Tytuł artykułu wskazuje, że długie teksty publikowane na blogu są lepsze niż krótsze posty. W poniższych punktach udowadniam, że tak właśnie jest. Dłuższe formy przyniosą więcej pożytku twojemu blogowi. Przygotowanie długiego artykułu wymaga dużo czasu, wiedzy i przygotowania, czyli koszt napisania takiego tekstu jest znacznie wyższy.
Dlatego na większości blogów takich tekstów nie przeczytasz. Jednak artykuł ten jest dowodem, że takie wpisy będą częściej czytane, a ich czytelnicy będą z nich bardziej zadowoleni. Przeczytaj cały tekst i wyciągnij wnioski samemu.
Długie – to znaczy jakie?
Jak zobaczysz na poniższych przykładach i wykresach, długie artykuły na bloga zawierają co najmniej 1000 słów. Pamiętaj jednak, że nie jest sztuką pisanie tekstów jakichkolwiek o długości 1000 słów. Sztuką jest tak napisać tekst, aby zawierał on mnóstwo przydatnej wiedzy. Artykuł ma być ciekawy, wartościowy i pomocny dla czytelników. W przeciwnym razie, wszystko to, o czym piszę poniżej nie będzie miało zastosowania. Długi artykuł interpretuj jako tekst przekazujący dużą dawkę wiedzy, a nie tysiące bezwartościowych słów.
Wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania
SerpIQ przeprowadził test, aby potwierdzić tezę, że dłuższe teksty znajdują się na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania.
Poniższy wykres jednoznacznie wskazuje, że im więcej treści na stronie (nie tylko słów samego artykułu, ale i wszystkich innych tekstów znajdujących się na stronie), tym wyższa pozycja w Google. Zwróć uwagę na to, że nawet 10 miejsce w wyszukiwarce ma strona, której treść zawiera co najmniej 2000 słów. A różnica między najkrótszym a najdłuższym tekstem to tylko 400 słów.
Podobny test przeprowadził Garrett Moon, który wybrał 6 fraz do testu. Sprawdził, jaką długość mają teksty z pierwszych 10 wyników wyszukiwania na te frazy.
Pierwsza dziesiątka wyników wyszukiwania to strony z tekstami o długości powyżej 1200 słów. Pisanie tekstów tego typu niesie więc za sobą spore korzyści.
Długie artykuły na bloga czy artykuły tematyczne to wiele słów kluczowych, nagłówków (H1-H6), akapitów, zdjęć. Z tego można wyciągnąć wniosek, że przewagą takich form jest również to, iż na większą ilość fraz w wyszukiwarce strona będzie widoczna. Dłuższy tekst to więcej zaindeksowanej treści, która pojawia się w wynikach wyszukiwania.
Przykładem niech będzie ten artykuł. Frazy na jakie mógłby się on znaleźć w wynikach Google to np.:
- jak długie artykuły
- jak pisać długie artykuły
- zwiększenie odsłon bloga
- zwiększenie zaufania do bloga
- jak zdobyć linki do strony
- jak zwiększyć ilość udostępnień w social mediach
- budowanie wizerunku eksperta
Teraz już widzisz, jak wiele wariantów słów kluczowych może znaleźć się w długim tekście. Im więcej takich fraz, tym częściej artykuł będzie widoczny w Google.
Dłuższy czas spędzony na stronie
Pisanie tekstów na stronę czy pisanie tekstów na bloga ma wiele celów – jednym z nich jest zatrzymanie na dłużej czytelnika. Im więcej słów będzie zawierał artykuł, tym więcej czasu zajmie jego przeczytanie. Dodatkowo, jeśli tekst przekazuje użyteczne porady, które trudno znaleźć w innym miejscu, to zwiększasz prawdopodobieństwo powrotu użytkownika do tej publikacji w przyszłości. Jeśli tekst okaże się dla czytelnika ciekawy, to tym chętniej będzie przeglądał inne artykuły na blogu w nadziei na równie wysoki poziom merytoryczny wpisów.
Jeśli zależy ci na zwiększeniu ilości odsłon bloga, wystarczy podzielić artykuł na kilka osobnych podstron (stronicowanie).
Użytkownik, który spędza dużo czasu na stronie, łatwiej ją zapamiętuje, dzięki czemu szybciej “zakotwiczy” się w jego świadomości. Z marketingowego punktu widzenia, dłuższy czas spędzony na stronie wpływa na zwiększone zaufanie do bloga. A to już prosta droga do zainteresowania marką, jej produktami i usługami.
Większa ilość linków do strony
Kolejnym pozytywnym skutkiem publikacji długich i pełnych wartościowej wiedzy artykułów jest zwiększona liczba backlinków zamieszczanych spontanicznie na innych stronach. A jak wiadomo, im więcej linków prowadzi do strony, tym Google uznaje witrynę za bardziej wartościową i umieszcza ją wyżej w wynikach wyszukiwania. Poza tym linki umieszczone na innych stronach to dla przecież darmowa reklama wśród czytelników tych stron.
Z testu przeprowadzonego przez moz.com wynika, że im artykuł ma więcej słów, tym więcej linków zdobywa na zewnętrznych serwisach.
Wykres jednoznacznie wskazuje trend, że im dłuższy jest artykuł, tym więcej linków do niego prowadzi. Jaki jest najprostszy sposób na zdobycie dodatkowych linków do strony? Trzeba publikować długie i wartościowe artykuły.
Sukces w social mediach
Pisanie artykułów dłuższych niż standardowe przekłada się na możliwość zdobycia większej liczby backlinków, o czym wspomniałem w poprzednim akapicie. Podobnie ma się sytuacja z popularnością długich artykułów w social media.
Z testu przeprowadzonego przez Kevina Delaneya z Quartz wynika, że prowadzenie bloga firmowego, w którym publikowane są artykuły dłuższe od konkurencyjnych, oznacza większą popularność w mediach społecznościowych.
Jak pokazuje wykres, najmniejsze zainteresowanie mają publikacje o długości 500-800 słów. Krótkie informacje i długie artykuły mają zdecydowanie większą liczbę polubień oraz udostępnień w social mediach.
Także kolejne badania potwierdzają tę zależność. NewsWhip wykonał zestawienie 10 najpopularniejszych postów dodanych przez amerykańskich wydawców.
Jak wynika z wykresu, najpopularniejsze w social mediach były artykuły, których długość wyniosła powyżej 900 słów. Jedynym wyjątkiem było BBC.
Żeby zobaczyć jak to wygląda na polskim rynku, wykonałem test popularności artykułów w social mediach bloga jakoszczedzacpieniadze.pl. Na podstawie narzędzia Buzzsumo.com wybrałem 10 tekstów z ostatnich 6 miesięcy, które miały największą popularność w mediach społecznościowych.
Oś X to lista 10 artykułów posortowanych według ilości słów w tekście w kolejności od najmniejszej do największej. Na osi Y znanduje się liczba udostępnień w social mediach. Od artykułu nr 5, długość tekstów przekracza 1500 słów. Wykres ten, choć próbka była niewielka, potwierdza tezę o korelacji między długością artykułu i jego popularnością.
Wizerunek eksperta
Pisanie artykułów tematycznych – długich i pełnych przydatnej wiedzy – czyni z ciebie eksperta w oczach czytelników. Takimi publikacjami tworzysz wizerunek osoby, która wie, o czym pisze i się na tym zna. Budzisz podziw i zaufanie. Czyż właśnie nie o to chodzi, aby wśród grona swoich czytelników / klientów uchodzić za specjalistę w swojej dziedzinie? Ludzie chcą współpracować z ekspertami w swojej branży, a ty poprzez pisanie artykułów na bloga czy do serwisów zewnętrznych – dłuższych niż standardowe – pokazujesz, że właśnie nim jesteś.
Za przykład może posłużyć blog prowadzony przez Neila Patela. Jak sam przyznaje, jego publikowane przez niego artykuły mają ponad 4000 słów. Przekłada się to m.in. na ogromną liczbę odwiedzin jego strony – to aż 100 000 użytkowników miesięcznie (!). Można przypuszczać, że taki wynik to zasługa wizerunku eksperta – za każdym razem publikuje on artykuły bogate w cenną wiedzę.
Od lat nic się nie zmienia…
Chociaż przedstawione wyżej statystyki mają już kilka lat, w tym aspekcie nic się nie zmieniło. Potwierdzają to badania przeprowadzone przez SEMrush. Zebrali ponad 700 000 tekstów i przeanalizowali je pod kątem różnych wskaźników. Wyniki opublikowane w grudniu 2019 roku potwierdzają wcześniejsze przypuszczenia – warto postawić na pisanie tekstów powyżej kilku tysięcy słów. Kilka istotnych statystyk poniżej.
- Treści powyżej 3000 słów odnotowują aż 3-krotnie większy ruch i ponad 3-krotnie więcej linków w porównaniu z artykułami średniej długości (900-1200 słów).
- Artykuły z długimi nagłówkami (14+ słów) generują 2-krotnie większy ruch, wyzwalają 2 razy więcej akcji i mają 5 razy więcej backlinków niż teksty z krótkimi nagłówkami (do 10 słów)
- 36% artykułów z tagami H2 + H3 ma wyższą wydajność pod względem ruchu, udziałów i backlinków.
Więcej informacji przedstawia poniższa grafika:
Co z faktem, że ludzie nie czytają, lecz skanują? Czy dłuższy zawsze znaczy lepszy?
Nie, nie zawsze. Pisanie tekstów dłuższych tylko dlatego, że – jak przeczytałeś – taki artykuł przynosi więcej korzyści, mija się z celem. Nie każdy temat wymaga aż tak długiego opisu. Jeśli jesteś w stanie wyczerpać temat w np. w 3000 znaków, zrób to. Długie artykuły mają być długie nie dlatego, że będą wyżej w Google, tylko z tego powodu, że będą zawierały dużo wartościowych informacji, za które użytkownicy będą ci wdzięczni.
Pamiętaj, że piszesz dla swoich czytelników. To ty ich najlepiej znasz i wiesz, czego oczekują. To ma być główny wyznacznik, o czym i jak piszesz.
Pisanie artykułów tematycznych czy pisanie tekstów na bloga – takich, które są kompleksowe, wyczerpują temat i przekazują wartościową wiedzę – zajmuje sporo czasu. Jeśli z twojej strategii częstotliwości wpisów wynika, że będziesz publikował ich kilka w tygodniu, to nie dasz rady, aby wszystkie artykuły były długie. W takiej sytuacji lepiej pozostawić teksty w standardowej długości, a tylko co kilka wpisów pokusić się o artykuł do wyczerpania tematu.
Przykład z życia wzięty
Wyobraź sobie sytuację, że stoisz przed problemem wyboru ekspresu do kawy. Szukasz w internecie artykułów, czy ekspres to najlepszy wybór czy może kawiarka będzie lepsza. Następnie stoisz przed dylematem, czy warto wydać więcej pieniędzy na renomowany ekspres czy też jego tańszy odpowiednik będzie wystarczający. Masz jeszcze mnóstwo innych pytań i wątpliwości. Wertujesz internet, czytasz fora. Z każdą odwiedzoną stroną, masz jeszcze większy mętlik w głowie. Już odechciewa ci się kupna jakiegokolwiek ekspresu. Znasz to za pewno z autopsji, prawda?
A teraz wyobraź sobie, że znajdujesz w internecie długi artykuł na temat wyboru ekspresu do kawy – kompleksowy tekst, odpowiadający na większość twoich pytań. Jesteś szczęśliwy, ból głowy mija. Chcesz się odwdzięczyć autorowi za pomoc. Udostępniasz jego artykuł na forum, gdzie ludzie mieli podobne dylematy do twoich, publikujesz go na swojej ścianie na Facebooku. Uznajesz autora za eksperta, więc chętnie przeczytasz jego pozostałe teksty na blogu.
Już rozumiesz, dlaczego pisanie artykułów na bloga czy pisanie artykułów na serwisy zewnętrzne ma tak duże znaczenie. Dowiedz się więc, jak pisać artykuły na bloga, by wykorzystać drzemiący w nich potencjał.
Jak pisać artykuły – długie i jednocześnie interesujące? Poznaj wskazówki
Zastanawiasz się, jak pisać artykuły na bloga lub artykuły tematyczne – tak, aby były długie i zarazem wartościowe dla użytkowników? Takie zadanie może być sporym wyzwaniem, ponieważ zajmuje sporo czasu. Warto jednak go poświęcić, aby – jak pokazują przeprowadzane testy – trafić na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania i dać się poznać większemu gronu czytelników.
Wybierz temat
Odpowiedni temat to pierwszy krok w stronę dobrego, długiego i jednocześnie wartościowego artykułu. Niezależnie od tego, czy zabierasz się za pisanie tekstów na bloga czy pisanie artykułów tematycznych, musisz zainteresować użytkowników. Dlatego wybór tematu odgrywa istotną rolę. Jak do tego podejść?
Sprawdź, czego poszukują czytelnicy – dzięki temu artykuł będzie stanowił odpowiedź na ich potrzeby i oczekiwania. Możesz w tym celu wykorzystać wiadomości od swoich obecnych lub potencjalnych klientów – być może często otrzymujesz podobne prośby o wyjaśnienie czegoś itp.
Przydatne będą też narzędzia internetowe ułatwiające i usprawniające dotarcie do tematów, którymi zainteresowani są internauci.
Google Trends
Google Trends to bezpłatne popularne narzędzie, które pozwala dotrzeć do statystyk wyświetleń w wyszukiwarce. Wpisując daną frazę, dowiesz się, jak wygląda zainteresowanie internautów konkretnym tematem.
Ponadto sprawdzisz, jakie szukane słowa kluczowe zyskują popularność oraz jak wyglądają trendy wyszukiwania w wybranym okresie czasowym.
BuzzSumo
BuzzSumo to narzędzie umożliwiające analizę zawartości portali społecznościowych. Po wpisaniu określonej frazy, otrzymasz informację zwrotną na temat popularności konkretnego zagadnienia. Jak to działa?
- W zakładce CONTENT wybierz pozycję WEB
2. Wpisz konkretne słowo kluczowe, aby otrzymać listę artykułów na dany temat
3. Sprawdź popularność – im wyższa wartość, tym lepiej
Senuto
Senuto to narzędzie, które powstało z myślą o wspieraniu działań z zakresu content marketingu. W przypadku poszukiwania inspiracji na tematy artykułów, można wykorzystać opcję trendów powiązanych z konkretną frazą. Jak to wygląda w praktyce?
- Wpisz słowo kluczowe powiązane z konkretną tematyką
2. Kliknij funkcję DOSTOSUJ, aby zmienić sposób wyświetlania wyników. Pozostaw opcję trendów oraz średniej miesięcznej liczby wyszukań.
3. Wybierz także opcję SEZONOWOŚĆ – w zależności od potrzeb, możesz pozostawić wszystkie lub konkretne miesiące.
4. Oceń słowo kluczowe pod względem popularności.
Warto także sprawdzić jak wygląda prowadzenie bloga przez konkurencję. Być może jakiś temat zamieszczony w ich serwisie stanie się inspiracją? Być może znajdziesz „lukę”, którą wypełni napisany przez Ciebie artykuł?
Zastanawiając się nad zagadnieniem do opracowania, weź pod uwagę tematy wpisujące się w koncepcję evergreen content. Dlaczego? Są to treści ponadczasowe, których aktualność nie mija w ciągu kilku dni czy miesięcy. Są wiecznie żywe – pozostają na czasie nawet przez kilka lat. Tym samym zapewniają stały ruch na stronie.
Stwórz plan
O ile przy pisaniu krótkich artykułów nie musisz mieć szczegółowego planu, o tyle dokładny konspekt przydaje się podczas tworzeniu długiego tekstu. Dzięki temu zyskasz pewność, że treść będzie uporządkowana i nie wkradnie się chaos, a jednocześnie artykuł spełni swoje zadanie.
Już na tym etapie możesz przygotować śródtytuły, które pomogą w usystematyzowaniu tego, o czym chcesz napisać. Warto od razu uwzględnić słowa kluczowe – umieszczone w śródtytule, będą wspierały widoczność artykułu w wynikach wyszukiwania.
Zbierz dane
Pisanie tekstów długich – aż do pełnego wyczerpania tematu – wymaga dostępu do wartościowych danych. W końcu w pisaniu artykułów nie chodzi o pisanie dla zasady, ale o dostarczenie interesującej treści.
Aby tekst przekazywał jakąś wartość, musisz zebrać odpowiednie dane. Mogą to być:
- przeprowadzane testy,
- przeprowadzane badania,
- dostępne statystyki,
- case study,
- recenzje produktów,
- opinie klientów.
Kluczowe jest również dotarcie do wiarygodnych materiałów, którymi możesz posiłkować się przy tworzeniu artykułów. Warto ponownie wykorzystać zgromadzoną listę słów kluczowych. Jak? Po kolei wpisuj w wyszukiwarkę konkretne frazy i sprawdzaj, jakie artykuły pojawiają się na najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. W domyśle – to właśnie one zostały uznane za najbardziej wartościowe. Przeanalizuj więc źródła, a następnie postaraj się przygotować lepsze – bardziej kompleksowe opracowanie danego tematu.
Przejdź do działania
To najważniejszy etap tworzenia artykułów, na który trzeba poświęcić wiele czasu. W pierwszej kolejności skoncentruj się na samej treści, krok po kroku realizując stworzony wcześniej konspekt. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że nie ucieknie Ci żadna ważna myśl i nie „zboczysz” z tematu.
Następny krok to formatowanie tekstu – tak, aby był nie tylko przyjazny użytkownikom, ale również niósł wartość punktu widzenia wyszukiwarki Google. Wzbogać go więc w odpowiednie słowa kluczowe (ich listę warto przygotować na etapie tworzenia planu artykułu), dodaj linkowanie wewnętrzne, umieść zdjęcia, wykresy itp.
Ostatni etap to edycja tekstu. Dokładnie przeczytaj artykuł i zmodyfikuj te fragmenty, które wymagają zmiany. W ten sposób nie tylko pozbędziesz się literówek czy błędów gramatycznych, ale również zwiększysz czytelność artykułu, np. poprzez wyeliminowanie zbyt długich zdań itp.
Postaw na odpowiednią promocję artykułów
Prowadzenie bloga firmowego nie może ograniczać się do napisania długich artykułów. Ważnym elementem jest promocja treści – tak, by wyszły poza krąg stałych użytkowników. Duże znaczenie ma poinformowanie o nowym wpisie w mediach społecznościowych czy też promowanie poprzez udzielanie są na tematycznych forach, wykupienie płatnej reklamy itp.
Wiesz już, jak pisać artykuły na bloga dłuższe niż przeciętne i znasz płynące z tego faktu korzyści. Przystąp więc do działania i daj znać, jak długie teksty wpłynęły na popularność Twojego serwisu.