Z dodawaniem dobrych opisów produktów jest jak z myciem rąk – niby wszyscy wiedzą, że trzeba to robić, ale nie wszyscy się do tego przykładają. Często właściciele sklepów internetowych wybierają drogę na skróty i zamieszczają wierne kopie materiałów pochodzących od producenta. Efekt? Zero unikalności, którą można byłoby wyróżnić się wśród konkurencji i która jest tak ważna z punktu widzenia SEO. Poznaj wybrane opisy produktów – przykłady dobrych i złych praktyk. Takie case study ze wskazówkami może okazać się cenną lekcją.
Pozwól, że zabiorę Cię w krótką podróż do przeszłości. Przeniesiesz się ze mną do czasów, w których tworzenie opisów produktów nie było takie oczywiste.
Opisy produktów – kiedyś…
Rok 2012. Przeglądam ofertę online i widzę, że w wielu miejscach opisy produktów do sklepów internetowych są kompletnie lekceważone. Pojawiają się teksty pochodzące od producentów albo nie ma ich wcale.
Rok 2013. Przeglądam ofertę sklepów internetowych i widzę pewne zmiany. Właściciele e-sklepów zaczynają zauważać problem zduplikowanych treści pojawiających się także na stronach innych sklepów. Jednocześnie dojrzewają do tego, by we własnym sklepie posiadać przyciągające uwagę i unikalne opisy produktów.
Opisy produktów – teraz…
Rok 2021. Przeglądam ofertę sklepów internetowych i widzę spore różnice na dwóch płaszczyznach.
- Jako miłośniczka zakupów bez wychodzenia z domu, zauważam, że mnóstwo e-sklepów może pochwalić się unikalnymi opisami produktów, które nie tylko przedstawiają cechy, ale również korzyści. Są niczym sprzedawcy pomagający w podjęciu decyzji zakupowej.
- Jako „głowa” agencji copywriterskiej zauważam wzrost zapytań w sprawie stworzenia opisów produktów do sklepów internetowych.
Mimo że na przestrzeni tylu lat zauważalny jest spory krok w przód… cały czas w sieci można natknąć się na e-sklepy, których właściciele nadal bagatelizują znaczenie niepowtarzalnych opisów produktów. Opisów, które mogłyby zainteresować potencjalnych klientów, przekonać ich do dokonania zakupu w tym, a nie konkurencyjnym sklepie.
Dobre opisy produktów – to naprawdę działa
Nie do końca rozumiem podejście właścicieli sklepów internetowych, którzy nie przywiązują wagi do opisów produktów. Niektóre treści zostały zamieszczone tylko po to, żeby były, bo tak jest modnie i tak trzeba. Takie przynajmniej sprawiają wrażenie, ponieważ – jeśli nawet nie są wierną kopią opisów od innych sprzedawców – zawierają jedynie lakoniczne informacje.
Uważam, że teraz, gdy zainteresowanie zakupami online jest tak duże jak nigdy wcześniej (niemal 80% Polaków korzysta z oferty e-sklepów), lekceważenie opisów produktów jest poważnym błędem. To „kopanie dołków pod sobą samym” i otwieranie drogi potencjalnym klientom do… konkurencji.
Pamiętaj! Dobrze napisane opisy produktów mają ogromną siłę oddziaływania. Nie tylko pomagają wyróżnić sklep na tle innych, ale przede wszystkim potrafią zachęcić do zakupu niezdecydowane osoby.
Z moich obserwacji wynika, że największym problemem dużych e-sklepów jest unikalny copywriting. Opisy produktów w takim sklepie internetowym często są powtarzalne – szczególnie, jeśli asortyment jest bardzo podobny i różni się tylko detalami. Jednak i z tym można sobie poradzić, więc kopiowanie treści od producenta jest słabą wymówką.
Czytaj więcej: Jak tworzyć opisy produktów do sklepów internetowych?
Tymczasem wystarczy dowiedzieć się, jak pisać opisy produktów – takie, które będą unikalne i bardziej przyjazne dla użytkownika.
Dowody, dowody: opisy produktów – przykłady
Pod lupę wzięłam kilka opisów produktów z wybranych sklepów internetowych i przedstawiłam alternatywną wersję – unikalną, zgodną z modelem „cecha-zaleta-korzyść”. Dzięki temu możesz dowiedzieć się, jak tworzyć opisy produktów z myślą o potencjalnym nabywcy oraz z poszanowaniem zasad SEO.
Rajstopy Gatta – Bye Cellulite
Pierwszy, a zarazem główny zarzut – dokładnie ten sam opis pojawia się w niemalże każdym sklepie internetowym, co oznacza duplicate content po stokroć. Ponadto treść ma charakter czysto informacyjny, zaś zalety produktu nie są w szczególny sposób uwypuklone.
A oto nasza propozycja unikalnego, a zarazem przyjaznego dla potencjalnych klientów opisu:
Jeżeli z pomarańczą łączy Cię skórka, najwyższy czas to zmienić! Z rajstopami Gatta zwalczysz cellulit na zawsze!
Wykorzystanie zaawansowanych technologii i wysokiej jakości materiałów skutecznie wspomaga walkę z cellulitem. Dzięki właściwościom promieniowania podczerwonego powstającego podczas kontaktu rajstop ze skórą, następuje stymulowanie przemiany metabolizmu komórek, prowadząc do stopniowej redukcji skórki pomarańczowej. W efekcie – już po 4 tygodniach intensywnego noszenia rajstop, z bioder, ud i pośladków znikną grudki i nierówności!
Bye Cellulite są nieprzezroczyste, dlatego możesz traktować je jak typowe rajstopy. Zakładając je do szkoły czy pracy, ze skórką pomarańczową walczysz cały dzień – bez jakiejkolwiek ingerencji z Twojej strony.
Załóż rajstopy i przekonaj się, że redukcja cellulitu nie była nigdy tak prosta!
GRW 9 Mieszalnik BOSCH
W tym przypadku opis ogranicza się wyłącznie do danych technicznych oraz zastosowania. Teoretycznie, biorąc pod uwagę że mieszalnik Bosch to sprzęt specjalistyczny, mogłoby to wystarczyć. Ale co stoi na przeszkodzie, by opis uzupełnić o informacje podkreślające, dlaczego warto kupić ten a nie inny mieszalnik? Brakuje też zachęcenia do jakiejkolwiek reakcji (czyt. zapytania o produkt, dokonania zakupu).
Oto jak my postanowiliśmy przedstawić mieszalnik Bosch:
Po co korzystać z amtorskich sposobów przygotowywania zapraw, skoro można postawić na nowoczesne i sprawdzone urządzenia?
Mieszalnik GRW 9 marki Bosch to uniwersalne urządzenie, które jest niezbędne podczas każdego remontu. Doskonały dla profesjonalnych ekip remontowych, jak dla potrzeb domowych.
1-biegowy mieszalnik GRW 9 marki Bosch przeznaczony jest do mieszania materiałów o różnej gęstości i konsystencji. Dzięki temu pozwala na sprawne i precyzyjne przygotowanie zaprawy, szpachli, kleju – bez żadnego wysiłku w znacznie krótszym czasie.
Urządzenie jest lekkie, dzięki czemu nawet kilkuminutowa praca nie będzie przyczyną zmęczenia rąk. Zaś przystosowanie do ciągłej pracy nie spowoduje wyłączenia czy uszkodzenia mieszalnika.
Dodatkowe akcesoria, w tym osłona przeciwodpryskowa, pozwala na zachowanie czystości w miejscu prowadzenia prac.
NIVEA for Men – Krem intensywnie nawilżający
To przykład opisu produktu, który pojawia się na stronach innych sklepów. I tutaj mamy do czynienia z duplicate content, co uznałam za podstawową wadę. Co prawda zawiera w swojej treści działanie preparatu (za to można dać punkt), jednakże nie uwypukla tych zalet w kontekście zastosowania.
W alternatywnym wydaniu opis produktu brzmiałby:
Intensywnie nawilżający krem Nivea For Men jest idealnym dowodem na to, że tylko kosmetyki stworzone z myślą o mężczyznach i przeznaczone dla mężczyzn, potrafią zdziałać cuda.
Marka Nivea doskonale zna potrzeby męskiej cery, dlatego oferuje kremy do twarzy, odzwierciedlające jej potrzeby.
Odpowiednia formuła oraz właściwie dobrane składniki sprawiają, że Twoja sucha dotąd skóra otrzymuje to, czego już od dawna potrzebowała – intensywnego nawilżania. Efekt? Już po pierwszej aplikacji czujesz i widzisz znaczną różnicę. Twoja skóra nie jest już ściągnięta i szorstka, lecz miękka i gładka. A efekt intensywnego nawilżenia utrzymuje się długotrwale. Dodatkowo – zawarty w kremie filtr UV chroni twarz przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych, zapobiegając przedwczesnemu tworzeniu się zmarszczek i starzeniu skóry.Już wiesz, dlaczego kobiety przykładają tak wielką wagę do wyboru najlepszego kremu do twarzy? I Ty weź z nich przykład. Wybierz Nivea for Men – krem z formułą intensywnie nawilżającą.
A oto jak my zaprezentowalibyśmy krem w sklepie internetowym:
Zapomnij o zastrzykach kwasem hialuronowym. Zapomnij o zabiegu ujędrniania skóry twarzy za pomocą złotych nici. Z kremem przeciwzmarszczkowym Zastrzyk Młodości 55+ dzień/noc, jaki oferuje Ci Dermika zatrzymasz młodość na dłużej. Bez bólu i opuchlizny!
Kompleksowy skład kosmetyku zapewnia Twojej skórze superskuteczne i intensywne działanie na 4 poziomach skóry, dając efekt liftingu, ujędrnienia i poprawy owalu twarzy. Rezultat? Jesteś młoda nie tylko duchem, ale i ciałem!
Krem na zmarszczki w każdym słoiczku zawiera 2,5 mg czystego 24-karatowego złota, które działa przeciwzmarszczkowo i rozświetlająco. Dzięki temu Twoja cera wyraźnie się odmłodzi i nabierze młodzieńczego blasku
Krem Zastrzyk Młodości od Dermiki to luksus, którego potrzebuje Twoja skóra, by wyglądać młodo i promiennie. Nie odmawiaj jej i sobie przyjemności – młodość zamknięta w słoiczku jest na wyciągnięcie ręki!
Zarzutem jest przede wszystkim brak oryginalności.
Nie jest to unikalny opis produktu – taki sam tekst pojawia się w wielu innych sklepach internetowych, a więc mamy do czynienia z duplicate content. Prezentuje wszystkie zalety preparatu, jednak w żaden sposób nie zachęca do podjęcia akcji. Oznacza to, że taki opis jest dobry tylko dla klientów, którzy wiedzą że właśnie ten krem chcą kupić. W tym przypadku nie można zarzucić opisowi lakoniczności. Opis jest jednak stanowczo za długi, co szybko zniechęca do dalszej lektury. Ponadto brak w nim tych najbardziej popularnych słów kluczowych, których obecność pomogłaby w uzyskaniu wyższych pozycji w Google.
WODA TOALETOWA BEYONCE Heat Rush
Przygotowany przez nas opis brzmiałby następująco:
Nie musisz pięknie śpiewać i dobrze tańczyć, by poczuć się jak Beyonce. Wystarczy, że spryskasz swoje ciało zapachem Heat Rush – przygotowanym przez piosenkarkę z myślą o wszystkich kobietach, które cenią świeżość, słodycz i egzotykę.
Idealny na upalne lato, dając radość, energię i orzeźwienie. Idealny na zimę, przywołując wspomnienie egzotycznych plaż.
Doskonałe połączenie nut zapachowych: czerwonej pomarańczy, wiśni, marakui, hibiskusa, mango, orchidei w Heat Rush od Beyonce daje efekt wyjątkowej subtelności połączonej z zalotnością.
Woda toaletowa Heat Rush oferuje Ci to, co najlepsze – pełnię idealnie skomponowanych zapachów, które chce się wąchać, wąchać, wąchać… bez końca.
Chcesz poczuć się słodko, a jednocześnie egzotycznie i seksownie? Wybierz uwodzicielski zapach od Beyonce.
Największym zarzutem jest oczywiście zduplikowana treść, która pojawia się w co najmniej kilkudziesięciu drogeriach internetowych. Taki opis jest zatem negowany przez Google, a przy tym nie wyróżnia żadnego ze sklepów – w oczach klienta. Ponadto w treści brakuje odniesień do zalet produktu z uwzględnieniem korzyści dla potencjalnych kupujących, nie wspominając już o jakimkolwiek wezwaniu do „akcji”. Jeśli chodzi o copywriting, opis produktu wymaga znacznych poprawek.
BergHOFF Zaparzacz do kawy Neo
A oto nasza propozycja:
Poznaj prawdziwą przyjemność zaparzania kawy! Poczuj się jak w prawdziwej kawiarence i rozkoszuj się niezapomnianym smakiem i aromatem samodzielnie zaparzonej kawy! Wybierz profesjonalny zaparzacz Neo renomowanej firmy Berghoff.
W nowoczesnym designie kryje się tradycja parzenia najlepszej kawy. Szklana wkładka oraz zamontowany w pokrywie tłok gwarantują aromatyczną kawę bez fusów! Wystarczą 3 minuty, by móc cieszyć się jej niezapomnianym smakiem.
W zaparzaczu Neo przygotujesz aż 8 filiżanek ulubionego napoju i będziesz mógł podzielić się z bliskimi przyjemnością delektowania się kawą.
Tłokowy zaparzacz Neo nie zakłóci porządku w Twojej kuchni. Wykonany ze stali nierdzewnej korpus idealnie wpasuje się w pozostałe akcesoria kuchenne.
Jesteś perfekcjonistą w kuchni? Wybierz profesjonalny zaparzacz do kawy Neo marki Berghoff.
W tym przypadku zarzuty można by mnożyć. W zasadzie ciężko tutaj mówić o jako takim duplikacie kontentu, ponieważ jest go niewiele… I właśnie ta znikoma ilość informacji jest głównym minusem. Tym bardziej, że treść zupełnie nie zachęca do dokonania zakupów. Są to bowiem wyłącznie „suche” fakty, owszem – potrzebne. Ale można przedstawić je nieco inaczej, a poza tym uzupełnić wezwaniem do działania. Brakuje też słów kluczowych, których obecność jest istotna z punktu widzenia SEO.
W tym przypadku zarzuty można by mnożyć. W zasadzie ciężko tutaj mówić o jako takim duplikacie contentu, ponieważ jest go niewiele… I właśnie ta znikoma ilość informacji jest głównym minusem. Tym bardziej, że treść zupełnie nie zachęca do dokonania zakupów. Są to bowiem wyłącznie „suche” fakty, owszem – potrzebne. Ale można przedstawić je nieco inaczej, a poza tym uzupełnić wezwaniem do działania. Brakuje też słów kluczowych, których obecność jest istotna z punktu widzenia SEO.
Unikalne opisy produktów – do tego musisz dążyć…
Jeśli chcesz zwiększyć przewagę konkurencyjną, nie możesz być jak wszystkie sklepy z branży. Musisz postawić na unikalne opisy produktów – takie, dzięki którym klient zapamięta nazwę sklepu. Nie będziesz wtedy dla niego kolejnym bezimiennym sklepem z powtarzalnym asortymentem. Zapadniesz w pamięci, a to zwiększa szansę na kolejne zakupy.
Musisz mieć świadomość, że ważne są również opisy kategorii – głównie z punktu widzenia SEO.
Dowiedz się więcej: Czy opisy kategorii w sklepie internetowym to konieczność?
Tych błędów nie popełniaj – podsumowanie
Teraz już powinieneś wiedzieć, jak wyglądają dobre opisy produktów. Przykłady zamieszczone powyżej mocno nakreślają to, o co chodzi w tego typu treściach. Dlatego od teraz nie popełniaj błędów, które bywają powszechną praktyką dla wielu sprzedawców. Oto, czego nie możesz robić – dla dobra twojego sklepu internetowego.
- Nie kopiuj treści
Tekstom, które zostały poddane analizie, można zarzucić przede wszystkim duplicate content. Jeśli chodzi o opisy produktów, w SEO jest to niedopuszczalne – Google nie patrzy przychylnie na tego rodzaju praktyki.
Czytaj więcej: Jak usunąć duplicate content?
Treść zduplikowana to „zło” i nie ma znaczenia, że pochodzi od producenta. Kopia to kopia, dlatego algorytm Google promuje wyłącznie treści unikalne. W praktyce oznacza to, że sklepy internetowe z niepowtarzalnymi opisami są lepiej widziane przez roboty wyszukiwarki, co może pozytywnie wpłynąć na pozycję w wynikach wyszukiwania. Co prawda sytuację może nieco uratować cała karta produktu, jednak i kupujący doceniają unikalne opisy.
- Nie koncentruj się wyłącznie na cechach produktu
Kolejnym zarzutem, jednak na mniejszą skalę, jest skoncentrowanie się na wyłącznie na cechach – suchych informacjach. Opisy produktów – jako że są tekstami sprzedażowymi – muszą zwrócić uwagę kupującego, wywołać pożądanie i być rozwiązaniem jego problemów. Dlatego w alternatywnych opisach pierwsze zdanie stanowi treść mogącą wzbudzać zainteresowanie. Potem pojawia się opis zalet konkretnego produktu, jednakże zestawionych z korzyściami, które klient może osiągnąć. Chodzi o to, by kupujący wiedział, że dany towar jest tym, który pomoże w rozwiązaniu jego problemów.
- Zachęć do złożenia zamówienia
W opisach produktów poddawanych analizie brakuje również kolejnej ważnej kwestii – zachęty do wykonania (pożądanej dla sprzedawcy) reakcji, czyli zakupu. W zaproponowanych opisach jest to dosłownie jedno zdanie, które w sposób subtelny („wybierz …., a przekonasz się….”) nakłania do kupna. Jeśli cały tekst będzie mieć charakter sprzedażowy, to ostatnie zdanie typu CTA będzie tylko formalnością.
Dowiedz się: Jak pisać opisy produktów, które sprzedają?
Postaw na opisy produktów, które pomogą ci zwiększyć sprzedaż. Wesprzyj się naszym doświadczeniem lub zgłoś się do nas po gotowe treści – unikalne, bo tworzone z myślą wyłącznie o Twoim sklepie internetowym.