Case study – jak napisać i efektywnie wykorzystać w strategii marketingowej firmy? Wskazówki i przykłady

Case study – jak napisać i efektywnie wykorzystać w strategii marketingowej firmy? Wskazówki i przykłady

Niezależnie od tego, jak bardzo konkurencyjna jest Twoja branża, istnieje ryzyko, że potencjalni klienci wybiorą Twojego konkurenta. Jest jednak coś, co może odwieść ich od takiej decyzji. Udowodnij im, że Twoje obietnice mają pokrycie w rzeczywistości. Pomoże Ci w tym studium przypadku, w którym opisujesz to, jak działasz i jakie przynosi to rezultaty.  Jeśli wiesz, jak napisać case study, masz w ręku potężne narzędzie marketingowe. Sprawdź, jak je wykorzystać. 

Swoje produkty / usługi przedstawiasz jako sprawdzone i przynoszące efekty. Robisz dokładnie to samo, co Twoi konkurenci. I nawet jeśli rzeczywiście masz do zaoferowania swoim klientom coś skutecznego, nie wszyscy są tego świadomi. Komunikujesz się dokładnie tak jak Twoja konkurencja, zamiast czymś się wyróżnić. Tym wyróżnikiem może być… dowód na autentyczność Twoich zapewnień. 

Co to jest case study?

Case study to szczegółowa analiza projektu lub współpracy z klientem. Taki opis ma na celu zaprezentowanie wyzwania, rozwiązania oraz osiągniętych wyników. 

Dzięki case studies klienci mogą nie tylko zrozumieć ideę oferty, ale również przekonać się o jej skuteczności i wpływie na działalność. Daje to szerszy pogląd, poparty np. konkretnymi danymi liczbowymi, a nie tylko suchymi informacjami. 

Jakie korzyści przynosi case studies w strategii marketingowej?

Włącz case studies do swojej strategii marketingowej, by osiągnąć korzyści – istotne z punktu widzenia pozyskiwania nowych klientów.

Brzmi, jakby miało się opłacać. I tak jest w rzeczywistości…

1. Poprawa wiarygodności 

Kiedy dokładnie opisujesz rezultat współpracy z klientem, bazujesz na rzeczywistych danych i osiągnięciach. Pokazuje to, że Twoje komunikaty marketingowe faktycznie mają przełożenie na rzeczywistość, a nie są tylko wabikiem. Wpływa to na Twoją wiarygodność.

Przykład. Załóżmy, że oferujesz narzędzie pozwalające na zautomatyzowanie procesów, dzięki którym można zaoszczędzić nawet 30% zasobów. Przedstawiając dane liczbowe, odnoszące się do konkretnego klienta, zwiększasz swoją wiarygodność. 

2. Budowanie zaufania

To zrozumiałe, że wszystkie firmy zachwalają swoje produkty / usługi. A skoro wszyscy komunikują, że ich oferta jest najlepsza, komu zaufać? Kiedy pokazujesz, w jaki sposób rozwiązujesz bolączki klientów i jakie przynosi to efekty, budujesz zaufanie. Będzie ono tym większe, im bardziej utożsamiają się z danym klientem.

Przykład. Załóżmy, że zgłosił się do Ciebie klient z powodu niskiej konwersji na stronie internetowej. Twoja firma wdrożyła rozwiązania, dzięki którym udało się podnieść współczynnik konwersji o 25%. Opisanie tej historii nie tylko zaprezentuje efektywność Twoich prac, ale też pokaże, jak – poprzez konkretne działania – może pomóc innym w podobnym przypadku. 

3. Pokazywanie swojej eksperckości 

Każdy chciałby korzystać z usług ekspertów lub kupować produkty u specjalistów. Publikowanie case studies pomoże Ci uzyskać taki wizerunek. Staną się narzędziem edukacyjnym, za pośrednictwem którego będziesz wyjaśniać, w jaki sposób usługa / produkt rozwiązuje konkretny problem lub spełnia potrzeby odbiorcy. 

Przykład.  Załóżmy, że prowadzisz gabinet kosmetologiczny, w którym wykonujesz indywidualnie dobierane zabiegi z kwasami. Zgłosiła się do Ciebie osoba, która chciała pozbyć się przebarwień i udało jej się to po przeprowadzonej przez Ciebie kuracji. Poprzez pokazanie jej historii edukujesz w zakresie właściwości kwasów, a jednocześnie pokazujesz, że Twoje indywidualnie podejście pomaga w rozwiązaniu konkretnego problemu skórnego. 

4. Podkreślanie unikalnej wartości Twojej oferty

Chcesz pokazać, że Twoja oferta jest inna niż u konkurencji? Zależy Ci na tym, aby podkreślić unikalną wartość i tym samym się wyróżnić? Wykorzystaj case study, które pomoże Ci zaprezentować swoje unikalne podejście. 

Przykład. Załóżmy, że prowadzisz agencję marketingową, która bazuje na niestandardowym podejściu. Dzięki autorskim działaniom udało Ci się zwiększyć skuteczność kampanii klienta o 40%. Zaprezentowanie tego wyniku w case study pokaże, że Twoje metody – mimo że nieszablonowe – są bardziej efektywne niż standardowe rozwiązania. 

Korzyści z wykorzystania case study
Korzyści z wykorzystania case study

Skuteczne case study – jak napisać? Wskazówki

Skuteczne studium przypadku przekona klientów do współpracy z Twoją firmą. Jak napisać case study?

Skorzystaj z poniższych wskazówek, dzięki którym łatwiej Ci będzie zrobić pierwszy krok w tym kierunku. Pamiętaj jednak, że na sukces opisywanego studium przypadku w dużej mierze wpływa to, co masz do przekazania, tj. jakie są osiągnięcia Twojej firmy. 

Przygotuj case study, które zrobi wrażenie 

Masz dane mogące posłużyć jako baza do case study, ale nie wiesz, jak “przekuć” to w historię sukcesu?

Wiemy, jak przekazać to, co chcesz zaprezentować swoim klientom. Przygotujemy case study, które wzbudzi zainteresowanie, zaangażuje i przekona.

Najważniejsze elementy case study

Choć case study może przyjąć dowolną formę, musi uwzględniać kilka elementów. 

  1. Wprowadzenie 

Na tym etapie opisujesz sytuację wyjściową klienta. Przedstawiasz, z jakimi trudnościami się mierzy, jakich problemów chce się pozbyć. 

  1. Wyzwanie 

W tej części pokazujesz swoją rolę – to, z czym przychodzi Ci się zmierzyć. Prezentujesz również oczekiwania klienta – opisujesz to, jakich efektów się spodziewa.

  1. Rozwiązanie

To miejsce na przedstawienie podjętych działań, które mają na celu wyeliminowanie problemu klienta. Warto przy tym wyjaśnić, dlaczego zostały wykorzystane takie a nie inne metody. 

Ważne jest, aby proces dochodzenia do efektów opisać dość szczegółowo. Im mniej ogólników i więcej konkretów podasz, tym bardziej wiarygodne będzie case study. 

  1. Efekty 

To clou case study – w tym miejscu pokazujesz osiągnięte rezultaty. Tutaj musisz podać konkretne liczby (o ile to możliwe), które przedstawią efekty przeprowadzonych przez Ciebie działań i będą dowodem na skuteczność Twojej oferty. Im bardziej szczegółowe, tym lepiej. Wszelkie dane liczbowe w formie tabel czy wykresów, screeny zamówień, statystyki są wręcz pożądane. 

  1. Opinia klienta

Aby zwiększyć autentyczność opisywanego przypadku, zamieść opinię klienta. Niech zarekomenduje współpracę z Tobą, co wpłynie na jeszcze większą wiarygodność i wzbudzi zaufanie. 

Proces przygotowania case study

Zastanawiasz się, jak napisać case study? Przygotowanie wartościowego materiału  jest procesem czasochłonnym, bo każdy etap powinien być dokładnie przemyślany. Na pewno nie zrobisz tego „od ręki” – szczególnie, jeśli zależy Ci na stworzeniu przekonującego studium przypadku. O czym musisz pamiętać?

1. Wybierz odpowiedniego klienta i projekt

Spośród wielu klientów, mnóstwa zrealizowanych projektów wybierz takie, które mają największy potencjał. To właśnie one będą najlepiej prezentowały kompetencje Twojej firmy. Jednym słowem: musisz mieć się czym pochwalić

Wskazówka! Kiedy masz już wybrany projekt, musisz poprosić o zgodę klienta. Bez tego nie ruszysz dalej. Pamiętaj też, żeby nie ujawniać wszystkich faktów dotyczących współpracy, bo niektóre dane mogą być poufne. Na szczęście da się wyważyć proporcje między udostępnianiem istotnych informacji a zachowaniem poufności.

2. Skoncentruj się na wynikach

Potencjalni klienci są przede wszystkim ciekawi efektów, dlatego skoncentruj się właśnie na nich. 

Nie oznacza to jednak, że wystarczy opublikować dane liczbowe potwierdzające wyniki (choć one odgrywają kluczową rolę). Trzeba opisać cały proces, ale bez zgłębiania się w technikalia – szczególnie, jeśli nie chcesz ujawniać know-how wypracowanego przez Twoją firmę. 

3. Twórz angażujące historie 

To, że masz wykorzystać dane liczbowe do zaprezentowania wyników, wcale nie oznacza, że studium przypadku ma być „suche”. Wręcz przeciwnie, to doskonała okazja do wykorzystania storytellingu w case study. Jak napisać je w takiej formie? Opowiedz historię, w której wykorzystasz emocje: od rozczarowania klienta słabymi wynikami, po pełną nadziei współpracę z Twoją firmę aż po wielką satysfakcję z powodu osiągniętych efektów. 

To może Cię zainteresować: Magia storytellingu – jak wykorzystać marketing narracyjny

Dzięki temu case study nabierze bardziej ludzkiego charakteru i zaangażuje. Być może Twoim potencjalnym klientem również  targają podobne emocje – odczuwa zwątpienie z powodu gorszych wyników i traci motywację. Taką historią pokażesz, że wszystko można odwrócić – wystarczy się do Ciebie zgłosić. 

Wskazówka! W miarę możliwości publikuj case studies skierowane do klientów z różnych branż i do nich dostosuj konkretną historię. Dzięki temu każda grupa odbiorców będzie mogła utożsamiać się z klientem, któremu udało się „wygrać” przy Twoim wsparciu.

Jak napisać case study – wybór odpowiedniej formy 

Artykuł blogowy? PDF do pobrania? Podstrona w specjalnej zakładce na stronie www? Każda z tych opcji jest dobra, a wybór konkretnej formy to wyłącznie Twoja decyzja. Wiele zależy m.in. od tego, iloma projektami chcesz się pochwalić, czy chcesz to robić cyklicznie, jak bardzo rozbudowane będzie studium przypadku. I tak:

  • jeśli zamierzasz publikować case studies cyklicznie, zdecyduj się na formę blogową lub dodawaj teksty do zakładki typu „historie sukcesu”;
  • jeżeli chcesz pochwalić się jednym przełomowym projektem, przygotuj PDF albo nawet stwórz landing page. 

Pamiętaj jednak, że forma case study ma mniejsze znaczenie (choć cały czas odgrywa istotną rolę). Ważniejsze jest to, co chcesz przekazać, czy prezentowane dane są interesujące z punktu widzenia potencjalnych klientów oraz przedstawione w czytelny i przemawiający do wyobraźni sposób.

Przykładowe case study

Skuteczne studium przypadku  nie musi być rozbudowanym wywodem, w którym krok po kroku opisujesz proces „przemiany” swojego klienta. Udowadniam to poniższymi przykładami – niektóre z nich to krótkie, ale „pełne mięsa” przykłady case study wzbudzające zainteresowanie. Zwróć uwagę na to, jak zamieszczenie wywiadu wideo z klientem czy nawet krótka opinia, wpływają na odbiór takiego case study.

Przykład 1. 

Amerykańska firma Wizehire (oferująca platformę rekrutacyjną) w bardzo skrótowej formie zaprezentowała swoje możliwości przy współpracy z salonem samochodowym. Krótki opis wyzwania, wypunktowanie dotychczasowego trybu pracy klienta, a następnie zaprezentowanie wyników – to wystarczy, by przekonać. Autentyczności dodaje wypowiedź klienta, który rekomenduje Wizehire.

Źródło: https://wizehire.com/case-studies/barker-mazda

Przykład 2. 

Bookgame to firma oferująca systemy rezerwacyjne online, która w bardzo przystępnej formie zaprezentowała jedno ze swoich case study. Nagłówek od razu ujawnia efekty, co zachęca do zapoznania się z dalszą częścią historii. Jest krótki opis problemu, są przedstawione rozwiązania połączone z efektami. Całość kończy się opinią klienta dotyczącą współpracy.  

Źródło: https://bookgame.io/pl/historie-sukcesow/clubgarage_pl

Przykład 3. 

Brewa to firma specjalizująca się w instalacjach OZE. W swoim obszernym case study – w formie artykułu blogowego – pokazała, że do instalacji paneli fotowoltaicznych i magazynu energii można przekonać nawet najbardziej zagorzałego przeciwnika. 

To przykładowe case study jest bardzo wyczerpujące – zawiera szczegółowe wyliczenia, które przemawiają do wyobraźni. Dodatkowym atutem jest materiał video, w którym klient firmy przedstawia swoją historię.

Źródło: https://www.brewa.pl/strefa-wiedzy/case-study.html

Przykład 4. 

Automation First Business pomaga firmom zwiększyć efektywność biznesową m.in. poprzez zautomatyzowanie wielu procesów. Tak było w przypadku sklepu internetowego Lumamed, którego największą bolączką był ręczny proces obsługi zamówień, a w przypadku którego udało się osiągnąć 102% ROI oraz wzrost efektywności za sprawą automatyzacji zamówień. 

Firma Automation First Business w swoim case study bardzo szczegółowo opisała ten przypadek, uwzględniając głównym problem, zastosowane rozwiązania, osiągnięcia, wykorzystane narzędzia. Całość podsumowana została opinią klienta.

Źródło: https://www.automationfirst.business/case-study/102-roi-i-wzrost-efektywnosci-dzieki-automatyzacji-zamowien

Przykład 5. 

Również i my mamy na swoim koncie case study – dotyczące przygotowania nowych treści na stronę internetową żłobka i przedszkoli językowych Britannica. Naszym głównym wyzwaniem było przekazanie dużej ilości informacji w skondensowanej formie oraz spójne połączenie niejednorodnej oferty placówek. 

Cały proces “dochodzenia” do efektów opisaliśmy dość szczegółowo. Choć w tym case study nie ma danych liczbowych, zaprezentowaliśmy wybrane elementy strony internetowej w wersji “przed” i “po” naszej pracy. Jego zwieńczeniem jest opinia zadowolonego klienta.

Źródło: https://sagomedia.pl/blog/britannica-zlobki-i-przedszkola-jezykowe-case-study/

Przykład 6. 

Tigers to agencja digital marketingu, która w jednym ze swoich case study zaprezentowała efekty współpracy z Motorola Polska. Celem było dotarcie do użytkowników Generacji Z oraz utrzymanie zaangażowania odbiorców. 

W swoim dość krótkim (ale bardzo treściwym) case study opisali przebieg prowadzonych działań, wskazali elementy decydujące o sukcesie i przedstawili efekty. Na koniec pojawiła się opinia klienta.

Źródło: https://www.tigers.pl/case-studies/jak-w-niecaly-rok-osiagnac-100k-obserwujacych-na-tiktoku-motorola

Gdzie publikować case studies i jak je promować?

 Wspominałam, że case study może być potężnym narzędziem marketingowym. Znaczenie ma jednak nie tylko to, co i jak napiszesz, ale również gdzie je opublikujesz i czy będziesz je promować. 

Najłatwiej jest opublikować case studies na stronie internetowej – albo w formie artykułu blogowego, albo jako element zakładki na stronie www (np. historie sukcesu / opinie klientów / case studies) . 

Teraz możesz przejść do ich promowania – po to, aby o Twoich sukcesach dowiedzieli się potencjalni klienci. Jak do nich dotrzeć? Case studies możesz promować w:

  • newsletterach – od czasu do czasu podziel się swoimi wynikami bezpośrednio w newsletterze albo zachęcając do kliknięcia w link / do pobrania case study w PDF;
  • kampaniach e-mail marketingowych – zaprezentowane case study może być „wabikiem” zachęcającym do skorzystania z Twojej oferty;
  • social mediach – poprzez posty z zajawką opisującą case study i linkiem kierującym do zapoznania się z pełną wersją.

Case studies wykorzystaj… wewnętrznie 

Gotowymi case studies możesz też wspomóc swój dział sprzedażowy. Handlowcy zyskają dodatkowe materiały będące dowodem na skuteczność oferowanych usług / produktów.

To może Cię zainteresować: Jak zwiększyć efektywność sprzedaży dzięki contentowi? 

Odpowiednie case study pokaże potencjalnemu klientowi, że Twoja firma ma już doświadczenie w radzeniu sobie z podobnym wyzwaniem. To z kolei może nie tylko przyspieszyć proces decyzyjny, ale i zachęcić do skorzystania z Twojej oferty. Dlatego do jego tworzenia podejdź z pełnym zaangażowaniem, wybierając istotne projekty pokazujące Twoje możliwości. Tak zbudujesz zaufanie i zwiększysz swoje szanse na wybicie się wśród konkurencji.


Z branżą związana od 12 lat. W Sago Media odpowiada nie tylko za kontakt z klientami, ale zajmuje się również copywritingiem jako Head Of Content. Prawie żadna tematyka nie jest jej obca. Uzależnienie od pisania sprawia, że nie chce się od niego uwolnić nawet pod przymusem.