Optymalizacja tekstów pod kątem SEO jest jednym z najważniejszych aspektów dostosowania strony internetowej do wymogów Google, aby strona była jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Po ostatnich zmianach w algorytmie najpopularniejszej wyszukiwarki, metody optymalizacji używane do tej pory nie zdają już egzaminu, a wręcz mogą zaszkodzić. Jeśli nie chcesz narazić się wyszukiwarce Google, poznaj 10 rad na tematy bezpiecznych metod optymalizacji tekstów.
Uwaga. To jest stary artykuł. Przejdź do aktualnej wersji: SEO copywriting – jak pisać artykuły przyjazne dla wyszukiwarek?
To co się zmieniło:
1. Pisz dla ludzi, nie dla robotów
Google promuje wysokiej jakości treści, które użytkownicy chcą czytać. W końcu taka jest misja wyszukiwarki, która wychodzi naprzeciw oczekiwaniom użytkowników. Co to oznacza? Nigdy więcej artykułów miernej jakości, nie mających żadnej wartości merytorycznej, pisanych dla robotów wyszukiwarek.
Teza o tym, że Google potrafi rozpoznać czy treść jest wartościowa, czy nie tylko na podstawie jej zawartości jest nadal kontrowersyjna. Ale mimo to warto się trzymać tej zasady.
2. Ogranicz ilość słów kluczowych w tekście i odmieniaj je
Zasada upakowania jak największej ilości fraz i ich powtórzeń minęła. Słowa kluczowe muszą być w tekście umieszczone w sposób naturalny, a nie być wstawiane na siłę. Jedno – dwa wystąpienia wyrażenia kluczowego w tekście wystarczy. Oprócz tego pamiętaj, że frazy mają swoje odmiany i synonimy, które też umieszczaj w tekście. W końcu część użytkowników będzie wpisywać słowa kluczowe w wyszukiwarce w odmienionych formach lub wpisywać synonimy głównej frazy.
3. Postaw na długi ogon
Dostanie się na pierwszą stronę Google popularne frazy jest bardzo ciężkie. Wymaga dużo czasu, zasobów, pracy, a co się z tym wiąże – pokaźnego budżetu. Dlatego warto postawić na słowa kluczowe mniej popularne, dłuższe (tzw. długi ogon), ale na które łatwiej osiągnąć wysokie pozycje w wyszukiwarce. Przykład, zamiast pozycjonować się na frazę “telewizory”, lepiej to zrobić na frazę np. “telewizory samsung 32 cale”
4. Odpowiadaj na pytania klientów
Nawet najlepszej jakości treść będzie bezwartościowa, jeśli nie będzie interesująca dla czytelników. Dlatego zanim napiszesz artykuł dowiedz się o czym chcą czytać użytkownicy, zastanów się jakie pytania zadają, by móc im odpowiedzieć. Jak zdobyć taką wiedzę?
- Skorzystaj z narzędzia planera słów kluczowych Google Adwords, który podpowie Ci, jakie fazy są najpopularniejsze w Twojej branży.
- Po wpisaniu frazy w wyszukiwarce, Google wyświetla sugestie najpopularniejszych zwrotów wpisanych z użyciem tej frazy – wykorzystaj to.
- Zapytaj swoich klientów (np .w bezpośrednim kontakcie, poprzez social media czy blog), o czym chcieliby przeczytać.
- Monitoruj fora, blogi i grupy branżowe – w ten sposób dowiesz się, z czym ludzie mają problemy i czego chcieliby się dowiedzieć.
5. Udostępniaj w social mediach
Promuj swoje artykuły w social mediach, forach, blogach i staraj się, aby promowali je również inni użytkownicy. Dzięki temu zdobywasz dodatkowe linki, ruch na stronie, a i Google widząc, że tekst jest popularny w social mediach uznaje go za bardziej wartościowy.
Pamiętaj tylko, żeby nie spamować. Promować nie znaczy spamować!
6. Nie optymalizuj linków tekstowych w tekście
Do tej pory w tekście linku (anchor text) umieszczane były słowa kluczowe. Teraz Google w większości przypadków takie linki karze i uznaje za próbę manipulacji wynikami wyszukiwania. Bezpieczną formą linków jest umieszczenie w anchor tekście adresu url, nazwy brandu, słów takich jak tutaj, na stronie, kliknij itp. lub naturalne podlinkowanie części zdania w tekście.
To co pozostało niezmienne:
7. Pisz zachęcający tytuł z użyciem słowa kluczowego
Tutaj nic się nie zmieniło. Umieszczenie słowa kluczowego w tytule jest nadal bardzo ważne. Tylko pamiętaj, zgodnie z punktem pierwszym, że ta fraza ma wyglądać w tytule naturalnie, a nie być wpychana na siłę.
Im tytuł będzie bardziej intrygujący, ciekawy, tym więcej osób w niego kliknie. O sztuce pisania przyciągających tytułów pisaliśmy tutaj.
8. Opisuj zdjęcia
Wszystkie zdjęcia umieszczone w tekście opisuj artybutem ALT. W opisie mogą się znaleźć słowa kluczowe, ale tylko wtedy jeśli są adekwatne do tego, co widać na zdjęciu. Jeśli to tylko możliwe, niech nazwy plików będą jednocześnie jego opisem.
Dobrze opisane zdjęcia są szczególnie ważne w wyszukiwarce grafiki Google.
9. Uzupełnij meta tagi
Pamiętaj o meta tagach TITLE i DESCRIPTION. Uzupełniaj je dla każdej strony. Zadbaj o to, by były unikalne, dokładnie opisywały konkretną podstronę i zawierały słowa kluczowe.
10. Dbaj o czytelność tekstu i odpowiednie tagi
Użytkownik widząc tekst, który jest nieczytelny, prawdopodobnie szybko opuści stronę. Nieczytelny to znaczy taki, który nie zawiera nagłówków, wypunktowań, akapitów, pogrubień. Pamiętaj, że większość użytkowników nie czyta tekstu, tylko go skanuje. A to może zrobić tylko wtedy, gdy tekst jest czytelny i odpowiednio sformatowany.
Również Google lubi czytelne teksty. Śródtytuły umieszczone w tagach H1-H6, pogrubienia ważnych słów czy terminów, wypunktowania zamiast ciągłego tekstu – to elementy, na które szczególnie trzeba zwrócić uwagę.