Przedsiębiorcy, którzy chcą być na czasie i sprzedawać więcej, decydują się na handel z pomocą sklepu internetowego. To świetny pomysł, szczególnie, że w ostatnich latach klienci przenieśli się z zakupami do sieci. Zmusiły ich do tego okoliczności z początku 2020 roku, a zachęciły starania sklepów internetowych, by jak najbardziej uprzyjemnić zakupy online.
Warto jednak pamiętać, że tak jak biznes stacjonarny wymaga ciągłej pracy, a nie łutu szczęścia, tak też jest w sprzedaży internetowej. Jeśli chcesz, by Twój sklep był popularny, musisz się promować, wykorzystując dostępne metody marketingowe. Reklama płatna czy SEO – co wybrać w danym przypadku?
Dla cierpliwych: SEO, czyli pozycjonowanie
Pozycjonowanie stron internetowych i sklepów online to prace nad zdobyciem ruchu organicznego z Google. Często wymiennie nazywa się je SEO (Search Engine Optimization), co oznacza optymalizację pod kątem wyszukiwarki.
To skomplikowany proces składający się z wielu etapów i elementów, które w efekcie mają na celu optymalizację zaplecza technicznego strony, dobieranie fraz kluczowych do treści, wypełnianie stron i sklepów contentem oraz pozyskiwanie linków zewnętrznych.
Możesz prowadzić działania SEO samodzielnie, by wypozycjonować sklep lub skorzystać ze wsparcia fachowców, na przykład z agencji Redseo. Wówczas nie musisz martwić się o to, jak zoptymalizować adresy URL, w jaki sposób dobrać słowa kluczowe czy skąd pozyskać wartościowe linki. Specjaliści zrobią to za Ciebie.
W efekcie przemyślanych działań pozycjonerskich sklep jest lepiej widoczny w sieci. Celem każdego jest TOP10, czyli pierwsza strona wyszukiwań, a największym sukcesem jest umieszczenie swojego sklepu w TOP3, czyli na absolutnym podium.
Aby tak było, należy spełnić sporo warunków narzucanych przez algorytmy Google. To tak zwane czynniki rankingowe. Nie wszystkie są jawne, ale te, które znamy, pozwalają na sprawne przygotowanie strony i zoptymalizowanie jej. Opieka nad stroną pod kątem SEO trwa.
Tak, na wyniki należy poczekać, jeśli chodzi o SEO. Efekty działań nie są natychmiastowe. Pozycjonowanie to proces, który do osiągnięcia pierwszych satysfakcjonujących efektów może trwać aż do kilku miesięcy.
Czy to oznacza, że jest to gorsza metoda marketingowa? Wcale nie. SEO zakłada długoterminowe efekty, co nie jest bez znaczenia. O zaletach i wadach SEO opowiemy więcej za chwilę, a teraz sprawdź, co ma do zaoferowania reklama płatna w wyszukiwarce.
Dla niecierpliwych: Google Ads, czyli reklama płatna w wyszukiwarce
Jeśli szukasz efektów tu i teraz, ekspresowych i natychmiastowych, to reklama płatna w wyszukiwarce jest stworzona dla Ciebie. Najpopularniejszy system reklamowy to Google Ads, bo też wyszukiwarka Google jest wykorzystywana przez większośc polskich (i nie tylko) użytkowników.
System oferuje szeroki wybór typów reklam (tekstowe, wideo, produktowe itp.). Taka elastyczność to szansa dla każdego przedsiębiorcy i każdego biznesu.
Kampanie reklamowe w systemie możesz uruchomić samodzielnie, korzystając ze wskazówek firmy Google umieszczanych w sieci lub zdecydować się na współpracę ze specjalistami.
Możliwie jest samodzielne osiąganie satysfakcjonujących efektów kampanii, jednak warto pamiętać, że wymaga to nakładu czasu i pracy.
Z pomocą systemu Google Ads możesz skonstruować kampanię reklamową dostosowaną do Twoich indywidualnych potrzeb i celów, jakie chcesz osiągnąć.
Wspominałam, że w przeciwieństwie do SEO, reklamy w systemie Google są idealne dla niecierpliwych. Jest tak dlatego, że po stworzeniu i zatwierdzeniu kampanii, niemal od razu reklamy wyświetlają się w internecie.
Wady i zalety pozycjonowania
Pozycjonowanie to świetny sposób na osiągnięcie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania na odpowiednio dobrane frazy. Jakie są jego główne zalety?
- Dobrze zoptymalizowana strona sklepu to korzyść zarówno ze względu na ocenę robotów wyszukiwarki jak i ze względu na komfort użytkowników i potencjalnych klientów Twojej oferty. Optymalizacja pod algorytmy Google poprawia widoczność strony, a pozytywne UX to szansa, że klienci będą do Ciebie wracać.
- Dobre i na bieżąco prowadzone SEO to długofalowe efekty. Dobrze zoptymalizowana strona jest bardziej użytkowa, mniej wadliwa i łatwiej usunąć z niej usterki.
- Niewątpliwą zaletą działań organicznych jest jego niższa cena względem reklamy płatnej.
- Wysoka pozycja w wynikach sprawia, że Twoja oferta wyświetla się użytkownikowi, gdy ten szuka właśnie Twojego produktu. Trafiasz wtedy do naprawdę zainteresowanych!
- Pojawianie się na pierwszej stronie wyszukiwań generuje większy ruch organiczny, a to bardzo często prowadzi do większej liczby transakcji w Twoim sklepie.
A co z wadami? Pozycjonowanie to jedna z bardziej wartościowych metod marketingowych, ale niektórzy zwracają uwagę na jej nieodłączne minusy:
- Długie oczekiwanie na efekt. Zanim strona zostanie zoptymalizowana, zanim wszystkie podstrony zostaną zaindeksowane, a witryna wypełniona merytorycznym contentem, mijają tygodnie, a czasem i miesiące. SEO to więc inwestowanie w przyszłość, a nie w wyniki tu i teraz.
- Koszty pozycjonowania, choć w efekcie długofalowym niższe, na początku są dość wysokie, szczególnie gdy sklep wymaga wielu poprawek i napraw.
- Dobre SEO na solidnym fundamencie (jakim jest niezawodny serwer, stabilna platforma i pozytywna historia domeny) przyniesie fantastyczne wyniki. Może się jednak okazać, że pojawią się przeszkody nie do przeskoczenia i pozycjonowanie nie przyniesie zadowalających efektów (np. zbyt duża konkurencja lub niekorzystna historia domeny).
Wady i zalety Google Ads
Podobnie jest w przypadku reklamy płatnej. System Google Ads ma wiele zalet, ale nie jest pozbawiony wad. Zacznijmy od tego, za co przedsiębiorcy cenią “Adsy”:
- Reklama w systemie Google Ads wyświetla się tym użytkownikom, którzy szukają konkretnego produktu. Idąc tym tropem, uruchamiając kampanię, odpowiadasz na potrzeby. Szybko docierasz ze swoją ofertą do potencjalnego klienta.
- Możesz samodzielnie ustalać budżet reklamowy dostosowany do swoich możliwości.
- System pozwala na monitorowanie efektów kampanii. Jeśli dobrze je odczytasz i zinterpretujesz, możesz osiągać coraz więcej.
Wady Google Ads:
- Bez znajomości systemu i jego możliwości, możesz przepalić budżet na nieopłacalne działania.
- Jeśli konkurencja w Twojej branży jest duża, stawki za reklamę są wyższe. To oznacza, że musisz wydać więcej, a niekoniecznie skończy się to transakcją ze strony klienta.
Co wybierasz – SEO czy Google Ads?
Znasz teraz specyfikę działania obu sposobów dotarcia do klienta. Wymieniłam najbardziej istotne wady i zalety każdego rozwiązania. Teraz decyzja należy do Ciebie: wybierzesz SEO czy Google Ads do promocji swojego sklepu?
Jeśli mogę podpowiedzieć, radzę Ci połączyć obie metody, by móc czerpać z całego szeregu zalet zarówno pozycjonowania oraz reklamy płatnej. SEO będzie wspierać Twój sklep od strony technicznej i będzie pracować na lepszą widoczność w wynikach organicznych, a reklama Google Ads równolegle będzie wyświetlać Cię tu i teraz.
Z racji, że opieka nad kampaniami i optymalizacja techniczna to sporo pracy, która wymaga wiedzy, najkorzystniej jest współpracować z fachowcami, którzy zjedli zęby na SEO i “Adsach”.
Artykuł napisany przez Magdalenę Karnowską-Sewastianik z Redseo.pl