Jak pisać przyciągające nagłówki

Jak pisać przyciągające nagłówki

W internecie każdego dnia publikowanych jest mnóstwo artykułów. Użytkownicy nie są w stanie przeczytać wszystkich, wybierają więc te, które ich najbardziej zainteresują. Co zrobić, by to właśnie nasz tekst został zauważony? Odpowiedź jest prosta – pisać chwytliwe i przyciągające nagłówki.

Choć nie powinno „oceniać się książki po okładce”, już dawno udowodniono, że czytelnicy atrakcyjność tekstu oceniają w pierwszej kolejności właśnie po tytule, a nie samej treści. Jeżeli nagłówek nie będzie zachęcający i intrygujący, nasz czas, poświęcony na pisanie nawet najbardziej ciekawego artykułu, będzie zmarnowany. Chcesz zapewnić sobie wzrost poczytności? Naucz się pisać chwytliwe tytuły, które sprawią, że Twój artykuł wyróżni się wśród dziesiątek innych.

Artykuł ten został napisany dawno temu. W tym czasie przygotowaliśmy inny, bardziej rozbudowany wpis 199 świetnych przykładów na chwytliwe tytuły artykułów, dzięki którym zwiększysz ruch na blogu

Przyciągający nagłówek, czyli…?

By dowiedzieć się, co to znaczy przyciągający nagłówek, wystarczy wejść do najbliższego kiosku. Już z daleka w oczy będą się rzucać najbardziej znane brukowce ze swoimi nagłówkami. To one sprawiają, że chcąc nie chcąc ciekawi nas to, co jest zawarte w treści artykułu. W czym tkwi tajemnica ich konstruowania?

Jeśli nagłówek ma być chwytliwy, musi:

  • budzić ciekawość,
  • wywoływać emocje,
  • stanowić obietnicę,
  • przedstawiać korzyści.

Zasady tworzenia zachęcających tytułów

No dobrze, masz już świadomość tego, dlaczego nie zawsze Twoje teksty – mimo interesującej treści – znajdują czytelników. Wiesz już, jakie cechy powinien mieć tytuł, by przykuł uwagę użytkowników. Pora na poznanie najważniejszych zasad, dzięki którym dowiesz się, jak dobry i chwytliwy tytuł powinien być zbudowany.

  • Tytuł powinien być krótki. Ale na tyle, by przekazywał sedno treści artykułu. Specjaliści uważają, że najlepiej sprawdzają się takie nagłówki, które mają nie więcej niż 7 słów. Największa sztuka polega więc na tym, by jak najtrafniej je dobrać. „Jak się wzbogacić?” brzmi lepiej niż „Co zrobić, żeby mieć dużo pieniędzy?”
    >
  • Zwracaj się bezpośrednio, używając zaimków rzeczownych (Ty) i przymiotnych (Twój, Twoja, Twoje). Choć Ty możesz odebrać to jako spoufalanie się z czytelnikiem, on sam będzie wiedział, że tekst jest adresowany właśnie do niego, a sam artykuł będzie stanowił odpowiedź na jego problem czy wątpliwość. „Najlepsze sposoby na Twoje odchudzanie” lepiej brzmi niż „Najlepsze sposoby na odchudzanie”.
  • Dobierz odpowiednie słowa. Pamiętaj, że to one mają największą moc. Choć są tylko literami pojawiającymi się na ekranie, mogą wywoływać emocje, a nawet budzić ciekawość. A przecież właśnie po to tworzysz chwytliwy nagłówek. Oto kilka przykładów „magicznych słów”, których nie powinno zabraknąć w chwytliwych tytułach: spróbuj, wygraj, rewelacyjny, szybki, łatwy, darmowy, odkryj, poznaj, sprawdź, niesamowity. Na przykład „Odkryj innowacyjny sposób na odchudzanie”.
  • Wykorzystuj liczby. Choć to przede wszystkim słowa mają w sobie siłę przyciągania, podobnie działają liczby umieszczane w nagłówku. Jednocześnie pozwalają czytelnikowi oszacować czas, który będzie potrzeby do zapoznania się z treścią artykułu. Na przykład „5 największych wpadek polityków”.
  • Prowokuj. Jeżeli chcesz przyciągnąć uwagę, stwórz taki nagłówek, który może wywołać kontrowersje, nie zgadzając się z panującymi przekonaniami. Zmusisz tym samym czytelnika do przeczytania całego artykułu. „6 zł za litr benzyny – to nie jest drogo”.

Pamiętaj! Gdy już uda Ci się stworzyć przyciągający nagłówek, zadbaj o ciekawą treść. Tylko w ten sposób sprawisz, że czytelnik zajrzy do Ciebie po raz kolejny.

Jak możemy pomóc?
Iza Gorzkowska
Iza Gorzkowska
Z branżą związana od 10 lat. W Sago Media odpowiada nie tylko za kontakt z klientami, ale zajmuje się również copywritingiem jako Head Of Content. Prawie żadna tematyka nie jest jej obca. Uzależnienie od pisania sprawia, że nie chce się od niego uwolnić nawet pod przymusem.