Jak pisać chwytliwe nagłówki – 9 skutecznych metod

Jak pisać chwytliwe nagłówki – 9 skutecznych metod

Bagatelizujesz tytuły? To błąd, ponieważ w ten sposób zmniejszasz swoje szanse na to, że ktokolwiek zapozna się z treścią artykułu. Już dawno udowodniono, że atrakcyjność tekstu oceniana jest w pierwszej kolejności pod kątem nagłówka. Pamiętaj, że aż 8 na 10 osób sugeruje się tytułem. Jeśli będzie nudny, nikt nie zechce kliknąć “czytaj dalej”. Dowiedz się więc, jak pisać chwytliwe nagłówki. 

Artykuł ten został napisany dawno temu. W tym czasie przygotowaliśmy inny, bardziej rozbudowany wpis 199 świetnych przykładów na chwytliwe tytuły artykułów, dzięki którym zwiększysz ruch na blogu

Czy zastanawiałeś się kiedyś, z czego wynika popularność niektórych artykułów publikowanych w sieci, podczas gdy inne (równie ciekawe) odnotowują niski współczynnik klikalności? To nagłówki przyczyniają się do zwiększonej ich poczytności. Warto brać więc z nich przykład i tworzyć równie przyciągające tytuły. Tytuły, które sprawią, że czytelnik zechce zapoznać się z artykułem już teraz.

Ułatwieniem niech będą poniższe przykłady, dzięki którym będziesz wiedzieć, jak pisać chwytliwe nagłówki wzbudzające zainteresowanie.

1. „Najlepszy sposób na …”

Tak rozpoczynający się nagłówek może wzbudzić zainteresowanie i przyciągnąć uwagę. Każdy przecież chce znać najlepsze metody, dzięki którym można rozwiązać swoje problemy albo poprawić jakość życia.

  • Najlepszy sposób na oszczędzanie
  • Poznaj 5 najlepszych metod na cellulit

2. „Najprostsza droga do …”

Nie wszystkim zależy na poznaniu najlepszych rozwiązań. Czasami pożądanie wywołują metody pozwalające osiągnąć coś prościej. Nikt z nas przecież nie lubi utrudniać sobie życia. A to, że czasami wybieramy drogę na skróty wcale nie świadczy o naszych mniejszych ambicjach.

  • Najprostsza droga do pomnożenia oszczędności
  • Poznaj sposób na odchudzanie bez wysiłku

3. „Najszybsza metoda na…”

Czasami ludzie poszukują najszybszych sposobów, które pozwolą osiągnąć cel. Zdarza się, że trzeba zrobić coś “na wczoraj”, więc artykuły z takim nagłówkiem z pewnością zaciekawią.

  • Najszybszy sposób na pomnożenie pieniędzy
  • Najszybszy sposób na obiad

4. „Co zrobić, by …”

Ludzie szukają sposobów, dzięki którym uda się im osiągnąć cel. Dlatego warto tworzyć nagłówki na zasadzie “co zrobić, by … ”. Jest to forma zbliżona powyższych, ale równie skuteczna i zachęcająca do kliknięcia.

  • Co zrobić, by poprawić pamięć?
  • Co zrobić, żeby chłopak oszalał / dziewczyna oszalała na Twoim punkcie?

5. „Potwierdzone naukowo”

Ludzie wierzą badaniom naukowym. Z tego powodu są bardziej skłonni zaakceptować treść, jeśli znajduje ona potwierdzenie w testach przeprowadzonych przez naukowców.

Zastanawiasz się, jak pisać chwytliwe nagłówki? Jeśli w treści pojawiają się odniesienia do badań naukowych, wykorzystaj to także w tytule. Taka informacja ma większą moc oddziaływania.

  • To już potwierdzone naukowo – zielona kawa odchudza
  • Poparte nauką fakty o wpływie muzyki klasycznej na rozwój płodu

6. „Najczęstsze błędy”

Skuteczne mogą okazać się te nagłówki, które odnoszą się do ludzkich pragnień. Nikt nie lubi popełniać błędów, nikt nie che być traktowany jako głupiec. Dlatego warto to wykorzystać.

  • Inwestujesz? Nie popełniaj błędów, które zwiększają ryzyko straty
  • 5 najczęstszych błędów przy zakupie samochodu

7. „To musisz wiedzieć”

Nikt z nas nie lubi żyć w niewiedzy. Nie chcemy pozostawać w tyle, szczególnie jeśli nasi znajomi mają większy zasób informacji od nas.

  • Uprawiasz storczyki? To musisz wiedzieć
  • 5 faktów, które musisz znać, jeśli kupujesz przez internet

8. „X kontra Y”

Uwielbiamy artykuły, których przedmiotem jest porównanie dwóch produktów, dwóch dyscyplin czy dwóch rozwiązań. Takie artykuły pozwalają rozwiać wątpliwości, co przekłada się na podjęcie słusznej (z punktu widzenia czytelnika) decyzji. Nie wiesz, jak pisać chwytliwe nagłówki, wykorzystując ten schemat? Propozycje znajdziesz poniżej.

  • Depilator laserowy X kontra depilator elektroniczny Y
  • Pojedynek smartfonów: Samsung Galaxy S II vs. HTC Sensation

9. „To może Cię zaszokować”

Nagłówki, które stanowią przynęty, z jednej strony mogą irytować, ale z drugiej – zachęcają do kliknięcia. Ciekawość ludzka nie zna granic, więc tego typu tytuły, które wzbudzają sensację, nasilniej przemawiają do czytelników. Klikają w nie mimowolnie, ponieważ ciekawość jest silniejsza od poirytowania.

  • Ta kobieta nie była świadoma efektów stosowania tego kremu. Sprawdź, co było potem
  • To niewiarygodne, że 5 prostych metod uczyniły go zupełnie innym człowiekiem

Pamiętaj, że nie wszystkie schematy pisania nagłówków sprawdzą się w każdym przypadku. Musisz próbować, analizować i ponownie próbować. Tylko wtedy dowiesz się, którego typu tytuły są najbardziej popularne wśród Twoich czytelników i które najbardziej oddziałują na nich.

Odsyłam też do artykułu “Jak pisać przyciągające nagłówki”, który może okazać się przydatny przy tworzeniu chwytliwych tytułów.


Z branżą związana od 12 lat. W Sago Media odpowiada nie tylko za kontakt z klientami, ale zajmuje się również copywritingiem jako Head Of Content. Prawie żadna tematyka nie jest jej obca. Uzależnienie od pisania sprawia, że nie chce się od niego uwolnić nawet pod przymusem.