Jak pisać posty na FB? Poznaj konkretne wskazówki i przykłady

Jak pisać posty na FB? Poznaj konkretne wskazówki i przykłady

Prowadzenie profilu na Facebooku tylko dlatego, że tak robią wszyscy, mija się z celem. Jeśli już chcesz prowadzić działania marketingowe za pośrednictwem social media, rób to na 100%. Jak? Podstawą są odpowiednie wpisy – takie, które będą przyciągały uwagę, angażowały i budowały zasięgi. Poznaj wskazówki, dzięki którym dowiesz się, jak pisać posty na FB.

Fanpage to potężne narzędzie, które pomaga w prowadzeniu działań e-marketingowych. Problem w tym, że większość firm nie wykorzystuje w pełni jego możliwości. Co z tego, że mają własny profil i publikują treści, których nikt nie czyta i nikt nie pozostawia po sobie śladu? 

Chcesz być jak Coca-Cola czy Zalando – osiągać podobne zasięgi i zaangażowanie? Tajemnica ich sukcesu w social mediach wcale nie tkwi wyłącznie w rozpoznawalności  marek. Spójrz na ich profile – miliony polubień, tysiące komentarzy, setki udostępnień. Widać, że wpisy nie są publikowane „sztuka dla sztuki”, ale w konkretnym celu.

Wiem, co teraz chodzi Ci po głowie. Myślisz sobie: duże marki zatrudniają sztab specjalistów odpowiedzialnych za tworzenie tekstów i grafik. Zgadłam? Owszem – zatrudniają, ale jakie ma to znaczenie? Tworzenie angażujących postów na FB wcale nie jest wiedzą owianą tajemnicą. Jeśli poznasz najważniejsze zasady, także możesz osiągnąć sukces.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jak napisać post na FB
  • jak zatrzymać uwagę odbiorcy
  • jak utrzymać uwagę użytkownika
  • na czym polega mobile copywriting
  • w jaki sposób zacząć budować zasięgi poprzez posty na FB.

Odpowiednia grafika – sposób na zatrzymanie uwagi

Weź udział w szybkim i prostym eksperymencie: otwórz Facebooka i… co zwróciło Twoją uwagę? Strzelam, że wzrok przykuła grafika – to ona zadecydowała o tym, że na dłużej zatrzymałeś się przy konkretnym wpisie.

Grafika to jedna z najskuteczniejszych metod na skupienie uwagi. Teraz już wiesz, czym musisz zatrzymać swoich obserwujących.

Brzmi prosto, ale… dlaczego – mimo atrakcyjnego zdjęcia – niektóre fanpage „nie żyją”? Powodów może być wiele, więc nie popełniaj błędów innych.

  • Unikaj zdjęć stockowych

Każdy ma dostęp do stockowych grafik. Istnieje więc spore prawdopodobieństwo, że ktoś wykorzysta zdjęcie wybrane także przez Ciebie. Efekt? Poprzez takie wpisy na FB możesz zostać pomylony z konkurencją i cały ruch zostanie przekierowany w jej stronę.

Zdjęcia stockowe – szczególnie, jeśli często wykorzystujesz identyczne grafiki – mogą spowodować tzw. ślepotę banerową. Użytkownik w którymś momencie zacznie pomijać Twoje wpisy, np. z powodu automatycznego ignorowania. Może też uznać, że tę treść już czytał i wie, co chcesz przekazać.

  • Postaw na zdjęcia „na żywo”

Zdjęcia „na żywo” to fotografie, które mają dużo bardziej pozytywny wydźwięk. Zwracają na siebie uwagę swoją „niereklamowością”, a co za tym idzie – większą klikalnością.

Przetestuj – co bardziej przemawia do Ciebie: zdjęcie „na żywo” czy zdjęcie katalogowe?

Przykład zdjęcia "na żywo" - kobieta w białej stylizacji
Zdjęcie „na żywo”
Przykład zdjęcia katalogowego
Zdjęcie katalogowe
Przykład zdjęcia "na żywo" - kobieta z córką z pojemnymi plecakami
Zdjęcie „na żywo”
Przykład zdjęcia katalogowego - torebka
Zdjęcie katalogowe

Nic tak nie oddziałuje na wyobraźnię jak realne zdjęcie. Zwiększa to wiarygodność i sprawia, że posty na Facebooka przykuwają uwagę – także dlatego, że taka grafika nie jest typowym packshotem.

Duże marki często wykorzystują wizerunek celebrytów, ale w mniejszych firmach z powodzeniem mogą ich zastąpić pracownicy. Tacy „zwykli ludzie” – jeszcze bardziej niż znane twarze marki – mogą przyczynić się do zwiększenia zainteresowania wpisem.

Pamiętaj! Równie dobrze jak grafika sprawdzą się materiały wideo. Tego typu content można wykorzystać, np. do podania wyników organizowanego konkursu, zaproszenia na event itp.

Aby wykonać fotografie „na żywo”, wcale nie musisz dysponować zaawansowanym sprzętem fotograficznym. Wystarczą: dobry smartfon, stabilna ręka. Do tego musisz pamiętać o unikaniu zdjęć pod światło lub przy słabym oświetleniu. Oto recepta udanego zdjęcia.

  • Opatrz grafikę chwytliwym hasłem

Połącz ciekawą grafikę z chwytliwym hasłem, a zaangażowanie odbiorców masz gwarantowane. To świetny sposób nie tylko na zwrócenie, ale i zatrzymanie uwagi na dłużej.

Przykład grafiki z chwytliwym hasłem

Dzięki temu istnieje spore prawdopodobieństwo, że odbiorca zechce zapoznać się z dalszą – właściwą już częścią wpisu.

Skuteczny copywriting – metoda na podtrzymanie uwagi

Zatrzymanie uwagi odbiorcy to zaledwie początek drogi. Przed Tobą spore wyzwanie – musisz napisać tekst, który podtrzyma zainteresowanie i zachęci do wykonania pożądanej dla Ciebie akcji. Jak to zrobić? I właśnie tutaj wkracza copywriting, ale nie „jakieś tam pisanie dla zasady – żeby tylko zapełnić miejsce”. Liczy się wyłącznie taki tekst, który ktoś przeczyta. Zatem jak pisać na FB, aby odbiorcy zechcieli czytać?

  • Zacznij od mocnego uderzenia

Zawsze, gdy masz niewiele czasu na podtrzymanie uwagi i zainteresowanie odbiorcy, musisz zacząć mocno, krótko, konkretnie., np.:

Ponad 1000 produktów z rabatem do 60%! Właśnie tak wyglądają u nas obniżki cenowe. Letnią wyprzedaż czas zacząć!

Odetnij się od ostrego słońca i zapewnij sobie przyjemny chłód w pokoju. Nie potrzebujesz klimatyzacji – wystarczą nasze rolety termoizolacyjne. Poznaj wszystkie ich zalety.

Tutaj nie ma miejsca na przydługie wstępy – wpis nie może przypominać opisu przyrody z „Nad Niemnem”. W przeciwnym razie odbiorca powróci do przeglądania kolejnych treści zamieszczonych na tablicy.

Zobacz, jak to robią najpopularniejsze marki i czerp od nich pomysły na posty na FB.

  • Postaw na pełną przejrzystość

Czytelność i przejrzystość – oto cechy, które muszą spełniać wszystkie treści niezależnie od miejsca publikacji. Podobnie jest w przypadku wpisów publikowanych na FB – ściana tekstu nikogo nie przekona ani nie zachęci do czytania.

Pamiętaj o zasadach mobile copywritingu. Większość osób przegląda Facebooka na smartfonie, a możliwości ekranu sprawiają, że nawet kilka zdań wygląda przypomina bryłę tekstu. Twórz więc krótkie akapity i jeszcze krótsze zdania.

O przejrzystości tekstu decydują nie tylko krótkie akapity. W miarę możliwości zamieszczaj:

  • nagłówki – pozwolą wyróżnić najważniejsze fragmenty treści
  • wypunktowania – ułatwi to skanowanie treści
  • hashtagi – pomagają w szybkim określeniu tematyki postu i przyciągają uwagę
  • emoji – pomagają zwrócić uwagę.

Standardowo – musisz zachować umiar, bo nadmiar emotek czy hashtagów może wprowadzić pewien chaos.

  • Dopasuj komunikat do grupy docelowej

Brzmi jak „oczywista oczywistość”? Może i tak, ale wiele osób często o tym zapomina. Nie chodzi wyłącznie o to, aby styl i język wpisów dopasować do odbiorców, ale też dostarczyć treść odpowiadającą na ich potrzeby.

Przykład. Załóżmy, że chcesz zachęcić odbiorcę do przeczytania nowego artykułu na blogu. Poza wklejeniem linku, umieść też kilka zdań – takich, które nakreślą tematykę i jednocześnie zasugerują, że w treści znajdzie się rozwiązanie problemu.

Masz dość sklepowych dżemów, w składzie których króluje cukier?

Poznaj przepis na przetwory bez cukru – gęste, słodkie i zdrowsze. Dzięki pewnej sztuczce, dżemy przetrwają wiele miesięcy i na zimę przypomną przyjemny smak lata.

Zapomnij o kosztownym i kłopotliwym remoncie całego mieszkania. Poznaj triki, dzięki którym szybko i bez ponoszenia dużych wydatków przeprowadzisz metamorfozę .

Do tego pobudzająca wyobraźnię grafika i odpowiednie krótkie hasło – jest niemal pewne, że odbiorca przeczyta wpis, przejdzie do bloga i jeszcze udostępni go dalej.

  • Pisz prostym językiem

Nie musisz używać technicznego słownictwa, aby odbiorcy uznali Cię za eksperta w swojej dziedzinie. Jeśli wpis będzie nafaszerowany takimi określeniami, wówczas zostanie odebrany jako branżowy bełkot.

Pisz prostym językiem – najprościej jak się da. Chodzi o to, aby odbiorca nie musiał analizować słowo po słowie i zastanawiać się, co miałeś na myśli.

Pamiętaj! Pisz możliwie krótkie zdania. Używaj prostych słów.

Pamiętaj! Pisz możliwie krótkie zdania. Używaj prostych słów.

Wpis na FB już gotowy – jak zbudować zasięgi?

Nawet najbardziej dopieszczony wpis nie jest gwarancją sukcesu. Większość fanów i tak nie ujrzy przygotowanych treści, ponieważ algorytmy FB mocno ucinają zasięgi (po to, żeby za wyświetlanie wpisów zapłacić).  Wyjątkiem jest sytuacja, gdy użytkownik zaznaczy opcję „obserwowanie – wyświetlaj w najpierw”.

Facebook - umiejscowienie opcji wyświetlania postów

Załóżmy jednak ten mniej optymistyczny scenariusz – odbiorca obserwuje stronę, ale ma ustawienia domyślne. W takiej sytuacji musisz sam postarać się o budowanie zasięgów. Nie wystarczy jednak wpisać się w zasady facebookowego algorytmu. Powód jest prosty – nie istnieją sztywne reguły, ponieważ wpisy analizowane są pod kątem nawet 100 tysięcy różnych czynników w czasie rzeczywistym.

Czy to oznacza, że nie masz żadnego wpływu na wyświetlanie treści odbiorcom? Masz – jednak nie w takim stopniu, w jakim Ci się wydaje.

  • Buduj zaangażowanie

Duża liczba udostępnień, polubienia, komentarze – to wszystko jest sygnałem wskazującym na zaangażowanie odbiorców. Te elementy pomagają przyczynić się do zakotwiczenia wpisu na tablicy użytkowników. 

Pamiętaj jednak, że udostępnienie udostępnieniu nie jest równe – zdarzają się wpisy, które mają tysiące udostępnień, ale nie przyczyniają się do budowania zasięgów. Dzieje się tak m.in. wówczas, gdy wpisy konkurują z tematami na czasie lub… za udostępnieniem nie idzie żadna interakcja.

  • Zachęć do pozostawienia komentarza

Eksperci podkreślają, że algorytm FB premiuje większą ekspozycją wpisy, pod którymi znajdują się dłuższe komentarze tworzące tzw. drzewko dyskusji. Na czym to polega? Chodzi o prowadzenie wymiany zdań w oparciu o dłuższe komentarze  – w dyskusję zaangażowanych jest wiele osób, które odpowiadają na wypowiedzi innych użytkowników itd.

Widać to na poniższym screenie – użytkownicy dodali ponad 40 komentarzy, a wśród nich pojawiają się liczne odpowiedzi na komentarze innych odbiorców (zaznaczone czerwoną ramką).

Facebook - przykład postu wraz z dyskusją oraz komentarzami

Na tym właśnie polega wspomniane drzewko dyskusji, które jest jednym z ważniejszych elementów budowania lepszych zasięgów.

Wiem, nad czym się teraz zastanawiasz: jak zachęcić do pozostawienia komentarza? Sama interesująca treść może nie wystarczyć. Czasami potrzebny jest inicjator dyskusji, za którym będą podążać kolejni. To całkowicie naturalne zjawisko występujące nie tylko w Internecie.

Przypomnij sobie, ile razy zdarzyło Ci się zrezygnować z zakupów w danym sklepie tylko dlatego, że nie było tam innego klienta? A ile razy wchodziłaś / wchodziłeś do pustego sklepu i zaraz po Tobie pojawiło się więcej osób?

W Internecie jest podobnie – nikt nie chce być pierwszym, natomiast większość dużo chętniej robi coś, na co inni się już zdecydowali. Jeżeli więc pojawi się pierwszy komentarz, udostępnienie, polubienie, istnieje większe prawdopodobieństwo kolejnych lajków itd.

Jak to wykorzystać?

– Poproś znajomych o aktywność

Taka prośba wydaje Ci się nieetyczna? A może obawiasz się, że ktoś dotrze do powiązań i uzna aktywność za manipulowaną? Być może są tacy ludzie, którzy wnikliwie analizują komentujących, udostępniających, lajkujących, jednak są to nieliczne przypadki.

Zamiast więc rezygnować z tego typu działań, wykorzystaj to. Zainicjowanie dyskusji pomoże innym odbiorcom włączyć się do rozmowy.

– Samodzielnie zainicjuj dyskusję 

Jeżeli krępujesz się prosić o wsparcie znajomych, możesz samodzielnie zainicjować dyskusję. Po prostu pozostaw komentarz, który zachęci innych do pozostawienia komentarza.

Co napisać? Masz pełną dowolność, ale może to być coś w stylu: „Gdybyście mieli pytania, jestem do dyspozycji” itp. Możesz też zrobić tak, jak na poniższym screenie.

Przykładowy komentarz mający na celu zainicjowanie dyskusji
  • Nie zadawaj pytań otwartych

Stosujesz powyższe wskazówki, ale nadal niewiele osób pozostawia ślady swojej aktywności? Być może prosisz o odpowiedzi na pytania otwarte – tak jak w poniższym przykładzie?

Przykład postu z pytaniami otwartymi

Formułowanie ich jako „jak”, „dlaczego”, „kiedy” itd. sprawia, że odbiorcy muszą podjąć dodatkowy wysiłek związany ze stworzeniem kilku zdań. Efekt? Dość słabe zaangażowanie.

Zamiast tego, zadawaj pytania zamknięte lub zawierające skalę. Jak pisać na FB tego typu posty?

Przykład 1. Zamiast pytać o plany wakacyjne, napisz: „W tym roku wakacje spędzacie:

  1. w domu
  2. w górach
  3. na Mazurach 
  4. nad morzem.

Przykład 2. Zamiast pytać, jaki jest dziś nastrój, lepiej poprosić o opisanie samopoczucia w skali od 1 do 10. 

  • Nie dziękuj za komentarz…

Myślisz teraz: „Jak to mam nie dziękować za pozostawienie komentarza? Przecież nie świadczy to o mnie dobrze”.

Niech będzie, możesz podziękować, ale nie ucinaj dyskusji. Wciągnij komentujących w rozmowę, aby stworzyć drzewko dyskusji. Zadaj pytanie, które „pociągnie” dalszy dialog.

  • Wykorzystaj możliwości “zobacz więcej”

Jeżeli we wpisie masz wiele do powiedzenia, możesz przekazać wszystkie ważne informacje. Chociaż najpierw wyświetli się kilka pierwszych zdań, pozostałe pojawią się po kliknięciu w “zobacz więcej”.

Aby jednak odbiorca chciał zdobyć dodatkowe informacje, musisz zacząć od mocnego uderzenia (pisałam o tym wyżej). To skłoni go do rozwinięcia pozostałej części tekstu i zachęci do kliknięcia w podany link itp.

  • Oznaczanie uczestników, miejsca

Jeśli we wpisie oznaczysz konkretne osoby lub miejsca, zwiększysz szansę na poprawę zasięgu. Przykładem może być zamieszczenie zdjęcia z konkretnego wydarzenia i oznaczenie uczestników.

Prowadzenie fanpage’a nie jest łatwe – trzeba włożyć spory wysiłek, aby zbudować zasięgi pozwalające docierać do szerokiego grona odbiorców. Jeśli jednak skorzystasz z powyższych wskazówek, zwiększysz swoją szansę. Musisz jednak próbować, ponieważ nie ma jednej  recepty na sukces w social media.

Jak możemy pomóc?
Iza Gorzkowska
Iza Gorzkowska
Z branżą związana od 10 lat. W Sago Media odpowiada nie tylko za kontakt z klientami, ale zajmuje się również copywritingiem jako Head Of Content. Prawie żadna tematyka nie jest jej obca. Uzależnienie od pisania sprawia, że nie chce się od niego uwolnić nawet pod przymusem.