Udział systemu WordPress w rynku CMS-ów szacowany jest na niemal 62% – tak wynika ze statystyk W3Tech. Istnieje więc duże prawdopodobieństwo, że twój blog WordPress obsługuje. Jeśli tak, pomyśl o usprawnieniu prowadzonych działań: począwszy od planowania tematyki artykułów i ustalania harmonogramów, poprzez optymalizację treści, a skończywszy na promowaniu opublikowanego contentu. Z pomocą przychodzą specjalne wtyczki – poznaj dostępne możliwości.
Jednym z elementów strategii content marketingowej jest stałe i regularne dostarczanie treści publikowanych na blogu firmowym. Dzięki systematycznie pojawiającym się artykułom, możesz liczyć na:
- wzmocnienie wizerunku i budowanie pozytywnych skojarzeń
- wsparcie sprzedaży – blog firmowy to dodatkowa przestrzeń do zaprezentowania oferty
- wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania Google.
Sprawdź też: Jak prowadzić bloga firmowego w sklepie internetowym
Od zaplanowania publikacji, napisania tekstu i umieszczenia go na blogu firmowym zwykle mija sporo czasu. Już samo pisanie artykułu jest procesem trudnym i czasochłonnym. Dlatego zawsze warto poszukiwać rozwiązań pozwalających na uproszczenie tych elementów, które da się usprawnić.
Jeżeli twój blog jest obsługiwany przez WordPress, z pewnością masz już doświadczenie z dostępnymi wtyczkami. Największą popularnością cieszą się pluginy:
- usprawniające szybkość wczytywania strony
- walczące ze spamem w komentarzach
- poprawiające bezpieczeństwo WordPressa.
Czy jednak wiesz, że pomocnych rozszerzeń jest znacznie więcej? Na szczególną uwagę zasługują te wtyczki do WordPressa, które usprawniają pracę nad planowaniem artykułów, ich pisaniem oraz publikacją.
Czytaj dalej, aby poznać wtyczki do WordPressa, m.in.:
- pomocne w planowaniu harmonogramu publikacji i tematyki artykułów
- wspierające optymalizację treści z punktu widzenia SEO
- wspomagające promocję treści, np. w mediach społecznościowych.
Pluginy pomocne w planowaniu tematyki artykułów i harmonogramu publikacji
Tylko systematycznie prowadzenie bloga pomoże w osiągnięciu realizacji założeń strategii content marketingowej. Chociaż nie istnieją z góry narzucone ramy dotyczące częstotliwości publikowania wpisów, zbyt rzadkie zamieszczanie artykułów może zniechęcić odbiorców.
Jeśli do tej pory wpisy na blogu pojawiały się nieregularnie, czas to zmienić. Poniższe wtyczki do WordPressa pomogą zapanować nad chaosem. Jednocześnie staną się ważnym elementem samodyscypliny w zakresie systematycznej publikacji treści.
CoSchedule
CoSchedule to narzędzie, które udostępnia m.in. kalendarz marketingowy. Przy jego pomocy można zaplanować działania marketingowe, np. tematykę i harmonogram publikacji postów publikowanych na obsługiwanym przez WordPress blogu.

Po wejściu do edycji danego artykułu można zmieniać takie elementy jak: autor, kategorie, status, data publikacji. Dodatkowo jest sekcja komentarzy i zadań, co znacznie ułatwia i usprawnia pracę nad artykułem oraz pozwala pamiętać o ważnych rzeczach. Dzięki taskom i komentarzom można prowadzić rozmowy z innymi osobami na temat artykułu.

Po zarejestrowaniu się na stronie https://coschedule.com, możesz połączyć swój blog WordPress z kontem CoSchedule. Warto przy tym podkreślić, że wtyczkę można zintegrować z profilami w mediach społecznościowych, np. Facebook, Twitter, Linkdin, Pinterest.
Dostęp do Kalendarza Marketingowego jest płatny – 29$ miesięcznie. Aby jednak poznać pełną funkcjonalność narzędzia i określić jego przydatność, można skorzystać z 14-dniowej wersji testowej.
WP Scheduled Posts (SchedulePress) to wtyczka do WordPressa, która pomaga zaplanować harmonogram publikacji treści.

Pozwala na zarządzanie wpisami za pośrednictwem zaawansowanego kalendarza oraz opcji ręcznego planowania.

Plugin dostępny jest w wersji darmowej oraz płatnej. Wariant Premium daje dostęp do wszystkich podstawowych funkcjonalności, a został rozszerzony m.in. o opcję automatycznego planowania.
Editorial Calendar jest wtyczką WordPress, dzięki której zapanujesz nad publikacją wpisów blogowych. Ma formę kalendarza redakcyjnego zawierającego informacje o datach publikacji poszczególnych artykułów.

Na korzyść tego pluginu przemawia wygoda korzystania – posty przenosisz metodą „drag&drop” (przeciągnij i upuść), możesz je edytować bezpośrednio w kalendarzu.

Wtyczka Editorial Calendar jest darmowa. Szczególnie przydaje się wówczas, gdy prowadzenie bloga obejmuje publikowanie sporej liczby artykułów miesięcznie.
Wtyczki wspomagające optymalizację treści
Artykuły publikowane na blogu powinny być nie tylko ciekawe z punktu widzenia odbiorcy, ale także przyjazne dla robotów wyszukiwarki.
Sprawdź też: SEO copywriting – jak pisać artykuły przyjazne wyszukiwarce Google
Jeżeli chcesz mieć pewność, że tekst zawiera wszystkie podstawowe elementy, warto wykorzystać odpowiednie wtyczki. Istnieje wiele pluginów, które wspierają optymalizację treści. Celowo pominęłam YOAST SEO – to wtyczka najbardziej popularna, a przecież dostępnych jest znacznie więcej możliwości.
SEO 2020 by Squirrly (Smart Strategy)
SEO 2020 by Squirrly to wordpressowa wtyczka określana mianem prywatnego konsultanta SEO opartego na sztucznej inteligencji.

W ramach narzędzia można skorzystać m.in. z analizy słów kluczowych (dane pobierane są np. z SEMrush), ostrzeżeń dotyczących problemów z SEO, błędów 404 czy problemów z widocznością. Dodatkowym udogodnieniem optymalizacja tytułów pod kątem wyszukiwarki.

Wtyczka w wersji bezpłatnej sprawdzi się w przypadku planów publikacji obejmujących ok. 5 artykułów miesięcznie. Pozwala na przeprowadzenie ogólnego audytu całej strony oraz analizę SEO ostatnio dodanych wpisów. Plugin w wersji PRO spełni oczekiwania osób, które prowadzą rozbudowane działania content marketingowe i SEO.
All In ONE SEO Pack to jedna z najbardziej popularnych wtyczek WordPress, która wspiera optymalizację treści.
Plugin charakteryzuje wysoka funkcjonalność, m.in. szczegółowa analiza treści i czytelności, możliwość dodawania znaczników title i description oraz tagów, integracja z Google Analytics.

Na korzyść tego narzędzia przemawia dostępność w języku polskim.
Rank Math to wtyczka WordPress, która daje dostęp do wielu narzędzi SEO. Dostępne funkcjonalności pozwalają zoptymalizować artykuł tak, by jeszcze lepiej wpisywał się w oczekiwania robotów wyszukiwarki.
Na uwagę zasługują m.in. takie opcje jak: automatyczne sugestie wybranych fraz, optymalizacja postów pod kątem nieograniczonej liczby słów kluczowych, śledzenie rankingów słów kluczowych w Google, dostęp do propozycji słów kluczowych, sugestie dotyczące linkowania wewnętrznego.

Wtyczka Rank Math występuje w polskiej wersji językowej, co stanowi dodatkowe udogodnienie.
Wtyczki pomocne w promowaniu artykułów
Opublikowanie artykułu na blogu to dopiero początek działań. Jeżeli poprzez treść chcesz dotrzeć do szerszego grona odbiorców, skorzystaj ze wsparcia odpowiednich wtyczek wordpressowych. Wiele pluginów wspomaga dystrybucję treści w mediach społecznościowych, w których z pewnością chcesz zaznaczyć swoją obecność.
OnePress Social Locker to wtyczka, której rolą jest wsparcie w budowaniu większej liczby polubień / udostępnień oraz pomoc w przyciąganiu ruchu z mediów społecznościowych.

Zasada działania wtyczki jest prosta – blokuje ona dostęp do pełnej treści tym użytkownikom, którzy nie polubili serwisu. Dopiero po zalajkowaniu lub udostępnieniu wpisu w social media.

Wtyczka występuje w kilku wersjach. Opcja darmowa umożliwia wyłącznie zablokowanie dowolnej części artykułu i odblokowanie całości po udostępnieniu wpisu przez użytkownika. W wariancie Premium możliwe jest ponadto ustawienie oddzielnego adresu URL dla każdego przycisku społecznościowego.
Social Networks Auto-Poster to wordpressowa wtyczka, która automatyzuje publikację postów z bloga na profilach w mediach społecznościowych.

Wystarczy uprzednio zintegrować plugin z kontami profili w social mediach i ustalić, jak mają wyglądać dodane wpisy w poszczególnych serwisach (m.in. Facebook, Twitter, Pinterest, Linkedin, Instagram).

Plugin występuje w wersji bezpłatnej oraz premium. Opcja darmowa pozwala na integrację tylko jednego konta z każdego typu social media (w większości przypadków taka wersja w zupełności wystarczy). W płatnym wariancie liczba kont jest nieograniczona.
Inne przydatne wtyczki WordPress
Jeżeli zależy ci na usprawnieniu prac związanych z prowadzeniem bloga, warto skorzystać z kilku innych wtyczek WordPress.
Easy Digital Downloads to plugin, który stanowi wsparcie podczas sprzedaży materiałów cyfrowych, np. e-booków, kursów, pakietów grafik do prowadzenia profili social media.

Jak działa? Wystarczy, że na blogu umieścisz przycisk „kup teraz”, a wtyczka pozwoli automatycznie na zakup konkretnego produktu. Wybrany produkt trafi do odbiorcy – właściwie bez twojej ingerencji.
Warto podkreślić, że wtyczka pozwala na nieograniczone pobieranie raz zakupionego produktu lub czasowe / ilościowe ograniczenie zakupionych plików.
Related Posts by WPBrigade to wtyczka, która zachęci użytkownika bloga do zapoznania się z innymi artykułami o podobnej tematyce. Jak działa? Umożliwia dodanie miniatur postów powiązanych.

Zdecyduj się na pobranie tej wtyczki wówczas, gdy zależy ci na zatrzymaniu użytkownika na dłużej.
Jak wybrać odpowiednią wtyczkę WordPress?
Powyżej zaprezentowałam zaledwie kilka pluginów WordPress, które mogą ułatwić pracę związaną z prowadzeniem bloga. Możliwości jest znacznie więcej – wystarczy zajrzeć chociażby na pl.wordpress.org. Problem polega na tym, że nie wszystkie są tak samo wartościowe.
Przy wyborze konkretnego pluginu warto kierować się głównie:
- opiniami i recenzjami innych użytkowników
- aktualnością wtyczki
- liczbą aktywnych instalacji.
Przewagą danego narzędzia może okazać się również polska wersja językowa. Chociaż korzystanie z wtyczek w wersji angielskiej zwykle nie przysparza problemów, obsługa w ojczystym języku jest dodatkowym udogodnieniem.
Czy warto korzystać z wtyczek WordPress? Tak, o ile jesteś osobą lubiącą ułatwiać sobie pracę. Dzięki pluginom można nie tylko zaoszczędzisz mnóstwo czasu poprzez automatyzację niektórych procesów, ale również zapanować nad chaosem i usprawnić działania marketingowe.