Prowadzisz małą firmę i wydaje Ci się, że na content marketing potrzebujesz wypchanego portfela? Masz wrażenie, że przy niewielkim budżecie niewiele zdziałasz i nie pokonasz „bogatszej” konkurencji. Czy jednak wiesz, że to właśnie content marketing daje Ci ogromną szansę na dotarcie do swoich klientów? Ograniczony budżet wcale nie musi być przeszkodą – przekonaj się.
Jak dużym budżetem musisz dysponować, aby prowadzić oparty na treści marketing w małej firmie? Jak wynika z raportu Kondycja rynku content marketingu w Polsce – podsumowanie wyników badania 2023, aż 39% marketerów na działania związane z marketingiem treści wydaje rocznie ponad 200 000 zł. To ogromne kwoty, które nie są w zasięgu mniejszych przedsiębiorstw. Jednak z drugiej strony w raporcie mowa o dużo mniejszych pieniądzach – średnio 1 600 zł miesięcznie (18% marketerów wydaje mniej niż 20 000 zł rocznie).
Wykres prezentujący wydatki na kampanie content marketingowe w ujęciu rocznym.
Od razu nasuwa się pytanie:
Teoretycznie im większy budżet, tym lepsze efekty można osiągnąć. Jednak tutaj wcale nie liczy się „ile”, a „jak”. Przykładem może być porównanie dwóch filmów z różnych gatunków i z różnym dostępnym budżetem.
Paranormal Acitvity (polska premiera 2009)
- Budżet: około 15 tys. USD
- Zarobki: ponad 193 mln USD na całym świecie
Film został nakręcony z minimalnym budżetem, przy wykorzystaniu jednej kamery i z małą obsadą. Pomimo swojej prostoty, zyskał ogromną popularność dzięki efektywnemu wykorzystaniu napięcia i strachu, bez konieczności stosowania kosztownych efektów specjalnych.
John Carter (polska premiera 2012)
- Budżet: około 250-300 mln USD
- Zarobki: około 284 mln USD na całym świecie
Film z ogromnym budżetem i dużą ilością efektów specjalnych, nie spełnił oczekiwań widzów. Zarobił niewiele ponad to, ile wyniósł jego budżet.
Jaki z tego wniosek? Czasami mniejszy budżet pozwala na osiągnięcie dużo lepszych rezultatów. Bo gdy nie dysponujesz milionami na koncie, dokładnie analizujesz każdy wydatek. I robisz wszystko, żeby osiągnąć jak najlepsze rezultaty.
Tymczasem dysponowanie większym budżetem może nieść za sobą ryzyko jego przepalenia. Więcej pieniędzy może sprzyjać większej rozrzutności, podejmowaniu pochopnych decyzji i nie do końca zaplanowanych działań.
Czasami mniej znaczy lepiej – także w kontekście budżetu na content marketing. Jeżeli więc masz ograniczone środki na ten cel, tym bardziej warto zacząć. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że żadna wydana złotówka nie zostanie zmarnowana.
Content marketing w małej firmie – wyzwania
Wielkość firmy i ograniczony budżet wcale nie stanowią przeszkody w prowadzeniu skutecznych działań content marketingowych. Niemniej jednak Twoje przedsiębiorstwo – podobnie jak mnóstwo innych mniejszych firm – może stać przed pewnymi wyzwaniami.
Wyzwanie 1. Ograniczony budżet
Chociaż nie jest to regułą, mniejsze firmy mają do dyspozycji mniejszy budżet. Teoretycznie utrudnia to konkurowanie z większymi przedsiębiorstwami.
Rozwiązanie. Możesz wygrać jakością, która Cię wyróżni. Publikuj mniej treści, ale lepszych, ciekawszych, bardziej interesujących. Ponadto skoncentruj się na dostarczaniu contentu tam, gdzie rzeczywiście funkcjonuje Twoja grupa docelowa.
Wyzwanie 2. Brak zespołu marketingowego lub ograniczone umiejętności
Małe firmy zwykle nie zatrudniają etatowych content managerów. Nie mają też wystarczających umiejętności i czasu, aby samodzielnie poprowadzić działania content marketingowe – nie tylko w zakresie dystrybuowania, ale i dostarczania treści.
Rozwiązanie. Możesz wyznaczyć konkretną osobę do wykonywania obowiązków content managera –po wcześniejszej edukacji w tym zakresie. Uzupełnieniem jest współpraca z agencją copywriterską, aby pozyskiwać wartościowe treści będące podstawą działań content marketingowych.
Wyzwanie 3. Trudności w osiągnięciu widoczności w zatłoczonej wyszukiwarce
Wyszukiwarka Google jest przesycona treścią, co utrudnia wyróżnienie się wśród konkurencji. Na szczęście dla Ciebie, część tych zasobów to treści słabej jakości.
Rozwiązanie. Dostarczaj wartościowe teksty. Takie, które są w 100% wycelowane w potrzeby potencjalnych klientów. Nie bój się odpowiadać nawet na „trudne pytania”, np. o ceny, jakość w porównaniu z konkurencją.
Zamiast koncentrować się na ogólnych i popularnych słowach kluczowych, wykorzystaj potencjał fraz długiego ogona (dłuższych i mniej konkurencyjnych). Dzięki nim możesz trafić do odbiorców znajdujących się na różnych poziomach lejka sprzedażowego.
Wyzwanie 4. Trudności w utrzymaniu wysokiej jakości treści
Aby z dobrymi efektami realizować content marketing w małej firmie, trzeba stale dostarczać wysokiej jakości treści. To może być utrudnione w obliczu ograniczenia czasowego i zasobów ludzkich.
Rozwiązanie. Rozważ nawiązanie współpracy z agencją copywriterską, która dostarczy wartościowy content – taki, który zainteresuje Twoją grupę docelową.
To może Cię zainteresować: Jak wybrać agencję copywriterską
Wyzwanie 5. Niedokonywanie pomiarów efektywności działań
Jak wynika z raportu Kondycja rynku content marketingu w Polsce – podsumowanie wyników badania 2023, firmy przeznaczają na badania i analizę efektywności działań zaledwie 9% wydatków.Tymczasem to właśnie mierzenie i analizowanie wyników pozwala na wdrażanie działań korygujących, które przekładają się na poprawę efektów.
Rozwiązanie. Przy ograniczonym budżecie, możesz skorzystać z darmowych narzędzi analitycznych do śledzenia ruchu na stronie itp. Pomocne będzie choćby Google Analytics. Dzięki temu marketing małej firmy będzie skuteczniejszy.
Teraz, kiedy masz już świadomość głównych wyzwań stojących przed Tobą oraz znasz rozwiązania, czas wziąć się do pracy.
Zacznij od określenia strategii content marketingu
Jeśli nie będziesz mieć zarysowanej strategii content marketingu, ryzykujesz przepalenie i tak ograniczonego już budżetu.
Uwaga! Nie będę zagłębiać się w szczegóły tworzenia strategii content marketingowej. Wskażę tylko 5 głównych elementów, które są koniecznością.
1. Zdefiniuj cele content marketingu
Lubisz czasem wyjść z domu i snuć się bez konkretnego celu? O ile taki sporadyczny spacer donikąd może pomóc „przewietrzyć głowę”, o tyle praktykowany zbyt często może dawać poczucie straty czasu.
Spacer bez wyraźnie określonego celu można porównać do realizowania content marketingu bez opracowanej strategii. Takie postępowanie to droga donikąd.
W przypadku content marketingu nie możesz pozwolić sobie na błądzenie bez celu. Musisz wytyczyć same konkrety, aby działać z większą skutecznością.
Zastanów się, co chcesz osiągnąć. Zwiększyć świadomość marki? Zbudować wizerunek eksperta? Wygenerować leady sprzedażowe?
Mając sprecyzowane cele, łatwiej będzie tworzyć treści pomagające je osiągnąć.
2. Określ grupę docelową
Jeśli chcesz osiągnąć sukces prowadząc działania marketingowe w małej firmie, musisz wiedzieć, kto znajduje się po drugiej stronie. Określenie grupy docelowej jest koniecznością. Choć może się to wydawać oczywistością, nie dla każdego nią jest. Skąd to wiem?
Zawsze, gdy otrzymujemy zapytanie ofertowe, w odpowiedzi prosimy o zdefiniowanie grupy docelowej. Zdarzyło się nam otrzymać taką informację zwrotną jak np.:
- osoby zainteresowane zakupami w naszym sklepie,
- firmy usługowe.
Zero konkretów. Mogłoby to świadczyć o braku zdefiniowanej grupy docelowej, a to przecież ona jest ważnym elementem każdego biznesu.
To może Cię zainteresować: Jak poznać grupę docelową
Kiedy już wiesz, do kogo chcesz kierować ofertę, łatwiej będzie Ci poznać problemy grupy docelowej. A kiedy je poznasz, z większą precyzją będziesz tworzyć angażujące treści.
3. Wybierz odpowiednie kanały dystrybucji
Jeśli Twoje treści mają dotrzeć do grupy docelowej, musisz przeanalizować dostępne kanały dystrybucji. Które z nich są najbardziej popularne wśród firm (niezależnie od wielkości i budżetu przeznaczanego na content marketing)?
Wykres prezentujący popularność poszczególnych kanałów dystrybucji – na podstawie raportu Kondycja rynku content marketingu w Polsce – podsumowanie wyników badania 2023
Przy ograniczonym budżecie możesz skoncentrować się przede wszystkim na własnych mediach, czyli np. stronie internetowej (w tym na podłączonego do niej bloga). Nie dość, że za publikację materiałów właśnie tam nie zapłacisz nic, to jeszcze będziesz mieć większą swobodę i kontrolę nad treściami i komunikacją w ogóle.
Warto także wspomóc się wydawcami – publikowanie treści w popularnych serwisach zewnętrznych pozwala dotrzeć do szerokiego grona potencjalnych klientów. Dodatkowym atutem jest możliwość budowania wizerunku eksperta – szczególnie jeśli zdecydujesz się na publikację treści w portalu premium.
4. Zaplanuj treści
Planowanie treści to jeden z najważniejszych elementów. Chodzi zarówno o stworzenie kalendarza publikacji, jak i dopasowanie contentu do wybranych kanałów dystrybucji.
Sprawdź także: Plan wydawniczy dla bloga firmowego
Co powinno znaleźć się w takim kalendarzu? Tak naprawdę wszystko to, co pomoże Ci w systematycznym tworzeniu i publikowaniu contentu. Ważne są m.in.:
- tytuł i zarys tekstu,
- słowa kluczowe,
- elementy optymalizacyjne (np. linkowanie wewnętrzne),
- data publikacji,
- osoba odpowiedzialna za treść,
- status,
- kanał dystrybucji.
Gdzie go stworzyć? Możesz skorzystać z dowolnego narzędzia – łącznie z arkuszem Excel lub arkuszem Google.
Tak może wyglądać kalendarz publikacji przygotowany na potrzeby gabinetu kosmetologicznego, stworzony w arkuszu Google. Opcja współdzielenia i edytowania w czasie rzeczywistym przydaje się w pracy zespołowej.
5. Przygotuj narzędzia do mierzenia efektywności
Kiedy masz ograniczony budżet na marketing w małej firmie, nie możesz działać po omacku. Musisz dokładnie wiedzieć, które działania przynoszą efekty, a które nic nie dają. Dlatego przygotuj narzędzia pozwalające na mierzenie skuteczności prowadzonego content marketingu.
W przeciwnym razie będziesz jak niemal 60% firm/marketerów, którzy nie dysponują żadnym systemem do mierzenia efektów działań. Tak wynika z raportu Kondycja rynku content marketingu w Polsce – podsumowanie wyników badania 2023.
Wykres obrazujący podejście do mierzenia efektywności content marketingu. Większość respondentów nie analizuje wyników, co uniemożliwia optymalizację działań.
Analizując poszczególne poczynania, będziesz wiedzieć, na które przeznaczyć więcej środków, a które całkowicie wyeliminować z powodu niskiej skuteczności.
Docieraj do grupy docelowej poprzez treść
Masz już wstępnie zdefiniowaną strategię content marketingu dla małej firmy? Czas przystąpić do części właściwej – tworzenia i dystrybuowania treści.
Zastanawiasz się, jaką formę contentu wybrać? Podobnie jak w świecie finansów, tak i tutaj warto zdywersyfikować swoje działania – tak, aby dotrzeć do jak największego grona Twojej grupy docelowej. Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że nie wszyscy Twoi odbiorcy funkcjonują w tych samych kanałach.
Do dyspozycji masz m.in. takie typy treści jak:
- artykuły blogowe i sponsorowane – mimo że mogą mieć charakter reklamowy, lepiej żeby nie nosiły znamion reklamy; znacznie większą skuteczność mają artykuły dostarczające pewne wartości dla czytelników; oba typy treści – o ile teksty będą wysokiej jakości – pomogą w budowaniu wizerunku eksperta i przyczynią się do zbudowania zaufania;
- wideo – świetnie sprawdza się do przekazywania zawiłych i trudnych do zrozumienia informacji w przystępny sposób; w takiej formie możesz publikować recenzje produktów, poradniki instruktaże;
- e-booki – rozbudowane treści, które dostarczają pogłębioną wiedzę na konkretny temat; zaliczane do kategorii content premium, możesz wykorzystać je do generowania leadów (za wysokiej jakości treść odbiorcy są w stanie pozostawić swoje dane);
- posty w mediach społecznościowych – to nie tylko „zajawki” artykułów blogowych, newsy o firmie czy branży; quizy czy konkursy pomagają zwiększyć zaangażowanie oraz interakcję z odbiorcami;
- infografiki – pomagają w przełożeniu tekstu (np. statystyk, innych danych) na łatwiejszy do zapamiętania obraz; z uwagi na swoją formę, użytkownicy mogą łatwo je przekazywać dalej np. w mediach społecznościowych.
Nie wiesz, co wybrać? Możesz wziąć przykład z innych firm i skoncentrować się na tych rodzajach treści, które – według wielu – uznawane są za sprawdzone i efektywne.
Wykres przedstawiający typy treści wykorzystywane w ramach działań content marketingowych. Jednocześnie są one uważane za najskuteczniejsze.
Aż 22% badanych wskazało na artykuły natywne – takie, które nie stanowią bezpośredniej reklamy, a są wycelowane przede wszystkim w potrzeby odbiorców. Za takie można uznać np. artykuły publikowane na blogu firmowym. Dużą skutecznością charakteryzują się też artykuły sponsorowane – takie, które pojawiają się w serwisach zewnętrznych.
To może Cię zainteresować: Artykuły sponsorowane – kompendium wiedzy
Pamiętaj, żeby nie podążać ślepo za działaniami innych firm. Sugerowanie się ich wyborami może być dobre tylko na początek. Potem musisz działać głównie tam, gdzie są Twoi potencjalni klienci i wykorzystywać te formy treści, które przynoszą najwięcej korzyści.
Jak efektywnie tworzyć treści przy ograniczonych zasobach?
Ograniczone zasoby finansowe powodują, że każdą złotówkę oglądasz kilka razy zanim ją wydasz. I słusznie, bo podejmowanie pochopnych decyzji może Cię sporo kosztować.
Oto kilka wskazówek, dzięki którym będziesz efektywnie tworzyć treści – bez konieczności ponoszenia nadmiernego wydatku.
- Skoncentruj się na jakości
Nie traktuj się jak maszynki do produkowania contentu. Lepiej skoncentruj się na jakości dostarczanych treści – wartościowe teksty, infografika czy podcasty mają dużo lepszy wpływ na zaangażowanie i lojalności odbiorców.
Pamiętaj! Użytkownicy mają dość treści powierzchownych, ogólnych. Potrzebują konkretu, świeżego spojrzenia na daną sprawę itp.
- Nie reklamuj, zaoferuj wartość
Skoro masz swój blog i możesz umieszczać na nim co chcesz, kusi Cię publikowanie artykułów reklamowych? Nie tędy droga…
Pamiętaj, że odbiorcy są wyczuleni na wszelkiego rodzaju formy reklamy, dlatego z dużym prawdopodobieństwem zignorują taki artykuł.
Zarówno kiedy publikujesz wpis blogowy, jak i artykuł sponsorowany, wstrzymaj się od reklamy. Zamiast tego zaoferuj wartość – pokaż, że rozumiesz potrzeby odbiorcy, że potrafisz rozwiązać stojące przed nim wyzwania.
- Aktualizuj opublikowane już treści
Regularnie przeglądaj treści opublikowane na blogu i – w razie konieczności – przeprowadź ich aktualizację. Być może w Twojej branży coś się zmieniło? Warto, aby odbiorca miał dostęp do najświeższych danych. Wpłynie to pozytywnie również na odbiór Twojej firmy – jeszcze bardziej zasłużysz na miano eksperta, który jest na bieżąco ze zmieniającymi się trendami / zasadami.
Załóżmy, że zajmujesz się montażem fotowoltaiki. Na swoim blogu masz artykuł dotyczący rządowego programu Mój prąd z 2023 roku. W 2024 roku ma zostać wprowadzony program w wersji 6.0., która będzie obejmowała pewny zmiany. Warto więc zaktualizować istniejący już tekst o nowe dane.
- Przeprowadź recykling treści
Na swoim blogu masz kilka szczególnie dobrych artykułów? Przekształć je w infografiki, filmiki, posty na social media. Kilka tekstów możesz połączyć w jeden, tworząc wartościowy e-book – idealne narzędzie do generowania leadów.
Artykuły blogowe mogą stanowić też inspirację do tworzenia np. artykułów sponsorowanych, zamieszczanych w serwisach zewnętrznych jako jeden z elementów działań content marketingowych.
- Wykorzystaj User Generated Content
Kto powiedział, że tworzeniem treści musisz zająć się samodzielnie? Twoi odbiorcy mogą Ci w tym pomóc – choćby poprzez dostarczanie inspiracji. A to wszystko w ramach user generated content, w myśl którego to użytkownicy są odpowiedzialni za tworzenie i publikowanie contentu. Taką treścią mogą być, np. recenzje produktów, krótkie opinie o usługach, filmiki na żywo prezentujące produkt.
Inną opcją jest m.in. prośba za pośrednictwem mediów społecznościowych o wypisanie pytań nurtujących odbiorców, a następnie przygotowanie artykułu w formie FAQ.
- Skorzystaj ze wsparcia agencji copywriterskiej
Czy wiesz, że samodzielne tworzenie treści tylko pozornie nic nie kosztuje? Musisz przecież poświęcić czas na napisanie tekstu, a doba nie jest z gumy. Może to oznaczać jedno – treści będziesz tworzyć kosztem czasu pracy lub kosztem czasu wolnego. Coś na tym z pewnością ucierpi.
Zaufana agencja copywriterska może zdjąć z Ciebie ten obowiązek. A koszty? Może być taniej niż Ci się wydaje…
Potrzebujesz pomocy w copywritingu?
Wypełnij formularz.
Cena pojedynczego artykułu tematycznego (sponsorowanego, blogowego) zamówionego w naszej agencji zaczyna się od 45 zł za 1000 znaków. Przy założeniu, że optymalna rekomendowana długość waha się w granicach 4000-5000 znaków, jednostkowy koszt wyniesie 180-225 zł. To niewiele za merytoryczny, dopasowany do Twojej grupy docelowej artykuł, który powstaje w oparciu o szczegółowy research.
Tym bardziej, że wcale nie potrzebujesz 40 tekstów miesięcznie. Lepiej publikować dużo mniej contentu lepszej jakości niż produkować go w nadmiarze i bez większej wartości dla potencjalnego klienta.
A jeśli potrzebujesz więcej treści, możesz skorzystać z gotowych pakietów. W najtańszym wariancie za pojedynczy artykuł zapłacisz tylko 140-175 zł (tekst o długości 4000-5000 znaków).
Znasz to powiedzenie, że na tanie rzeczy stać tylko bogatych? Kiedy kupisz coś bardzo dobrej jakości, będzie Ci to służyć przez lata. Jeżeli natomiast zechcesz przyoszczędzić i wydać mniej, finalnie możesz ponieść znacznie większy wydatek.
Podobnie jest w przypadku treści, a wiemy o tym z… doświadczenia.
Od czasu do czasu odzywają się do nas klienci, którzy – po otrzymaniu wyceny – rezygnują z oczywistego powodu „teksty udało mi się zamówić dużo taniej”. Wracają jednak, bo w parze z ceną szła jakość… Efekt? Zamiast zapłacić więcej, ale tylko raz, płacą dodatkowo.
Przy ograniczonym budżecie, warto mieć to na uwadze.
Sprawdź też: Prowadzenie bloga firmowego – zasady współpracy
Monitoruj wyniki i reaguj
Aby maksymalizować efekty content marketingu przy jednoczesnym zminimalizowaniu kosztów, musisz monitorować rezultaty. Jeśli pominiesz ten etap, nie będziesz w stanie precyzyjnie wskazać słabego ogniwa w całym tym procesie, a co za tym idzie – nie wyeliminujesz go i nie zastąpisz czymś skuteczniejszym.
Analizowanie wyników prowadzonych działań to ważny element, dzięki któremu w kolejnych miesiącach budżet na content marketing możesz skierować na najbardziej efektywne działania.
Załóżmy, że prowadzisz firmę sprzedającą innowacyjne gadżety kuchenne. Masz ograniczony budżet na content marketing, ale chcesz wykorzystać go do zwiększenia świadomości marki oraz generowania większej liczby leadów.
Zaczynasz działać: publikujesz serię artykułów na blogu, dodajesz posty na profil firmowy FB, publikujesz wideo-poradniki prezentujące wykorzystanie Twoich gadżetów, publikujesz artykuły sponsorowane.
Monitorujesz kluczowe wskaźniki efektywności, takie jak np. liczba odsłon, zaangażowanie, ruch na stronie. Po kilku tygodniach zauważasz, że:
- artykuły blogowe generują spory ruch, ale mają niskie zaangażowanie;
- posty na FB mają słabe zaangażowanie i nie generują prawie żadnego ruchu na stronie;
- poradniki wideo generują najwięcej zapytań o produkt,
- artykuły sponsorowane generują spory ruch i odpowiadają za zwiększoną liczbę zapytań o produkt.
W ramach optymalizacji działań:
- zwiększasz częstotliwość publikacji artykułów blogowych przy jednoczesnej poprawie ich jakości – tak, by zwiększyć zaangażowanie i zainteresować odbiorców;
- poprawiasz jakość wpisów na FB – koncentrując się na tematach, które mogą bardziej zainteresować grupę docelową;
- inwestujesz więcej zasobów w produkcję wideo poradników – dodajesz CTA, które mają skierować na stronę produktu;
- tworzysz i publikujesz jeszcze więcej artykułów sponsorowanych – w takim samym tonie jak te, które przynoszą najlepsze efekty.
Cały czas monitorujesz i optymalizujesz działania – tak, aby zidentyfikować najskuteczniejsze kanały dystrybucji i skupić się właśnie na nich.
Wykorzystaj narzędzia analityczne
Analizowanie podstawowych wskaźników (np. liczba odsłon, zaangażowanie) to zdecydowanie za mało. Wykorzystaj dodatkowe narzędzia analityczne, które dadzą odpowiedź na takie pytania jak np. skąd dokładnie pochodzi ruch, jakie działania konwersyjne wykonują osoby odwiedzające Twoją stronę.
Poniżej znajdziesz krótką charakterystykę kilku z nich.
- Google Analytics – najbardziej powszechne narzędzie do analizy ruchu na stronie, zachowań użytkowników, źródeł ruchu, konwersji itp. Dzięki temu będziesz wiedzieć, jak odbiorcy wchodzą w interakcję z treściami na Twojej stronie.
- SEMrush – to narzędzie, które zbiera dane pozwalające na analizowanie i optymalizowanie strategii marketingowych. Umożliwia nie tylko monitorowanie pozycji w wynikach wyszukiwania (swoich i konkurencji) na określone słowa kluczowe. Pomocna może okazać się m.in. analiza linków przychodzących.
- Ahrefs – to kompleksowe narzędzie wykorzystywane w działaniach SEO. Pozwala nie tylko na śledzenie pozycji w wynikach wyszukiwania, ale także na monitorowanie popularności treści w Internecie czy analizę konkurencji.
- Hotjar – jest narzędziem, za pomocą którego możesz analizować zachowania użytkowników na Twojej stronie internetowej. Daje dostęp m.in. do map cieplnych, nagrań sesji użytkowników, lejków konwersji, analizy formularzy.
- Senuto – to polskie narzędzie SEO, które zbiera dane na temat widoczności kilku milionów domen w Polsce. Umożliwia m.in. analizę obecnej sytuacji strony w Google, analizę branży i działań konkurencji, monitorowania wyników w wyszukiwarce.
Otwórz się na feedback odbiorców
Na bieżąco monitoruj komentarze i opinie odbiorców na temat publikowanych przez Ciebie treści.
Nie zamykaj się na głosy swoich odbiorców. Kiedy uwzględnisz ich opinie, działania content marketingowe mogą przynieść znacznie lepsze efekty.
Takie dane potraktuj jako cenne źródło informacji. Możesz dowiedzieć się, co interesuje Twoją grupę docelową, czego oczekują. Na tej podstawie będziesz tworzyć jeszcze bardziej dopasowane treści.
Analizuj poczynania konkurencji
Dlaczego to ważne? Taka analiza dostarczy wiele cennych informacji, np. na temat sposobu komunikacji z odbiorcami, rodzajów publikowanych treści. Ponadto pomoże znaleźć luki w ich strategii, co może dać Ci sporą przewagę – nawet mimo ograniczonego budżetu.
Pamiętaj! W content marketingu nie chodzi o to, ile wydajesz. Liczy się to, czy i jak mądrze inwestujesz swoje zasoby – zarówno te „ludzkie”, jak i finansowe. To narzędzie jest więc dostępne dla wszystkich – niezależnie od wielkości budżetu.
Mając ograniczone środki także możesz czerpać z niego korzyści i osiągać założone cele. Monitoruj, analizuj, wdrażaj zmiany. Dzięki temu przekonasz się, że – nawet mimo ograniczonych zasobów – jesteś w stanie „wycisnąć” z content marketingu w małej firmie maksimum możliwości.