Współczesny copywriting internetowy to coś więcej niż sztuka tworzenia perswazyjnych tekstów. Chociaż nadal liczy się umiejętny dobór słów i wykorzystanie ich mocy, koniecznością jest znajomość zasad SEO. Jeżeli chcesz mieć pewność, że teksty wpisują się w wytyczne, skorzystaj ze sprawdzonych narzędzi. Poznaj naszą listę i sprawdź, czy znasz je wszystkie.
Nawet najlepiej napisane treści nie będą w stanie dotrzeć do wszystkich, jeśli nie zostaną uwzględnione w nich najważniejsze zasady związane z pozycjonowaniem. Pozbawione słów kluczowych, niewłaściwie sformatowane, bez linkowania, przepadną w czeluściach Internetu.
Sprawdź też: Brief dla copywritera od specjalisty SEO
Aby nie dopuścić do realizacji tego pesymistycznego scenariusza, warto zoptymalizować tekst pod kątem SEO. Wcale jednak nie musisz robić tego „samodzielnie” – pomocą służą specjalistyczne narzędzia.
Czytaj dalej, aby:
- poznać narzędzia SEO przydatne w copywritingu
- utrwalić najważniejsze zasady dotyczące pisania tekstów przyjaznych wyszukiwarce.
Narzędzia SEO – przydatne nie tylko dla pozycjonerów
Chociaż narzędzia SEO powstają głównie na potrzeby pozycjonowania, możliwości ich wykorzystania są znacznie szersze. Niektóre z nich doskonale sprawdzają się w copywritingu – dzięki nim można tworzyć treści jeszcze lepiej dopasowane do potrzeb użytkowników oraz wpisujące się w algorytmy Google.
- Senuto
Senuto to narzędzie o szerokich możliwościach. Jednak na potrzeby copywriterów SEO w zupełności wystarczą dwie funkcjonalności.
Baza słów kluczowych pozwala na wyszukanie odpowiednich fraz, tj. z największym potencjałem. Wzbogacenie artykułu o takie słowa kluczowe pomogą w poprawie widoczności tekstu w wynikach wyszukiwania.
Wystarczy wpisać dowolną frazę, aby otrzymać listę najczęściej wyszukiwanych słów – na podstawie średniej miesięcznej liczby wyszukań. Ponadto uwzględniane są trendy oraz sezonowość w każdym miesiącu roku. Można także dopasować wyniki – jako wąskie lub szerokie.
Wyświetlane są również frazy w formie pytań, jako słowa zależne, a nawet grupy słów.
Analiza SERP prezentuje TOP10 wyników na podaną frazę – uwzględnia przy tym liczbę znaków, tytuł, nagłówek H1 i liczbę nagłówków niższego rzędu.
Jak powyższe dane możesz wykorzystać ty – jako copywriter SEO? Warto sprawdzić, jak długi powinien być artykuł i jaką strukturę powinien przyjąć, aby móc konkurować z tekstami widocznymi w TOP10. Otrzymujesz przy tym propozycję słów kluczowych – wraz ze średnią miesięczną liczbą wyszukiwań.
Dostęp do Senuto jest płatny. Z wersji darmowej można skorzystać tylko przez 14 dni bez żadnych zobowiązań – po wcześniejszej rejestracji. Dzięki temu łatwo ocenić przydatność narzędzia w pracy nad tekstami.
- Semstorm
Semstorm to narzędzie, które pomaga zwiększyć efekty działań prowadzonych w zakresie SEO i content marketingu. Jeśli chodzi o narzędzia dla copywriterów, szczególnie przydatna będzie zakładka Słowa kluczowe.
Po wpisaniu dowolnej frazy pojawia się lista sugestii podzielonych na poszczególne „działy”, np. proste podpowiedzi, słowa z przyimkami, pytania.
Aby uzyskać pełny dostęp do wszystkich sugestii, koniecznością jest wykupienie dostępu. W wersji darmowej zakres wyszukań jest ograniczony, ale zwykle wystarczający na potrzeby copywritingu.
Jeśli zdecydujesz się na dostęp płatny, zyskasz znacznie większe wsparcie. Z punktu widzenia copywritera przydatna będzie zakładka Narzędzia treści, a w niej – Edytor SEMSTORM pozwalający na sprawdzanie i optymalizowanie tekstu w trakcie jego powstawania.
Na bieżąco możesz poprawiać błędy, umieszczać sugerowane słowa kluczowe – wszystko po to, by zwiększyć potencjał SEO tworzonej treści. Masz wgląd do statystyk, np. liczby literówek i błędów ortograficznych, liczby innych błędów, liczby zbyt długich zdań. Możesz też zweryfikować tekst pod kątem poprawności, czytelności i SEO. Rozbudowane funkcjonalności sprawiają, że Edytor jest w stanie zastąpić niektóre typowe narzędzia dla copywriterów.
Korzystanie ze wszystkich funkcjonalności SEMSTORM jest możliwe po opłaceniu dostępu. Możesz jednak wypróbować narzędzie przez 14 dni – zupełnie za darmo. Wtedy zdecydujesz, czy faktycznie jest ono przydatne podczas pracy.
- SurferSEO
SurferSEO to zaawansowane narzędzie, które daje dostęp do mnóstwa funkcjonalności. Z punktu widzenia copywritera SEO przydatna będzie nie tylko wyszukiwarka słów kluczowych, ale i edytor tekstu.
Wystarczy wpisać określone słowo kluczowe, aby w odpowiedzi zwrotnej otrzymać obszerną analizę – łącznie ze strukturą tekstu i propozycją fraz do zastosowania.
Analiza powstaje w oparciu o pierwszych 50 wyników wyszukiwania dla konkretnej frazy. Strony badane są pod kątem treści, np. długości artykułów, a także wielu innych czynników istotnych z punktu widzenia Google. Uzyskane informacje można potraktować jako podpowiedź, dzięki któremu uda się stworzyć treść mającą szansę zawędrować na wysokie pozycje w rankingu.
Pierwszym krokiem w stronę tworzenia treści zgodnych z SEO jest stworzenie briefu – z wykorzystaniem konkretnego słowa kluczowego. Narzędzie, na podstawie stron z TOP10, daje konkretne wskazówki dotyczące:
- struktury
- długości
- zawartości
- użycia konkretnych wyrazów – także w formie pytań wpisywanych w Google.
Dzięki temu tekst ma szansę zbliżyć się w jak największym stopniu do konkurencji.
Ciekawym rozwiązaniem jest tworzenie treści bezpośrednio w edytorze. Pozwala to na stałe monitorowanie poprawności tekstu pod kątem SEO. Jeżeli wszystkie elementy zostaną umieszczone, wówczas ikonki wytycznych zmienią kolor z czerwonego na zielony. Warto jednak zachować zdrowy rozsądek – nie można za wszelką cenę dążyć do wykorzystania zalecanych fraz. Wysoka jakość tekstu ponad wszystko, dlatego wykorzystaj możliwie jak najwięcej słów kluczowych, ale bez przesycenia.
SurferSEO jest narzędziem płatnym – także w wersji testowej.
- Ubersuggest
Ubersuggest to darmowe narzędzie, które pozwala na wyszukiwanie słów kluczowych z odpowiednio wysokim potencjałem.
Po wpisaniu frazy otrzymasz listę sugestii oraz adresy URL kierujące do treści o takiej tematyce, które zajmują wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.
Otrzymasz także pomysły dotyczące treści związane z danym tematem – głównie na artykuły blogowe.
Takie wskazówki mogą posłużyć jako inspiracja tematyczna do tworzenia treści, która ma szansę zainteresować potencjalnego odbiorcę.
- Google alerts
Google alerts to narzędzie, które przyda się już nie w kontekście poszukiwania odpowiednich słów kluczowych. Pomaga w wyszukiwaniu chwytliwych tematów – takich, które mogą posłużyć za inspirację. A przecież copywriting SEO zakłada również docieranie do odbiorców poprzez podjęcie tematów pożądanych przez odbiorców.
Jak to działa? W pole wyszukiwania należy wpisać konkretne wyrażenie i podać swój adres mailowy. Gdy w Internecie pojawią się treści zbieżne z tym tematem, otrzymasz powiadomienie.
Dany alert możesz dopasować do swoich potrzeb, np. częstotliwości, źródeł, regionu, liczby wyników.
- AnswerThePublic
AnswerThePublic jest narzędziem, które pozwala na wyszukiwanie słów kluczowych. Tutaj, podobnie jak w przypadku Semstorm, otrzymujesz wyniki np. w formie pytań.
Pojawia się też alfabetyczna lista z propozycjami słów kluczowych.
Narzędzie jest darmowe, jednak w wersji bezpłatnej ograniczeniem jest liczba dziennych wyszukiwań.
- BuzzSumo
BuzzSumo to dość specyficzne narzędzie przeznaczone do wyszukiwania treści o chwytliwej tematyce. Stanowi coś w rodzaju wyszukiwarki nowej generacji, która analizuje zawartość mediów społecznościowych – na podstawie konkretnej frazy.
Potencjał danego tematu określa „evergreen score” – im wyższą wartość uzyskała konkretna treść, tym lepiej.
SEO copywriting – zasady, które trzeba znać
Copywriting spełniający zasady SEO nie może sprowadzać się do nasycenia (lub co gorsza – przesycenia) treści słowami kluczowymi i umieszczenia linków.
Czytaj też: Darmowe narzędzia dla copywritera
Pamiętaj! Sztuką jest zachowanie równowagi między oczekiwaniami użytkowników a potrzebami robotów wyszukiwarki.
Jak ją osiągnąć? Najważniejsze zasady SEO copywritingu to:
- wartościowa treść
- unikalność tekstu
- optymalna długość treści
- dobór właściwych słów kluczowych i ich optymalne nasycenie
- poprawne linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne – z uwzględnieniem tzw. topical authority
- odpowiednie formatowanie – chodzi o dopieszczenie tekstu od strony technicznej.
Jeżeli chcesz zagłębić się w ten temat, poznaj najważniejsze zasady SEO copywritingu .
Dość obszernie poruszyliśmy to zagadnienie, nie ograniczając się wyłącznie do podstawowych elementów. Solidna dawka informacji pomoże ci usystematyzować i poszerzyć dotychczasową wiedzę.
SEO Narzędzia dla copywritera – czy warto?
Możemy wypowiedzieć się wyłącznie w swoim imieniu i odpowiadamy, że… WARTO. Sami korzystamy z większości narzędzi dla copywriterów – zawsze wtedy, gdy klienci nie dysponują własną listą słów kluczowych otrzymaną od agencji SEO. Sięgamy wówczas głównie po Senuto i Ubersuggest, rzadziej korzystamy z AnswerThePublic.
Dlaczego to robimy? Tak jest wygodniej i efektywniej. Dzięki temu powstające treści nie tylko angażują potencjalnego odbiorcę, ale są wartościowe dla robotów wyszukiwarki. A w copywritingu SEO chodzi przecież o to, aby wymagania Google połączyć z potrzebami internautów. Jedno nie musi wykluczać drugiego, prawda?