Dobra widoczność strony firmowej w wynikach wyszukiwania od zawsze odgrywała ważną rolę. Jeszcze większego znaczenia nabrała po wybuchu pandemii, gdy wiele przedsiębiorstw przeniosło swoją działalność do internetu. O ile jeszcze kilka lat temu pozycjonowanie stron było traktowane jako dodatek do działań marketingowych, o tyle obecnie wydaje się to koniecznością. Nadal nie jesteś zdecydowany? Poznaj główne powody, dla których warto zadbać o pozycjonowanie strony internetowej.
Mianem pozycjonowania stron określa się złożone działania, które mają wspólny cel: doprowadzić stronę internetową do zajęcia jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania po wpisaniu przez użytkownika określonego wyrażenia.
Wszystko zaczęło się wraz z popularyzacją internetu. Czy wiesz, że termin SEO (z ang. Search Engine Optimization) sięga 1997 roku, a w Polsce zaczął być używany kilka lat później? Na początku niemożliwym wydawało się „przechytrzenie” algorytmów wyszukiwarki Google, ale – z uwagi na ich „niedoskonałość” okazało się to znacznie łatwiejsze. Wystarczyło bowiem zamieszczać na stronach linki z wybranym anchor textem (klikalne słowo/wyrażenie, pod którym kryje się link do strony/podstrony). W ten sposób – po wpisaniu anchora – wyświetlała się strona przypisana przez wyszukiwarkę Google do danego anchora.
Dziś już nie jest tak łatwo – algorytmy wyszukiwarek są bardzo skomplikowane, zaś o skutecznym pozycjonowaniu stron decyduje nawet kilkaset różnych elementów. Aby dotrzeć na sam szczyt, koniecznością jest prowadzenie przemyślanych działań, nadążając jednocześnie za zmianami wprowadzanymi w algorytmy Google. Historia już niejednokrotnie pokazała, że aktualizacja algorytmów potrafi nieźle namieszać w wynikach wyszukiwania i radykalnie zmienić widoczność witryny w sieci.
Czy można samemu pozycjonować stronę swojej firmy?
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby proces pozycjonowania strony firmowej przeprowadzić we własnym zakresie. Mimo że nie zapłacisz agencji SEO za wykonaną pracę, i tak poniesiesz spore wydatki.
Na koszt pozycjonowania składają się przede wszystkim:
- szkolenia w zakresie SEO,
- copywriting i content marketing,
- pozyskiwanie wartościowych linków, w tym płatne publikacje w różnych serwisach
- czas poświęcony na prowadzenie działań,
- dostęp do płatnych narzędzi analitycznych
Dzięki odpowiednim narzędziom możliwe są:
- analiza widoczności danej strony,
- analiza konkurencji,
- dobór odpowiednich słów kluczowych i konkurencyjnych fraz.
Musisz więc ponieść wydatki związane z zakupem licencji specjalistycznego oprogramowania. Ponadto trzeba poświęcić czas na wdrożenie się w jego działanie, co również kosztuje. Do tego dochodzi konieczność bycia na bieżąco w kwestiach dotyczących aktualizacji Google, a także systematyczne prowadzenie szeroko zakrojonych działań. Zastanów się: czy faktycznie znajdziesz na to wszystko czas? Niekiedy lepiej podjąć współpracę z agencją, która profesjonalnie i na co dzień zajmuje się pozycjonowaniem stron internetowych.
Pozostaje jeszcze kwestia poprawności podejmowanych czynności. Pozycjonowanie to niejako wyścig z Twoją konkurencją. Podstawą jest przeprowadzenie optymalizacji Twojej witryny, a następnie podążanie zgodnie z ustaloną strategią. Nawet drobny błąd może sprawić, że znajdziesz się na straconej pozycji.
Warto podkreślić też, że pozycjonowanie to czasochłonny proces. Pójście drogą na skróty może więc zakończyć się spadkiem w otchłań internetu (shadowbanem) lub karą ręczną od Google, czyli zablokowaniem strony przez tę wyszukiwarkę.
Co zyskasz dzięki pozycjonowaniu strony internetowej?
Pozycjonowanie stron internetowych jest jedną z najskuteczniejszych form marketingu internetowego. Czy wiesz, że polscy użytkownicy do Google kierują ponad 96% zapytań? Wśród nich są potencjalni klienci, którzy – jeśli Twoja strona będzie zajmować wysoką pozycję – trafią do Ciebie. Jeżeli nie będziesz się wyświetlać po wpisaniu określonej frazy, wybiorą Twoją konkurencję.
Ogólnym celem pozycjonowania jest doprowadzić witrynę internetową na sam szczyt wyszukiwarki Google, ewentualnie na niższe pozycje TOP10. To z kolei przełoży się na wymierne korzyści.
1. Zwiększenie ruchu na stronie internetowej
Gdy częściej pojawiasz się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania na konkretne zapytania, użytkownicy mogą dotrzeć na Twoją stronę. Przekłada się to na większy ruch, co skutkuje wzrostem liczby zapytań. Stąd już o krok do lepszej konwersji.

2. Wzmocnienie świadomości marki
Jeśli Twoja strona wyświetla się na wysokich pozycjach w Google na konkretne słowo kluczowe, użytkownicy dowiadują się o istnieniu Twojej firmy. Rośnie świadomość Twojej marki, co zwiększa szansę, że w przyszłości skorzystają z Twoich usług.
3. Budowanie wizerunku eksperta
Wielu internautów ma świadomość, że Google „premiuje” wartościowe strony internetowe wyższymi pozycjami w wynikach wyszukiwania. Jeśli Twoja strona internetowa (np. strona sklepu internetowego) będzie wyświetlać się w TOP10 na różne frazy kluczowe, masz szansę zbudować wizerunek eksperta. A jak wiadomo, specjaliści w swojej dziedzinie wzbudzają zaufanie, co zbliża do nawiązania „dialogu”. W końcu każdy chce współpracować z ekspertami.
Dzięki temu otworzysz sobie drogę do większych zysków. A przecież między innymi o to chodzi w biznesie, prawda?
Czy pozycjonowanie stron internetowych w Google zawsze jest konieczne?
Powiedzenie „jeśli cię nie ma w internecie, nie istniejesz” staje się jeszcze bardziej aktualne w popandemicznej rzeczywistości. Teraz już większość internautów rozpoczyna poszukiwania firm świadczących usługi / oferujących produkty od wyszukiwarki Google. Jeżeli nie będzie tam Twojego przedsiębiorstwa, odbierasz sobie szansę na nawiązanie współpracy.
Można jednak wskazać pewne wyjątki. Pozycjonowanie nie ma sensu, jeśli strona www dotyczy akcji marketingowej ograniczonej czasowo. Aby proces był skuteczny, należałoby go rozpocząć co najmniej kilka miesięcy wcześniej. Może się to więc „nie spiąć” finansowo, dlatego w takim przypadku lepiej postawić na Google Ads zamiast zajmować się pozycjonowaniem strony.
Czy pozycjonowanie zawsze działa?
Tak, pozycjonowanie stron internetowych pozwala uzyskać wysoką pozycję strony w wyszukiwarce Google. Warunek jest tylko jeden – podejmowane działania muszą być prowadzone profesjonalnie, zgodnie z wytycznymi Google.
Jednym z ważnych elementów jest informacyjna struktura strony. Wskazuje ona na to, jak poszczególne podstrony są ze sobą powiązane. Zawartość witryny powinna być tak zorganizowana, aby była logiczna, uporządkowana i przewidywalna. Dzięki temu poruszanie się po niej będzie intuicyjne i dużo łatwiejsze tak dla użytkowników, jak i dla robotów indeksujących.
Istotne są także:
- szybkość ładowania się strony,
- wykorzystanie poprawnie dobranych fraz charakterystycznych dla danej branży,
- poprawny link-building (pozyskiwanie linków zewnętrznych i linkowanie wewnętrzne),
- tworzenie wartościowych treści (SEO copywriting).
Koniecznością jest też stałe monitorowanie głównych aktualizacji Google, które – po wprowadzeniu – mogą odpowiadać za sporą roszadę w rankingach. Bycie na bieżąco ze zmianami w algorytmach pozwala na szybką reakcję w razie spadku pozycji danej domeny.
Koszty pozycjonowania strony
To, ile kosztuje pozycjonowanie, interesuje wszystkich. Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ cena ustalana jest indywidualnie w agencji interaktywnej. Najczęściej jednak klient płaci miesięczną kwotę – w ramach abonamentu. Ile? Kwota zależy m.in. od:
- stopnia rozbudowania serwisu, np. za podstawową stronę www lokalnej firmy (tak zwane pozycjonowanie lokalne) można zapłacić w okolicach 1500 zł netto lub więcej.
- wyboru fraz – koszt pozycjonowania na ogólnopolskie słowa kluczowe może się zamknąć w granicach od 3000 do 8000 zł netto lub nawet więcej.
Pamiętaj! Tanie pozycjonowanie nie zawsze oznacza zadowalające efekty. Cena zwykle idzie w parze z zakresem prowadzonych działań pod kątem SEO, a także ich skutecznością. Jeśli zdecydujesz się na najtańszą ofertę, może to nieść za sobą ryzyko, że:
- pozycjonowanie przyniesie efekty krótkoterminowe lub nie przyniesie ich wcale.
- w cenie nie zostanie uwzględniony audyt SEO,
- nie uda się prawidłowo przeprowadzić optymalizacji strony,
Ponadto prowadzenie działań niezgodnych z zasadami, może skutkować ukaraniem strony www przez Google.
Jakie znaczenie ma pozycjonowanie stron przy budowie własnego biznesu?
Inwestycja w pozycjonowanie strony się opłaca – niezależnie od tego, w jakiej branży działasz. Pamiętaj, że obecnie poszukiwania firm świadczących konkretne usługi / oferujące produkty rozpoczynają się w internecie. Jeśli twojej strony tam nie będzie, zamykasz sobie drogę do potencjalnych klientów.
Im wyżej w wynikach wyszukiwania się znajdziesz, tym większe szanse na wzrost zysków. Szybko przekonasz się, że wysiłek włożony w pozycjonowanie na twojej stronie i poniesione przez Ciebie koszty znajdują przełożenie na liczbę zapytań ofertowych.
Artykuł napisany we współpracy z Premium Digital.