Jeśli słyszałeś już o content marketingu i wiesz, jaką ma przewagę nad tradycyjnymi formami reklamy, z pewnością chcesz teraz doświadczyć oferowanych przez niego korzyści we własnym biznesie. I słusznie, ponieważ tego rodzaju działania w Internecie faktycznie przynoszą wymierne efekty. Zanim jednak zaczniesz swoją przygodę z content marketingiem poznaj 9 najważniejszych narzędzi, które możesz wykorzystać w swoim content marketingu.
Jeśli jednak nie wiesz jeszcze, czym jest content marketing, poznaj jego definicję i korzyści, a następnie wróć tutaj i zapoznaj się z treścią tego artykułu.
Pamiętaj, że nie istnieje jeden skuteczny sposób, który mógłby odpowiadać za Twój sukces. Jeśli chcesz osiągać najlepsze rezultaty – budować dobre relacje z potencjalnymi klientami i przyczynić się do wzrostu sprzedaży oferowanych produktów / usług, wykorzystaj je wszystkie (oczywiście w miarę możliwości).
1. Wideo
Są niezwykle atrakcyjne dla potencjalnych klientów, ponieważ znacznie skracają i urozmaicają sposób prezentowania informacji. Dużo chętniej oglądamy niż czytamy długi artykuł. Ponadto filmiki odgrywają ogromną rolę w marketingu wirusowym – ludzie lubią dzielić się ciekawymi materiałami wideo. Trzeba także podkreślić, że filmiki łatwo znaleźć nie tylko bezpośrednio na Youtube, ale również w Google. Oznacza to, że potencjalny klient, poszukując informacji na dany temat, trafi nie tylko na Twoją stronę internetową, ale również na materiał wideo opublikowany na Youtubie czy innej platformie wideo.
2. Infografika
Stała się ważnym narzędziem marketingu wirusowego. Doskonale zastępuje długie opisy i dane liczbowe zawarte w tabelach. Pozwala na uproszczone, ale niestandardowe zobrazowanie wszystkich informacji w ciekawy sposób. Wiedza przekazywana jest poprzez obrazy, dzięki temu łatwiej zapamiętać wartościowe treści.
3. Blog
Pozwala na dzielenie się wiedzą i doświadczeniem. Wpisy na blogu powinny stanowić odpowiedź na potrzeby użytkowników. Chodzi o wartościową treść, która okaże się przydatna – z punktu widzenia potencjalnych klientów. Decydując się na prowadzenie bloga, stajesz się w ich oczach ekspertem, co zwiększa zaufanie i wzmacnia wizerunek firmy.
Jeśli wybierzesz to narzędzie pamiętaj, by wpisy na blogu publikować regularnie, przynajmniej 1 raz w tygodniu.
Prowadzenie bloga wpływa na znaczny wzrost oglądalności strony firmowej.
4. Webinary
To świetna alternatywa tradycyjnych konferencji i seminariów. A to dlatego, że są prowadzone online. Dzięki temu każdy zainteresowany szkoleniem, może wziąć w nim udział – bez względu na lokalizację. Co ważne, za sprawą webinarów można nie tylko zapoznać się z prezentacją multimedialną, ale również zadawać pytania za pośrednictwem mikrofonu lub czatu. Możesz na żywo prowadzić dialog z potencjalnymi klientami.
5.Podcasty
Są to cyfrowe pliki audio udostępniane za pośrednictwem Internetu w postaci odcinków. Dzięki nim można przekazywać treści instruktażowe, edukacyjne. Podcasty, podobnie jak wpisy na blogu, powinny pojawiać się w regularnych odstępach czasowych.
Zaletą podcastów jest to, że mogą być odtwarzane zarówno poprzez przeglądarkę, jak również poprzez urządzenia mobilne. Dzięki temu mogą być odsłuchiwane w dowolnym momencie. Sprawia to, że użytkownicy mogą mieć kontakt z Tobą w czasie podróży, uprawiania sportu, itp.
6. E-booki
Najlepiej sprawdzają się w przypadku treści edukacyjnych. Powinny zawierać informacje przydatne z punktu widzenia potencjalnych klientów, nie emanując przy tym treścią reklamową. Formę e-booków mogą przyjąć wszelkie porady, dzięki którym użytkownicy będą w stanie rozwiązać swój problem.
E-booki mogą być dostępne do pobrania na Twojej stronie. Pamiętaj o tym, by każda osoba pobierająca książkę zostawiła podstawowe dane o sobie (pod postacią formularza). Dzięki temu powiększysz bazę danych swoich potencjalnych klientów, z którymi będziesz mógł utrzymywać kontakt (patrz pkt. 8).
7. Case study (studium przypadków)
Za pomocą case study możesz przedstawić swoje realizacje, opisać wyniki, jakie udało się dzięki nim osiągnąć. Chodzi o przedstawienie konkretnego przypadku, dzięki któremu możliwe jest wyciągnięcie wniosków. W ten sposób użytkownicy dowiedzą się, że rozwiązanie ich problemów jest możliwe, a jednocześnie poznają metodę, dzięki której można to osiągnąć.
Ważne jest jednak to, by case study były dobrze przemyślane i niosły ze sobą treść ciekawą i praktyczną – z punktu widzenia potencjalnych klientów. Dlatego muszą opisywać konkretną sytuację, z jaką klient może mieć do czynienia, przedstawiać listę sposobów, dzięki którym można rozwiązać problemy oraz prezentować położenie klienta już po rozwiązaniu problemów.
8. Newslettery
To świetny sposób, by szybko dotrzeć do użytkowników zainteresowanych branżą, w której działa Twoja firma. Dzięki e-mailom dostarczysz im najświeższe wiadomości o firmie, nowych publikacjach (choćby na blogu), informacje o ważnych wydarzeniach w branży, nowych usługach / produktach. Pamiętaj, że i w tym przypadku liczy się regularność.
Newsletter, dzięki konieczności wpisania podstawowych danych o użytkowniku, pozwoli Ci na zgromadzenie bazy danych osób, które zainteresowane są działalnością Twojej firmy.
9. Artykuły na stronach zewnętrznych
Jeśli chcesz dotrzeć do grona potencjalnych klientów, nie skupiaj się wyłącznie na publikacji materiałów na własnych stronach internetowych. Spróbuj trafić do użytkowników poprzez artykuły zamieszczane na stronach zewnętrznych, tzn. serwisach branżowych, blogach tematycznych itp. Co w ten sposób osiągniesz?
Na pewno sporo – przede wszystkim dlatego, że trafiasz do nowej grupy odbiorców, którzy Cię jeszcze nie znają. Poza tym są to miejsca bardziej “neutralne”, a więc zachęcające użytkowników do zapoznawania się z publikowanymi artykułami. Ponadto, umieszczając gościnnie własne teksty w serwisach branżowych jawisz się jako jeden ze specjalistów w branży. A komu potencjalni klienci mieliby zaufać, jak nie właśnie ekspertowi?
Pamiętaj aby taki artykuł podpisać swoim nazwiskiem i nazwą firmy. Jeśli się da to podlinkuj nazwę firmy do swojej strony – to dodatkowy plus dla pozycjonowania strony w Google.
Bardzo ważne jest, by przygotowywane przez Ciebie materiały nie miały charakteru typowo reklamowego. Cały czas musisz pamiętać, że content marketing to przede wszystkim przekazywanie wiedzy na dany temat. A jeśli całość będzie przedstawiona w ciekawy sposób, użytkownicy tym bardziej będą przekazywać między sobą przygotowany przez Ciebie materiał.
Pamiętaj! Odpowiednie wykorzystanie potencjału content marketingu przełoży się na wzrost zaufania do marki, jej rozpoznawalności, a jednocześnie pomoże w budowaniu wizerunku firmy jako eksperta. To zaś zaowocuje znacznym zwiększeniem zysków – w porównaniu z tradycyjnymi formami reklamy.