Jak treść na stronie internetowej firmy wpływa na postrzeganie jej w oczach klienta?

Jak treść na stronie internetowej firmy wpływa na postrzeganie jej w oczach klienta?

Atrakcyjna strona internetowa wypełniona słabą treścią nie przyniesie Twojej firmie korzyści. Być może teksty traktujesz po macoszemu, bo o swojej ofercie lubisz opowiadać telefonicznie lub podczas bezpośredniego spotkania. Czy jednak masz świadomość, że nie tylko sama warstwa wizualna, ale przede wszystkim zamieszczona treść wpływają na to, jak postrzega Cię potencjalny klient? Jeżeli chcesz poprawić sprzedaż, musisz zadbać o ten aspekt.

Niezależnie od tego, na jak dużą skalę działasz i w jakiej branży, obecność swojej firmy musisz zaznaczyć w Internecie. W końcu Ty też korzystasz z sieci podczas poszukiwania konkretnych produktów lub usług, więc powinieneś mieć świadomość, jakie to ważne.

To może Cię zainteresować: Czym jest SEO copywriting

I teraz zastanów się… Co sobie myślisz, przeglądając konkretne strony internetowe w poszukiwaniu interesujących Cię usług? Bardzo prawdopodobne, że część firm wzbudzi w Tobie większe zaufanie niż pozostałe.

I to właśnie zdobycie zaufania jest wyzwaniem stojącym przed każdą firmą. Także przed Twoją. Gdy już ktoś zechce Cię nim obdarzyć, realizowanie transakcji będzie znacznie łatwiejsze.

Tymczasem wielu klientów zastanawia się:

  • czy ta firma jest wiarygodna?
  • czy nie zostanę oszukany?
  • czy pracownicy mają dostatecznie dużą wiedzę w swojej dziedzinie?
  • czy usługa zostanie zrealizowana tak, jak tego oczekuję?

Jeżeli więc chcesz pozyskać klienta, musisz rozwiać jego wątpliwości. Jak to zrobić?

Jak zwiększyć sprzedaż? Liczy się pierwsze wrażenie

Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. Dlatego wszystkie swoje siły koncentrujesz na warstwie graficznej oraz funkcjonalności strony internetowej? To krok w dobrą stronę, jednak atrakcyjna wizualnie witryna to zdecydowanie za mało. Potencjalny klient szybko straci nią zainteresowanie, gdy tylko minie pierwszy zachwyt.

Masz więc kilka kolejnych sekund na to, aby go zatrzymać. Jak to zrobisz?

Treść – siła słów

Powiedzenie „content is the king” powtarzane jest jak mantra, aż do znudzenia. I wydawać by się mogło, że już wszyscy mają świadomość tego, jak ważne są treści na stronę internetową. Jednak patrząc na serwisy www niektórych firm, odnoszę wrażenie, że nie wszyscy doceniają „siłę” tekstów. Traktują je raczej jako dodatek do strony internetowej, więc nie przywiązują do nich większej wagi – tworzenie treści na strony internetowe spychają na dalszy plan.

Do tego stopnia, że samodzielnie tworzą teksty – tylko po to, żeby witryna www nie świeciła pustkami. Zdarza się, że czerpią inspirację od konkurencji, w efekcie czego niczym się od niej nie wyróżniają. A potem zastanawiają się, jak zwiększyć sprzedaż i jak przyciągnąć klienta, bo coś nie zadziałało.

Sprawdź też: Kalki językowe w tekstach sprzedażowych – tego unikaj

Wyobraź sobie, że poszukujesz eksperta w zakresie rozliczeń podatków z zagranicznych dochodów. Wchodzisz na stronę internetową, czytasz teksty i … masz wrażenie, że nic nie rozumiesz i tak naprawdę nie wiesz, jak dana firma może Ci pomóc. Zamykasz stronę i szukasz dalej.

Czy teraz już widzisz, jaką siłę oddziaływania mają dobrze skonstruowane treści na stronę internetową? To, co przeczytasz, wpływa na budowanie wizerunku firmy, sposób jej postrzegania  przez odbiorcę. I właśnie z takiego samego założenia wychodzą Twoi potencjalni klienci. Jeśli na stronie nie dostaną wartościowych treści, będą próbowali znaleźć je u Twojej konkurencji. Ty zaś będziesz musiał zastanawiać się, jak poprawić wizerunek firmy, jak podnieść sprzedaż.

To może Cię zainteresować: 5 błędów, przez które teksty na stronie www nie sprzedają

Dobre teksty pomagają zwiększyć wiarygodność

Chcesz być wiarygodnym partnerem dla swoich klientów, prawda? Dlatego postaw na treści, które pokażą Twój profesjonalizm – pod każdym względem. Wpłynie to pozytywnie na budowanie wizerunku marki.

Zaprezentuj się od jak najlepszej strony. Pokaż, że wiesz, o czym mówisz. Udowodnij, że znasz się na tym, co robisz. Niech Twoje słowa będą odzwierciedleniem misji i wizji, które Ci przyświecają.

Pamiętaj! Na Twoją wiarygodność wpływa wiele czynników. Nawet najdrobniejszy błąd (choćby błąd ortograficzny w tekście) może zaważyć na Twoim wizerunku.

Dobre teksty pomagają nawiązywać relacje

Wydaje Ci się, że relacje z klientem można nawiązać wyłącznie w bezpośredniej rozmowie? Chociaż nic nie zastąpi kontaktu „twarzą w twarz”, dobre teksty na stronie www mogą zdziałać naprawdę wiele.

Jeżeli przemawiasz tym samym językiem, którym posługują się Twoi klienci, nawiązujecie nić porozumienia. A kiedy nadajecie na tych samych falach, rodzi się między wami relacja. Klient wie, że go rozumiesz, może na Ciebie liczyć.

Dobre teksty pomagają uczynić Cię ekspertem

Masz wiedzę i jesteś ekspertem w swojej branży. Masz tego świadomość, ale czy wiedzą o tym Twoi potencjalni klienci? Jeżeli nigdy o Tobie nie słyszeli, rozmywasz się im wśród konkurencji.

Najwyższy czas zaprezentować swoją wiedzę na stronie internetowej – nie tylko poprzez ofertę, ale również na blogu.

Sprawdź też: Jak napisać ofertę handlową

Kiedy będziesz edukować, dzielić się spostrzeżeniami / informacjami, krok po kroku zaczniesz budować swój autorytet. Staniesz się specjalistą w swojej dziedzinie. A chyba wiesz, z kim potencjalni klienci najchętniej współpracują, prawda?

Zdobądź zaufanie dzięki dobrym tekstom

Już wiesz, że dobre treści:

  • wpływają na Twoją wiarygodność,
  • pomagają nawiązywać relacje,
  • są w stanie uczynić Cię ekspertem.

To wszystko prowadzi do jednego… Do zaufania. Nie będzie więc przesadą, jeśli napiszę, że wartościowe teksty na stronie mogą zadecydować o tym, czy klient Ci zaufa.

Od zaufania do sprzedaży jeden krok

Treści są ważnym narzędziem, które pomaga budować zaufanie.

Czy wiesz, że? Zaufanie to jeden z istotnych pozacenowych determinantów sprzedaży. Jak komuś ufasz, to od niego kupujesz. Robisz to nie tylko raz, ale stale wracasz.

Potwierdza to raport „2023 Edelman Trust Barometer Special Report: The Collapse of the Purchase Funnel” przygotowany przez agencję Edelman, zajmującą się komunikacją marketingową i PR. W badaniu wzięło udział ponad 32 tys. respondentów z 28 krajów.

Jak wynika z raportu, zaufanie to jeden z czterech głównych elementów uwzględnianych przy zakupie produktów danej marki.

Źródło: edelman.com

Co istotne, aż 79% respondentów z pokolenia Z (urodzonych po 1995 roku) ma najwyższą potrzebę zaufania do marki w porównaniu do pozostałych pokoleń.

Źródło: edelman.com

Jeżeli więc to właśnie oni są Twoją grupą docelową, musisz mieć to na uwadze jak nigdy dotąd. Ale nawet jeśli swoje usługi kierujesz do kogoś innego, nie rezygnuj z budowania zaufania. Także dla nich jest ono ważnym kryterium decyzyjnym.

Bo nawet jeśli klient dobrze Cię nie zna, jest gotów dać Ci kredyt zaufania. Między innymi pod warunkiem, że masz dobrą treść, która przekonuje, która pokazuje Cię jako eksperta. I jeśli nie zawiedziesz (treści na stronę internetową nie mogą być obietnicami bez pokrycia), wróci do Ciebie. I to nie sam, bo przyciągnie swoich znajomych i znajomych znajomych.

Właśnie tak to działa.

Jeżeli więc chcesz z potencjalnych odbiorców uczynić stałych klientów, musisz zadbać o nich już od pierwszego kontaktu. Musisz zrobić wszystko, aby Ci zaufali. Podstawą są dobrze napisane teksty – takie, które niosą za sobą wartość.

Czy klienci mogą zaufać Twojej firmie? Zrób test

Zależy Ci na tym, aby zdobywać klientów i obsługiwać tych, którzy już raz skorzystali z Twojej oferty. Czas więc jeszcze raz przyjrzeć się tekstom na stronie internetowej i sprawdzić, czy opublikowana treść wzbudza zaufanie.

Odpowiedz sobie na kilka pytań – możesz z tego zrobić swoją checklistę.

  • Czy teksty na stronie są łatwe do zrozumienia i czytelne dla Twojego odbiorcy?
  • Czy treści są dopasowane do grupy docelowej – napisane jej językiem, z odzwierciedleniem jej potrzeb?
  • Czy teksty na stronie są łatwo dostępne – czy odbiorca może szybko znaleźć to, co go interesuje?
  • Czy w tekstach znajdują się błędy językowe, literówki, błędy merytoryczne?
  • Czy teksty na stronie są unikalne i pozbawione frazesów? A może szablonowe – jak u konkurencji?
  • Czy teksty stanowią odzwierciedlenie misji, wizji i wartości – elementów, które wpływają na spójny wizerunek Twojej firmy?
  • Czy teksty na stronie są aktualne?
  • Czy wśród treści na stronie pojawiają się referencje / opinie klientów?

Na powyższe pytania udziel rzetelnej i uczciwej odpowiedzi. Dzięki temu będziesz wiedzieć, które elementy poprawić – tak, aby zwiększyć zaufanie do swojej firmy.

Wskazówka! Powyższe pytania zadaj także osobom niezwiązanym bezpośrednio z Twoją firmą. Niech to będą znajomi należący do Twojej grupy docelowej. Tym sposobem otrzymasz znacznie bardziej obiektywną odpowiedź.

Jak zdobyć zaufanie klienta poprzez teksty?

Zastanawiasz się, jak zdobyć zaufanie klienta poprzez treści na stronę internetową? Jakie powinny być teksty, które wpływają na wiarygodność i pomagają w budowaniu pozytywnego wizerunku Twojej firmy?

1. Postaw na transparentność informacji

Twój klient z pewnością poszukuje wiarygodnego źródła informacji. Nie ma więc nic gorszego od nieścisłości, które pojawiają się w tekstach.

Jeżeli chcesz zdobyć zaufanie klienta, w treściach nie ma miejsca na niedopowiedzenia, sprzeczne informacje, dawanie obietnic bez pokrycia, ukrywanie niewygodnych tematów. To może powodować nieufność. O ile to możliwe, podaj orientacyjne ceny, zasady współpracy itp.

Otwartość w komunikacji pozwala poprawić wizerunek firmy – pokazuje, że ma ona dobre intencje. Dlatego bądź szczery ze swoim klientem, a on z większym prawdopodobieństwem Ci zaufa.

2. Wykaż zrozumienie

Twój klient musi widzieć, że rozumiesz jego potrzeby. Wiesz, czego oczekuje, z jakimi problemami się mierzy? Pokaż, że jesteś w stanie mu pomóc – rozwiązaniem kłopotów jest Twoje oferta.

Przekazanie suchych informacji to zdecydowanie za mało – takie teksty niewiele wnoszą. Powinny być sprzedażowe, ale w sposób wyważony, a nie nachalny. Nie mogą bezpośrednio nakłaniać do zakupu, ale rozwiązywać problemy, pokazywać korzyści. Tym wzbudzisz zaufanie zamiast wywierać presję. Jeśli postąpisz zgodnie z tą wskazówką, „na własnej skórze” dowiesz się, jak zwiększyć sprzedaż.

3. Rozwiej wątpliwości

To naturalne, że nieznajomym trudno zaufać i w głowie rodzi się mnóstwo wątpliwości. Zamiast więc karmić potencjalnego klienta złudzeniami, rozwiej obiekcje. Dzięki takiemu podejściu zaoszczędzisz mnóstwo czasu – sobie i potencjalnemu klientowi.  Wtedy, gdyby okazało się, że nadajecie na różnych falach.

4. Stwórz spójny przekaz

Spójność przekazu we wszystkich kanałach komunikacji wpływa na budowanie wizerunku marki oraz pomaga zdobyć zaufanie wśród klientów. Zadbaj więc o to, aby ujednolicić przekaz – zarówno na stronie www, jak i w artykułach czy postach publikowanych w mediach społecznościowych.

Pamiętaj, że spójność dotyczy nie tylko stylu i tonu treści. Ważna jest również zgodność z wartościami oraz misją firmy. Pomoże Ci to w budowaniu zaufania, co przełoży się na lepsze relacje z klientami oraz ich lojalność wobec Ciebie.

5. Dostarczaj wartościową wiedzę

Zaskocz swojego klienta i zaoferuj mu coś więcej niż produkt / usługę. Podziel się swoją wiedzą, dostarczając materiały edukacyjne.

 Czy to działa? Owszem, a piszę to z własnego doświadczenia.

Jakiś czas temu poszukiwałam grawerowanych wałków do ciasta. Naczytałam się opinii, że to „pic na wodę”, że wałki słabo odbijają, a po upieczeniu na ciastkach wcale nie widać rysunków.

Przypadkiem natrafiam na firmę Legalne Wałki, której wałki kosztują nawet dwukrotnie więcej niż konkurencyjne. Długo się wahałam – obawiałam się, że zwyczajnie wtopię pieniądze i nic z wzorków nie będzie. Jednak na stronie pojawiła się treść, która wzbudziła moje zaufanie.

Były to przepisy – z gwarancją, że wzory na ciastkach będą dobrze widoczne. Plus otrzymałam wskazówkę – trik, dzięki któremu rysunki na ciastkach miały być dużo bardziej widoczne po upieczeniu.

Źródło: legalnewalki.pl

Można więc powiedzieć, że zdobyłam wartościową wiedzę. I właśnie to przekonało mnie do zakupu (plus jeszcze realne zdjęcia ciastek wykonanych przez innych klientów – ich fanpage na FB jest pełen takich fotek).

Wzbudzili moje zaufanie do tego stopnia, że po jakimś czasie dokonałam ponownego zakupu i poleciłam wałek znajomym. I oni też zdecydowali się na zakup. Twórcy mieli więc dobry pomysł na to, jak zwiększyć sprzedaż w firmie.

6. Nie bądź gołosłowny

Twierdzisz, że Twój produkt jest najlepszy na rynku? Obiecujesz zwrot pieniędzy w przypadku niezadowolenia? Gwarantujesz, że Twój produkt pomaga rozwiązać konkretny problem?

To dobry sposób na to, aby zwiększyć sprzedaż, ale… Nikt nie uwierzy Ci na słowo, dlatego musisz to udowodnić. Najlepiej poprzez opublikowanie case study, recenzje, opinie (wiarygodne!) klientów, przeprowadzone badania itp.

Konkretne dane budują wiarygodność i wpływają na zaufanie.

7. Zadbaj o szczegóły – wyeliminuj błędy

Mam tutaj na myśli poprawność językową, stylistyczną i ortograficzną. Błędy w tekstach na stronie www mogą wykluczyć Cię z walki o klientów.

Czytaj także: 5 najczęstszych błędów językowych

8. Aktualizuj teksty

Rozszerzyłeś zakres usług? A może zmodyfikowałeś dotychczasową ofertę? Jeśli wprowadzasz jakiekolwiek zmiany, informuj o tym potencjalnych klientów.

Teksty musisz aktualizować na bieżąco – tak, aby odbiorca miał dostęp do najnowszych danych.

Łatwo sobie wyobrazić reakcję Twojego potencjalnego klienta, gdy dowie się, że cennik jest już nieaktualny, zakres usług mocno okrojony, a konkretny produkt – wycofany ze sprzedaży, itp. Takim podejściem z pewnością nie wzbudzisz zaufania. Szybko je stracisz, a odbudować je będzie znacznie trudniej. Będziesz musiał zastanawiać się, jak poprawić wizerunek firmy po takiej wpadce.

Uczyń treści na stronę internetową profesjonalnymi

To, że masz ogromną wiedze ze swojej dziedziny, wcale nie da Ci gwarancji, że klienci będą „walić drzwiami i oknami” do Twojej firmy.  Kluczem do sukcesu jest odpowiedni sposób przekazu.

Jakie konkretnie informacje warto przekazać? Jakich słów używać, by zachęcić do skorzystania z oferty? 

Aby uczynić swoje teksty profesjonalnymi, sama wiedza nie wystarczy. Co więcej, to właśnie ona może stanowić poważną przeszkodę w tworzeniu skutecznych treści budzących zaufanie. Jeśli padniesz ofiarą tzw. klątwy wiedzy, jeszcze trudniej Ci będzie dotrzeć do potencjalnych klientów.

Jak z tego wybrnąć? Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług agencji copywriterskiej, która – przy Twoim wsparciu – uczyni teksty profesjonalnymi.

To może Cię zainteresować: 4 powody, dla których potrzebujesz agencji copywriterskiej

Na wszystko spojrzy z boku, bardziej obiektywnie. Przyjmie perspektywę Twojego potencjalnego klienta i to właśnie z myślą o nim stworzy budzące zaufania treści na stronę internetową. A to wszystko przy Twoim wsparciu merytorycznym, bo w końcu to Ty masz ogromną wiedzę w swojej dziedzinie. Agencja copywriterska zrobi z niej dobry użytek. Tak powstaną teksty, które wzbudzą zaufanie – pokażą Cię od strony eksperta i pomogą nawiązać relacje na lata.

Pamiętaj! Zaufanie klientów buduje się stopniowo. Teksty na stronie internetowej są jednym z tych elementów, które na nie wpływają. Jeśli zaskarbisz sobie sympatię odbiorców – staniesz się przewodnikiem i specjalistą, lojalnie będą za Tobą podążać.


Z branżą związana od 12 lat. W Sago Media odpowiada nie tylko za kontakt z klientami, ale zajmuje się również copywritingiem jako Head Of Content. Prawie żadna tematyka nie jest jej obca. Uzależnienie od pisania sprawia, że nie chce się od niego uwolnić nawet pod przymusem.