretnej frazy.

BuzzSumo - analiza mediów społecznościowych na podstawie konkretnej frazy

Potencjał danego tematu określa „evergreen score” – im wyższą wartość uzyskała konkretna treść, tym lepiej.

SEO copywriting – zasady, które trzeba znać

Copywriting spełniający zasady SEO nie może sprowadzać się do nasycenia (lub co gorsza – przesycenia) treści słowami kluczowymi i umieszczenia linków.

Czytaj też: Darmowe narzędzia dla copywritera

Pamiętaj! Sztuką jest zachowanie równowagi między oczekiwaniami użytkowników a potrzebami robotów wyszukiwarki.

Jak ją osiągnąć? Najważniejsze zasady SEO copywritingu to:

  • wartościowa treść
  • unikalność tekstu
  • optymalna długość treści
  • dobór właściwych słów kluczowych i ich optymalne nasycenie
  • poprawne linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne – z uwzględnieniem tzw. topical authority
  • odpowiednie formatowanie – chodzi o dopieszczenie tekstu od strony technicznej.

Jeżeli chcesz zagłębić się w ten temat, poznaj najważniejsze zasady SEO copywritingu

Dość obszernie poruszyliśmy to zagadnienie, nie ograniczając się wyłącznie do podstawowych elementów. Solidna dawka informacji pomoże ci usystematyzować i poszerzyć dotychczasową wiedzę.

SEO Narzędzia dla copywritera – czy warto?

Możemy wypowiedzieć się wyłącznie w swoim imieniu i odpowiadamy, że… WARTO. Sami korzystamy z większości narzędzi dla copywriterów – zawsze wtedy, gdy klienci nie dysponują własną listą słów kluczowych otrzymaną od agencji SEO. Sięgamy wówczas głównie po Senuto i Ubersuggest, rzadziej korzystamy z AnswerThePublic.

Dlaczego to robimy? Tak jest wygodniej i efektywniej. Dzięki temu powstające treści nie tylko angażują potencjalnego odbiorcę, ale są wartościowe dla robotów wyszukiwarki. A w copywritingu SEO chodzi przecież o to, aby wymagania Google połączyć z potrzebami internautów. Jedno nie musi wykluczać drugiego, prawda?


Z branżą związana od 12 lat. W Sago Media odpowiada nie tylko za kontakt z klientami, ale zajmuje się również copywritingiem jako Head Of Content. Prawie żadna tematyka nie jest jej obca. Uzależnienie od pisania sprawia, że nie chce się od niego uwolnić nawet pod przymusem.