Opisy kategorii w sklepie internetowym – czy to konieczność?

Opisy kategorii w sklepie internetowym – czy to konieczność?

Opisy kategorii produktów to elementy, którym właściciele sklepów nie poświęcają tak wiele uwagi jak opisom produktów. Chociaż jest znacznie lepiej niż jeszcze kilka lat temu, opisy nadal pozostawiają wiele do życzenia. Biorąc pod uwagę zmieniające się trendy oraz oczekiwania potencjalnych kupujących, warto dopracować te treści do perfekcji. Dowiedz się, dlaczego.

Opisy kategorii w sklepie internetowym nie oddziałują na potencjalnego klienta tak jak opisy produktów – zgadzam się z tym w 100%. Nie należy ich jednak lekceważyć, ponieważ – odpowiednio napisane – kryją w sobie sprzedażową moc. Jaką? Czytaj dalej, a dowiesz się: 

  • czy tworzenie opisów kategorii z myślą o klientach ma sens,
  • jak rozbudowane powinny być opisy kategorii,
  • jak zoptymalizować treść pod kątem SEO,
  • jak powinny i nie powinny wyglądać opisy kategorii,
  • jak wykorzystać opisy kategorii w opisach produktów.

Opisy kategorii przekuj w sukces

Zastanawiasz się, jaki sens ma tworzenie opisów kategorii, które niosą wartość potencjalnym klientom? Zastanawiasz się, kto spośród nabywców czyta treści opisujące daną kategorię asortymentu? Twoje wątpliwości są słuszne, jednak nie skazuj z góry takich treści na porażkę.

Chcesz wiedzieć, jak pisać opisy kategorii? Aby wzbudzały zainteresowanie, muszą:

  • nieść istotne informacje,
  • intrygować,
  • ciekawić,
  • rozwiewać zakupowe dylematy.

Taka treść zachęci do wykonania kolejnych kroków – zapoznania się z asortymentem i umieszczenia konkretnych produktów w koszyku.  

Co powinien zawierać opisy kategorii? Tekst powinien mieć charakter informacyjny, ale jednocześnie musi zachęcać do zapoznania się asortymentem i dokonania zakupu. Dlatego:

  • napisz, jakie produkty dostępne są w obrębie tej kategorii
  • przedstaw najważniejsze cechy i działanie produktów
  • zaprezentuj różnice pomiędzy modelami
  • pokaż, jakimi kryteriami kierować się przy wyborze konkretnego produktu
  • zamieść odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. 

Pamiętaj! Dobry opis kategorii pomoże rozwiać wątpliwości i skłonić do zapoznania się z konkretnymi produktami. 

Będzie to dla klienta łatwiejsze, jeśli sklep zapewni jednocześnie możliwość filtrowania produktów w obrębie danej kategorii. 

Jak napisać dobry opis kategorii?

Wiesz już, co powinien zawierać opis kategorii. Nadal jednak zastanawiasz się, jak podejść do tego od strony praktycznej? Poniżej kilka zasad, którymi warto się kierować.

  1. Ustal personę

Opis kategorii będzie „spalony”, jeśli nie zostanie skierowany do konkretnej grupy odbiorców. Nie możesz pisać do wszystkich, bo wtedy treść nie trafi do nikogo. 

Najlepiej, jeśli personę określisz bardzo dokładnie – z uwzględnieniem wszelkich szczegółów. Jeżeli nie jest to możliwe, ustal jej najważniejsze cechy. Weź pod uwagę m.in. dane demograficzne, sytuację ekonomiczną i społeczną, etap ścieżki zakupowej. Uwzględnij także słabości i potrzeby, które będą idealnym punktem wyjścia do stworzenia efektywnych opisów kategorii – motywujących do zapoznania się z ofertą i wyborem pożądanego produktu. 

  1. Dostosuj styl komunikacji do odbiorcy

Styl opisów kategorii musi być zbieżny ze stylem komunikacji marki. Bo czy wyobrażasz sobie maksymalne skrócenie dystansu między sprzedawcą a klientem w sklepie oferującym ekskluzywne zegarki? I odwrotnie – jak na oficjalne zwroty zareagowałyby osoby dokonujące zakupów w skate shopie? 

Czytaj więcej: jak pisać teksty dostosowane do odbiorców

Dlaczego to ważne? Rozbieżność w stylu komunikacji może przełożyć się na zmianę postrzegania marki przez potencjalnego klienta. Odzwierciedleniem tego będzie np. spadek zaufania, porzucenie koszyka zakupowego. 

  1. Bazuj na schemacie: cecha-zaleta-korzyść

Tworząc opis kategorii, nie możesz skupiać się wyłącznie na cechach oferowanych produktów. Musisz zaprezentować coś więcej – coś, co jeszcze bardziej przekona do zakupu. Chodzi o zaakcentowanie zalet produktów wraz z opisem korzyści. Poprzez opis kategorii musisz pokazać klientowi, że dostępny asortyment będzie remedium na jego problemy. 

  1. Zachęć do wykonania pożądanego kroku

Tworząc opis kategorii, chcesz zachęcić klienta do zapoznania się z asortymentem? Zakomunikuj mu to, aby wiedział, na czym Ci zależy. Pomoże w tym odpowiednio sformułowane Call To Action (CTA). 

W opisie kategorii niech to będzie zaproszenie do zapoznania się z poszczególnymi produktami lub kontaktu z ze sklepem w razie wątpliwości. 

Opisy kategorii z punktu widzenia SEO

Chociaż opisy kategorii w sklepie internetowym mogą wpływać pośrednio na poprawę wyników sprzedażowych, większość osób widzi w nich przede wszystkim potencjał w odniesieniu do SEO. Taka treść to dodatkowe pole do umieszczenia słów kluczowych i do poinformowania robotów Google tego, co znajduje się na stronie. To z kolei może wpłynąć na uzyskanie lepszych pozycji podstrony kategorii w wyszukiwarce. Może, ale nie musi, co potwierdzają poniższe przykłady.

fraza: botki skórzane damskie

Pozycja w GoogleAdres URLOpis kategoriiDługość opisu [znaki]
1.zalando.pl/obuwie-damskie-botki/tak3709
2.domodi.pl/buty/buty-damskie/botki/botki-skorzanetak1569
3.venezia.pl/botki-damskienie0
4.primamoda.com.pl/buty-damskie-skorzane-online/botki.htmltak1039
5.allegro.pl/kategoria/obuwie-damskie-531?string=botki%20sk%C3%B3rzanenie0
6.eobuwie.com.pl/damskie/kozaki-i-inne/botki.htmltak1378
7.calzado.waw.pl/15-botkitak457
8.kazar.com/pl/sklep/kobieta/butynie0
9.allani.pl/wyszukaj/botki-skorzanetak2186
10.casu.pl/women/obuwie-1/botki.htmltak5159

fraza: torba do wózka

Pozycja w GoogleAdres URLOpis kategoriiDługość opisu [znaki]
1.smyk.com/dziecko-mama/dziecko/wozki/akcesoria/torby-do-wozkow.htmlnie0
2.allegro.pl/kategoria/akcesoria-torby-do-wozkow-82661nie0
3.allegro.pl/listing?string=torba%20do%20w%C3%B3zkanie0
4.fabrykawafelkow.pl/48-torby-do-wozka-tak193
5.olx.pl/dla-dzieci/wozki-dzieciece/q-torba-do-w%C3%B3zka/nie0
6.akpolbaby.pl/pl/483-torby-do-wozkanie0
7.babyland.pl/pl/list/wozki-dzieciece/wozki-akcesoria/torbytak1110
8.mamaville.pl/torby-81tak1622
9.calydlamamy.pl/26-torby-do-wozkowtak1576
10.malama.pl/pol_m_dla-mam_Torby-do-Wozka-i-Organizery-do-Wozka-242.htmltak1282

fraza: koszulka do biegania męska

Pozycja w GoogleAdres URLOpis kategoriiDługość opisu [znaki]
1.4f.com.pl/sporty/bieganie/koszulki.htmltak2101
2.sklepbiegacza.pl/menu/meskie/odziez/koszulkitak215
3.decathlon.pl/C-2572494-koszulki-do-bieganiatak2333
4.sport-shop.pl/koszulki-do-biegania-meskie-c-743.htmltak1832
5.allegro.pl/kategoria/odziez-koszulki-260661nie0
6.dobiegania.pl/odziez-do-biegania-meska-ubrania-koszulki-c-160_151.htmltak971
7.runnersclub.pl/pol_m_On_Koszulki-9954.htmltak697
8.runshop.pl/koszulki-do-biegania,c2.htmltak281
9.sklepmartes.pl/311-sporty-bieganie-odzieznie0
10.attiq.net/category/bieganie-mezczyzni-koszulkinie0

fraza: pralko suszarka

Pozycja w GoogleAdres URLOpis kategoriiDługość opisu [znaki]
1.mediaexpert.pl/pralko-suszarki/tak5854
2.euro.com.pl/pralko-suszarki.bhtmltak1516
3.mediamarkt.pl/agd/pralki-i-suszarki/pralko-suszarkitak1254
4.oleole.pl/pralko-suszarki.bhtmltak1166
5.ceneo.pl/Pralko_suszarkitak1508
6.neonet.pl/duze-agd/pralko-suszarki.htmltak1813
7.morele.net/wiadomosc/pralko-suszarka-jak-wybrac-czy-warto-jaka-najlepsza/1062/nie0
8.bosch-home.pl/lista-produktow/pranie-i-suszenie/pralko-suszarkinie0
9.allegro.pl/kategoria/agd-wolnostojace-pralko-suszarki-254438?bmatch=baseline-n-cl-bp-ele-1-1-0517nie0
10.neo24.pl/duzeagd/pralkosuszarki.htmltak647

fraza: lodówki no frost

Pozycja w GoogleAdres URLOpis kategoriiDługość opisu [znaki]
1.euro.com.pl/lodowki,bezszronowa-no-frost!pelny-no-frost.bhtmltak1518
2.neonet.pl/duze-agd/lodowki-i-zamrazarki.htmltak879
3.mediaexpert.pl/lodowki/tak5728
4.allegro.pl/listing?string=lod%C3%B3wka%20no%20frostnie0
5.ceneo.pl/Lodowki/System_No_Frost:Z_systemem_No_Frost.htmtak3909
6.skapiec.pl/cat/308/4.3,9.0nie0
7.skapiec.pl/cat/308/4.4,9.0nie0
8.morele.net/wiadomosc/jak-wybrac-lodowke-bezszronowa-czy-warto-kupic-no-frost/829/nie0
9.oleole.pl/lodowki,bezszronowa-no-frost!pelny-no-frost.bhtmlnie0
10.mediamarkt.pl/agd/lodowki-i-zamrazarki/lodowki-jednodrzwiowetak1128

Zgodnie z powyższym, opisy kategorii wcale nie determinują wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. To jednak tylko mała próbka danych, na podstawie których nie można wysnuwać jednoznacznych wniosków. Nie oznacza to jednak, że można całkowicie pominąć ich rolę w SEO. Dodatkowa treść opisująca kategorię wpływa na obecność tej podstrony w wyszukiwarce. Jest to szczególnie ważne dla małych sklepów internetowych, które mają szansę dotrzeć do szerszego grona potencjalnych klientów.

Jak zoptymalizować opisy kategorii?

Aby wykorzystać siłę opisów kategorii pod kątem SEO, należy mieć na uwadze kilka ważnych czynników. Sama treść niewiele wniesie – musi być odpowiednio zoptymalizowana. Co to oznacza?

Unikalna treść

Google nie toleruje powielanych treści. Ceni natomiast unikalny content, dlatego opis kategorii SEO musi być oryginalny. Kopiowanie tekstów z innych sklepów internetowych nie przyniesie zamierzonych efektów – nie zajmiesz wysokich pozycji w wyszukiwarce. Wręcz przeciwnie – możesz zostać za to ukarany spadkiem w wynikach wyszukiwania.

Słowa kluczowe

To podstawa optymalizacji każdej treści, także opisów kategorii. Wybierz istotne dla Ciebie słowa kluczowe, a następnie umieść je w tekstach. Unikaj przy tym przesycania treści frazami – całość musi wyglądać bardzo naturalnie. Nadmierne wykorzystywanie słów kluczowych jest niemile widziane przez Google i traktowane jako sztuczne ich upychanie. 

Optymalizując opisy kategorii pod kątem SEO, warto zwrócić także uwagę na tzw. frazy długiego ogona. Umieszczając je w treści, możesz przyciągnąć bardziej pożądanych użytkowników – Twoją grupę docelową, która z potencjalnych klientów przekształci się w tych realnych. Rzadkie słowa kluczowe są dość konkretne – wykorzystują je osoby, które dokładnie wiedzą, czego szukają. Pozwoli to więc na wygenerowanie znacznie większego ruchu w sklepie internetowym.

Nagłówki

Dzięki nagłówkom treść będzie bardziej czytelna – zarówno dla Google, jak i potencjalnych klientów. Ich zastosowanie pozwala bowiem podzielić opis kategorii na poszczególne sekcje.

Zadbaj o to, by nagłówki zawierały nie tylko ważne słowa kluczowe, ale jednocześnie zachęcały do zapoznania się z dalszą treścią.

Linkowanie wewnętrzne

Jest to element, który poprawia potencjał opisów kategorii w wielu aspektach m.in.:

  • poprawia to pozycję strony na dane słowo kluczowe,
  • pomaga w lepszym indeksowaniu strony,
  • porządkuje stronę, co wspomaga użytkowników w nawigacji po sklepie.

Zamieszczaj w treści odnośniki do innych kategorii – takich, które są powiązane tematycznie z opisywaną kategorią. Możesz także umieścić link prowadzący do artykułu zamieszczonego na blogu nawiązującego do tej konkretnej kategorii.

Pogrubienia

Chociaż zastosowanie pogrubień nie wpływa znacząco na pozycję w wynikach wyszukiwania, warto zdecydować się na taki krok. Wyróżnienie krótkich fragmentów zwiększa czytelność i pozwala skanować treść opisu.

Meta dane

Title i description to znaczniki, które stanowią podstawę optymalizacji. Chociaż mają tylko pośredni wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania, warto poświęcić czas na ich tworzenie. Często zdarza się tak, że to właśnie z meta tytułem i meta opisem potencjalny klient zetknie się w pierwszej kolejności. Jeśli treść zwróci jego uwagę (szczególnie meta title), istnieje prawdopodobieństwo, że odwiedzi sklep.

Długość opisów kategorii – czy ma znaczenie?

Wiesz już, że opisy kategorii w sklepie internetowym mogą mieć znaczenie zarówno z punktu widzenia potencjalnych klientów, jak również Google. Nasuwa się zatem kolejne pytanie – jak długie powinny być treści? Chciałoby się powiedzieć: to zależy…

Wielu właścicieli sklepów stawia na krótkie opisy kategorii – takie, które nie przekraczają 500-700 znaków. W tym przypadku chodzi raczej o stworzenie treści „dla zasady”, by umieścić w niej kilka głównych fraz. 

Niektórzy decydują się na opisy rzędu 1000-1500 znaków. Dla nich jest to optymalna wartość – wystarczająca do „przemycenia” najważniejszych słów kluczowych. 

Zastanawiasz się, jaką długość powinny mieć opisy kategorii? Powinny być dość długie – najlepiej, jeśli będą zawierały się w przedziale od 2000 do 3000 znaków. Taka wartość jest optymalna – pozwala bowiem uwzględnić wszystkie najważniejsze informacje istotne z punktu widzenia potencjalnych klientów. 

Pamiętaj jednak, aby w opisie kategorii zamieszczać same konkrety. Tzw. lanie wody nie jest wskazane, ponieważ wprowadza chaos i zniechęca do dalszego czytania. Nie ma zatem sensu tworzenia długiego opisu dla zasady, aby tylko wypełnić limit znaków. Jeśli temat udało się wyczerpać w mniejszej liczbie znaków, zostaw krótszy opis kategorii. Nie pompuj treści sztucznie, upychając nic nie wnoszące zdania. Jeżeli jednak temat jest dość obszerny, możesz wydłużyć opis.

Takich opisów kategorii unikaj…

Ucz się na błędach. Jednak nie na swoich, lecz innych właścicieli sklepów internetowych. Poznaj kilka przykładowych opisów kategorii, które nie są ani atrakcyjne dla potencjalnych klientów, ani zoptymalizowane pod kątem SEO.

PlanetaLamp.com

https://planetalamp.com/lampy-wiszace-zyrandole

Chociaż opis kategorii jest dość długi, nie do końca spełnia standardy SEO. Brakuje nagłówków czy pogrubień. Brak śródtytułów zmniejsza czytelność treści. Także sama jakość pozostawia wiele do życzenia – bardzo możliwe, że to wina zbyt długiej treści, w której pojawia się chaos spowodowany laniem wody. Na plus są wypunktowania – wskazówki dla potencjalnego klienta zainteresowanego lampami.

Euro.com.pl

https://www.euro.com.pl/lodowki.bhtml

Opis kategorii nie jest zbyt długi, jednak nie z tego powodu trafił do sekcji „złych opisów”. Przede wszystkim brakuje większego zróżnicowania słów kluczowych i linkowania wewnętrznego. Minusem jest także brak treści odnoszących się do zalet i korzyści przedstawianych funkcji lodówek. Potencjalny klient dowiaduje się, że lodówki mogą być bezszronowe, jednak nie wie, jaką korzyść z tego osiągnie.

Aptekagemini.pl

https://www.aptekagemini.pl/category/dla-mamy-i-kobiety-w-ciazy/

Opis kategorii składa się tutaj z 2 sekcji, dając w sumie ok. 1000 znaków treści. Biorąc pod uwagę tematykę, długość opisu bez problemu można byłoby zwiększyć do optymalnej wartości – bez zbędnego lania wody. Chociaż widoczne jest linkowanie wewnętrzne, brakuje innych elementów ważnych z punktu widzenia SEO. Słowa kluczowe nie są wyraźnie zaznaczone, nie ma pogrubień poprawiających czytelność treści. 

Bierz przykład z najlepszych

Na szczęście są i takie sklepy internetowe, które mają świadomość znaczenia opisów kategorii. Co ważne, są to treści przyjazne z punktu widzenia SEO, jak i zachęcające potencjalnych klientów do zakupów.

Militaria.pl

https://www.militaria.pl/strzelectwo_c1297.xml#wiecej

Opis kategorii spełnia kryterium długości – ma w sumie ok. 2000 znaków, bo został podzielony na sekcje. Są wyróżnione słowa kluczowe. Pojawiają się też nazwy podkategorii – wraz z linkowaniem wewnętrznym. 

Sama treść wskazuje nie tylko na ofertę tej kategorii, ale również zachęca do zainteresowania się innymi produktami powiązanymi z asortymentem.

Bcaa.pl

https://www.bcaa.pl/kreatyna/

To opis kategorii, który – choć jest dłuższy niż zalecane 3000 znaków – niesie wartość dodaną. Zawiera wiele cennych informacji, które są przydatne z punktu widzenia potencjalnych klientów. Potężna dawka wiedzy sprawia, że sklep jawi się jako ekspert w danej dziedzinie. 

Treść spełnia także wymagania SEO: są słowa kluczowe, nagłówki, wypunktowania i pogrubienia. Pojawia się także linkowanie wewnętrzne – w formie odnośników do poszczególnych producentów odżywek dla sportowców.

Zalando.pl

https://www.zalando.pl/obuwie-damskie-tenisowki-trampki/

Opis kategorii jest niemal dwukrotnie dłuższy niż zalecany. Nie ma w tym nic złego – treść wcale nie jest laniem wody. Zawiera cenne wskazówki, np. dotyczące modowych stylizacji z trampkami w roli głównej. 

Opis spełnia także standardy SEO: zawiera ważne frazy, pojawia się linkowanie wewnętrzne, są nagłówki uwzględniające słowa kluczowe.

Opisy kategorii – wykorzystaj je w opisach produktów

Prowadzisz duży sklep internetowy, w którym problemem są identyczne opisy dla produktów różniących się tylko kilkoma parametrami? Możesz wykorzystać opisy kategorii, by uniknąć tzw. duplicate content. W jaki sposób?

Przygotuj jeden oryginalny opis kategorii / podkategorii, a następnie umieść go w jednej z sekcji opisu produktu. Dzięki temu zwiększysz unikalność treści produktowej stosunkowo niskim nakładem pracy. 

Tworząc opis kategorii, który chcesz wykorzystać w opisach produktów, unikaj słownych zapychaczy. Zdania typu „oferujemy szeroki asortyment”, „w naszej ofercie znajdziesz najlepsze produkty” nic nie wnoszą i nie zwiększają potencjału zakupowego. Postaw raczej na informacje przydatne z punktu widzenia nabywcy, koncentrując się np. na zaletach, zastosowaniu i korzyściach z wykorzystania.

Opisy kategorii – czy warto?

Opisów kategorii nie można lekceważyć, mimo że odgrywają nieco mniejszą rolę niż opisy produktów – ze sprzedażowego punktu widzenia. Drzemie w nich jednak spory potencjał – także w kontekście SEO. Jeżeli więc zależy Ci na poprawie pozycji w wynikach wyszukiwania, zajmij się tworzeniem choćby krótkich opisów. Zacznij od tych kategorii, na wypozycjonowaniu których najbardziej Ci zależy, a następnie sukcesywnie dodawaj kolejne.

Pamiętaj jednak, że treści tworzysz z myślą o potencjalnych klientach, a nie o wyszukiwarce Google. Dzięki temu opisy kategorii faktycznie mogą wspomóc sprzedaż oraz wydłużyć czas spędzony na stronie przez użytkownika.


Z branżą związana od 12 lat. W Sago Media odpowiada nie tylko za kontakt z klientami, ale zajmuje się również copywritingiem jako Head Of Content. Prawie żadna tematyka nie jest jej obca. Uzależnienie od pisania sprawia, że nie chce się od niego uwolnić nawet pod przymusem.