Prowadzenie bloga w branży e-commerce – czy sklepy wykorzystują jego potencjał? Analiza

Prowadzenie bloga w branży e-commerce – czy sklepy wykorzystują jego potencjał? Analiza

Ponad połowę wszystkich polskich internautów stanowią osoby dokonujące zakupów w sieci. Statystyki Demand Gen Report pokazują, że nawet 47% kupujących przegląda firmowego bloga przed podjęciem decyzji zakupowej. Czy przedsiębiorcy działający w branży e-commerce wykorzystują te fakty? Sprawdź, jak wygląda aktywność sklepów internetowych w blogowaniu.

Inspiracją do stworzenia wpisu był Ranking Sklepów Internetowych Opineo 2018. To właśnie z niego zaczerpnęliśmy adresy polskich sklepów internetowych i na tej podstawie przeanalizowaliśmy ich aktywność w prowadzeniu bloga firmowego.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • które sklepy działają najbardziej aktywnie w blogosferze,
  • jakie branże wiodą prym pod względem prowadzenia blogów,
  • jak wygląda częstotliwość publikowania wpisów,
  • dlaczego warto postawić na prowadzenie bloga firmowego.

Firmowy blog coraz bardziej doceniany

Analizując 150 sklepów internetowych, 67% z nich zdecydowało się na prowadzenie bloga firmowego – jako formę komunikacji z klientem. Chociaż jest to wynik zadowalający, nadal spore grono sklepów lekceważy drzemiący w nim potencjał.

Tymczasem bloga firmowego warto wykorzystać jako dodatkową przestrzeń do publikowania artykułów, w których można:

  • informować odbiorców o nowinkach z branży,
  • przedstawić zalety poszczególnych produktów lub usług,
  • podejmować luźne tematy, tylko pozornie niezwiązane z profilem działalności.

Być jak blogowi potentaci…

Empik.com, Morele.net czy DOZ.pl to sklepy internetowe, które można określić mianem blogowych potentatów – to właśnie one opublikowały największą liczbę wpisów od początku prowadzenia firmowego bloga.

Poniższy wykres przedstawia liczbę wpisów, jakie na swoich blogach umieściły sklepy z największą ilością publikacji.

Liczba artykułów w największych blogach polskich sklepów

Tak duża aktywność zdecydowanie wyróżnia Empik i Morele.net na tle konkurencji, czyniąc platformę handlową nie tylko miejscem zakupów, ale też prawdziwą skarbnicą wiedzy. Dobrze napisany artykuł zamieszczony na firmowym blogu jest w stanie wpłynąć na decyzje zakupowe, podobnie jak opis produktu.

Pamiętaj, że niemal połowa kupujących zapoznaje się z artykułami blogowymi przed podjęciem decyzji zakupowej. Jeśli ciekawy wpis trafi w ich ręce, szanse na sprzedaż wyraźnie rosną.

Nie ma złych branż do prowadzenia bloga

Nie prowadzisz bloga, ponieważ wydaje Ci się, że w Twojej branży nic się nie dzieje? Wiedz, że niemal w każdym sektorze istnieje szerokie pole do popisu dla osób, które zdecydują się blogiem wesprzeć działalność sklepu. Można dzielić się na nim recenzjami gier czy książek, analizować nowe technologie, prezentować aktualne trendy modowe czy wnętrzarskie.

Poniższe dane pokazują, jaki procent sklepów działających w różnych sektorach, prowadzi firmowego bloga.

Wykres pokazuje jaki procent sklepów z poszczególnych branż prowadzi bloga firmowego

Jeśli działasz w branży medycznej, wnętrzarskiej, związanej ze zdrowiem i urodą, to powinieneś pójść śladem swoich konkurentów i pozwolić klientom poznać się bliżej. Nie możesz przecież pozwolić, by być krok za konkurencją. Jeśli natomiast działasz w sektorach gier, motoryzacji czy telefonów, które są mniej zaangażowane, prowadzenie blogów firmowych to dla Ciebie szansa na wybicie się na tle innych.

Zestawiając powyższe dane z danymi z roku 2014, widać zdecydowany wzrost liczby sklepów, które zdecydowały się wesprzeć sprzedaż prowadzeniem bloga. W niektórych sektorach, np. AGD/RTV liczba blogów wzrosła ponad dwukrotnie! Firmy, które działają w tej konkurencyjnej branży, muszą zwiększyć swoją widoczność w sieci, a dobrym pomysłem na wybicie się na tle innych sklepów jest właśnie blog.

Różne branże – różna aktywność

Niektóre branże, takie jak motoryzacyjna, na 4 blogach zgromadziły aż 765 artykułów. Tymczasem branża militarna ma 433 artykuły na 7 blogach. To skłania do przeprowadzenia kolejnej analizy, w której widać liczbę wpisów, jakie pojawiły się na blogach od początku ich prowadzenia.

Najwięcej firm prowadzi słabą aktywność — 40% z 99 sklepów, które mają bloga, umieściło na nim mniej niż 50 wpisów. Jeszcze niższe wyniki są w kolejnych grupach:

  • 20% firm ma na blogu od 50 do 100 wpisów,
  • tylko 12% plasuje się w przedziale od 100 do 200 artykułów,
  • powyżej 200 wpisów na blogach ma 27% sklepów z rankingu Opineo.

Empik, Morele.net, r-gol.com, sklep-presto.pl, DOZ, Czary Mary, Tania Książka – to sklepy, które w zestawieniu mają powyżej 1000 wpisów.

Na blogach, które zostały uwzględnione w zestawieniu, pojawiło się 40 155 wpisów. Również i tutaj pod względem aktywności prym wiodły sklepy z książkami, AGD/RTV oraz artykułami medycznymi.

To zapewne zasługa tego, że fani zdrowego i aktywnego trybu życia, rodzice, miłośnicy książek oraz gadżeciarze i osoby wyposażające mieszkanie szukają w internecie porównań lub recenzji o konkretnych produktach, np. lekach, suplementach, sprzęcie gospodarstwa domowego i pozycjach wydawniczych.

Firmy nie wątpią w moc blogów, ale…

Firmy z branży e-commerce wierzą w siłę blogów. Dlatego decydują się na ich prowadzenie razem ze sklepem internetowym. Większość robi to dłużej niż 3 lata, co obrazuje poniższy wykres.

Jak długo sklepy prowadzą blogi

Firmy wiedzą, że to narzędzie komunikacji jest ważne, dlatego zakładają blogi. Potem jednak nie robią w tym zakresie zbyt wiele, publikując bardzo mało treści w dużych odstępach czasowych. 

Częstotliwość publikacji ma znaczenie

Czy wiesz, że firmy, które:

  • w ciągu miesiąca opublikowały na blogu ponad 11 artykułów, odnotowały 3 razy większy ruch na stronie w porównaniu z firmą publikującą wpisy rzadziej niż 1 raz w miesiącu? (źródło: HubSpot)
  • opublikowały więcej niż 16 artykułów miesięcznie, zyskały 4,5-krotną przewagę nad firmami, które wypuściły 4 i mniej postów w miesiącu? (źródło: HubSpot)
  • regularnie publikują artykuły, otrzymują niemal o 70% więcej zapytań miesięcznie w porównaniu z firmami, które nie prowadzą blog? (źródło: DemandMetric)

Tymczasem zdecydowanie mniejsza liczba sklepów internetowych regularnie zamieszcza wpisy na blogu. Na przestrzeni 15 lat blogowania Empik „wyprodukował” 9135 artykułów, co daje w przybliżeniu 1,5 artykułu dziennie! Regularność i zaangażowanie w tym temacie wykazuje także Tania Książka ze średnią 1,4. Na przeciwległym biegunie znajduje się Aptekaflora.pl, która w ciągu 2 lat opublikowała zaledwie 6 artykułów. To bardzo słaby wynik – można go porównać do publikacji zaledwie kilku zdań dziennie.

Regularna aktywność na blogu to dzisiaj działanie równie ważne jak bieżące uzupełnianie sklepowego asortymentu. Tylko dopasowując się do trendów, które wymuszają stałe działania w sieci zgodnie z przyjętą strategią, masz szansę utrzymać swoją popularność i nieprzerwanie istnieć w świadomości odbiorców. Potwierdzają to statystyki.

Prowadzenie bloga w domenie czy subdomenie?

Zwracamy uwagę na fakt, że blogi firmowe mogą być prowadzone pod tą samą domeną co sklep, np. https://www.neonet.pl/blog lub w subdomenie np. http://www.blog.taniaksiazka.pl. To drugie rozwiązanie wybrało tylko 16 sklepów. Zdecydowana większość, bo aż 71 sklepów postawiło na bloga we własnej domenie.

Blogi w subdomenie:

  • są traktowane przez wyszukiwarki jak oddzielne strony, dlatego wymagają dodatkowych nakładów czasu i finansów na pozycjonowanie,
  • ułatwiają odbiorcom wyszukiwanie treści, które ich interesują,
  • nie kojarzą się „sprzedażowo” — najczęściej wykorzystywane są do prowadzenia działań wizerunkowych,
  • mogą mieć tematykę nie do końca związaną z asortymentem sklepu, lecz luźniej do niego nawiązującą.

Blog prowadzony w domenie:

  • jest pozycjonowany razem ze sklepem i innymi podstronami należącymi do serwisu,
  • służy głównie do działań wspierających sprzedaż,
  • zazwyczaj zawiera treści bezpośrednio związane z ofertą sklepu lub działalnością usługową firmy. Brak miejsca na luźniejsze tematy, mniej związane z asortymentem (mogłyby wprowadzać chaos i dezinformację).

Decyzję o założeniu bloga w domenie lub subdomenie należy podjąć w oparciu o swój target i rezultaty, jakie chcesz osiągnąć. Pewną podpowiedzią mogą być trendy, jakie panują obecnie na rynku. Większość firm z branży e-commerce decyduje się na założenie bloga w domenie. 5 lat temu było podobnie, przy czym katalog wybierało wtedy 61% firm.

Dlaczego warto prowadzić firmowego bloga?

Blog jest jednym z najważniejszych narzędzi marketingowych, dzięki któremu możesz odnotować zwiększone zainteresowanie oferowanymi produktami. Stanowi jednocześnie dodatkowy kanał komunikacji z klientami – kanał o mniej zobowiązującym charakterze.

Decydując się na prowadzenie bloga, zyskujesz potrójnie:

  • wzmacniasz swój wizerunek – stajesz się ekspertem w oczach potencjalnych klientów i pracujesz na większe ich zaufanie,
  • wspierasz działania SEO – publikowanie atrakcyjnych treści jest mile widziane w oczach Google, co wywinduje Cię na wysokie pozycje w wyszukiwarce,
  • odnotowujesz większą sprzedaż – poprzez artykuły możesz zaprezentować swoje produkty w sposób naturalny i bez nachalnego przekazu reklamowego, co bardziej skłania do zakupów.

Jak prowadzić firmowego bloga?

Na to pytanie nie ma jednej złotej recepty. Zapewne wielu ekspertów od wizerunku i komunikacji mogłoby wypowiedzieć się w tym temacie, jednak dzisiaj, aby trafić do odbiorcy trzeba być przede wszystkim wiarygodnym. Oznacza to, że powinieneś opracować własny styl komunikacji, przemyśleć tematykę wpisów, ich formę i oczywiście częstotliwość.

Prowadzenie bloga – niezależnie od obranej strategii – wymaga sumienności, zaangażowania, profesjonalizmu. Mniejsze firmy nie zawsze mają odpowiednie zaplecze, aby oprócz prowadzenia sklepu planować i zamieszczać regularne wpisy. Nie warto jednak rezygnować, ponieważ niewielkie przedsiębiorstwa publikujące wpisy mogą zyskać o 126% więcej potencjalnych klientów w porównaniu z firmami nieprowadzącymi bloga (źródło: Think Creative).

Pamięta! Aby prowadzenie bloga miało sens, treści w nim zawarte muszą zainteresować grupę docelową. Dobrze, gdyby były zróżnicowane i wnosiły nową wiedzę, a przy tym odpowiadały na najczęściej zadawane pytania, przybliżały zagadnienia związane z konkretną branżą.

Okazuje się, że nie ma tematów, o których nie można byłoby pisać. Dzisiaj ludzie są spragnieni wiedzy na różne tematy, dlatego chętnie sięgają nawet po fachowe artykuły z branż specjalistycznych. Wystarczy zamienić tabelki i dane techniczne na ciekawy i łatwy do przyswojenia tekst dla laika, aby zyskać w nim zaangażowanego czytelnika. Możesz być pewien, że nakład czasu i środków, które przeznaczysz na założenie i prowadzenie bloga przyniesie Ci korzyści nie tylko materialne, ale też wizerunkowe.

Prowadzenie bloga w branży e-commerce pozwala zwiększyć widoczność witryny w wyszukiwarkach, a przede wszystkim jest okazją do zbudowania solidnej i lojalnej grupy odbiorców. Wykorzystaj potencjał tego narzędzia, aby wypozycjonować swój sklep i przekonać klientów, aby zrobili w nim zakupy. Zrób to, co rynkowi liderzy handlu internetowego. Zainspiruj się ich strategią, lecz pamiętaj, aby styl i formę komunikacji dopasować do swoich wartości.