Jak prowadzić fanpage? Typy postów i tematy – poznaj inspiracje

Jak prowadzić fanpage? Typy postów i tematy – poznaj inspiracje

Prowadzenie firmowego profilu na Facebooku nie może być dziełem przypadku. Każdy wpis musi być dokładnie przemyślany – tylko dzięki temu fanpage spełni swoją rolę. Chociaż to Ty najlepiej powinieneś wiedzieć, jakie wpisy cieszą się największą popularnością wśród użytkowników, warto poznać wskazówki specjalistów. Kilka istotnych podpowiedzi pomoże nadać strategii właściwy kierunek.

Minęły już czasy, kiedy od liczby kliknięć zależało budowanie zasięgów. Polityka Facebooka przeszła sporą metamorfozę i obecnie to zaangażowanie użytkowników odgrywa dużo większą rolę. Nie można jednak całkowicie zlekceważyć znaczenia kliknięć, ponieważ nadal wpływają na zwiększanie zasięgów – aczkolwiek w dużo mniejszym stopniu niż niegdyś. 

Podstawą działań prowadzących do zwiększania zaangażowania i kliknięć jest… publikowanie odpowiednich wpisów na Facebooka. To oczywiste, że muszą być dopasowane do potrzeb i oczekiwań użytkowników. Tylko jak to przełożyć na praktykę?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jakie typy postów warto publikować na Facebooku
  • dlaczego rotowanie typów wpisów jest ważne
  • jakie tematy powinny uwzględniać wpisy na FB
  • czy warto wykorzystywać wielokrotnie daną treść
  • czy godzina publikacji postu ma znaczenie. 

Nie będzie to sama teoria, a konkretne przykłady – dla jeszcze lepszego zrozumienia danego zagadnienia.

Typy postów na FB

W zależności od typu opublikowanego postu różne może być zaangażowanie odbiorców. Wśród najczęściej zamieszczanych są video, live, linkpost, zdjęcie. 

Sprawdź też: Jak napisać teksty na stronę internetową

Przykład postu – linkpost

To nic innego jak wpis, w treści którego zamieszczony jest link prowadzący do konkretnej strony. Po kliknięciu użytkownik zostanie przekierowany w odpowiednie miejsce. Tego typu posty służą głównie zwiększeniu ruchu na stronie.

Przykład postu – linkopost

Przykład postu – zdjęcie 

Zdjęcie – jako wpis – jest jedną z najbardziej popularnych form, które pomagają w budowaniu zaangażowania. Ciekawe zdjęcie opatrzone krótkim interesującym opisem wzbudza zainteresowanie i zachęca do lajkowania czy udostępnień.

Przykład postu – zdjęcie

Przykład postu – galeria 

Galeria, podobnie jak zdjęcie, jest typem postu, który sprzyja budowaniu zaangażowania. Zachęca do klikania polubień i udostępniania.

Przykład postu – galeria

Przykład postu – video

Post zawierający materiał wideo raczej nie służy budowaniu zaangażowania, mimo że jest chętnie oglądany. Jego rola sprowadza się natomiast do wykorzystania w kontekście remarketingu, co pozwala na stworzenie materiałów reklamowych skierowanych do konkretnych grup odbiorców – w zależności od tego, jaką część filmu (procentowo) obejrzeli.

Przykład postu – video

Przykład postu – live

Posty w formie transmisji na żywo pozwalają na zaprezentowanie swojej firmy czy produktu, zrelacjonowanie konferencji. W ten sposób raczej nie uda się zbudować zaangażowania. Można natomiast wzmocnić świadomość marki. 

Przykład postu – live

Pewnie chcesz dowiedzieć się, który rodzaj wpisów pomaga budować największe zasięgi. Tutaj Cię zaskoczę – niekoniecznie musi to być live, mimo że to właśnie na ten rodzaj postów wskazuje wiele osób prowadzących fanpage.

Popularność konkretnego typu wpisu zależy od kilku czynników, m.in. od:

  • aktualnych nawyków odbiorców Facebooka (ogólnie)
  • preferencji zgromadzonej na fanpage’u grupy użytkowników.

Ponadto na zasięgi będzie wpływać także punkt widzenia Facebooka – to, czy dany typ posta jest obecnie promowany przez FB. 

Rotowanie typów wpisów ma znaczenie

Załóżmy, że stawiasz na jeden typ wpisów, który – jak wynika z Twoich obserwacji i analiz – cieszy się największym zaangażowaniem i pomaga budować zasięgi. Koncentrowanie się na dokładnie tego rodzaju postach niby jest słuszne, ale… takim działaniem zamykasz się na innych użytkowników. Wśród Twoich odbiorców na pewno są osoby, które mogą nie być zainteresowane właśnie taką formą prezentowania treści. 

Każdy odbiorca może mieć swój ulubiony typ treści – także Twoi użytkownicy. Jeżeli skupisz się tylko na jednym rodzaju wpisów, możesz mieć problem z dotarciem do tysięcy innych potencjalnych klientów. W praktyce okazuje się, że to nie Facebook ucina zasięgi, a jest to skutkiem nieprzemyślanego działania. 

Pamiętaj! Określ dominujący typ treści, ale nie zamykaj się na pozostałe typy wpisów. Takie podejście pozwoli na dotarcie do skrajnie różnych odbiorców. 

Jakie tematy podejmować we wpisach na FB?

Publikowanie wpisu tylko po to, żeby wypełnić tablicę, nie ma większego sensu. Jeżeli poświęcasz już swój czas na prowadzenie profilu facebookowego, warto robić to na 100%. Jednym z ważnych elementów tej „układanki” jest dobór odpowiednich tematów.

To, o czym pisać na FB jest problematyczne – szczególnie, jeśli w grę wchodzi budowanie zaangażowania zwiększającego zasięgi. Jak zatem podejść do tego tematu?

  • Informowanie o bieżących wydarzeniach

Osoby śledzące firmowy profil na FB chcą być na bieżąco, dlatego musisz dostarczać im takie informacje. Mogą to być wieści związane np. z pracą nad nowym produktem, rozbudową zakresu działania, udziału w eventach branżowych, planowanych inwestycjach, oferowanych promocjach, organizowanych konkursach. 

Przykład postu - promocja
https://www.facebook.com/mamafizjoterapeutaMPaleczny/posts/2643845455854129
  • Nawiązywanie do sytuacji w kraju i na świecie

Nawiązywanie do trendujących sytuacji to strzał w dziesiątkę – pod warunkiem, że potrafisz powiązać to ze swoją działalnością. 

Post przypominający o zasadach bezpieczeństwa
https://www.facebook.com/piec.dziesiec.pietnascie/posts/3456223724390130

Do wyszukiwania takich tematów, podobnie jak w przypadku prowadzenia bloga, świetnie sprawdzają się narzędzia typu Google Trends. W tym konkretnym przypadku możesz samodzielnie wpisać dowolnie wybrany temat i sprawdzić jego potencjał. 

Wykres w jakim okresie było największe zainteresowanie dla wpisanej frazy

Możesz także zweryfikować, które tematy zyskują na popularności.

Spis tematów które zyskują popularność
  • Posty w stylu Real-Time Marketing 

Szansę na popularność i dużą aktywność mają wpisy tematycznie nawiązujące do bieżących wydarzeń utrzymane w konwencji Real-Time Marketing. Chodzi o natychmiastową reakcję (najlepiej w ciągu kilku minut) na konkretne wydarzenia – w kraju i na świecie.

Przykład postu Real-Time Marketing
https://www.facebook.com/xkompl/posts/3414395165277388

Jeśli publikujesz posty w stylu RTM, bądź jednym z pierwszych. Dzięki temu masz spore szanse na większe zaangażowanie i budowanie lepszych zasięgów. 

Nie porzucaj raz opublikowanych treści 

Chcesz zasypywać odbiorców dobrej jakości wpisami, ale nie zawsze masz się czym dzielić? Jeśli tylko publikujesz wpisy na blogu lub masz bogate archiwum naprawdę dobrych postów, otwierają się przed Tobą ogromne możliwości.

Czytaj więcej: Jak wykorzystać archiwalne wpisy blogowe?

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby kolejny raz wrócić do artykułów blogowych – nawet, jeżeli już wspominałeś o nich na profilu facebookowym. Podobnie jest w przypadku opublikowanych wpisów. Większość odbiorców – nawet tych najbardziej zagorzałych i aktywnych – niekoniecznie ma zwyczaj wertowania historii fanpage’a. Nie muszą więc pamiętać o treściach, które dawno temu zostały opublikowane. Oprawiając je w nową treść – odświeżoną, zaktualizowaną, zyskasz kolejny materiał do zamieszczenia na profilu.

To jednak nie koniec, bo… możesz tą samą treść zaprezentować w różnych formatach. 

  • Post karuzelowy

Masz kilka artykułów podejmujących podobne zagadnienie? Umieść do nich linki, a każdy adres URL opatrz grafiką.

  • Infografika

Najważniejsze elementy tematu poruszanego w jednym z artykułów na blogu warto przedstawić w postaci infografiki. W ten sposób możesz także zaprezentować treść postów facebookowych. To atrakcyjna forma, która potrafi przyciągnąć uwagę. 

  • Wskazówka z grafiką

Jeśli artykuł to zbiór konkretnych porad, wpis na FB może być omówieniem tylko jednej wskazówki opatrzonym odpowiednią grafiką. Wybierz więc fragment tekstu i zamieść go w postaci postu na Facebooka.

  • Materiał video

Wszystko to, co już zostało napisane, możesz…. powiedzieć. Post w formie video to kolejny sposób na przyciągnięcie uwagi. 

  • Materiał audio

Treść artykułu lub dłuższego wpisu możesz wykorzystać do stworzenia materiału audio – w formie podcastu. Dzięki temu dajesz sobie szansę na dotarcie do osób, które wolą słuchać. 

O której godzinie publikować wpisy na FB?

Osoby dążące do budowania ogromnych zasięgów biorą pod uwagę wszystkie aspekty mogące wpłynąć na poprawę wyników. Pojawiają się nawet pytania o to, jaka pora publikacji wpisów na FB jest najlepsza, aby dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. 

Zmartwię Cię, bo… wbrew obiegowej opinii i stereotypom, nie istnieje coś takiego jak „najlepsza godzina na publikowanie postów na Facebooka”. Owszem, można wskazać kilka faz aktywności użytkowników: ludzie wstają rano, idą do pracy, wracają do domu, kładą się spać. Można z tego wysnuć wniosek, że najlepszą porą publikacji wpisów są godziny dopołudniowe – wtedy, gdy odbiorcy jadą do pracy (np. autobusem), mają przerwę w pracy, relaksują się wieczorem w domu. 

Co to dla Ciebie oznacza? Możesz to wykorzystać, ustawiając publikację postów na godziny wzmożonej aktywności facebookowej, ale… większa liczba aktywnych użytkowników przyciąga większą konkurencję. Często więc okazuje się, że Twoje posty wcale nie będą wyświetlały się wszystkim odbiorcom na tablicy – zginą w odmęcie wielu innych wpisów. 

Praktyka pokazuje jednak, że… godzina publikacji wcale nie ma znaczenia. Wyjątek stanowią sytuacje, w których chcesz zamieścić post nawiązujący do aktualnych wydarzeń czy wpis typu Real-Time Marketing – tutaj lepiej być pierwszym niż ostatnim.

Nie ma jednej skutecznej recepty na prowadzenie profilu firmowego na Facebooku. Trzeba testować, wprowadzać nowe rozwiązania i analizować wyniki. Tylko w ten sposób dotrzesz do strategii, która będzie dopasowana do specyfiki i przyzwyczajeń twojej grupy odbiorców.  


Z branżą związana od 12 lat. W Sago Media odpowiada nie tylko za kontakt z klientami, ale zajmuje się również copywritingiem jako Head Of Content. Prawie żadna tematyka nie jest jej obca. Uzależnienie od pisania sprawia, że nie chce się od niego uwolnić nawet pod przymusem.