Porzuć pisanie tekstów na bloga. Wykorzystaj stare

Porzuć pisanie tekstów na bloga. Wykorzystaj stare

Prowadzisz blog. Starasz się regularnie tworzyć kolejne wpisy, by stale dostarczać swoim czytelnikom nowy content. Poświęcasz mnóstwo czasu na szczegółowy research, a tymczasem… wystarczy przejrzeć bazę wpisów opublikowanych dawno temu. Być może nie zdajesz sobie sprawy, ale w starych artykułach tkwi ogromny potencjał. Nie zmarnuj go. Porzuć pisanie tekstów na bloga i dowiedz się, jak wykorzystać dawno opublikowane artykuły.

Czy masz świadomość, że większość nowych czytelników może nie znać zawartości prowadzonego przez ciebie bloga? Oznacza to, że opublikowane jakiś czas temu artykuły skazane są na niełaskę i stopniowo odchodzą w zapomnienie – szczególnie, jeśli za swój cel stawiasz sobie pisanie tekstów na bloga – na zupełnie nowe tematy.

Stare wpisy mogą okazać się kluczem do rozwoju bloga

Wiedz jednak, że artykuły te – choć opublikowane dawno temu – są bardzo wartościowe i niejednokrotnie cenniejsze niż ci się wydaje. Warto je więc „recyklingować” – szybko przekonasz się, jak wymierne korzyści przyniesie takie działanie. Szczególnie, że ich modyfikacja niejednokrotnie zajmuje mniej czasu niż pisanie tekstów na bloga – tekstów, które podejmują nowe zagadnienia.

Krok 1. Stwórz listę najlepszych wpisów opublikowanych jakiś czas temu

Stworzenie „spisu treści” to pierwszy krok w stronę „recyklingowania” wpisów blogowych. Dzięki temu będziesz wiedzieć, którymi tekstami trzeba zająć się w pierwszej kolejności.

Artykuły możesz dobierać, uwzględniając m.in.:

  • to, jak dogłębnie zaprezentowany jest temat,
  • liczbę osób, które przeczytały tekst,
  • ilość udostępnień artykułu w mediach społecznościowych,
  • to, jaki jest współczynnik konwersji (np. kupno produktu, zapisanie się do newslettera).

Jeżeli artykuł bardzo dogłębnie analizuje konkretny temat, ma przy tym duży współczynnik konwersji oraz dużą liczbę ponownych udostępnień, najprawdopodobniej będzie musiał przejść tylko delikatny lifting. Ponadto warto zaprezentować go w innej formie, by móc opublikować go w innych miejscach niż tylko firmowy blog.

Krok 2. Obierz odpowiednią strategię

Postępowanie ze starszymi wpisami na blogu to nie jeden sposób, lecz kilka strategii wartych zainteresowania. Nie każdą z metod będzie można zastosować do wszystkich artykułów, niemniej jednak kilka z nich stanowi uniwersalne rozwiązanie. Od czego więc zacząć pisanie tekstów na bloga, wykorzystując dawno opublikowane treści?

Umieść linki do nowych artykułów w starszych wpisach

Wewnętrzne linkowanie to jeden z najprostszych sposobów, dzięki którym można wykorzystać opublikowane kiedyś wpisy. Pozwala to na odświeżenie treści poprzez jej delikatną aktualizację, np. odsyłając zainteresowanych czytelników do najnowszych danych lub rozbudowanych i bardziej dogłębnych informacji.
Warto przy tym pamiętać, że stworzenie sieci wewnętrznych linków ma jeszcze jeden walor – jest to działanie korzystne z punktu widzenia SEO.

Wskazówka! Jak wykorzystać linki do starszych wpisów?

1. Za każdym razem, gdy pisanie tekstów na bloga rozpoczynasz na nowo, sprawdź czy w treści świeżych wpisów nie można umieścić linku do artykułu opublikowanego jakiś czas temu. I na odwrót. Sprawdź, czy w starych wpisach nie można umieścić linka do nowszych publikacji.

2. Przygotuj listę najważniejszych artykułów na blogu – linki do nich umieść na dodatkowej podstronie na blogu stworzonej do tego celu albo w bocznej kolumnie w sekcji „Najlepsze” / „Najpopularniejsze”.

Pisanie tekstów na bloga - lista artykułów
Blog PZU zawiera w prawej kolumnie sekcję „Najpopularniejsze”
Pisanie tekstów na bloga - najlepsze posty
Blog sklepu Pixers.pl zawiera sekcję „Najlepsze posty”.

Zaktualizuj treść

Wpis opublikowany jakiś czas temu zwykle traci na aktualności. Jeśli na swoim blogu masz takie artykuły, warto je zaktualizować. Podejmując pisanie artykułów na bloga, dobrym pomysłem jest przedstawienie nowego stanowiska, które na przestrzeni nawet kilku miesięcy mogło ulec zmianom. Sprawdzi się również wprowadzenie aktualnych danych statystycznych, itp.

Decydując się na aktualizację treści, dobrą praktyką jest poinformowanie o tym czytelników. Zdanie brzmiące, np. „Jako że artykuł (podlinkowany tytuł) został uzupełniony o nowe fakty, postanowiliśmy przedstawić jego aktualizację„.

Zaktualizuj treść o nowe słowa kluczowe

Publikując artykuł jakiś czas temu może się okazać, że zawarte w nim słowa kluczowe przestały być już tak popularne jak wcześniej. Dlatego warto na nowo przejrzeć listę najczęściej wyszukiwanych fraz w danym temacie. Wybierając kilka najważniejszych, należy uzupełnić o nie artykuł – zmień je nie tylko w samej treści, ale również w tytule czy nagłówkach.

Wskazówka! Jak dobrać odpowiednie słowa kluczowe?

1. Skorzystaj z podpowiedzi Google – dzięki temu można dowiedzieć się, jakie frazy cieszą się popularnością wśród użytkowników. Podpowiedzi pojawiają się w polu wyszukiwania oraz pod listą wyników.

Pisanie tekstów na bloga - podpowiedzi fraz
Podpowiedzi w polu wyszukiwania.
Pisanie tekstów na bloga - podpowiedzi wyszukiwanych fraz
Podpowiedź wyszukiwanych fraz pod listą wyników.

2. Skorzystaj z narzędzia planera słów kluczowych Google AdWords– dzięki temu można poznać frazy o najwyższym potencjale, czyli najczęściej wyszukiwane.

Pisanie tekstów na bloga a frazy - AdWords
Planer słów kluczowych Google Adwords.

3. Skorzystaj z innych narzędzi sugerujących słowa kluczowe – dzięki nim można poznać sugestie słów kluczowych na podstawie bazowej frazy, które są popularne wśród internautów.

a) https://neilpatel.com/ubersuggest/

Ubersuggest jest narzędziem, którego działanie opiera się na podobnej zasadzie jak sugestie wyszukiwarki Google. Wystarczy wpisać konkretną frazę, by uzyskać listę zbliżonych słów kluczowych – także chętnie wpisywanych przez internautów.

Pisanie tekstów na bloga a frazy - ubersugest

b) http://keywordtool.io

KeywordTool to narzędzie działające podobnie jak Ubersuggest. Jego atutem jest fakt, iż zawiera znacznie więcej gotowych propozycji słów kluczowych.

Pisanie tekstów na bloga a frazy - KeywordTool
Płatna wersja Pro zawiera dodatkowo takie informacje jak m.in. miesięczna ilość wyszukiwań w Google, koszt frazy w Google AdWords.

Wykorzystaj możliwości mediów społecznościowych

Media społecznościowe to niezwykle praktyczne narzędzie, które można wykorzystać do nadania dawnym artykułom „drugiego życia”. Takie rozwiązanie sprawdza się m.in. wówczas, gdy nie masz pomysłu na nowy wpis. Można odświeżyć opublikowane dawno artykuły i np. nigdy nie udostępniane. Alternatywnym rozwiązaniem jest zaprezentowanie kilku powiązanych ze sobą artykułów – tak, by w jednym miejscu dać dostęp do rozwiniętych informacji.

Wskazówka! Jak usprawnić wysyłanie postów w social media?

Skorzystaj z aplikacji (np. Buffer.com) planującej i automatyzującej wysyłanie postów w mediach społecznościowych. Możesz tam zdefiniować, jakie posty mają zostać opublikowane, kiedy je opublikować, i w jakich mediach. Przyspieszy to proces publikacji i da pewność, że nie zapomnisz opublikować postów.

Wykorzystaj możliwości newslettera

W newsletterze tkwi sporo możliwości – także jeśli chodzi o przypominanie o publikowanych jakiś czas temu artykułach. Wystarczy, że każdemu nowemu subskrybentowi wyślesz paczkę artykułów wprowadzających w konkretny temat. Takie rozwiązanie można wykorzystać również wtedy, gdy tworzysz podsumowanie wybranego tematu, wysyłając maila w ramach standardowej kampanii e-mail marketingowej.

Wskazówka! Wysyłaj wiadomości powitalne

Większość systemów do zarządzania newsletterem (Freshmail, GetResponse, Mailchimp) pozwala ustawiać automatyczne wysyłanie wiadomości powitalnej. Dlaczego warto?

Jak pokazuje raport The Welcome Email przygotowany przez Experian, wiadomości powitalne charakteryzują się bardzo wysokim wskaźnikiem Open Rate. Współczynnik otwarć wynosi nawet 50%. To oznacza, że tkwi w nich ogromny potencjał, którego znaczenia nie można zbagatelizować.

Krok 3. Pisanie tekstów na bloga w innej formie

Chcąc podarować swoim starym wpisom „drugie życie”, niech nie umknie ci fakt, że nie wszyscy lubią czytać artykuły. W efekcie publikowane treści – nawet najbardziej ciekawe i wartościowe – bywają pomijane. Wykorzystaj więc treści – tak, by stały się bazą do stworzenia innych niż artykuł form contentu. W ten sposób nie tylko ponownie zainteresujesz swoich czytelników, ale dotrzesz do innych grup, np. użytkowników serwisu YouTube.

Stwórz prezentację i podziel się ze społecznością SlideShare

SlideShare to silna społeczność, która skupia wokół siebie miliony użytkowników – jak pokazują statystyki, to nawet 70 mln użytkowników w skali miesiąca. Ponadto platforma jest jedną ze 100 najczęściej odwiedzanych stron internetowych na świecie. Teraz już wiesz dlaczego, dzieląc się swoją prezentacją, stwarzasz sobie szansę na zwiększenie zasięgu i dotarcie do nowych odbiorców. Szczególnie, że wystarczy skopiować specjalny kod, by móc osadzić prezentację na innych stronach,czy w mediach społecznościowych.

Dzięki prezentacji, w sposób czytelny i przejrzysty możesz pokrótce zaprezentować najważniejsze informacje pojawiające się w artykule. Przedstawiaj treść w formie wypunktowań, tabeli, wykresów, dodaj ciekawe grafiki, zamiast koncentrować się na słowie pisanym. Prezentacja powinna optymalnie zawierać 10 do 20 slajdów. Warto także pamiętać o:

  • przyciągającym tytule – tak, by zaintrygował i zachęcił do zapoznania się z prezentacją,
  • prawidłowym opisie – za pomocą którego zainteresujesz prezentacją,
  • słowach kluczowych – tak, by prezentację mogli znaleźć zainteresowani odbiorcy; dobrze jest umieścić nawet 20 odpowiednio dobranych fraz.

Prezentacja zrobiona na podstawie tego artykułu

Pamiętaj, że celem wykorzystania SlideShare jest także przeniesienie ruchu na stronę internetową. Dlatego umieść do niej link i wezwanie do działania na końcu prezentacji.

Przekształć artykuły w PDF i stwórz e-booka

Prawdopodobnie na twoim blogu znajduje się wiele artykułów skoncentrowanych wokół tej samej tematyki, ale przedstawiających dany temat z różnych perspektyw. Warto wówczas połączyć takie wpisy w jeden dłuższy, dodać atrakcyjne grafiki i przekształcić w PDF – szybkim i łatwym sposobem stworzysz wartościowego e-booka gotowego do udostępnienia. Dzięki temu nie tylko oszczędzisz czas i przyciągniesz kolejnych czytelników, ale i wzmocnisz swoją pozycję jako eksperta w branży.

Przykłady:

Wykorzystaj artykuł do stworzenia filmu na YouTube

Pisanie tekstów na bloga nie powinno być twoim jedynym kierunkiem działania. Treść opublikowanych dawno temu wpisów (ale będących „evergreenami”) może stać się doskonałym fundamentem do stworzenia filmu zamieszczonego następnie w YouTube. Możesz wykorzystać gotową prezentację opublikowaną na SlideShare, możesz zaprezentować treść artykułu w formie animacji.

Dlaczego warto? Choćby z tego powodu, że YT jest drugą (co do wielkości i popularności) wyszukiwarką na świecie. Daje więc szansę na dotarcie do zupełnie nowej grupy odbiorców, wśród których z pewnością znajdują się potencjalni klienci.

Wskazówka! Jakie narzędzia zastosować?

Jeśli chcesz stworzyć film na podstawie np. gotowej prezentacji, pomocne będą takie narzędzia tak: Camtasia (na PC), Screenflow (na Mac).

Jeżeli zależy ci na stworzeniu animacji, możesz skorzystać z m.in. z MakeWebVideo, Moovly.

Przykłady:

Stwórz infografikę na podstawie artykułu

Infografika to świetny pomysł, by „odświeżyć” opublikowany jakiś czas temu artykuł, przedstawiając go w formie graficznej. To także dobre rozwiązanie, by w ten sposób pokazać zmiany, jakie zaszły przez ten czas, np. zestawiając informacje z wpisu opublikowanego kiedyś z informacjami zamieszczonymi we wpisie opublikowanym niedawno.

Chociaż istnieje wiele ciekawych narzędzi pozwalających na samodzielne przygotowanie infografiki (np. Piktochart.com, Infogr.am, Visual.ly), warto skorzystać z pomocy profesjonalnych grafików.

Przykłady infografik stworzonych na podstawie artykułów:

Przekształć artykuły w podcasty

Podcasty zyskują na popularności, dlatego nie można bagatelizować ich znaczenia. Dzięki nim, zwiększasz szanse dotarcia do szerszego grona użytkowników, ponieważ podcastów można słuchać zarówno w pracy, podczas jazdy samochodem, biegania czy wykonywania czynności domowych – w przeciwieństwie do czytania wpisów opublikowanych na blogu.

Podcastami mogą być zarówno oryginalne artykuły lub przekształcone wpisy. Jeśli do konkretnego wpisu stworzyłeś wcześniej videografikę lub film, możesz wykorzystać gotową już ścieżkę audio.

Wyżej wymienione działania świetnie sprawdzają się nie tylko w przypadku recyklingowania dawno opublikowanych treści. Każdy artykuł na blogu może przyjąć inną niż typowy tekst formę, co pozwoli na dotarcie do grupy odbiorców skupionych w innych kanałach.

Teraz już powinieneś wiedzieć, dlaczego starsze artykuły na blogu nie powinny iść w zapomnienie. Wykorzystane w odpowiedni sposób, mogą stanowić siłę napędową działań marketingowych. Warto je więc uwzględnić i systematycznie „aktywować” – pozwoli to na zwiększenie ich wartości. Porzuć więc pisanie tekstów na bloga, które podejmują nowe zagadnienia. Wykorzystaj dawno opublikowane treści, aby zwiększyć ich zasięg.