25 darmowych narzędzi dla copywriterów, które usprawnią Twoją pracę

25 darmowych narzędzi dla copywriterów, które usprawnią Twoją pracę

Twórcza praca jest fascynująca. Czasami jednak niepotrzebnie utrudniasz sobie pisanie. W sieci jest mnóstwo darmowych narzędzi, które nie tylko usprawniają tworzenie treści, ale znacznie podnoszą ich jakość. Poznaj propozycje, które mogą okazać się wsparciem w trakcie pracy.

To, że na co dzień korzystasz z narzędzi, wcale nie oznacza pójścia na łatwiznę. Świadczy natomiast o profesjonalnym podejściu do copywritingu, bo liczy się dla Ciebie nie tylko ciekawa, ale również bezbłędna treść z potencjałem SEO. Zanim jednak przystąpisz do pracy, poznaj aplikacje godne uwagi.

W tym artykule opisuję narzędzia do:

  1. pracy z tekstem, 
  2. analizy treści pod kątem błędów różnego typu – w tym ortograficznych, interpunkcyjnych i stylistycznych,
  3. dobierania i analizy fraz kluczowych,  
  4. inspiracji i czerpania pomysłów,  
  5. pobierania grafik,
  6. sprawdzania plagiatów,    
  7. zbierania notatek, materiałów, źródeł. 

Darmowe narzędzia dla copywriterów do pracy z tekstem 

Praca copywritera zaczyna się od researchu i doboru słów kluczowych. Jednak tworzenie treści to podstawa. Dlatego poniżej przedstawiam programy, które umożliwiają wygodną pracę z tekstem.

OpenOffice Writer i LibreOffice Writer

Edytory tekstu, takie jak OpenOffice Writer i LibreOffice Writer to podstawowe darmowe programy do edycji treści. Ogólnodostępne, oferują praktycznie wszystkie funkcje znane z Worda. Są to między innymi:

  • spis treści,
  • nakładanie znaków wodnych,
  • tworzenie tabel,
  • ustawianie stylów nagłówków i marginesów,
  • podziały stron.

Libre Office Writer, identycznie jak Word, zawiera też licznik słów i znaków oraz wbudowany korektor i słownik. 

Interface programu Libre Office Writer
Źródło: https://pl.libreoffice.org/poznaj/zrzuty-ekranu/

Jeśli więc nie chcesz inwestować w pakiet Microsoft Office, LibreOffice Writer powinien spełnić Twoje oczekiwania. Do tego działa sprawnie i zapisuje pliki w formacie, który obsługuje Word. 

Podobnie działa OpenOffice Writer, który umożliwia przeglądanie treści w formie wielostronicowej i oferuje autouzupełnianie. Jest on dość łatwy w obsłudze do stworzenia krótkiej notatki, a jednocześnie dostatecznie rozbudowany, by przy jego pomocy napisać długi wyczerpujący tekst z grafikami i indeksami. Możliwość zmiany stylów, formatowania i tworzenia własnych szablonów przydają się w pracy copywritera i dziennikarza. 

Google Docs

Google Docs, czyli Dokumenty Google, to sprawdzone bezpłatne narzędzie, które oferuje inteligentną edycję – z jednego dokumentu może korzystać kilka osób jednocześnie. Jest to bardzo wygodna opcja, gdyż da się bez problemu obserwować zmiany wprowadzane przez współpracowników (także w czasie rzeczywistym), na bieżąco śledzić postępy, wpisywać uwagi. 

Dostęp do Google Docs możliwy jest z dowolnego urządzenia. Nawet jeśli jesteś w podróży, masz wgląd do swoich dokumentów 24 godziny na dobę – chociażby na telefonie czy tablecie.

Narzędzie obsługuje rozmaite style i udostępnia setki czcionek, ponadto w tekstach możesz umieszczać linki, obrazki i formatować treści według preferencji. Wszystkie wprowadzane zmiany są zapisywane automatycznie – nawet, jeśli działasz offline.

Interface narzędzia do edycji tekstu od Google

Dostęp do Google Docs jest prosty i szybki. Wystarczy, że uruchomisz przeglądarkę i włączysz edytor, nie musisz instalować żadnego programu. Pliki możesz eksportować i importować w dowolnych formatach. Historia edycji pozwala wrócić do poprzednich wersji dokumentów. Jeśli więc zależy Ci na praktycznym i funkcjonalnym narzędziu do edycji, Google Docs spełni Twoje oczekiwania.

Narzędzia do sprawdzania tekstu dla copywriterów

Jakiś czas temu pisałam o najlepszych korektorach online, ale postanowiłam ponownie wspomnieć o kilku z nich. 

Ortograf.pl 

Ortograf.pl to perełka wśród darmowych korektorów tekstu online – jego baza dla języka polskiego zawiera ponad 1000 reguł. Program radzi sobie nie tylko z błędami ortograficznymi i interpunkcyjnymi. Doskonale weryfikuje treści pod kątem stylistycznym, fonetycznym czy frazeologicznym. Znajduje literówki, poprawia błędne odmiany. Obsługuje 28 języków.

Ortograf.pl - tekst z zaznaczonymi błędami
Źródło: Ortograf.pl

Witryna ma przyjazny interfejs. Poza tym bardzo pomocne są dodatkowe bazy z zakresu zasad pisowni, które ułatwiają zrozumienie wielu zagadnień językowych.

Oczywiście trzeba pamiętać, że jest to program komputerowy, który bazuje na działaniu algorytmu – nie jest więc nieomylny. Dotyczy to jednak każdego korektora online.

Language Tool

Language Tool działa podobnie jak Ortograf, oferuje jednak możliwość zainstalowania wtyczki w przeglądarce Chrome. Również obsługuje 28 języków, wykrywa prawie 1,5 tys. rodzajów błędów, a nawet koryguje niespójne zapisy dat, archaizmy czy pleonazmy. 

Language tool - interface programu wraz z przykładowym tekstem
Źródło: https://languagetool.org/pl/

Polszczyzna.pl

Wśród wyróżnionych narzędzi znajduje się też Polszczyzna.pl, która jest nie tylko korektorem, ale też zbiorem wskazówek, porad, ciekawostek, a nawet dyktand i quizów. Jego intuicyjna i wygodna obsługa przyciąga wielu użytkowników.

Polszczyzna.pl - interface programu z podziałem na oryginalny tekst oraz tekst z zaznaczonymi błędami
Źródło: Polszczyzna.pl

Narzędzie to stanowi uzupełnienie strony na Facebooku „Poprawna polszczyzna”. 

WordCounter.net

Liczenie znaków ze spacjami, słów, zdań, akapitów – to jest ważne dla copywritera. Dlatego warto mieć pod ręką darmowe narzędzie, które analizuje tekst pod kątem tych parametrów. Takie możliwości daje WordCounter.net – wystarczy wkleić wybraną treść w okienko. Następnie program generuje przydatne dane, takie jak liczba znaków i zdań, a nawet szacowany czas czytania lub powtarzalność słów w tekście.

WordCounter - interface programu do zliczenia znaków, słów, zdań i akapitów
Źródło: https://wordcounter.net/

Chociaż narzędzie udostępniono w anglojęzycznej wersji, jego obsługa jest intuicyjna. Warto więc zapisać WordCounter.net w zakładkach i korzystać z niego jak najczęściej.

Narzędzia dobierające frazy i ułatwiające działania SEO

W każdym publikowanym tekście trzeba zwracać uwagę na słowa kluczowe – pomaga to zwiększyć widoczność tekstu w wynikach wyszukiwania. Jeśli więc chcesz wpłynąć na pozycję w Google, warto skorzystać z kilku poniższych programów pomagających w optymalizacji treści pod kątem SEO. 

Planer Słów Kluczowych 

Istota jego działania polega na pomocy w dobraniu “mocnych” słów kluczowych. Wystarczy wpisać dowolne frazy, aby sprawdzić ich potencjał w wyszukiwarce. Planer Słów Kluczowych podpowiada też podobne słowa kluczowe, które warto wykorzystać i które mają wysoką liczbą wyszukiwań. W ten sposób znajdziesz inspiracje dla nowych treści. 

Wyszukiwanie fraz nie jest trudne, co dokładnie przedstawia poniższa instrukcja.

Instrukcja korzystania z wyszukiwarki fraz od Google
Źródło: https://ads.google.com/intl/pl_pl/home/tools/keyword-planner/

W praktyce efekty wyszukiwania obrazuje grafika niżej (na słowo kluczowe “marketing”).

Wynik planera słów kluczowych na przykładzie słowa marketing

Dostęp do narzędzia wymaga rejestracji.

SEO Content Editor

SEO Content Editor nie tylko bada treść pod kątem SEO, ale też analizuje inne czynniki, m.in. poprawność title i description, obecność dodatkowych fraz czy jakość słów kluczowych. 

Yoast SEO

Trochę inaczej wygląda Yoast SEO, który nie należy do typowych narzędzi dla copywriterów. To wordpressowa wtyczka optymalizująca treści – nawet pod kątem długości zdań. Weryfikuje tekst i wskazuje, co należy poprawić, aby zwiększyć szansę na wysokie pozycje w Google.

Yoast SEO przedstawia także analizy graficznie, co pozytywnie wpływa na czytelność przekazu. Zmiana czerwonych i pomarańczowych światełek na zielone oznacza, że treść została zoptymalizowana.

Ubersuggest

Ubersuggest to narzędzie przeznaczone do badania i dobierania słów kluczowych. Można je porównać do sugestii pojawiających się w autouzupełnianiu Google. Analizuje wpisane frazy i wyświetla wyniki, dostarczając nieocenionych informacji, takich jak:

  • powiązane i podobne słowa kluczowe,
  • liczba wyszukiwań,
  • CPC (koszt za kliknięcie),
  • konkurencyjność danego hasła.

Można to przedstawić na konkretnym przykładzie z użyciem frazy „praca copywriter”.

Ubersuggest - wyświetlone szczegółowe informacje na podstawie frazy praca copywriter
Źródło: https://app.neilpatel.com/en/ubersuggest/overview?keyword=praca%20copywriter&lang=pl&locId=2616
Ubersuggest - propozycje nowych słów kluczowych na podstawie frazy praca copywriter
Źródło: https://app.neilpatel.com/en/ubersuggest/overview?keyword=praca%20copywriter&lang=pl&locId=2616

Answer The Public

Answer The Public przedstawia różne kombinacje słów kluczowych, a sugestie bazują na automatycznych podpowiedziach wyszukiwarki Google.

Program jest bardzo prosty w obsłudze. Wystarczy wpisać dowolne słowo i wybrać język. Answer The Public analizuje frazę i prezentuje dynamiczne wykresy, przedstawiające zapytania i hasła wpisywane przez internautów do wyszukiwarki Google.

Answer the public - kombinacje słów kluczowych bazujące na podpowiedziach wyszukiwarki Google dla słowa marketing

Raport uwzględnia podstawowe zadawane pytania: jak? dlaczego? kto? kiedy? gdzie? w jaki sposób? itd. Jeśli forma koła nie jest dla Ciebie czytelna, wystarczy przełączyć na zakładkę „Data” – wyniki ukażą się w przejrzystej tabelce.

To nie koniec – po przewinięciu na dół zobaczysz, że Answer The Public opisuje wyszukiwania alfabetycznie, co obrazuje poniższa grafika.

Answer the public - propozycja nowych słów kluczowych uporządkowana alfabetycznie

To darmowe narzędzie dla copywriterów sprawdza się w przypadku wyszukiwania zapytań z długiego ogona. Dlaczego tego typu słowa kluczowe są ważne? Tzw. frazy long tail składają się z kilku wyrazów, a ich przewagą jest precyzyjniejsze nakierowanie na konkretnego i zdecydowanego klienta. 

Więcej na temat Yoast SEO, SEO Content Editor oraz innych narzędzi wspomagających SEO copywriting dowiesz się tutaj: https://sagomedia.pl/blog/seo-copywriting-jak-pisac

Darmowe narzędzia dla copywriterów – inspiracje, trendy, pomysły 

Chociaż copywriter powinien wyróżniać się kreatywnością, czasami brakuje pomysłów na tematy. Co zrobić, gdy w głowie świeci pustkami – niczym w portfelu na koniec miesiąca? Inspiracje czerp ze… źródeł zewnętrznych. W ich odszukaniu pomogą sprawdzone narzędzia.

Google Trends 

Google Trends to intuicyjne w obsłudze, przejrzyste i nowoczesne narzędzie, które przedstawia najpopularniejsze tematy i zagadnienia w Internecie.

Google trends - wszukiwania, które ostatnio zyskały popularność
Źródło: https://trends.google.com/trends/?geo=US

Pozwala znaleźć inspiracje do pisania artykułów i wpisów blogowych, a dane możesz uszeregować zgodnie ze swoimi preferencjami – w tym według kraju, tematyki i kategorii. Przedstawia też hot newsy.

W okienko wyszukiwarki możesz wpisać każde zagadnienie, które Cię interesuje. Dzięki temu poznasz popularność frazy w wybranym przedziale czasowym, jej sezonowość i dowiesz się, jak wypada na tle innych tematów.

Google trends - szczegółowa analiza dla słowa copywriter
Źródło: https://trends.google.com/trends/explore?q=copywriting&geo=US

Alerty Google

Kolejna propozycja od Google tym razem w formie powiadomień. Alerty przychodzą na maila i zawierają wartościowe dane – również monitorujące konkurencję. Wystarczy, że w pole alertu wpiszesz nazwę konkurencji, na przykład swojego klienta. Dzięki temu będziesz na bieżąco z nowymi wpisami, które mogą być inspiracją do tworzenia treści. 

Alerty Google umożliwiają też monitorowanie marki klienta (lub własnej) i wskazują też strony, na których została ona wspomniana. Narzędzie oferuje jeszcze więcej funkcji – monitoruje pytania z danej branży, inspiruje do wpisów blogowych i przesyła powiadomienia o nowych publikacjach w interesującym Cię temacie. Wystarczy tylko wpisać odpowiednie frazy w okienko wyszukiwarki.

Alerty Google - interface narzędzia do raportowania danego słowa lub frazy
Źródło: https://www.google.pl/alerts#1:4

Alerty Google badają także dopasowanie wpisów. W ustawieniach da się zaznaczyć dwie funkcje: „only the best results” (tylko najlepsze wyniki) albo „all results” (wszystkie wyniki). Możesz dodać alert właśnie w tych dwóch formach:

  • site:domena.pl. Zaznaczając „only the best results”,
  • site:domena.pl. Zaznaczając „all results”.

Pierwszy alert będzie przedstawiał wartościowe wyniki według Google – jeśli większość Twoich treści się w nim pojawi, świadczy to o skutecznym contencie.

Buzzsumo.com

To narzędzie dla copywriterów, które występuje w wersji anglojęzycznej. Pokazuje najpopularniejsze wpisy w social mediach (takich jak Facebook, Twitter, LinkedIn itp.). Może więc posłużyć jako inspiracja do tworzenia artykułów.

Buzzsumo przedstawia, jakie treści najlepiej się sprawdzają w konkretnej branży i pozwala śledzić aktualne trendy. Ponadto narzędzie analizuje podaną przez Ciebie stronę i dobiera do niej odpowiednie treści.

Buzzsumo - wynik najpopularniejszych tematów dla wpisanej frazy, w tym przypadku content marketing
Źródło: https://app.buzzsumo.com/content/web?q=content+marketing

Użytkownik może zbudować spersonalizowany pulpit roboczy, by monitorować wszystkie osobiście wybrane alerty. 

Buzzsumo wskazuje nawet, jakie treści konkurentów w danej branży są najczęściej udostępniane i przez kogo. Możesz więc ustawić alerty, które poinformują Cię, kiedy konkurencja opublikuje nowe materiały. To również będzie inspiracją do budowania własnych wpisów. Wszystkie dane da się zebrać w raporty i eksportować między innymi do pliku Excel.

Darmowe bazy z grafikami i obrazami dla copywriterów 

Czy jest coś, co bardziej urozmaica treść niż właściwie dobrane obrazy? Niestety wiele z nich jest objętych licencją lub sporo kosztuje. Na szczęście w sieci znajdziesz bazy z darmowymi legalnymi grafikami do pobrania – co istotne, w wysokiej jakości. 

Pixabay

To jeden z najlepszych banków ze zdjęciami. Darmowe obrazy w licencji CC0 prezentują naprawdę wysoką jakość. Z bazy wybierasz spośród ponad 1,5 miliona obrazów, a prosta wyszukiwarka znajduje je po wpisaniu fraz kluczowych. Hasła można wpisywać zarówno po polsku, jak i angielsku. 

Pixabay - wyświetlone obrazy, które pasują do wpisanego przez nas słowa

FreeImages.com 

3000 000 zdjęć podzielonych na kategorie – brzmi imponująco, prawda? Takie możliwości oferuje Freelmages.com. Jeśli jednak chcesz pobrać grafikę w wysokiej jakości, konieczna jest rejestracja. 

Picjumbo

Picjumbo również wyróżniają zdjęcia znakomitej jakości. Stronę założył fotograf i projektant – Viktor Hanacek, którego dzieła są naprawdę godne uwagi. Dla wygody użytkownika, wszystkie obrazy podzielone są na kategorie.

Picjumbo - lista popularnych obrazów danego dnia
Źródło: https://picjumbo.com/

Jeśli chcesz poznać inne darmowe bazy zdjęć, kliknij: https://sagomedia.pl/blog/dobre-i-darmowe-zdjecia-na-strone-zobacz-jak-je-znalezc-lista/.

Narzędzia dla copywriterów do wykrywania plagiatów 

Google nie znosi zduplikowanej treści, a zamieszczanie cudzych tekstów jest nieetyczne i niezgodne z prawem. Przed publikacją (lub odesłaniem jej do klienta) warto sprawdzić, czy żaden fragment nie został uznany za plagiat. Zastanawiasz się, jak wykryć duplicate content? Poznaj kilka praktycznych narzędzi. 

Google 

Najprostszy, najszybszy i zupełnie darmowy sposób na wykrycie plagiatu. Skopiuj fragment swojego tekstu i wklej go w pole wyszukiwania w Google – najlepiej zastosuj przy tym cudzysłów. Pogrubione zdania w wynikach mówią same za siebie – na innych stronach są takie same treści.

Copyscape.com

To narzędzie w informacji zwrotnej przedstawia listę stron z identycznymi tekstami lub ich fragmentami.

Copyscape - interface narzędzia
Źródło: https://www.copyscape.com/

Niestety, darmowa wersja pozwala dokonać tylko kilkunastu wyszukań tygodniowo. W większości przypadków jest to wystarczająca usługa. Jeśli jednak wolisz zainwestować w płatną opcję, zyskasz dostęp do jeszcze innych funkcji, takich jak integracja z WordPressem i API. 

Plagiator 

Plagiator skanuje pod kątem duplikatu wszystkie treści – również z pdf i załadowanego pliku. Narzędzie przeszukuje całą sieć w wykrywaniu plagiatów, jest w stanie nawet sprawdzić prace dyplomowe. Na końcu wyświetla szczegółowy raport, w tym między innymi ilość fragmentów będących plagiatem i procent unikalności tekstu. 

Plagiator w wersji online
Źródło: https://plagiator.i4a.pl/

Aby korzystać z narzędzia, wymagana jest rejestracja. 

Narzędzia do zbierania notatek, materiałów i źródeł 

Jeśli lubisz porządek lub masz problemy z organizacją, możesz skorzystać z darmowych aplikacji, które pomogą Ci wszystko ogarnąć. Takie narzędzia są pomocne dla każdego, gdyż planowanie to podstawa sukcesu. Co polecam?

Evernote

Evernote służy do gromadzenia notatek wszelkiego typu – w tym graficznych, tekstowych, a nawet dźwiękowych. W tej bazie możesz przechowywać dowolne treści – przede wszystkim ważne materiały z researchu.

Aplikacja synchronizuje się z urządzeniami, więc masz dostęp do zasobów 24 godzin na dobę. Ponadto możesz udostępniać pliki i inne informacje, zapisywać linki, pomysły, jak i dodawać fragmenty artykułów oraz zdjęcia. 

Pocket

Pocket to aplikacja, która pozwala kolekcjonować inspirujące treści. Tworzysz artykuł i chcesz się powołać na dane z innego tekstu czytanego przez Ciebie dawno temu, ale nie pamiętasz, gdzie on był? Możesz przestać się tym trapić – Pocket oferuje typowe usługi narzędzia zbierającego linki do stron, które wspierają codzienną pracę. Ponadto zapisane artykuły mogą być inspiracją do tworzenia własnych materiałów. Aplikacja czyta wybrane treści na głos, co również jest pomocne. 

Simplenote

Simplenote wyróżnia możliwość przypisywania tagów i przypinania najważniejszych notatek do góry listy. Wysuwany panel pozwala na szybkie katalogowanie i przeglądanie tagów, a także sprawdzenie zawartości kosza z notatkami. Znacznie ułatwia to porządkowanie materiałów przeznaczonych do tworzenia tekstów. 

Charakterystyczną cechą Simplenote jest możliwość przeglądania historii zmian notatek. Użytkownik może nawet  przywrócić starszą wersję zapisków. Domyślnie program jest darmowy, da się jednak wykupić płatną wersję, która umożliwia synchronizację z Dropboxem. 

Feedly 

Feedly to czytnik RSS, który ułatwia przeglądanie newsów z ulubionych witryn internetowych. Ponadto pozwala zbudować własną spersonalizowaną gazetę, zgodnie z preferencjami i oczekiwaniami. Nie musisz cyklicznie sprawdzać, czy na danym portalu pojawił się nowy wpis – narzędzie automatycznie Cię o tym informuje.

Feedly - wyświetlone najnowsze wpisy bazujące na wpisanym słowie
Źródło: https://feedly.com/

Jednak dla copywritera jedną z najcenniejszych funkcji Feedly jest możliwość monitorowania konkurencji. Przykładowo: zajmujesz się branżą beauty. Jeśli dodasz do subskrypcji wszystkie wartościowe strony z tej kategorii, będziesz na bieżąco otrzymywać nowe artykuły z subskrybowanych witryn. W ten sposób gromadzisz w jednym miejscu pomocne treści z dziedziny beauty. To również inspiracja do tworzenia nowych wpisów.  

Feedly - wyświetlone najnowsze wpisy z subskrybowanej witryny
Źródło: https://feedly.com/

Czy darmowe narzędzia są potrzebne każdemu copywriterowi? 

Każdy copywriter od czasu do czasu potrzebuje wsparcia w postaci profesjonalnych narzędzi. Jest to ogromne udogodnienie, które się przekłada na wydajność i jakość pracy.

Tak naprawdę specjalista od treści powinien osobiście wypróbować poszczególne programy i dopasować je do swoich preferencji. Oczywiście niekoniecznie z tej listy, ale może ona być nie lada ułatwieniem dla wielu copywriterów. 

Jak możemy pomóc?
Milena Dzikowska
Milena Dzikowska
Copywriterka i absolwentka filologii polskiej ze specjalnością dziennikarską. Prywatnie miłośniczka książek, natury, gier RPG, Sci-Fi oraz podróży - niekoniecznie w tej kolejności. ;) Wierzy, że każde słowo ma ogromną moc, jeśli Tylko znajdzie się na właściwym miejscu