Pisanie ebooków krok po kroku: od pomysłu do publikacji

Pisanie ebooków krok po kroku: od pomysłu do publikacji

W działaniach content marketingowych koncentrujesz się głównie na prowadzeniu bloga i publikowaniu artykułów zewnętrznych? To krok w dobrą stronę, aby przyciągnąć nowych odbiorców i podtrzymać dobre relacje z obecnymi klientami. Jeżeli jednak chcesz wyprzedzić swoją konkurencję, musisz zrobić coś więcej. Pisanie ebooków może okazać się narzędziem, które zapewni Ci przewagę. Dowiedz się dlaczego i sprawdź, jak się za to zabrać: od pomysłu do publikacji.

 E-book to proste, ale potężne narzędzie wykorzystywane w strategii content marketingowej. Chociaż jest kojarzony głównie z generowaniem leadów, jego rola jest nie do przecenienia. Dzięki niemu możesz nie tylko docierać do szerokiej grupy odbiorców realnie zainteresowanych Twoimi produktami lub usługami, ale przede wszystkim budować rozpoznawalność. Nic więc dziwnego, że na pisanie ebooków decyduje się coraz więcej firm oraz marek osobistych. 

Uczyń z ebooka skuteczne narzędzie marketingowe 

Jeśli poświęcisz czas na pisanie ebooków i zdecydujesz się na ich publikację, spotęgujesz efekty prowadzonych działań marketingowych. Za ich pomocą nie tylko zbudujesz bazę klientów, ale osiągniesz znacznie więcej korzyści.

Generuj wartościowe leady

Chcesz zbudować bazę klientów, ale tych realnie zainteresowanych Twoją ofertą? Pisanie ebooków w formie poradników czy raportów, a następnie ich publikacja to najprostszy sposób na dotarcie do odbiorców. Dzięki temu wygenerujesz wartościowe leady, które pomogą zwiększyć sprzedaż lub osiągnąć inne założone przez Ciebie cele.

Buduj pozycję eksperta w branży 

Poprzez tworzenie ebooka pełnego wartościowej informacji jawisz się jako ekspert w branży. Budujesz swój autorytet, co przekłada się także na większą rozpoznawalność. W efekcie zwiększasz swoją szansę na to, że w przyszłości odbiorca skorzysta z Twojej oferty, bo zapamiętał Cię właśnie z ebooka i przydatnych materiałów, które od Ciebie otrzymał.

Promuj firmę niskim kosztem 

Jeśli w pisanie ebooka zaangażujesz się na 100%, otrzymasz doskonałe narzędzie do promocji swojej firmy. Dostępna treść będzie nie tylko pobierana i czytana, ale także udostępniana w Internecie. Wieść o niej rozniesie się niczym wirus, dzięki czemu szybko wypromujesz swoją firmę w szerszych kręgach. A to wszystko niskim kosztem.

Pisanie ebooka krok po kroku 

Pisanie ebooka i jego publikacja to złożony proces, który będzie wymagać od Ciebie sporego zaangażowania. Musisz poświęcić czas nie tylko na samo tworzenie treści, ale również opracowanie planu, a potem publikację i dystrybucję. Od czego zacząć i jak działać, aby powstał ebook, który będzie wartościowy z punktu widzenia odbiorcy? Poniżej przygotowałam krótką instrukcję – krok po kroku. 

Krok 1. Określ typ ebooka

To oczywiste, że decydujesz się na tworzenie ebooka w celu zwiększenia zainteresowania ofertą i odnotowywania większej sprzedaży. Jeżeli jednak sprecyzujesz, na czym konkretnie Ci zależy, łatwiej będzie wybrać odpowiedni typ ebooka. Co masz do wyboru?

  • Ebook edukacyjny 

 Służy jako narzędzie do budowania pozycji eksperta i zaufania. W tym przypadku chodzi o przekazanie merytorycznej wiedzy, przydatnej odbiorcy. 

Pisanie ebooków tego typu zwykle bazuje na treściach poradnikowych, które mają pomóc pokonać wyzwania i przeszkody, czy rozwiać wątpliwości itp. Możesz zdecydować się na wplecenie informacji o swoich produktach / usługach jako antidotum na dany problem, jednak trzeba robić to z wyczuciem i bez nachalnego nakłaniania do zapoznania się z ofertą. 

Przykładem takiego ebooka będzie poradnik dotyczący skóry trądzikowej – jej charakterystyka, główne problemy, pielęgnacja. W rozdziale poświęconym pielęgnacji możesz zamieścić wskazówki związane z pielęgnacją – na podstawie oferowanych przez Ciebie kosmetyków. 

  • Ebook promocyjny

Koncentruje się na przedstawieniu produktu lub usługi w celu zachęcenia do skorzystania z oferty. W tym przypadku treść może mieć charakter reklamowy, jednak odbiorca powinien otrzymać wartość dodaną – praktyczne informacje np. związane z wykorzystaniem produktu / usługi lub korzyściami wynikającymi z jego / jej zastosowania. 

Za przykład może posłużyć ebook, w którym pokazujesz zastosowanie produktu / usługi w praktyce – w odniesieniu do konkretnego klienta. Bazą do stworzenia materiału może być np.  przygotowane wcześniej case study, opublikowane w formie artykułu na blogu.  

Czytaj też: Case study – jak napisać i efektywnie wykorzystać w strategii marketingowej firmy

Pamiętaj! Jeśli decydujesz się na pisanie ebooków, niech jego treść będzie przemyślana pod kątem lejka sprzedażowego. Po to, aby zbudować zainteresowanie ofertą i zachęcić do dalszej interakcji z Twoją firmą.

To może Cię zainteresować: Generowanie leadów a blog firmowy – jak wykorzystać to narzędzie?

Krok 2. Wybierz odpowiedni temat

To, jaki temat ebooka wybierzesz, może mieć wpływ na jego popularność. Powinien być interesujący dla Twojej grupy docelowej, dlatego ważne jest określenie nie tylko swoich odbiorców, ale również ustalenie, na jakim etapie lejka sprzedażowego się znajdują. Inny temat może zainteresować potencjalnych klientów, którzy dopiero zdobywają rozeznanie w danym problemie, a inny – osób, które są już świadome swoich potrzeb i szukają konkretnego rozwiązania.

Jeśli dokładnie wiesz, czego oczekuje Twoja grupa docelowa, świetnie – możesz przejść dalej. Jeżeli natomiast masz wątpliwości, wybór tematu poprzedź analizą potrzeb, zainteresowań i problemów swoich odbiorców. Jednak nie opieraj się wyłącznie na swoich przypuszczeniach, ale wykorzystaj różne narzędzia. Możesz np.:

  • przeprowadzić ankiety, 
  • analizować trendy w mediach społecznościowych (np. przez Buzzsumo),
  • korzystać z Google Trends,
  • sprawdzić popularność artykułów blogowych,
  • sprawdzić, co odbiorcy wpisują w wyszukiwarkę Google (np. za pośrednictwem Senuto).

Zastanów się też, jakie pytania zadają Ci klienci – to może zasugerować trafiony temat ebooka. 

Krok 3. Stwórz strukturę treści

Pisanie ebooków „z głowy” nie jest najlepszym pomysłem, ponieważ istnieje duże prawdopodobieństwo, że pominiesz istotne informacje lub będziesz powielać treści (pisanie o tym samym, tylko innymi słowami). Bardzo możliwe, że będziesz też nieświadomie przeskakiwać z wątku na wątek, w efekcie czego Twoi odbiorcy mogą być zdezorientowani.

Stworzenie planu jest wręcz obowiązkowe i to z kilku powodów: 

  • tworzenie ebooka będzie łatwiejsze i zajmie mniej czasu – od razu będziesz wiedzieć, o czym napisać w danym punkcie; 
  • ebook będzie spójny i czytelny, co zwiększy jego atrakcyjność w oczach odbiorców.

Co powinna zawierać taka struktura? Choć to zależy wyłącznie od Ciebie, zwykle pisanie ebooków powinno uwzględniać:

  • krótki wstęp – sygnalizujący temat, cel ebooka oraz prezentujący korzyści dla odbiorcy wynikające z lektury treści;
  • rozdziały – ważne, aby każdy dotyczył jednego określonego zagadnienia; taki podział sprawi, że ebook będzie czytelniejszy i łatwiejsze stanie się wyszukiwanie konkretnych informacji;
  • sekcje i podrozdziały – dzięki temu ebook będzie jeszcze bardziej przystępny; pozwoli to też na szybkie powracanie do konkretnych zagadnień, bez konieczności ponownego przedzierania się przez długie i nieoznaczone rozdziały;
  • podsumowanie – w tym miejscu warto streścić kluczowe informacje zawarte w ebooku, a następnie zachęcić do konkretnego działania. 

Pamiętaj! Ebook powinien mieć spis treści (wartością dodaną będzie klikalny spis treści) – dla lepszego nawigowania i wstępnego zaznajomienia się z tematyką. 

Krok 4. Opracuj wartościową treść

Jeśli pisanie ebooków ma Ci przynieść określoną korzyść, musisz podejść do tego profesjonalnie. Nie możesz więc wychodzić z założenia, że „jakoś to będzie”, lecz faktycznie przyłożyć się do treści.

Przede wszystkim pisz na temat. Choć może to wydawać się oczywiste, w praktyce różnie to bywa. Skoncentruj się na danym zagadnieniu i trzymaj się go przez cały rozdział. Pamiętaj też, aby skupić się na konkretach, zamiast „lać wodę” i sztucznie wydłużać treść. 

Niezależnie od tego, czy za cel stawiasz sobie tworzenie ebooków typowo edukacyjnych czy promocyjnych, stosuj język korzyści. Jeśli jakieś zagadnienie opisujesz z wykorzystaniem swojego produktu lub usługi, uwzględnij to, co klient może z tego mieć. Niech za każdą cechą idzie zaleta i korzyść. 

Jak jeszcze wzbogacić treść ebooka, aby otrzymać content premium? Dobrym pomysłem będą:

  • case study – zaprezentowanie tego, jak produkt / usługa działa w praktyce, pozwala odbiorcy ocenić, jak to się ma do jego problemu; dzięki temu możesz w prosty sposób zwiększyć zainteresowanie proponowanym rozwiązaniem;
  • statystyki – zamieszczenie danych liczbowych nie tylko podnosi atrakcyjność, ale i zwiększa wiarygodność. 

Aby urozmaicić treść, nie ograniczaj się wyłącznie do tekstu. Tam, gdzie to możliwe, prezentuj informacje w formie graficznej, np. jako infografika – dla lepszego zobrazowania i łatwiejszego zapamiętania tego, co chcesz przekazać. 

Przykład 1. 

Grafika pochodzi z ebooka Merkandi – Nie marnuj, odsprzedaj.
Grafika pochodzi z ebooka Merkandi – Nie marnuj, odsprzedaj.

Powyższa grafika obrazuje skalę problemu, jakim jest „produkowanie” odpadów odzieżowych, z których nieznaczna cześć poddawana jest recyklingowi.

Przykład 2.

Grafika pochodzi z ebooka Lyreco – Jak skutecznie chronić słuch i drogo oddechowe
nie tylko w miejscu pracy

Zamiast tworzyć ciągły tekst, najważniejsze informacje zaprezentowano na grafice. Dzięki temu łatwiej przyswoić i zapamiętać istotne fakty. 

Jeżeli zależy Ci na dostarczeniu treści premium, niech ebook zawiera dodatkowe materiały, np. checklisty, ćwiczenia kontrolne, tygodniowe / miesięczne plany, strony do wydrukowania z miejscem na notatki. To wszystko sprawi, że ebook nie będzie zwykłym poradnikiem czy katalogiem produktów – stanie się wręcz przewodnikiem ułatwiającym wdrożenie rozwiązań.

Krok 5. Zadbaj o wizualną stronę ebooka

Mimo że nie powinno oceniać się książki po okładce, strona graficzna ebooka ma ogromne znaczenie. Bo czy znajdziesz w sobie choć odrobinę motywacji, aby zapoznać się z treścią, gdy ebook wygląda jak dokument Word przekonwertowany do PDF?

  • Kolorystyka

„Kolorowy” ebook jest bardziej atrakcyjny wizualnie i potrafi przyciągnąć uwagę na dłużej. Zastosowanie różnych barw pełni również funkcję praktyczną, ponieważ pozwala np. wyeksponować ważne elementy (np. w sekcji „Czy wiesz, że”), rozdzielić konkretne treści w sekcji.  

Musisz jednak pamiętać, że kolorystyka wcale nie może być przypadkowa. Najlepiej jeśli będzie spójna z identyfikacją wizualną Twojej firmy (np. nawiązywać do kolorów użytych w logo), co pozwoli Ci nie tylko na podkreślenie Twojego profesjonalizmu. Zastosowane barwy – identyczne jak w identyfikacji wizualnej – pomogą w łatwiejszym zapamiętaniu Twojej firmy. 

Screen z ebooka przygotowanego przez DOZ.pl – Jesień pełna energii

Choć ebook ma formę pisaną, muszą się w nim znaleźć grafiki. Wspominałam o nich wyżej – jako sposobie na przedstawianie statystyk czy innych danych liczbowych. 

Odgrywają one niezwykle ważną rolę, ponieważ potrafią zobrazować to, czego nie da przedstawić się słowami. Ponadto dzięki grafikom można wyjaśnić mechanizm działania, instrukcje krok po kroku itp. Taka forma z pewnością jest dużo łatwiejsza do zapamiętania i trudno ją przeoczyć. 

Wskazówka! Unikaj nadmiernych elementów graficznych, bo zbyt duża ich ilość może przytłaczać i odwracać uwagę od ważnych kwestii. 

  • Typografia

Tworzenie ebooków nie może ograniczać się wyłącznie do warstwy tekstowej oraz grafik. Ogromną rolę w odbiorze treści mają elementy typograficzne, tj. fonty, odstępy między wierszami, wyrównanie, ponieważ wpływają na czytelność i przejrzystość.

Na pierwszy ogień idą fonty – nie musisz się ograniczać do jednego, lecz wybrać różne, np. do nagłówków, treści właściwej. 

Wybrana czcionka nie powinna być przekombinowana, lecz możliwie najprostsza. Wszystko po to, aby tekst był czytelny oraz by po przejrzeniu kilkunastu stron nie zmęczyć oczu Twojego odbiorcy.  A co z rozmiarem? Tutaj masz pełną dowolność, ale musisz pamiętać o utrzymaniu czytelności – zbyt mała sprawi, że czytelnik będzie musiał wytężać wzrok, więc szybko porzuci czytanie nawet najbardziej ciekawego tekstu. 

Odstępy między wierszami także wpływają na odbiór ebooka – zarówno pod kątem wizualnym, jak i praktycznym. Odradzam stosowanie interlinii 1, gdyż tekst zleje się i będzie nieczytelny. Kompromisem jest 1,15, ale równie dobrze będzie odbierana interlinia 1,5. 

Wskazówka! W ebooku zastosuj dokładnie te same elementy, które pojawiają się na stronie internetowej. Zachowanie takiej spójności wpłynie dobrze na postrzeganie Twojej firmy i pomoże w jej zapamiętaniu.

Jak dystrybuować ebooka? 

Zastanawiasz się, jak dystrybuować ebooka, aby dotarł do Twoich odbiorców? W zasadzie masz tylko dwie możliwości. 

  • Strona internetowa 

Najprostszą z opcji jest zamieszczenie ebooka do pobrania na firmowej stronie internetowej – w specjalnie stworzonej do tego zakładce.

Screen przedstawiający zakładkę, z której można pobrać ebook. 

 “Informację” o istnieniu takiej zakładki możesz zamieścić na stronie głównej z buttonem do przejścia w miejsce docelowe.

  • Landing page 

Ebooka możesz opublikować na specjalnie stworzonym landing page. 

Screen przedstawiający stronę typu landing page, na której został udostępniony ebook do pobrania. 

I w tym przypadku do landing page możesz przekierować bezpośrednio ze strony głównej. Pamiętaj jednak, aby użyć chwytliwego CTA. 

Jak promować ebooka? 

O ile Twoja firma jest dość dobrze znana, o tyle promowanie ebooka będzie znacznie łatwiejsze – szczególnie w mediach społecznościowych. Wtedy nic nie stoi na przeszkodzie, aby zamieścić post o możliwości uzyskania przydatnych informacji zebranych w merytorycznym ebooku. Wówczas istnieje szansa, że taki wpis zostanie udostępniony dalej i dotrze do kolejnych odbiorców. 

Co jednak zrobić, gdy strona www Twojej firmy nie zajmuje najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania, a grono obserwatorów w SM nie jest zbyt liczne?

Na szczęście możesz skorzystać z płatnych narzędzi do promocji, takich jak np. Google Ads, Facebook Ads. Będzie to działać na dokładnie takiej samej zasadzie jak reklama online ustawiona dla innych zakładek strony www czy wpisów na Facebooku. Choć taka forma promowania ebooka będzie wymagać od Ciebie nakładów finansowych, pozwoli na szybkie dotarcie do szerokiego grona odbiorców, wśród których znajdą się potencjalni klienci.

Informację o ebooku (wraz z linkiem umożliwiającym pobranie ebooka) warto zamieścić w newsletterze wysyłanym do odbiorców. Taka forma promocji sprawdzi się jednak wówczas, gdy masz już zgromadzoną bazę klientów i poprzez newsletter chcesz wzbudzić ich większe zaufanie i pogłębić świadomość istnienia swojej firmy. 

Tworzenie ebooków jest pracochłonnym zajęciem, ale wartym wysiłku. Chociaż jego publikacja nie przełoży się bezpośrednio na wzrost przychodów, otrzymasz znacznie więcej. Pozyskasz dane kontaktowe do Twoich potencjalnych klientów szczerze zainteresowanych produktami lub usługami. Staniesz się dla nich przewodnikiem, za którym warto podążać – w dół lejka zakupowego. 


Z branżą związana od 12 lat. W Sago Media odpowiada nie tylko za kontakt z klientami, ale zajmuje się również copywritingiem jako Head Of Content. Prawie żadna tematyka nie jest jej obca. Uzależnienie od pisania sprawia, że nie chce się od niego uwolnić nawet pod przymusem.