Prowadzenie bloga firmowego miało zbliżyć Cię do Twoich klientów, zwiększyć rozpoznawalność marki, poprawić pozycję strony firmy w wynikach wyszukiwania i udowodnić Twoją eksperckość w branży. Coś jednak poszło nie tak…
Twoich wpisów nikt nie czyta i nie generują one ruchu na stronie. Zaczyna Ci się wydawać, że prowadzenie bloga firmowego mija się z celem… Zapewniam – to wszystko ma sens. Dotychczasowa porażka może być skutkiem popełnianych przez Ciebie błędów. Poznaj najczęstsze “wpadki”, które mogą być przyczyną nikłego zainteresowania Twoim firmowym blogiem.
1. Brak strategii – pierwszy gwóźdź do blogowej trumny
Jeśli zaczynasz prowadzić bloga bez jasno określonej strategii, marnujesz czas i szanse na większą “widoczność” Twojej firmy w sieci. Nie dotrzesz osób, z myślą o których tworzysz produkty czy świadczysz usługi. Publikacja treści nie przełoży się na lepszą pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania oraz na większe zainteresowanie Twoją ofertą.
Czym grozi brak strategii bloga firmowego? Nie zrobisz audytu i nie zastanowisz się, jakie problemy mają modelowi odbiorcy treści, czego chcą się dowiedzieć i jakich porad im udzielać. Nie przemyślisz, kto ma być adresatem wpisów blogowych i jakim językiem zwracać się do czytelników. To prosta droga do blogowej porażki.
Brak analizy grupy docelowej Twojego bloga – rada: zastanów się dla kogo piszesz
Jeżeli nie będziesz myśleć o konkretnej grupie klientów, publikowane teksty mogą być np. niezrozumiałe dla czytelników, mieć zbyt oficjalny lub nadto luźny ton. Styl i język wpisów blogowych może zachęcić do czytania, pomóc zbudować relację z odbiorcą, ale i odstraszyć go.
Jeśli prowadzisz sklep z odzieżą dla nastolatków i młodych dorosłych, jak najbardziej możesz posługiwać się młodzieżowym slangiem. Jeżeli jednak zajmujesz się sprzedażą wizytowych sukienek dla bizneswoman, taki język może skutecznie odstraszyć klientki.
Prowadzenie wartościowego bloga zacznij od stworzenia persony, czyli modelowego klienta Twojej firmy. Określ jego wiek, płeć, status majątkowy i cywilny, styl życia, język, którym się posługuje, i zwyczaje zakupowe.
Pisanie o rzeczach, które nie interesują klientów – rada: sprawdź, jakie pytania o Twoją ofertę zadają oni wyszukiwarce, o czym pisze konkurencja
Pisząc o tym, co jest ważne jedynie według Ciebie lub poruszając we wpisach blogowych losowe tematy, zwiększasz prawdopodobieństwo, że wpisy będziesz czytać jedynie Ty.
W prowadzeniu bloga firmowego ważne jest odpowiadanie na pytania, które najczęściej zadają klienci. 38,2% zapytań zadawanych wyszukiwarce Google składa się z od 3 do 4 słów. Można z tego wyciągnąć wniosek, że większość z wyszukiwanych fraz to pytania* – np. „jak wkręcić żarówkę”, „czy warto kupić iPhone’a”.
Dlatego jeśli prowadzisz sklep z meblami, doradź, jaka wysokość biurka dla dziecka będzie najlepsza oraz wyjaśnij, czy szafa narożna jest praktyczna. Czytelników (którzy chcą urządzić dom i szukają nowej kanapy) niekoniecznie będą interesować techniki stolarskie.
Śmiało podglądaj konkurencję. Sprawdź, jak firmy z Twojej branży prowadzą blogi, o czym i w jaki sposób piszą oraz czy publikują razem z wpisami zdjęcia lub filmy. Przeanalizuj wyniki bloga konkurencji, w czym pomogą Ci specjalistyczne, płatne narzędzia SEO – np. Ahrefs lub Senuto.
Wskazówką będą dla Ciebie także komentarze pod wpisami. Ich większa liczba może sugerować, że dany temat jest na topie i interesuje czytelników. To dla Ciebie podpowiedź, o czym chcą czytać Twoi przyszli klienci – np. osoby zainteresowane kupnem nowego stołu do jadalni. Na tej podstawie przygotuj listę zagadnień, które ich interesują.
To może Cię zainteresować: Prowadzenie bloga firmowego – jak zacząć?
2. Nieregularność w publikowaniu postów – pisanie bloga firmowego „z doskoku”
Jeżeli publikujesz wpisy nieregularnie, to czytelnicy:
- nie wiedzą, czy trzymasz rękę na pulsie i czy znasz nowinki ze swojej branży. Co się stanie, jeśli klient trafi na bloga Twojej konkurencji z regularnie publikowanymi postami? Może uznać Twojego biznesowego rywala za firmę oferującą nowocześniejsze usługi czy będącą bardziej “na czasie” z ofertą produktów;
- nie mają pewności, czy zależy Ci na ich zainteresowaniu oraz opinii. Publikując treści na blogu budujesz więź z potencjalnym klientem. Doradzasz mu, ale też pozwalasz mu na dodawanie komentarzy i uczestnictwo w dyskusji;
- mogą ocenić Twój blog jako zaniedbany – może to źle wpłynąć na renomę i postrzeganie Twojej firmy.
Nieregularne wpisy to wróg blogów firmowych. Publikowanie trzech postów tygodniowo, a następnie kilkumiesięczne milczenie, nie jest dobrze odbierane przez czytelników. To syndrom „martwego bloga”. Jaka jest nasza rada? By blog firmowy miał szansę odnieść sukces, stwórz ramowy harmonogram publikacji treści.
Sposób na brak regularności w publikowaniu postów? Z przynajmniej kilkutygodniowym wyprzedzeniem zaplanuj umieszczanie wpisów blogowych. Wcześniej ustal też, z jaką częstotliwością będziesz je publikować.. Potraktuj prowadzenie bloga firmowego jak projekt, którego poszczególnymi etapami będzie umieszczanie na nim kolejnych postów. Pomogą Ci w tym popularne aplikacje do zarządzania projektami – np. Asana czy Trello.
Treści bloga firmowego przygotuj wcześniej, aby w wyznaczonym dniu były dopracowane i gotowe do publikacji. Możesz zająć się tym samodzielnie lub skorzystać z pomocy agencji copywriterskiej.
3. Brak optymalizacji SEO – tworzenie bloga firmowego nieatrakcyjnego dla wyszukiwarki
Zaniedbanie SEO może skutkować tym, że czytelnicy nigdy (!) nie trafią na Twojego bloga. W wynikach wyszukiwania znajdzie się on daleko w tyle za stronami Twojej konkurencji. Drastycznie zmniejszy to szanse, że ktokolwiek dotrze do Twojego bloga.
Optymalizacja artykułów blogowych pod kątem SEO to sposób na to, by były one „lubiane” i lepiej oceniane przez wyszukiwarkę. Dzięki temu znajdą się wyżej w wynikach wyszukiwania. Jednak na tej płaszczyźnie czeka na Ciebie wiele pułapek.
Najczęściej popełniane błędy SEO
Jeżeli Twój blog ma małą liczbę wyświetleń, może być to spowodowane daleką pozycją w SERP – w wynikach wyszukiwania Google. Jakie mogą być tego przyczyny?
1. Brak słów kluczowych lub ich przesycenie w treści
Optymalizacja artykułów blogowych polega m.in. na umieszczeniu w nich najczęściej wyszukiwanych przez użytkowników słów kluczowych.
Aż 65% użytkowników Google, zadając pytanie wyszukiwarce, klika w organiczne wyniki wyszukiwania, a nie w reklamy. Wniosek? Umieszczanie odpowiednich słów kluczowych w tekstach blogowych po prostu Ci się opłaca. Taka praktyka zwiększy szanse na zajęcie przez Twojego bloga wysokiej pozycji w SERP, mimo że nie wydasz ani złotówki na jego reklamę w Google.
W znalezieniu odpowiednich fraz mogą pomóc Ci darmowe narzędzia – np. Planer słów kluczowych od Google.
Pamiętaj! Jeżeli będziesz na siłę „upychać” najważniejsze słowa kluczowe w treści bloga firmowego, możesz mu tylko zaszkodzić. Google uzna to za Black Hat SEO, czyli nieetyczną praktykę mającą na celu osiągnięcie wyższej pozycji w wyszukiwarce. Otrzymasz wtedy „karę”, a Twoja strona pozostanie „w ogonie” listy wyszukiwania.
2. Wpisy blogowe bez linków – wewnętrznych i zewnętrznych
Linki zewnętrzne umieszczone w artykułach blogowych wpływają na większą atrakcyjność tekstów „w oczach” wyszukiwarki. Mogą to być odnośniki do źródeł naukowych lub do danych statystycznych.
Natomiast linki wewnętrzne do innych treści na blogu oraz do opisów Twoich produktów lub usług na firmowej stronie zwiększają konwersję. Wyszukiwarka lepiej punktuje takie witryny, umieszczając je wyżej w wynikach wyszukiwania.
3. Artykuły blogowe bez wartościowych informacji
Prowadzenie wartościowego bloga polega na zamieszczaniu w nim wpisów, które są realnie przydatne dla użytkowników – dostarczają potrzebnych im informacji.
Treści publikowane na blogu muszą świadczyć o Twojej wiedzy na dany temat. Czytelnicy chętnie przeczytają takie artykuły i będą wracać na Twojego bloga. Efekt? Twoja strona będzie częściej wyświetlana, co jest bezcenne w kontekście SEO. Większy ruch organiczny na blogu sprawia, że jest on lepiej punktowany przez Google. Tym samym ma on szansę znaleźć się na wysokiej pozycji w SERP.
Z perspektywy wyszukiwarki ważne jest również to, czy teksty na blogu odwołują się do Twoich doświadczeń, czy świadczą o Twojej eksperckości w danej dziedzinie, czy są wiarygodne i czy wzbudzają zaufanie. Są to zalecenia E-E-A-T – systemu oceny jakości stron internetowych stosowanego przez Google.
Czytaj więcej: Jakość przede wszystkim, czyli jak zasady E-E-A-T podniosły poprzeczkę przy tworzeniu bloga firmowego.
4. Brak formatowania wpisów blogowych i niewłaściwe stosowanie nagłówków
Bez dobrze zaplanowanej struktury nagłówków tekst na blogu jest mniej atrakcyjny zarówno dla czytelników, jak i dla robotów Google.
Wyżej na liście wyszukiwania mają szansę znaleźć się wpisy blogowe zawierające dobrze zaplanowaną, uporządkowaną strukturę nagłówków ze słowami kluczowymi. Frazy kluczowe w kolejnych H2, H3 czy H4 muszą odnosić się do tematyki tekstu, który się pod nimi znajduje. Google bierze to pod uwagę, wybierając strony, które wyświetlą się wysoko w wynikach wyszukiwania dla odpowiednich zapytań. [źródło]
Uporządkowana struktura nagłówków sprawia też, że wpisy blogowe są czytelniejsze dla odbiorcy. Równie ważne jest umieszczanie w treściach list punktowych, numerycznych oraz boldowanie. Pogrubianie tekstu za pomocą znacznika <strong> to sygnał – zarówno dla ludzi, jak i dla wyszukiwarek – że dane zdanie lub słowo jest szczególnie ważne.
4. Brak call-to-action – pisanie bloga firmowego bez interakcji z czytelnikami
Skuteczny blog firmowy powinien być nasycony CTA, czyli call-to-action – wezwaniami do podjęcia przez czytelników konkretnego działania. Jeśli zabraknie ich we wpisach blogowych, nie stworzysz interakcji z odbiorcą. Jeżeli nie napiszesz czytelnikowi, co ma zrobić, nie podejmie on działania, które mogłoby zwiększyć konwersję na Twojej stronie.
Do czytelnika możesz zwrócić się, aby „zajrzał”, „przeczytał” i „sprawdził” inny tekst na Twoim blogu. Pamiętaj, aby umieścić link do konkretnego wpisu np.:
“Sprawdź też: Prowadzenie bloga – jak wygląda współpraca?”
CTA we wpisie na blogu możesz zastosować również jako wezwania np. do:
- pozostawiania komentarza pod artykułem,
- poznania Twojej oferty,
- obserwowania Twoich profili w social mediach,
- zapisania się do newslettera.
5. Za mało promocji bloga w mediach społecznościowych
Zaniedbany marketing treści bloga oznacza, że dotrze do niego mniej osób. Dużym błędem jest brak informacji w mediach społecznościowych o umieszczanych tam wpisach. A to przecież sposób na darmową reklamę Twojego bloga!
W Polsce w 2023 roku z mediów społecznościowych korzystało ponad 60% Polaków. W grupie 45-54 lat było ich ponad 77%, a w 25-44 lat prawie 89%. Rekordzistami są Polacy między 16. a 24. rokiem życia. Aż 93% z nich korzysta z mediów społecznościowych! Dlatego potencjał postów w social media w promowaniu bloga jest ogromny.
Jak promować bloga na platformach społecznościowych? Umieszczaj w nich posty informujące o tym, że właśnie pojawił się na nim nowy wpis. Niech taka „zajawka” będzie miała krótki, ale chwytliwy tekst. Musi być w niej zawarte CTA, czyli bezpośredni zwrot do odbiorców zachęcający ich do przeczytania tekstu. „Zajawka” powinna być estetyczna (nie przesadzaj z emotikonami), perswazyjna i zawierać zdjęcie (lub grafikę) nawiązujące do danego artykułu.
W poście zachęć czytelników do zostawiania komentarzy pod tekstem na blogu. Odpowiadając im i wchodząc z nimi w dyskusje, masz szansę stworzyć społeczność – czytającą Twoje wpisy blogowe i obserwującą Twój profil w social mediach. Może się to przełożyć na rozpoznawalność Twojej marki i sukces biznesowy.
Sprawdź też: Jak pisać posty na FB? Poznaj konkretne wskazówki i przykłady
6. Brak ciekawego contentu – piszesz o tym, co wszyscy
Nudny blog nie zachęca do tego, by do niego wracać. Czytelnik (czyli Twój potencjalny klient!) szybko zapomni i o nim, i o Twojej firmie. Odbiorca może wyjść z założenia, że skoro na Twoim blogu można znaleźć to samo, co u konkurencji, to nie warto tracić czasu na jego czytanie. Powtarzalność tematów, brak chwytliwych nagłówków i bazowanie wyłącznie na treściach znajdujących się na stronach innych firm zbliża Cię do blogowej porażki.
Na czym zatem polega budowanie bloga firmowego, który będzie ciekawszy dla czytelników niż strony Twojej konkurencji?
- Twórz intrygujące nagłówki. Powinny znaleźć się w nich słowa kluczowe pasujące do treści artykułu, ale ich oprawa tekstowa powinna zachęcać do przeczytania wpisu.
- Sięgaj do tekstów źródłowych, naukowych i cytuj ekspertów w danej dziedzinie. W ten sposób masz szansę dostarczyć czytelnikom nowych i rzetelniejszych informacji na temat, na który pisała już Twoja konkurencja.
- Twórz tabele, diagramy i wykresy. Brak różnorodnych form contentu w tekstach umieszczanych na blogu sprawia, że wieje on nudą.
- Rozwiązuj faktyczne problemy swoich klientów-czytelników. Może zadają Ci oni pytania dotyczące Twoich produktów? Zastanawiają się, czy robot sprzątający jest odpowiedni dla alergików lub czy trampolinę dla dzieci trzeba wkopywać w ziemię? Nawet jeśli nie masz takich „gotowców”, to po prostu wejdź w skórę swojego klienta i pomyśl, jakie mogą mieć obawy, wątpliwości i postaraj się je rozwiać w swoich artykułach na blogu.
Pamiętaj! Wcale nie musisz dostarczać swoim odbiorcom zupełnie nowych treści. Dany temat możesz przedstawić w innym ujęciu, z odniesieniem się do konkretnych przykładów itp.
7. Brak wizualnego dopracowania i nowoczesnej szaty graficznej – blog, od którego „bolą oczy”
Jeżeli szata graficzna bloga firmowego jest mdła, nie zapada w pamięć i przypomina strony z poprzedniej epoki, może skutecznie zniechęcić czytelnika do odwiedzin na stronie. Trudno również przekonać się do bloga, na którym panuje wizualny misz-masz.
Zobacz, jak o szatę graficzną i wygląd blogów dbają inni. Jeżeli trzeba, przeprowadź blogową metamorfozę. Niech Twoja strona pasuje do nowoczesnych trendów, ale jednocześnie postaraj się, aby wyróżniała się na tle innych blogów. Umieszczaj na niej dopracowane diagramy, tabele, grafiki i infografiki oraz filmy. Niech każdy z tych elementów publikacji stylistycznie pasuje do wyglądu bloga.
8. Błędy UX – prowadzenie bloga firmowego „niewygodnego dla odbiorców”
Bywa, że potencjalni klienci szybko opuszczają bloga, mimo że znajduje się na nim naprawdę wartościowy content. “Coś” przeszkadza im w czytaniu artykułów, irytuje ich i zniechęca do pozostania na stronie. Mogą to być poniższe “elementy”.
Brak responsywności
Wielu Twoich potencjalnych klientów spędza mnóstwo czasu ze smartfonem w ręce. Dlatego musisz zadbać, by artykuły były czytelne także na wyświetlaczach telefonów i tabletów. W przeciwnym razie nie wykorzystasz w pełni potencjału bloga.
Brak nawigacji
Czytelnik może chcieć przeczytać tylko jeden akapit artykułu lub jego fragment pod wybranym nagłówkiem. Dlatego na początku tekstu przydaje się spis treści – z linkami odsyłającymi do konkretnego miejsca w tekście.
Warto prowadzić bloga z sidebarem z archiwum wpisów blogowych czy z listą artykułów, które są według Ciebie najważniejsze. Zachęcisz tym czytelnika do pozostania na stronie, przejrzenia jej i zapoznania się z większą liczbą treści. W efekcie zwiększysz ruch na blogu. Będzie to świadczyć o zainteresowaniu stroną i dobrze wpłynie na jej „punktowanie” przez wyszukiwarkę.
Brak formatowania tekstów artykułów blogowych
Czy lubisz czytać artykuły, które są niczym ściana tekstu? Oczywiście, że nie. Twoi odbiorcy również. Wszystko dlatego, że wiele osób – zamiast czytać treść od deski do deski, tylko skanuje wzrokiem.
Z tego względu podział na nagłówki, umieszczanie w akapitach wypunktowań, list numerycznych i boldowanie najważniejszych informacji są bardzo ważne zarówno z perspektyw SEO, jak i dobrych doświadczeń czytelników. Rzetelnie sformatowany tekst jest czytelny i chce się go przeczytać, a jego odbiór jest łatwiejszy i przyjemniejszy.
9. Zbyt dużo sprzedaży – za mało ciekawego contentu
Mylenie bloga firmowego z tablicą ogłoszeń odstrasza czytelników. Nadmiar informacji sprzedażowych na blogu drażni i kłuje w oczy. Miejscem na nie są strony produktowe czy opisujące usługi firmy. Czytelnicy bloga szukają na nim porad, inspiracji, ciekawostek i wskazówek.
Wpisy blogowe możesz oczywiście wykorzystywać do promocji swojej firmy, jej usług i produktów. Taka reklama nie może być jednak nachalna, a powinna być subtelna i sugestywna. Możesz od czasu do czasu wspomnieć o swojej ofercie i nawiązywać do niej w kontekście tematu artykułu blogowego. Jednak nie opisuj jej szczegółowo i nie namawiaj natrętnie, by z niej skorzystać.
10. Najczęściej popełniane błędy w prowadzeniu bloga firmowego – niechlujne i „kanciaste” teksty
Blog z najpiękniejszą szatą graficzną, odpowiednio sformatowany i responsywny nie odniesie sukcesu w sieci, jeżeli będzie zawierał niechlujnie napisane teksty.
Występujące w artykułach literówki, błędy ortograficzne, interpunkcyjne i stylistyczne oraz powtórzenia mogą wywołać jedynie lekki uśmiech na ustach czytelników, a nie zainteresowanie treścią. Natomiast wielokrotnie złożone zdania sprawiają, że tekst jest niezrozumiały i trudny w odbiorze.
Pamiętaj! Jeśli chcesz prowadzić bloga, który stanie się wizytówką Twojej firmy, musisz zamieszczać na nim dopieszczone treści. Dotyczy to także płaszczyzny językowej.
Przeczytaj: Jak powinien wyglądać idealny artykuł na bloga firmowego? 5 najważniejszych zasad
Jak dobrze prowadzić bloga, który będzie generować ruch na stronie firmowej, przyczyni się do zwiększenia świadomości marki i będzie jej reklamą? Poświęć mu więcej czasu. Zaplanuj strategię jego tworzenia, zwróć uwagę na SEO, regularność w publikacji treści oraz pisz dla ludzi – ciekawie, przejrzyście, zrozumiale i merytorycznie. Zadbaj też o promocję bloga firmowego.
To może Cię zainteresować: Jak promować bloga, aby zwiększyć jego zasięg? Poznaj wskazówki
Jeżeli nie czujesz się na siłach, aby samodzielne prowadzić bloga, powierz to specjalistom. Dopracowane, perswazyjne, zoptymalizowane pod SEO i przyjemne w lekturze treści to ważny krok w kierunku zwiększenia widoczności strony Twojej firmy w sieci.
Potrzebujesz wsparcia przy prowadzeniu bloga? Zgłoś się do nas. Powierz nam tworzenie treści pisanych z myślą o Twoim kliencie. Nie daj się wyprzedzić konkurencji – skontaktuj się z nami i zacznij wykorzystywać potencjał bloga firmowego.