Wstęp to krótka zajawka artykułu. Za standardową objętość przyjmuje się 200-400 znaków. Są to 2-3 krótkie zdania pojedyncze, które powinny informować i streszczać zawartość całego tekstu. Po przeczytaniu tych 3 zdań straciłeś zainteresowanie dalszą treścią? Mam tego świadomość, ponieważ jest to (nie)doskonały przykład wstępu – nudnego, pozbawionego emocji i przede wszystkim nieskłaniającego do dalszego czytania. Nie tak powinien wyglądać dobry lead. Dowiedz się, jak napisać wstęp – dobry, bo zachęcający i sprawdź, jakie to ma znaczenie.
A tak wygląda druga, poprawna wersja wstępu.
Udało Ci się stworzyć świetny artykuł, który przekazuje mnóstwo wartościowych informacji. Jesteś przekonany, że tekst będzie miał wiele odsłon i rozprzestrzeni się w sieci jak wirus. Nic takiego jednak się nie dzieje, więc zastanawiasz się dlaczego? Chociaż powodów może być wiele, jedną z przyczyn słabej klikalności jest… lead. Dowiedz się, jak napisać dobry wstęp, stwórz go od nowa i obserwuj jak rośnie zainteresowanie Twoim artykułem.
Chwytliwy nagłówek artykułu, który skłoni do kliknięcia to dopiero początek drogi. Nie mniejszą rolę odgrywa wstęp, który dla tekstu jest tym, czym treść na opakowaniu produktu. Ma skłonić do konkretnej akcji – zapoznania się z pozostałą treścią artykułu. To z kolei ma pomóc w osiągnięciu założonego celu, np. wzmocnieniu wizerunku marki, poprawie sprzedaży. Brzmi banalnie? Zwykle tylko w teorii, ponieważ proces tworzenia dobrego wstępu, choć nie jest skomplikowany, sprawia wiele trudności.
Skąd to wiem? Prowadząc rekrutację na stanowisko copywritera, otrzymuję mnóstwo przykładowych artykułów, które mają zaprezentować warsztat kandydata. Wiele z nich zniechęca już od pierwszych zdań wstępu, ponieważ treść nie wywołuje emocji i nudzi. Pozostawia też w niewiedzy – trudno wywnioskować, o czym będzie dany artykuł. Gdyby nie to, że tekst jest “próbką” możliwości copywritera, po pierwszych zdaniach leadu porzuciłabym dalsze czytanie artykułu. Nie są to jednak odosobnione przypadki, ponieważ – jako internauta – często spotykam się z artykułami, których wstęp nudzi i nie zachęca.
Czy lead jest naprawdę ważny?
Ty wcale nie musisz przykładać się do leadu, jeśli piszesz dla samego pisania i nie ma dla Ciebie znaczenia zainteresowanie czytelników artykułem. Jeżeli jednak przed stworzonym przez siebie tekstem stawiasz wyższy cel, opanuj sztukę pisania ciekawych i budzących emocje leadów. Dlaczego?
O ile jeszcze kilkanaście lat temu czytelnik nie miał do wyboru tysięcy artykułów, czytał wszystkie albo przynajmniej większość dostępnych. Obecnie jest inaczej, dlatego rola wstępu przestała się ograniczać wyłącznie do funkcji informacyjnej. Chociaż ma streszczać najważniejsze punkty artykułu, musi nieść ze sobą coś więcej. Musi dać się zapamiętać, budzić emocje, intrygować. Dzięki temu stanie się “przynętą”, która sprawi, że czytelnik nie będzie mógł oprzeć się pokusie przeczytania kolejnych akapitów. Nie porzuci artykułu po kilku pierwszych wersach, lecz zakończy czytanie na ostatnim wyrazie.
Od dobrego wprowadzenia zależy, czy czytelnik zapozna się z dalszą treścią oraz czy udostępni ją dalej. Warto więc wykorzystać potencjał drzemiący we wstępie, aby artykuł wyróżniał się na tle konkurencyjnych i nie był jednym z tysięcy porzuconych po przeczytaniu kilku zdań.
7 strategii na dobry lead – jak napisać wstęp
Wzbudź ciekawość. Zaatakuj. Chwyć za gardło. Zwab. Taki właśnie powinien być dobry lead, aby skłonił do zapoznania się z pozostałą częścią artykułu. Jak więc przekuć teorię w praktykę,? Jak napisać wstęp, aby faktycznie informował i jednocześnie budził emocje?
Mam dla Ciebie złą wiadomość: nie istnieje jeden uniwersalny szablon, na podstawie którego można stworzyć świetny wstęp. Dobra informacja jest taka: istnieją pewne zasady, które można wykorzystać do stworzenia chwytliwego, zachęcającego leadu.
1. Zamieść statystyki lub szokujące fakty
Czytelnicy uwielbiają konkretne liczby, szczególnie w połączeniu z szokującymi faktami. Sensacyjne informacje doskonale się sprzedają – wzbudzają ciekawość, intrygują. Jak napisać wstęp, stosując się do tej wskazówki?
Wolisz przeczytać:
Wiele osób zastanawia się nad tym, jak dożyć sędziwego wieku. Poszukują sprawdzonych sposobów, dzięki którym będą mogli cieszyć się dobrym zdrowiem i samopoczuciem w wieku 100 lat.
Czy może:
Ponad 28 tysięcy Japończyków ma więcej niż 100 lat. Poznaj ich receptę na długowieczność. Dowiedz się, jak skutecznie przedłużyć swoje życie, ciesząc się dobrym zdrowiem i samopoczuciem.
2. Nawiąż do historii zakończonej sukcesem
Sukces innych ludzi bywa inspirujący. Motywuje do działania, zachęca. Wykorzystaj to, tworząc efektywny lead. Nie ma przy tym znaczenia, czy historia będzie Twoją osobistą czy historią cudzą. Jak napisać wstęp tego rodzaju?
Wolisz przeczytać:
Dieta Montignaca to jeden ze sposobów, który pozwala pozbyć się nadmiernych kilogramów. A to wszystko bez stosowania głodówki. Poznaj główne zasady diety oraz przykładowy jadłospis na cały tydzień.
Czy może:
Na diecie Montignaca Ewa schudła 15 kg w ciągu 3 miesięcy. Poznaj historię jej sukcesu – dowiedz się co i jak jeść, jakie triki zastosować, aby osiągnąć podobne efekty. Dzięki temu pozbędziesz się nadmiernych kilogramów w krótkim czasie.
3. Odkryj siłę korzyści
Jednym z elementów kształtujących decyzję zakupową, jest możliwość osiągnięcia konkretnej korzyści z danego produktu. Podobnie jest z artykułami – jeśli wstęp nie jest w stanie zagwarantować korzyści, przejdą obok niego obojętnie. Wykorzystaj to, by stworzyć efektywny lead.
Bardziej zainteresuje Cię ten wstęp:
Chwilówka dla wielu osób stanowi alternatywę kredytu gotówkowego. Możesz z niej skorzystać, gdy pilnie potrzebujesz pieniędzy. Dowiedz się wszystkiego o chwilówkach.
Czy ten:
Zaskoczył Cię nagły wydatek i pilnie potrzebujesz pieniędzy? Zaciągnij szybką chwilówkę, a zapłacisz mniej niż za kredyt bankowy. Dowiedz się, jak zaoszczędzić nawet kilkaset złotych, składając wniosek o pożyczkę pozabankową.
4. Zadawaj pytania
Zadawane pytania wzbudzają ciekawość. Sprawiają, że czytelnik automatycznie stara się na nie odpowiedzieć, odnosząc się do swojej osoby. Warto to wykorzystać przy tworzeniu chwytliwego i intrygującego wstępu. Pamiętaj jednak, że kluczowe jest zadawanie pytań, na które odbiorca nie może odpowiedzieć bez dodatkowych informacji.
Wolisz przeczytać:
Odpowiednia promocja strony internetowej jest ważna, aby przyciągnąć potencjalnych klientów i osiągnąć sukces. Istnieje wiele narzędzi, które przydają się w prowadzeniu kampanii promocyjnych. Korzysta z nich mnóstwo firm.
Czy może:
Czy jest to możliwe, aby niemal wszystkie działania, które podejmujesz do promowania strony, były stratą czasu? Czy na pewno znasz wszystkie metody, dzięki którym możesz zwiększyć efektywność prowadzonej kampanii internetowej?
5. Wzbudź kontrowersje
Jak napisać wstęp, który przyciąga uwagę i zapada na długo w pamięci? Jeśli lead będzie kontrowersyjny, nie tylko skłoni do zapoznania się z pozostałą częścią artykułu, ale może zachęcić odbiorcę do podzielenia się tekstem z innymi czytelnikami.
Który wstęp bardziej skłania Cię do zapoznania się z dalszą częścią artykułu?
Ten:
Chwilówka to szybka pożyczka oferowana przez firmy pozabankowe. Charakteryzuje się krótkim terminem spłaty zobowiązania oraz uproszczonymi procedurami. Całkowita kwota do spłaty obejmuje zarówno odsetki, jak i prowizję. Stanowi alternatywę kredytów bankowych.
Czy ten:
Jeśli potrzebujesz szybkiego zastrzyku gotówki na dowolny cel, wcale nie musisz decydować się wyłącznie na ofertę kredytową przygotowaną przez bank. Poznaj 5 powodów, dla których chwilówka jest lepsza od kredytu gotówkowego.
Budując wstęp w oparciu o kontrowersyjną tezę, dalsza część artykułu powinna dokładnie wyjaśniać jej zasadność. Musisz przedstawić argumenty, które faktycznie wskazują na wyższość jednego rozwiązania nad drugim. W przeciwnym razie czytelnicy mogą czuć się oszukani.
6. Skorzystaj z mocy cytatów
W cytatach drzemie ogromny potencjał, który możesz wykorzystać nie tylko w “rozwinięciu”, ale również we wstępie. Odwołanie do słów, które wypowiedzieli znani ludzie, wzbudza zaufanie czytelników. Każe sądzić, że dalsza treść będzie równie interesująca – bo w końcu oparta o słowa wybitnych autorytetów. Jak napisać wstęp tego typu?
Poniżej przykład:
“Większość ludzi nie uzmysławia sobie tego, że w życiu nie chodzi o to, ile pieniędzy się robi, tylko o to, ile się zachowa”. Niech słowa, które wypowiedział Robert T. Kiyosaki, staną się dla Ciebie motywacją do gromadzenia kapitału. Poznaj sprawdzone sposoby, które pozwolą na systematyczne oszczędzanie z myślą o finansowej przyszłości – niezależnie od wysokości dochodu.
7. Snuj opowieść
Storytelling to narzędzie, które od dawna wykorzystywane jest do budowania pozytywnego wizerunku marki. Dobrze napisane opowieści świetnie się sprzedają, zwiększając zaangażowanie odbiorców. Budzą zainteresowanie, intrygują i zapadają w pamięć.
Dlaczego by więc nie wykorzystać siły storytellingu podczas tworzenia efektywnego wstępu? Snucie opowieści może okazać się dobrym pomysłem, który pozwoli zwiększyć odbiorców artykułu. Pamiętaj jednak, aby historia koncentrowała się na kluczowym zagadnieniu.
Chętnie przeczytasz taki wstęp:
Kolki to częsta przypadłość, która dotyka niemowlęta już od 3 tygodnia do nawet 5 miesiąca życia. Objawiają się płaczem, podkurczaniem nóżek oraz wzdęciami brzucha. Ataki mogą trwać nawet kilka godzin – pojawiają się głównie w nocy.
Czy taki:
Nie ma nic gorszego niż przejmujący płacz niemowlaka spowodowany kolką. Bezsilność, kiedy nie możesz pomóc maluchowi, jest dołująca. Dlatego po kilku dniach bezskutecznej walki z dolegliwościami u swojego dziecka zasięgnęłam porady położonej. Dzięki otrzymanym wskazówkom kolki minęły bezpowrotnie. Teraz każdy wieczór jest spokojniejszy – dla mnie i mojego dziecka. Sprawdź, co może pomóc i Twojemu maluszkowi.
Chociaż 8 na 10 osób czyta tytuł, to nie nagłówek decyduje o tym, czy zapoznają się one z zawartością artykułu. Jeżeli wstęp będzie słaby, zniechęci czytelnika – mimo że tytuł był intrygujący. Jeżeli nie przyłożysz się do wstępu, tylko Ty będziesz wiedział, że dalsza część np. wpisu na blogu jest przydatna, ciekawa i interesująca. A przecież chodzi o to, aby Twoje artykuły dotarły do szerokiego grona odbiorców, prawda?
Skoro już wiesz, jak napisać wstęp, przystąp do działania.