Content marketing w dobie koronawirusa – jak rozsądnie promować się w sieci w czasie pandemii?

Content marketing w dobie koronawirusa – jak rozsądnie promować się w sieci w czasie pandemii?

Pandemia koronawirusa zmieniła świat. Kryzys nadciąga wielkimi krokami. Niepewność tego, co będzie dalej z Twoim biznesem, sprawia, że zaczynasz redukować koszty. Na pierwszy ogień idą wydatki na marketing. To zrozumiałe, ale czy faktycznie podejmujesz słuszną decyzję? Może to właśnie teraz nadszedł moment na wzmocnienie komunikacji z klientami?

Od razu odpowiem na pytanie postawione powyżej: obecna sytuacja to czas, w którym trzeba podchodzić do wydatków i inwestycji z dużą dozą rozsądku. Pochopne decyzje mogą teraz kosztować znacznie więcej niż w „normalnej” sytuacji rynkowej. Dlaczego więc warto kontynuować działania content marketingowe mimo pandemii?

Nie należy poddawać się emocjom i podejmować radykalnych, nieprzemyślanych działań. A tym może się okazać całkowita rezygnacja z promocji w sieci. Dlaczego? Oto kilka argumentów, które warto wziąć pod uwagę.

Na efekty SEO nie pracuje się kilka dni

Pozycjonowanie to proces, który trwa miesiącami, a w najbardziej konkurencyjnych branżach – nawet latami. Efekty, na które tyle czekałeś, teraz możesz stracić znacznie szybciej.

Jeśli przez długi czas inwestowałeś w działania SEO i content-marketingowe, a teraz nagle zupełnie zrezygnujesz z tych narzędzi promocji, osłabiasz wypracowaną już widoczność. Na marne pójdą miesiące, a nawet lata lokowania środków w SEO. W dobie kryzysu, gdy podaż w wielu branżach spada, to może być Twój „gwóźdź do trumny”.

Skoro nie będziesz tak dobrze widoczny w sieci, jak dotrzesz do swojej grupy docelowej? Zwróć uwagę na to, że klienci, którzy do tej pory stronili od świata e-commerce, właśnie zaczęli dostrzegać zalety kupowania online.  Szerzej piszę o tym w poniższym punkcie.

Rynek e-commerce rośnie

Zamknięte galerie handlowe, strach przed wizytami w sklepach stacjonarnych, ograniczenie możliwości wychodzenia z domu – to tylko niektóre powody, które przyczyniły się do zmiany zachowań konsumenckich.  Polacy przenieśli się do internetu. Nie tylko dlatego, że wiele osób pracuje w systemie home office. To w sieci szukają kontaktu z bliskimi, rozrywki, a także… kupują.

Jak pokazuje analiza Izby Gospodarki Elektronicznej, aż 45% badanych zdecydowało się ograniczyć wizyty w sklepach stacjonarnych z uwagi na zagrożenie zarażeniem.

Być może Ty również musiałeś zamknąć punkt stacjonarnej sprzedaży i przenosisz się do sieci? Teraz jest na to najlepszy moment. Aby jednak zostać dostrzeżonym przez Google, a co za tym idzie – nowych klientów – potrzebujesz dobrych treści, które wzmocnią działania SEO.

Tak rośnie rynek e-commerce zgodnie z badaniami Klaviyo. Jak widać, rośnie popyt na różne kategorie dóbr. Dlatego warto wykorzystać tę szansę.

Twoja konkurencja nie śpi

I to z dwóch powodów. Po pierwsze, wiele firm – mimo wszystko – podąży za maksymą: „When times are good, you should advertise. When times are bad you MUST advertise” (czyli: w dobrych czasach powinieneś się reklamować, w złych – MUSISZ!). Po drugie, część przedsiębiorców właśnie teraz zacznie przenosić się do sieci.

A skoro tak, rywalizacja w świecie e-commerce będzie bardziej zacięta niż kiedykolwiek. Jeśli nie zaczniesz działać tu i teraz, powstrzymując się do czasu stabilizacji sytuacji ekonomicznej na świecie… stracisz okazję na wypracowanie dobrej pozycji. Czy możesz sobie na to pozwolić? Działając teraz, wyprzedzisz tych, którzy ruszą do walki o klientów za kilka tygodni lub miesięcy.

Teraz wreszcie masz czas!

Czas na to, żeby na nowo zdefiniować strategię promocji i komunikacji z rynkiem.

W świecie biznesu liczy się każda minuta i godzina. Zapewne zawsze marzyłeś o tym, żeby doba się rozciągnęła, żeby móc na spokojnie usiąść i pomyśleć nad przebudowaniem strony internetowej, otworzeniem sklepu on-line czy stworzeniem bloga firmowego. Być może teraz doświadczasz przestoju. Wykorzystaj ten moment, żeby zadbać o poprawę jakości komunikacji z klientem.

To dobra okazja na:

  • przemyślenie strategii działania – potrzeby i preferencje konsumenckie w dużej mierze się zmieniły , a jako przedsiębiorca musisz podążać za rynkiem; zastanów się, jak możesz zareagować na bieżący popyt? Co możesz zaoferować klientom?;
  • redefinicję koncepcji komunikacji – życie w świecie po wybuchu pandemii koronawirusa oznacza zmianę potrzeb Twoich klientów, a także wyzwań, z którymi się mierzą; dlatego zdefiniuj na nowo (lub zaktualizuj) charakterystykę grupy docelowej oraz persony; o tym, jak to zrobić, pisałam w artykule o tworzeniu bloga firmowego;
  • przygotowanie nowych, angażujących treści – pamiętaj, że wielu Twoich klientów, tak jak i Ty, ma teraz więcej czasu i… spędza go w Internecie. Oni również mogą poświęcić więcej uwagi na czytanie wartościowych treści; jeśli znajdą je u Ciebie, utrwalisz świadomość swojej marki, co w długofalowej perspektywie przełoży się na konwersję wzrost konwersji.

Wiele działań możesz podjąć niskim kosztem

Publikowanie postów na Facebooka, pisanie artykułów na bloga firmowego czy tworzenie wartościowych opisów produktów – to tylko kilka zadań, które możesz zrealizować częściowo samodzielnie. Twoja praca będzie Cię kosztowała tylko poświęcony czas.

Jeśli nie czujesz się dobrze w pisaniu, przygotuj „wkład merytoryczny” dla copywritera. Będzie wiedział, jak przekuć go w wartościową, atrakcyjną i angażującą treść.

Utrwalisz pozytywny wizerunek marki

Jak pokazują badania przeprowadzone przez Kantar, aż 75% konsumentów oczekuje od marek informacji o tym, w jaki sposób walczą z kryzysem. Jednocześnie tylko 8% z nich uważa, że na czas walki z kryzysem trzeba zaprzestać reklamowania się. Można więc powiedzieć, że podtrzymanie komunikacji z rynkiem jest od Ciebie oczekiwane.Dlatego warto pozostać blisko swoich klientów. Pamiętaj: marketing i PR to działania o długofalowym charakterze. Jeżeli nawet część konsumentów lub kontrahentów wstrzyma na jakiś czas współpracę z Tobą, już niedługo powrócą i… jeśli zapamiętają pozytywny kontakt z Twoją marką, wybiorą właśnie Ciebie.

Jak wykorzystać content marketing, aby przetrwać kryzys ekonomiczny?

Przede wszystkim: z rozsądkiem i w ramach starannie opracowanego planu działania. Teraz – powtórzę to ponownie – nie stać Cię na nieprzemyślane ruchy. Dlatego warto:

  • opracować nową koncepcję działania firmy – zmodyfikować ofertę, aby dostosować ją do obecnych realiów lub prognoz dotyczących najbliższej przyszłości,
  • pomyśleć nad nowym sposobem komunikacji z klientami – dopasowanym do tego, jak funkcjonuje Twoja firma,
  • wybrać odpowiednie narzędzia marketingowe – teraz trzeba skoncentrować się na działaniach związanych z: pozyskiwaniem leadów sprzedażowych (perspektywicznie) i umacnianiem pozytywnego wizerunku marki.

Co pisać? Wszystko to, co będzie cenne z punktu widzenia użytkownika. Jeśli nie masz pomysłu, skorzystaj z poniższych inspiracji.

Teksty informujące o zasadach funkcjonowania firmy w dobie COVID-19

Poinformuj swoich klientów o tym, jakie procedury bezpieczeństwa wprowadziłeś z myślą o ochronie przed koronawirusem. Może zabezpieczyłeś swoje biuro, zapewniając odwiedzającym środki dezynfekujące i jednorazowe rękawiczki? Może prowadzisz konsultacje on-line w zastępstwie za tradycyjne spotkania? Zapewniasz bezkontaktowy odbiór produktów?

Opisz te procedury i jasno zakomunikuj, że współpraca z Tobą w dobie pandemii jest bezpieczna. Możesz to zrobić np. w dłuższym wpisie na Facebooku albo – lepiej – w artykule na blogu, który udostępnisz również w swoich mediach społecznościowych.

Wpisy na bloga firmowego dotyczące sposobu funkcjonowania przedsiębiorstwa w dobie pandemii to dobry sposób na wzmocnienie działań content marketingowych.

Długie artykuły eksperckie

Tak jak Ty, tak i Twoi klienci mają teraz czas, żeby czytać i pogłębiać swoją wiedzę. Skoro tak, dostarcz im wartościowych informacji. Rozwiąż problemy, z którymi się borykają – oczywiście te powiązane z Twoją niszą rynkową.

Dobry przykład? Jeśli prowadzisz salon manicure i nie możesz teraz prowadzić działalności, doradź klientkom, w jaki sposób samodzielnie zdjąć lakier hybrydowy bądź jak zadbać o paznokcie w oczekiwaniu na kolejną wizytę.

Teraz długie artykuły będą w cenie bardziej niż kiedykolwiek!

Opisy produktów i kategorii

To coś, na co nigdy nie ma czasu – zwłaszcza, gdy prowadzisz e-sklep z tysiącami akcesoriów. Teraz możesz je lepiej opisać. Unikalne treści, które w jasny sposób przedstawią zalety Twojej oferty, mają wysoki potencjał sprzedażowy.

Artykuły eksperckie na LinkedIn

To dobry pomysł, jeśli działasz w modelu B2B. Podziel się swoimi doświadczeniami i rozwiązaniami z przedsiębiorcami. Być może dzięki temu pozyskasz nowych kontrahentów lub wartościowe kontakty biznesowe?

Artykuły sponsorowane powiązane z aktualnymi trendami

Pokaż się na zewnątrz jako ekspert. W artykułach sponsorowanych podejmij tematykę, która wpisuje się w aktualne trendy.

Sprzedajesz meble on-line? Pokaż się na rynku z artykułem o wyposażeniu domowego home office. Prowadzisz prace budowlane? Zainspiruj klientów, domonstrując im, jak mogą nadzorować roboty bez wizyty na placu budowy. Masz szkołę językową? Zorganizuj zajęcia on-line i zainwestuj w content przedstawiający zalety lekcji przez Skype czy Zooma.

Można mnożyć przykłady tematów tekstów, które wpisują się w aktualne trendy zainteresowań na rynku, a jednocześnie są powiązane ze specyfiką Twojej działalności. Jeśli dobrze skorelujesz je z wpisami na blogu i działaniami w social mediach, uzyskasz efekt synergii.

Zastanawiasz się, jak się za to zabrać? Wiele inspiracji i wskazówek znajdziesz na naszym blogu. Zajrzyj np. do tekstów:

Jeśli potrzebujesz pomocy przy pisaniu, nasi copywriterzy są oczywiście do Twojej dyspozycji.

Jak możemy pomóc?
Magda Pułym
Magda Pułym
Socjolog reklamy i polonistka, jeden z głównych copywriterów Sago Media. Zajmuje się również korektą tekstów. Z content marketingiem związana zawodowo od ponad 10 lat. Prywatnie pasjonatka podróży (nierzadko z laptopem w plecaku) i języków obcych.