Jak wybrać dobrą agencję copywriterską? 9 elementów, na które warto zwrócić uwagę

<strong>Jak wybrać dobrą agencję copywriterską? 9 elementów, na które warto zwrócić uwagę</strong>

Potrzebujesz pomocy przy prowadzeniu bloga firmowego? Chcesz stworzyć maila ofertowego, który przyciągnie uwagę odbiorców? Przygotowujesz nową stronę firmową i zależy Ci na tekstach, które realnie wspomogą sprzedaż? To tylko kilka spośród wielu zadań, które możesz zlecić dobrej agencji copywriterskiej. Zastanawiasz się, jak znaleźć wartościowego partnera? Oto kilka wskazówek, które Ci to ułatwią.

Dobra agencja copywriterska = skuteczne wsparcie Twojej sprzedaży i marketingu

Dobre teksty są niczym wirtualni sprzedawcy. Prowadzą Twoich klientów w dół lejka marketingowego i przekonują, że jesteś partnerem, któremu można zaufać. Inspirują ich też do podejmowania konkretnych działań oraz wspierają Twoje działania SEO. Lista korzyści jest bardzo długa.

Współpraca z ekspertami może Ci przynieść korzyści marketingowe i sprzedażowe oraz ułatwić skuteczną komunikację z klientami. Jest jednak małe „ale”.

Wizja, którą tu wysnułam, zamieni się w rzeczywistość tylko wtedy, gdy trafisz na prawdziwych specjalistów. Inaczej… jak w każdej branży, może być różnie. Niestety czasami słyszy się o przypadkach:

  • treści na bardzo słabym poziomie językowym czy merytorycznym;
  • zleceń, które zostały przyjęte, ale nigdy ich nie zrealizowano;
  • tekstów, w których pojawia się plagiat.


Chcę wierzyć, że dwie ostatnie sytuacje są raczej wyjątkami od reguły. Mimo to, potwierdzają one, że agencję copywriterską należy wybierać bardzo uważnie. Inaczej można się szybko „sparzyć”. Dowiedz się więc, jak tego uniknąć!

Wybór agencji copywriterskiej – co jest ważne?

Na hasło „agencja copywriterska” Google daje ok. 16 300 wyników. To może przytłoczyć, prawda? Nawet jeśli ograniczysz się do kilku pierwszych stron wyników i ewentualnie rzucisz okiem na parę  linków sponsorowanych, nadal musisz wybrać spośród wielu firm z branży. Pod jakim kątem oceniać ofertę? Co sprawdzać? Oto – w mojej ocenie – elementy, którym warto się przyjrzeć z bliska.

1. Agencja copywriterska czy freelancer działający w pojedynkę?

Na rynku funkcjonują zarówno agencje copywriterskie, jak również autorzy-freelancerzy. Na pierwszy rzut oka dla Ciebie, jako dla klienta, skala działalności może mieć małe znaczenie. I rzeczywiście, pod kątem jakości treści możesz natrafić na świetnych fachowców w jednej, jak i w drugiej grupie. Jest jednak kilka innych kwestii, które mogą być dla Ciebie istotne.

  • „Moce przerobowe”

Kiedy chcesz zlecić napisanie 2-3 artykułów czy opisy do 10 produktów, pewnie nie odczujesz różnicy. Co jednak, kiedy liczysz np. na przygotowanie kilkudziesięciu czy nawet kilkuset rozbudowanych artykułów miesięcznie? Jeden freelancer na pewno nie podoła takiemu wyzwaniu – choćby spał tylko 2 godziny na dobę i resztę czasu poświęcał na pracę.

Natomiast agencja copywriterska współpracuje z grupą autorów, więc z łatwością poradzi sobie z każdym rzuconym przez Ciebie wyzwaniem. I to w relatywnie krótkim czasie! U freelancera na większe zlecenie będziesz czekać dłużej – nawet kilka miesięcy. Czy na pewno Cię na to stać?

  • Stabilność współpracy

Zależy Ci na tym, żeby pozyskać partnera do długofalowej współpracy? Takiego, który miesiąc w miesiąc będzie dostarczać potrzebne teksty – terminowo i niezawodnie? Jeśli tak, agencja copywriterska może być lepszym wyborem. Pamiętaj, że dla freelancera tworzenie tekstów może być dorywczym zajęciem, natomiast agencja koncentruje się wyłącznie na tej „działce”.

Poza tym wszyscy jesteśmy ludźmi – zdarzają się nam choroby, sprawy rodzinne czy inne, które na jakiś czas odciągają od komputera. Jednak jeżeli współpracujesz z agencją, nie odczujesz tego – gdy jeden autor nie będzie mógł podjąć się zlecenia, przejmie je inny specjalista. Możesz się więc poczuć bezpiecznie.

(A na marginesie – czy wiesz, że z nami 60% Klientów pracuje od co najmniej 2 lat? Takie relacje cieszą najbardziej!)

Współpraca z copywriterem-freelancerem może zaowocować powstaniem dobrych tekstów dla Twojej firmy
Współpraca z copywriterem-freelancerem może zaowocować powstaniem dobrych tekstów dla Twojej firmy. Jednak jeśli myślisz o dłuższej współpracy lub realizacji naprawdę poważnego projektu – lepiej wybrać profesjonalną agencję.
  • Wygoda rozliczenia

Niektórzy freelancerzy nie mają możliwości wystawienia faktury za wykonane usługi. Trzeba więc zawrzeć z nimi np. umowę o dzieło. To dodatkowe formalności. Z agencją nie będziesz mieć takich problemów – wystawi fakturę i po kłopocie.

Czytaj też: Agencja copywriterska vs. copywriter etatowy – porównanie kosztów

2. Agencja copywriterska czy agencja SEM/SEO?

Agencje reklamowe, SEO, SEM, copywriterskie… te nazwy brzmią dla Ciebie tak samo? To zrozumiałe, bo marketing internetowy jest bardzo szeroką dziedziną. Jak zatem wybrać specjalistów od treści, które będą sprzedawać i zwiększą widoczność w Google?

Najlepiej postawić na firmę, która koncentruje się właśnie na copywritingu, zamiast oferować dziesiątki usług marketingowych – od pozycjonowania i Google Ads, po projektowanie stron i drukowanie materiałów reklamowych. Dlaczego? Na pozór wydaje się, że wygodniej jest wybrać jednego partnera, który „ogarnie wszystko”. Jednak takie rozwiązanie ma też swoje wady. Już sam copywriting to bardzo rozbudowana „działka”.

Tym bardziej trudno mi sobie wyobrazić agencję, która miałaby zapewnić przygotowywanie treści promocyjnych, zaprojektowanie strony i materiałów reklamowych, a potem zająć się jeszcze kampanią Google Ads.

Jest to możliwe, ale… taka firma musiałaby zatrudniać dziesiątki, jeśli nie setki osób! Tylu specjalistów byłoby potrzebnych, żeby wszystkie oferowane usługi realizować na najwyższym poziomie. W innym przypadku z poziomem otrzymywanych treści może być różnie. Pytanie też, ile kosztowałby tak rozbudowany pakiet i… czy nie lepiej byłoby skorzystać z usług kilku wyspecjalizowanych agencji, aby wybrać tylko to, czego naprawdę się potrzebuje.

Pamiętaj! Agencja copywriterska może działać w porozumieniu ze specjalistami od SEO, z których usług już korzystasz. „Sprzęgnięcie” wysiłków z tych dwóch obszarów może być naprawdę korzystne! Jeśli więc masz sprawdzonych partnerów od pozycjonowania, warto ich skontaktować z copywriterami. Z doświadczenia mogę potwierdzić, że… łatwo nam się dogadać i „pożenić” priorytety.

Sprawdź: Jak powinien wyglądać brief SEO-wca dla copywritera?

3. Przegląd strony internetowej agencji copywriterskiej

Strona internetowa agencji copywriterskiej jest często pierwszym punktem styku z jej ofertą. Pod jakim kątem warto ją ocenić? Przede wszystkim – w kontekście zawartych tam treści. Sprawdź, czy dostarczają Ci przydatnych informacji i sprawiają, że chcesz czytać dalej. Jeśli nie… no cóż. Tu nie sprawdza się zasada, że „szewc bez butów chodzi”.

Jednak „fajność” tekstów to za mało. Zobacz też, czy w serwisie znajdziesz wszystkie potrzebne informacje. Chodzi np. o:

  • zakres świadczonych usług,
  • doświadczenie firmy na rynku,
  • liczbę klientów,
  • dane o copywriterach.

Im dokładniej agencja da Ci się poznać, tym lepiej!

4. Jasna informacja o kosztach współpracy

Każde zlecenie jest inne, dlatego może być trudno podać konkretne ceny. Często jednak da się uzyskać orientacyjną informację o koszcie. Znajdziesz ją również na naszych stronach ofertowych.

Zwróć przy tym uwagę, jak są podane stawki. W naszej branży stosuje się dwa modele.

  • Rozliczenie za każde napisane 1000 znaków ze spacjami (zzs)

To podstawowa „jednostka rozliczeniowa” w copywritingu. Ile to dokładnie jest? Zerknij na screen poniżej – treść na nim zawiera 1011 zzs. Podpowiem też, że typowy artykuł na bloga ma ok. 3000-5000 zzs, a opis produktu – ok. 750-1500 zzs.

Tak właśnie wygląda ok. 1 000 znaków ze spacjami w pliku MS Word (a dokładniej – 1 011 zzs :-) )
Tak właśnie wygląda ok. 1 000 znaków ze spacjami w pliku MS Word (a dokładniej – 1 011 zzs 🙂 )
  • Rozliczenie za gotowy pakiet treści z „dodatkami”

My w ten sposób rozliczamy np. treści przygotowywane na blogi firmowe. W cenie usługi mogą się zawierać również publikacja artykułu i przygotowanie „zajawki” artykułu, do wykorzystania np. na Facebooku. Szczegóły sprawdzisz tutaj.

Pamiętaj również, że konkretniejszą wycenę otrzymasz, kiedy agencja zapozna się z Twoimi potrzebami. Jeśli nie do końca wiesz, na co się zdecydować – możesz to „przegadać” ze specjalistą. Podpowie, jakie rozwiązanie będzie najkorzystniejsze.

Uwaga! Dobra agencja copywriterska nie pobiera opłat za wprowadzenie poprawek do tekstów. Dodatkowy  koszt może się pojawić, kiedy zmienisz wytyczne (np. zażyczysz sobie rozbudowy treści czy jej przeredagowania pod inne frazy kluczowe, dostarczone już po oddaniu tekstów przez agencję). W innym przypadku modyfikacje powinny być wprowadzone szybko i gratis. W Sago Media to standard.

5. Szybka wycena zlecenia

Szybka wycena zlecenia to nic innego jak sprawna reakcja na Twoje zapytanie ofertowe. Jeżeli agencja, do której napisałeś, nie odpowiada przez dłuższy czas… pewnie podobnie „szybko” i „terminowo” zostanie zrealizowane Twoje zlecenie.

Poważny partner – w ciągu maksymalnie kilku godzin – da Ci znać, na co i w jakiej cenie możesz liczyć. Oczywiście mowa o sytuacji, gdy zapytanie wysyłasz w dniu roboczym, w godzinach pracy.

Na odpowiedź od Sago Media możesz liczyć nawet w ciągu 60 minut, jeżeli wypełnisz nasz formularz darmowej wyceny do 16:00 w dniach od poniedziałku do piątku.

6. Brak długoterminowych zobowiązań do współpracy

To istotne zwłaszcza przy zlecaniu tekstów na bloga. Zdarza się, że firmy copywriterskie oczekują od klienta podpisania umowy na dłużej, np. na 3 czy 6 miesięcy. Owszem, z perspektywy usługodawcy ma to sens. Jednak dla Ciebie jako klienta… nie zawsze.

Realia związane z prowadzeniem biznesu bywają nieprzewidywalne. Co, jeśli będziesz mieć gorszy okres i zostaniesz zmuszony do ograniczenia wydatków na marketing? Co, jeśli zupełnie zmienisz koncepcję i strategię promocji? Co, jeżeli okaże się, że z czasem spadnie jakość usług copywriterów?

W takich i podobnych sytuacjach nie powinieneś być zmuszony do „wyplątywania się” z zawartych umów czy do płacenia za usługi, których nie potrzebujesz. Poszukaj partnera, który zapewnia współpracę bez zobowiązań. Daj mu zapracować na swoje zaufanie!

Długoterminowe umowy na pisanie bloga? Wcale nie musisz ich podpisywać!
Długoterminowe umowy na pisanie bloga? Wcale nie musisz ich podpisywać! Wybierz firmę, której możesz zlecać treści bez zobowiązań na długie miesiące. Sam zadecyduj, jak długo chcesz z nią współpracować.

7. Dociekliwość przy ustalaniu szczegółów realizacji zlecenia

Otrzymałeś od agencji copywriterskiej wycenę zlecenia, zaakceptowałeś warunki i… to koniec? Autorzy zaczynają pracę nad Twoimi tekstami? Wszystko ok, jeśli sam z siebie przekazałeś rozbudowany brief z informacjami potrzebnymi do ich przygotowania. Jednak jeżeli copywriterzy nie chcą dowiedzieć się czegoś więcej o Twojej firmie/produktach, tylko od razu rzucają się w wir działania, coś jest nie tak!

Dlaczego? Żeby powstałe teksty realnie pomogły Ci sprzedawać, muszą być napisane z myślą o Twojej grupie docelowej i w odniesieniu do tego, co oferujesz. Owszem, doświadczony copywriter może wiele rzeczy wyczytać między wierszami. Jednak bez choć podstawowego zrozumienia tego, na czym polega Twój biznes, nie będzie w stanie stworzyć naprawdę skutecznych treści, które „trafią” do klientów.

Pozwól, że wytłumaczę to na przykładzie.

Załóżmy, że dostaję do napisania tekst do publikacji zewnętrznej (tzw. artykułu sponsorowanego) o temacie „Domy w technologii szkieletowej czy murowane – co wybrać?”. W specyfikacji zlecenia otrzymuję tylko informację o tym, jakich fraz kluczowych mam użyć i nazwę marki klienta. Jak by tego było mało, firmowa strona internetowa nie działa, bo dopiero powstaje. Marka jest nowa, więc w Google nie ma żadnych informacji.

Czy w takiej sytuacji mogę napisać zlecony tekst? W teorii – jasne! W końcu bez problemu znajdę informacje o specyfice obu technologii.  Jednak pojawia się duże „ALE”. „Ogólny” artykuł nie będzie odpowiednio „skalibrowany” pod promocję oferty klienta. Taką treść inaczej będzie się pisać, gdy zlecający tworzy domy szkieletowe, a inaczej – gdy buduje w tradycyjnej technologii!

Na czym polega różnica? W obu przypadkach w tekście opisałabym wady i zalety tych dwóch rozwiązań. Jednak zupełnie inaczej rozłożyłyby się akcenty „perswazyjne”. O to mogłabym zadbać, mając potrzebne informacje od zlecającego.

Inny przykład? Pisanie treści na stronę internetową. Zakładki produktowe, strona główna czy ta informacjami o firmie nie będą miały wysokiego potencjału sprzedażowego, jeśli copywriter nie pozna z wyprzedzeniem szczegółów oferty.

Co, jeśli nie autor dostanie informacji o tym, co KONKRETNIE wyróżnia zleceniodawcę na tle konkurencji i czym cechują się oferowane produkty/usługi? No cóż, będzie zmuszony poprzestać na ogólnych informacjach o „wysokiej jakości” i „kompleksowej obsłudze”. Piszą to wszyscy, a nie czyta nikt.

Dlatego właśnie z tych powodów prośba o udzielenie dodatkowych informacji powinna Cię ucieszyć! Świadczy o prawdziwym zaangażowaniu w jakość treści, które powstają.

Pytania mogą Ci zostać zadane:

  • w formie pisemnej – o przekazanie wskazówek możesz być poproszony np. w mailu lub poprzez wypełnienie oddzielnego briefu;
  • podczas rozmowy z autorem zlecanych treści – moje doświadczenie pokazuje, że najczęściej wystarczy ok. 20-40 minut (lub mniej), aby omówić wszystkie szczegóły.


Poświęć więc czas na udzielenie jak najprecyzyjniejszych informacji. Zrób to w formie, która jest dla Ciebie najwygodniejsza. Dzięki Twojemu zaangażowaniu powstaną jeszcze lepsze treści!

Zobacz też: Grupa docelowa – jak określić, kim są Twoi klienci?

Chwila rozmowy z osobą, która napisze treści, lub udzielenie odpowiedzi na pytania z briefa to niezbędny wkład w jakość tekstów powstających dla Twojej firmy. Jeśli agencja copywriterska nie prosi o dodatkowe informacje, to może być zły znak!

8. Doświadczenie poparte referencjami

W branży copywriterskiej czasami trudno jest przedstawić typowe portfolio tekstów. Powód jest prosty: prawa autorskie do przygotowywanych treści przechodzą na własność zamawiającego. Dlatego oczekuj przede wszystkim referencji i listy klientów. Te informacje powinny być łatwo dostępne na stronie agencji copywriterskiej – zwłaszcza takiej, która ma się czym pochwalić.

Sprawdź przede wszystkim:

  • kto jest na liście klientów – zwróć uwagę nie tylko na to, czy są tam „pierwszoligowi gracze” i bardzo znane marki (choć ich obecność to oczywiście dobry znak), ale również na branże firm współpracujących z agencją; to może Ci dać pogląd na zakres kompetencji copywriterów, co jest istotne np. jeśli działasz w technicznej lub bardzo specjalistycznej niszy;
  • jak wyglądają referencje – co podkreślają w nich zleceniodawcy i czy te informacje są dla Ciebie ważne.


Zerknij także do wizytówki Google agencji copywriterskiej. Znajdujące się tam oceny i opinie mogą być dodatkową wskazówką.

9. Zweryfikuj jakość treści

Dobrym „próbnikiem” jest blog agencji copywritingu. Często możesz się na nim zapoznać z „piórem” poszczególnych autorów.

Ponadto współpracę możesz zacząć od zlecenia próbnego, np. zamówić jeden opis, artykuł czy treść do jednej zakładki na stronę. Oczywiście będzie to zamówienie płatne. Nie wynika to z chęci „naciągnięcia Cię”, ale ze zwykłej uczciwości biznesowej.

Autor, żeby wykonać nawet krótkie zlecenie próbne, musi wykonać określone działania:

  • przeprowadzić research, a więc zagłębić się w temat treści, które mają być napisane (z doświadczenia mogę powiedzieć, że ten proces czasami zajmuje znacznie więcej czasu niż „fizyczne” wstukiwanie artykułu;
  • napisać tekst.


To konkretna praca, której efekty otrzymasz. Pamiętaj, że nawet treści próbne stają się Twoją własnością – agencja przekazuje Ci do nich prawa autorskie. Możesz więc je wykorzystać w dowolnym momencie i miejscu. My nie możemy ich ponownie sprzedać – także dlatego, że były przygotowane konkretnie pod Twoje potrzeby.

 Obawiasz się kosztów próbnego zlecenia? Nie będą wysokie. To najczęściej wydatek rzędu 150 – 250 zł. Można więc powiedzieć, że właściwie niczym nie ryzykujesz, a możesz wiele zyskać!

Chociaż proces wstępnego sprawdzania agencji copywriterskiej może być czasochłonny, warto dokładnie zweryfikować przyszłego partnera. Jeśli już na początku upewnisz się, że podejmujesz współpracę ze specjalistami, którzy znają się na rzeczy, zaoszczędzisz sobie wielu problemów na przyszłość.

Gdy będziesz szukać copywritera do kolejnego zlecenia, sprawdź również nas. Oceń, czy wpisujemy się w kryteria opisane powyżej. Jeśli masz dodatkowe pytania – skontaktuj się. Nasi autorzy są do Twojej dyspozycji!


Socjolog reklamy i polonistka, jeden z głównych copywriterów Sago Media. Zajmuje się również korektą tekstów. Z content marketingiem związana zawodowo od ponad 10 lat. Prywatnie pasjonatka podróży (nierzadko z laptopem w plecaku) i języków obcych.