Featured snippet, czyli jak być na szczycie w Google

Featured snippet, czyli jak być na szczycie w Google

Być na szczycie w wyszukiwarce Google – do tego dążą wszyscy właściciele stron internetowych. Do niedawna można było pojawiać się tylko w wynikach płatnych (AdWords) oraz wynikach organicznych (uzależnionych od efektów pozycjonowania). Obecnie istnieje trzecia możliwość – featured snippet.

Featured snippet (direct answers) pojawia się pod płatnymi wynikami. Jeszcze jakiś czas temu widoczny był na tzw. pozycji 0, czyli na samej górze wyszukiwarki, ale to zmieniono.

Featured snippet - położenie w wyszukiwarce

Mimo to, jest to nadal bardzo atrakcyjne miejsce, o które warto zawalczyć. Taka pozycja przekłada się na więcej klików, więcej wizyt na stronie, wyższą konwersję.

 Featured snippet – co to jest?

Według definicji Google:

“Gdy użytkownik zadaje pytanie w wyszukiwarce Google, możemy wyświetlić wynik w specjalnym bloku (…) z odpowiedzią w górnej części strony wyników wyszukiwania. Fragment z odpowiedzią to blok, który zawiera wyodrębnione ze strony podsumowanie odpowiedzi oraz link do tej strony, jej tytuł i adres URL”

Inaczej mówiąc, Google w wynikach wyszukiwania bezpośrednio odpowiada na pytanie użytkownika. Odpowiedź ta pochodzi z zewnętrznych stron internetowych, więc internauta nie musi wchodzić na stronę, by uzyskać najważniejsze informacje. Jeśli odpowiedź go zainteresowała, to może kliknąć w link źródła, gdzie prawdopodobnie znajdzie więcej szczegółów na interesujący go temat.

Jak się znaleźć w featured snippet?

Na najważniejsze pytanie tego artykułu nie ma niestety jednoznacznej odpowiedzi. Nie da się stworzyć uniwersalnej recepty, która gwarantowałaby zajęcie pozycji 0. To algorytm Google decyduje, która strona pojawi się w snippecie. Nie ma więc możliwości samodzielnego zgłoszenia strony.

Jako że Google nie podaje żadnych wytycznych, można jedynie domniemywać na podstawie analiz wyświetlanych już featured snippet, jak tam dotrzeć. Co możesz zrobić?

1. Przygotuj odpowiedzi na pytania

Nie będziesz miał na stronie odpowiedzi na pytania, nie będzie Twojej strony w snippecie – to oczywiste.

Dlatego przygotuj listę pytań najczęściej zadawanych przez użytkowników w twojej branży. Skorzystaj z Google Keyword Planner – narzędzia, które pomoże ci wybrać najpopularniejsze pytania jakie zadają internauci.

Pytanie powinny rozpoczynać się od słów np.:

  • co, co to jest, co to znaczy
  • jak, w jaki sposób, jak zrobić
  • ile
  • kim jest

Featured snippet - przykład

Postaraj się, aby odpowiedź była kompleksowa, szczegółowa, podzielona na akapity. Najlepiej, aby zawierała zdjęcia, infografiki, wideo. Google musi uznać, że to najlepiej przygotowana (spośród wszystkich dostępnych) odpowiedź na zadawane przez użytkowników pytanie. Pamiętaj jednak, że treść w snippecie ma przeważnie długość 40 – 50 słów. Dlatego formatując odpowiedź, kieruj się zasadą “od ogółu do szczegółu” – na początku umieść akapit z esencją odpowiedzi, a poniżej bardziej szczegółowy opis.

Gdy lista pytań, na jakie chcesz udzielić odpowiedzi jest długa, warto stworzyć na stronie osobną podstroną tzw. FAQ.

2. Zadbaj o czołowe pozycje w Google

W featured snippet wyświetlają się strony, które cieszą się wysokim autorytetem dla Google. A więc takie strony które już są wysoko w wynikach wyszukiwania.

Jak wynika z analizy Senuto, 56% stron występujących w Direct Answer zajmuje pierwsze pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Pocieszające dla stron z mniejszym potencjałem jest to, że 18% stron nie jest nawet w top3 wyników wyszukiwania, a 1,61% jest poza pierwszą dziesiątką.

Podobną analizę wykonał Moz. Wynika z niej, że 70% stron znajdujących się w snippecie znajduje się na pozycjach 1-3 w organicznych wynikach wyszukiwania. Jednak aż 30% stron znajduje się na 4 pozycji lub niżej. Najniższa pozycja to 71!

Analizy te pokazują, jak ważne jest, aby strona było wysoko w wynikach wyszukiwania. Jednocześnie daje nadzieję dla stron na niższych pozycjach – to one mogę najwięcej zyskać, gdy znajdą się w snippecie.

Niemniej jednak warto dążyć do zdobywania czołowych pozycji w wyszukiwarce Google – przynosi to znacznie więcej korzyści.

3. Zadbaj o optymalizację SEO

Optymalizacja odpowiedzi pod kątem SEO to bardzo ważne zagadnienie, które pomoże algorytmowi Google rozpoznać pytanie i odpowiedź.

  • Pytanie odpowiednio oznacz, np. pogrubioną czcionką albo znacznikiem <Hx>. Natomiast odpowiedź (lub jej akapit jeśli odpowiedź jest długa) umieścić w znaczniku <p>
  • W title strony umieść treść pytania
  • W adresie url zamieść pytanie
  • Jeśli odpowiedź zawiera zdjęcie, to dodaj atrybut alt z pytaniem lub jego fragmentem

Jak widzisz nie jest łatwo trafić ze swoją stronę do featured snippet. Mimo to, warto podjąć opisane powyżej działania, by zwiększyć prawdopodobieństwo wyświetlenia adresu URL w bardzo widocznym miejscu wyszukiwarki Google. Tym bardziej, że nie włożysz w to wiele pracy, a możesz osiągnąć świetne rezultaty – potwierdza to analiza przeprowadzona przez serwis Search Engine Land. Zbadał jaki wpływ miało umieszczenie jednej ze stron w featured snippet. Strona odnotowała wzrost ruchu o 516%, a konwersja zwiększyła się z 2 do 8%. Zgodzicie się, że to rewelacyjny wynik, prawda?


Z branżą związana od 12 lat. W Sago Media odpowiada nie tylko za kontakt z klientami, ale zajmuje się również copywritingiem jako Head Of Content. Prawie żadna tematyka nie jest jej obca. Uzależnienie od pisania sprawia, że nie chce się od niego uwolnić nawet pod przymusem.