Jak pisać meta tagi, które polubi nie tylko Google? Przykłady

Jak pisać meta tagi, które polubi nie tylko Google? Przykłady

Dążysz do tego, by strona zajmowała wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Optymalizujesz treść, umieszczając słowa kluczowe i dbasz, by w kolejnych dodawanych tekstach pojawiały się najważniejsze frazy oraz nagłówki. Świetnie! Czy jednak rzeczywiście pamiętasz o wszystkich działaniach, które – choćby w minimalny sposób – wpływały na pozycję w Google? Czy z taką samą starannością tworzysz meta tagi? Jeśli nie, sprawdź dlaczego nie można ich bagatelizować. Jeżeli tak, dowiedz się czy możesz poprawić ich skuteczność.

Większość osób prowadzących działania SEO we własnym zakresie jest zafiksowanych głównie na punkcie fraz i nagłówków pojawiających się w treściach. To właśnie tworzeniu tekstów na stronę i artykułom poradnikowym poświęcają najwięcej uwagi. Nie można jednak zapominać o meta tagach, które – po fali popularności i latach niebytu – znów wracają do łask. Chociaż nadal nie są traktowane przez Google jako czynnik rankingowy, nie można nie doceniać ich potencjału.

Meta tagi – ważny element prawidłowej optymalizacji

Meta tagi to fragment kodu HTML dostępny w sekcji nagłówkowej, który odpowiada za opis zawartości strony internetowej. Nie pojawiają się więc bezpośrednio na stronie, ale właśnie w kodzie oraz na stronach wyników wyszukiwania (SERP). Chociaż ich głównym zadaniem jest informowanie robotów wyszukiwarki o zawartości konkretnej podstrony, tagi widoczne dla użytkowników Google skrywają w sobie o wiele większe możliwości. Dzięki nim, można zachęcić do odwiedzenia serwisu lub skutecznie zniechęcić – jeśli treść meta tagu nie będzie odpowiednia.

Z punktu widzenia użytkowników istotną rolę odgrywają przede wszystkim: meta title oraz meta description. To właśnie one są widoczne dla internautów korzystających z wyszukiwarki.

Meta title

Meta title, choć technicznie nie jest meta tagiem, odgrywa ogromną rolę w procesie pozycjonowania. Stanowi znacznik, który zawiera tytuł strony. Pojawia się w wynikach wyszukiwania (jak poniżej) oraz w zakładce przeglądarki.

Meta Title

Długość znacznika title zmieniała się wraz z wprowadzaniem kolejnych modyfikacji algorytmu Google. Jeszcze do niedawna tytuł musiał zawierać się w liczbie 50-65 znaków. Obecnie wyświetlany tytuł powinien mieć od 65 do 70 znaków (szerokość 600 px).

Meta description

Meta description to opis konkretnej podstrony, który w wyszukiwarce pojawia się bezpośrednio pod tytułem. Jeszcze kilka lat temu miał duże znaczenie w zakresie pozycjonowania – zawierając istotne frazy, wzmacniał pozycję w wynikach wyszukiwania. Pozycjonerzy zaczęli nagminnie wykorzystywać ten fakt, faszerując słowami kluczowymi meta opis. Chcąc wyeliminować takie nadużycia, doszło do zmiany algorytmu Google – od tamtej pory description nie wpływa na ranking w wynikach wyszukiwania. Nie oznacza to jednak, że może być lekceważony. Odpowiednio skonstruowany, jest w stanie zwiększyć liczbę odwiedzin strony przez użytkowników.

Meta description

Podobnie jak w przypadku meta title, również w meta descrption zaszły zmiany związane z długością opisu. Jeszcze do niedawna – zgodnie z zaleceniami – jego długość wahała się w granicach 150-160 znaków. Obecnie maksymalnie do dyspozycji jest aż 320 znaków.

Meta tagi – długość ma znaczenie?

Chociaż meta tagi mogą mieć tak naprawdę dowolną długość, Google rekomenduje konkretne liczby – inne dla title i inne dla description. Czy to rzeczywiście ma takie znaczenie? Czy faktycznie trzeba trzymać się ściśle wytycznych?

Nie musisz obawiać się kar za zbyt długie czy zbyt krótkie meta tagi. Warto jednak mieć świadomość, że niedostosowanie się do wytycznych jest po prostu nieopłacalne.

  • Zbyt długi tytuł lub opis zostaną ucięte przez wyszukiwarkę – na końcu pojawi się wielokropek.
  • Zbyt krótkie meta tagi mogą skutkować podmianą przez Google całości wprowadzonej treści.

Niby nie ma w tym nic złego, ale… uzyskany w ten sposób title czy description mogą być nieatrakcyjne dla użytkowników. Chociaż brakująca treść jest pobierana ze strony internetowej, nie zawsze takie uzupełnienia są trafione. W efekcie może to nawet zniechęcić do kliknięcia w dany link.

Wiesz już, że długość meta tagów ma znaczenie, dlatego musisz pilnować liczby znaków. Warto przy tym skorzystać z praktycznych narzędzi, które nie tylko zliczają znaki, ale prezentują ułożenie title i description w wynikach wyszukiwania. Poniżej prezentujemy kilka aplikacji, które są uważane za najbardziej pomocne – nie tylko odczytują liczbę znaków, ale mierzą szerokość tekstu w pikselach.

Title Tag Lenght and Meta Description Lenght Preview Tool – mcculloughwebservices.com

Jest to narzędzie, które pozwala odczytać liczbę znaków dla tytułu i opisu oraz pokazuje adres URL strony. Dodatkowym atutem jest analizowanie szerokości znaczników w pikselach, co zwiększa prawdopodobieństwo, że generowany podgląd będzie zbieżny z faktycznym wyglądem meta tagów w wynikach wyszukiwania.

Meta tagi - mcculloughwebservices.com

Title Tag Lenght and Meta Description Lenght Preview Tool prezentuje widok wyłącznie dla wersji desktopowej wyszukiwarki.

SERP Preview Tool – zeo.org

To narzędzie, które – podobnie jak poprzednie – pozwala na generowanie podglądu dla wyświetlanego w wynikach wyszukiwania title i meta description. Przewagą tej aplikacji jest możliwość wyświetlenia podglądu zarówno dla mobilnej, jak i desktopowej wersji wyszukiwarki.

Meta tagi - zeo.org

Uwaga! Zdarza się, że aplikacja informuje o przekroczeniu szerokości tekstu, a na podglądzie prezentuje pełny opis i tytuł.

SERP Preview Tool – portent.com

To dobre narzędzie, które w precyzyjny sposób prezentuje wygląd znaczników w wynikach wyszukiwania. W przypadku title informuje o szerokości teksty w pikselach, zaś w description uwzględnia liczbę znaków. Uwzględnia wyłącznie desktopową wersję wyszukiwarki.

Meta tagi - portent.com

Aplikacja daje możliwość uwzględnienia daty publikacji treści – zwiększa to jednak długość całego opisu. Jeśli “esencja” description jest długa, wówczas dodanie daty może obciąć końcówkę opisu.

Jak tworzyć wartościowe meta tagi?

Mimo że meta tagi nie mają bezpośredniego wpływu na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, nie warto traktować ich po macoszemu. Nie uzupełniając ich wcale lub korzystając z treści powielanej na stronie, można wiele stracić. Jeżeli bowiem Google uzna tytuł lub opis za niskiej jakości (skopiowany, niedopasowany do treści podstrony), zastąpi go innym – niekoniecznie lepszym i atrakcyjniejszym dla użytkowników.

Tworzenie meta title – najważniejsze zasady

Meta title to bardzo ważny znacznik, który może przełożyć się na większą klikalność w artykuł. Jak pokazują wielokrotne testy, odpowiedni tytuł jest w stanie poprawić współczynnik klikalności (CTR) o 20-100%. A im wyższy CTR, tym wyższy współczynnik konwersji.

Dlatego tytułom musisz poświęcić sporo uwagi – tak, by zawierały nie tylko słowa kluczowe, ale były zachęcające z punktu widzenia internauty. Powinny być więc atrakcyjne dla robotów Google oraz użytkowników korzystających z wyszukiwarki. Unikaj przy tym duplikatów – ważne jest tworzenie odrębnych tytułów dla każdej podstrony w witrynie.

Jeżeli chcesz, aby meta title przełożyły się na wzrost zainteresowania stroną, do procesu tworzenia podejdź jak do tworzenia nagłówków artykułów czy innych tekstów zamieszczanych w serwisie www. Im bardziej chwytliwy i oryginalny, tym lepszych efektów możesz się spodziewać.

Proces tworzenia meta title składa się z kilku kroków:

  • utwórz listę najważniejszych słów kluczowych, które pasują tematycznie do zawartości opisywanej podstrony
  • wykorzystując słowa kluczowe, zaproponuj tytuł – taki, który będzie informował o zawartości strony, a jednocześnie będzie przyciągający.

Jak stworzyć ciekawy i klikalny meta title? Poniżej kilka wskazówek.

1. Przy tworzeniu chwytliwych tytułów, skorzystaj z zasad wykorzystywanych w procesie tworzenia atrakcyjnych nagłówków do artykułów czy na poszczególne podstrony witryny. Tytuł powinien opisywać korzyści – wtedy wyróżni się i będzie większą zachętą do kliknięcia. Pamiętaj przy tym, aby zachować optymalną długość – krótsze tytuły bardziej przykuwają uwagę oraz lepiej się je czyta.

2. Zwróć uwagę na to, aby treść tytułu uwzględniała słowo kluczowe. Upewnij się jednocześnie, że wybrana fraza znajduje się w najbardziej optymalnym miejscu – im bliżej początku, tym lepiej. Usytuowanie na końcu tytułu nie jest zakazane, warto unikać takiej sytuacji – jeśli tytuł będzie za długi Google skróci go, eliminując słowo kluczowe.

3. Jeżeli chcesz zwrócić uwagę swoim tytułem, użyj emotikonek. Chociaż jeszcze do niedawna były usuwane ze stron z wynikami wyszukiwania, ponownie pojawiają się w SERPach. W ten sposób możesz zwiększyć zaangażowanie użytkowników, przykuwając uwagę i wzbudzając ciekawość.

Meta tagi - emotikony

Mimo że internauci chętnie wykorzystują emotikony, z tą metodą trzeba jednak uważać. Taki tytuł nie każdego użytkownika zachęci do kliknięcia. Wręcz przeciwnie, może odstraszyć i skłonić do kliknięcia w konkurencyjny adres URL.

4. Magia liczb działa również w przypadku meta title. Chociaż użytkownicy mają świadomość tej “sztuczki”, listy typu “5 skutecznych narzędzi sprzedażowych”, “7 najpopularniejszych książek 2017 roku” cały czas przykuwają uwagę. Są specyficzne, wyróżniają się pośród znaków literowych i dlatego są dużo szybciej rozpoznawalne przez mózg.

Zdaniem wielu ekspertów od marketingu, strony z nieparzystymi liczbami w tytułach mają lepszą klikalność.

5. Podobnie jak liczby, tak i tytuł w formie pytania otwartego wzbudza większe zainteresowanie użytkowników. Jeśli będzie ono zbieżne z ich zapytaniem, klikną licząc na uzyskanie odpowiedzi.

Dobrą praktyką jest również zadanie pytania oraz udzielenie częściowej odpowiedzi – jednak tak, aby nie wyjawić wszystkich informacji.

6. Wykorzystaj potencjał drzemiący w CTA. Odpowiednia konstrukcja tytułu zwiększy prawdopodobieństwo, że użytkownik kliknie w adres URL. Słowa takie jak “pobierz”, “sprawdź”, “przeglądaj” poprawiają skuteczność meta title.

Poniżej kilka przykładowych meta title do:

  • zakładki „marketing internetowy” dla agencji interaktywnej
    Marketing internetowy – prowadzimy skuteczne kampanie | [nazwa firmy]
  • kategorii „lakiery do paznokci”
    Trwałe lakiery do paznokci. Wybierz najmodniejsze kolory
  • kategorii „pościel dla dzieci”
    Pościel dla dzieci w kompletach – sprawdź najmodniejsze wzory
  • strony głównej sklepu z klimatyzatorami
    Klimatyzatory – wprowadź lepszy klimat do domu | [nazwa firmy]
  • strony głównej pożyczkowej firmy pozabankowej
    Szybka pożyczka internetowa – decyzja w 15 minut | [nazwa firmy]
  • strony głównej produkującej meble kuchenne
    Meble kuchenne na wymiar – tworzymy praktyczne i modne kuchnie

Tworzenie meta description – najważniejsze zasady

Meta description wymaga podobnej uwagi jak meta title – mimo że nie jest czynnikiem wpływającym bezpośrednio na ranking witryny w wynikach wyszukiwania. Jednak jak pokazuje doświadczenie, istnieje pośrednia zależność między meta opisem a pozycją strony. Algorytm Google nie uwzględnia treści description, ale może brać pod uwagę współczynnik klikalności. CTR zależy z kolei od zachowania użytkownika, który z dużym prawdopodobieństwem kliknie w link do podstrony opisanej w sposób zachęcający.

Przy tworzeniu meta description istotną rolę odgrywa unikalność. Niestety praktyka pokazuje, że w wielu przypadkach powstaje tylko jeden opis (np. dla strony głównej), który powielany jest w ramach całej witryny. To poważny błąd, który może zadecydować o klikalności w wyświetlony link. Dlaczego?

Warto pamiętać, że meta description ma za zadanie informować o zawartości strony. O ile jednak taka informacja dla robotów wyszukiwarek nie ma większego znaczenia, tak w przypadku użytkowników liczy się przede wszystkim treść. Jeśli będzie zachęcająca i przyciągająca uwagę, istnieje duże prawdopodobieństwo, że skłoni do wizyty na stronie. Należy jednocześnie podkreślić, że jeśli Google uzna, że opis nie jest przydatny dla użytkownika, podmieni go, wykorzystując inną treść pobraną ze strony – taką, która jest lepiej powiązana z daną podstroną oraz zapytaniem.

O czym należy pamiętać, tworząc meta description?

1. Nie twórz go “dla zasady” – niech będzie wartością dodaną, która może zwiększyć zainteresowanie zaproponowaną podstroną. Dzięki temu zwiększy się prawdopodobieństwo klikalności, a jednocześnie pozwoli wyróżnić witrynę pośród konkurencyjnych stron.

2. Niech to nie będzie zlepek przypadkowych słów – niech stanowi odpowiedź na potrzeby i oczekiwania potencjalnych klientów. Dobrze sprawdza się m.in. wykorzystanie parametrów technicznych, informacji o producencie czy nawet cena.

3. Umieść najważniejsze słowa kluczowe – podobnie jak w przypadku meta title, niech znajdą się na początku (lub jak najbliżej niego). Będziesz mieć pewność, że Google nie “obetnie” najważniejszej części opisu. Chociaż słowa kluczowe nie będą miały znaczenia dla wyszukiwarki, będą ważne dla użytkowników. Jeśli trafnie dobierzesz je do zapytania, zostaną pogrubione – staną się lepiej widoczne dla internauty i przykują jego uwagę. Zachęci to do kliknięcia – użytkownik będzie miał pewność, że pod danym adresem URL znajdzie to, czego szuka.

4. Przystępując do redagowania meta description, wykorzystaj wiedzę dotyczącą tworzenia atrakcyjnych i wartościowych treści. Możesz zawrzeć w nich odrobinę elementów perswazyjnych i wezwać do działania. Skorzystaj z mocy takich słów jak np. “dowiedz się”, “sprawdź”, “poznaj”. Wzbudź też ciekawość, podając najważniejsze informacje, nie ujawniając jednak wszystkiego.

Słowem – potraktuj opis jako tekst sprzedażowy, którym chcesz zachęcić do kliknięcia i odwiedzin witryny. Co prawda w tym przypadku nie sprzedajesz żadnego produktu ani usługi, ale podstronę, na której opisana jest Twoja oferta. Takie podejście do tworzenia description może jednak okazać się dobrym posunięciem.

Przykładowe meta description do:

  • zakładki „marketing internetowy” dla agencji interaktywnej
    Marketing internetowy to działania, dzięki którym zwiększysz widoczność firmy w sieci i osiągniesz założone cele. Prowadzimy kampanie nastawione na większą sprzedaż – skuteczne i profesjonalne.
  • kategorii „lakiery do paznokci”
    Zachwyć pięknymi dłońmi, wybierając lakiery do paznokci w najmodniejszych kolorach. Wszystkie produkty są trwałe – długo utrzymują się na płytce. Kup lakiery do paznokci L’Oreal, Golden Rose.
  • kategorii „pościel dla dzieci”
    Kup pościel dla dzieci w bajecznych wzorach i kolorach. W ofercie znajdziesz komplety pościeli wykonane z wysokiej jakości materiałów: flaneli, bawełny. Sprawdź nasze propozycje.
  • strony głównej sklepu z klimatyzatorami
    Nowoczesne klimatyzatory pozwolą zadbać o lepszy klimat w Twoim domu. W naszej ofercie znajdziesz urządzenia renomowanych marek, np. klimatyzatory LG, Fuji, Kasai. Kup w atrakcyjnej cenie.
  • strony głównej pożyczkowej firmy pozabankowej
    Zaskoczył Cię nieplanowany wydatek? W [nazwa firmy] czeka na Ciebie chwilówka bez zbędnych formalności. Złóż wniosek, a szybka pożyczka internetowa zapewni zastrzyk gotówki.
  • strony głównej produkującej meble kuchenne
    Meble kuchenne na wymiar w przystępnych cenach. Wykonujemy kuchnie na zamówienie – atrakcyjne wizualnie i funkcjonalne. Sprawdź nasze realizacje i zamów meble do kuchni, o jakich marzysz.

Chociaż poprawa wskaźnika CTR to główny powód, dla którego warto poświęcić czas na stworzenie dobrych znaczników title i description, to nie jedyna korzyści. Pamiętaj, że tytuł i opis wyświetla się nie tylko w wynikach wyszukiwania. Są znacznikami, które pojawiają się przy udostępnianiu strony w mediach społecznościowych. To dodatkowy powód, dla którego warto zadbać o ich treść – zarówno pod kątem jakości, jak i “chwytliwości”. Warto spróbować – nic na tym nie tracisz, a możesz tylko zyskać.


Z branżą związana od 12 lat. W Sago Media odpowiada nie tylko za kontakt z klientami, ale zajmuje się również copywritingiem jako Head Of Content. Prawie żadna tematyka nie jest jej obca. Uzależnienie od pisania sprawia, że nie chce się od niego uwolnić nawet pod przymusem.