Wszystkie teksty na stronie firmowej, artykuły na blogu itd. muszą być przejrzyste, zrozumiałe i przystępne dla czytelników. W przeciwnym przypadku czytelnicy czy potencjalni klienci szybko opuszczą naszą stronę. Dlatego też, tak ważne jest, aby określić, do jakiej grupy docelowej ma trafić tekst. W końcu inaczej będzie wyglądał artykuł napisany dla prawnika, a inaczej dla gimnazjalisty. Im tekst jest bardziej czytelny, tym bardziej popularny, efektywny, zapamiętywalny niż skomplikowany, trudny do zrozumienia. Jednym z narzędzi, za pomocą którego można określić czytelność tekstu dla grupy docelowej, jest indeks czytelności FOG lub indeks Flescha. Co musisz o nim wiedzieć?
Co to jest?
Indeks czytelności to wartość, która oznacza liczbę lat edukacji potrzebnych do zrozumienia tekstu. Określa się ją na podstawie liczby słów, sylab i zdań w tekście.
Indeks czytelności FOG
Wzór na wartość FOG wygląda następująco:
gdzie liczba słów długich to słowa mające 4 i więcej sylab (dla języka angielskiego jest to 3 i więcej sylab)
Wynik porównaj z wartościami z poniższej tabeli:
Wartość FOG | Opis |
1-6 | język bardzo prosty, zrozumiały już dla uczniów szkoły podstawowej |
7-9 | język prosty, zrozumiały już dla uczniów gimnazjum |
10-12 | język dość prosty, zrozumiały już dla uczniów liceum |
13-15 | język dość trudny, zrozumiały dla studentów studiów licencjackich |
16-17 | język trudny, zrozumiały dla studentów studiów magisterskich |
18 i więcej | język bardzo trudny, zrozumiały dla magistrów i osób z wyższym wykształceniem |
Jak podaje Wikipedia, np. dziennik Fakt ma indeks FOG o wartości 7, natomiast Newsweek – 12.
Na stronie www.logios.pl możesz sam sprawdzić indeks czytelności FOG dla swoich tekstów.
Indeks czytelności Flescha
Innym rodzajem indeksu czytelności jest tzw. indeks Flescha. Dotyczy on co prawda jedynie języka angielskiego, ale też warto go poznać.
Wzór na indeks:
Indeks wartości FLESCH:
Wartość FLESCH | Opis |
90-100 | łatwy do zrozumienia tekst dla jedenastoletniego ucznia |
60-70 | łatwy do zrozumienia tekst dla uczniów w wieku 13-15 lat |
0-30 | tekst akademicki |
Statystyka jak to statystyka – nie zawsze mówi prawdę. Dlatego też traktujmy indeks czytelności jako wskazówkę co do przystępności tekstów dla naszej grupy docelowej, a nie jako pewny miernik ich jakości i dostosowania do naszych czytelników. Tym bardziej, że określa on trudność słów na podstawie ilości sylab, a łatwo przecież znaleźć wyrazy czterosylabowe w języku polskim, które wcale nie są trudnymi słowami.