Jak tworzyć opisy produktów, które sprzedają?

Jak tworzyć opisy produktów, które sprzedają?

Zauważyłeś, że w Twoim sklepie użytkownicy przeglądają produkty, ale ich nie kupują? Zastanawiasz się, czym jest to spowodowane? Nie, nie chodzi wyłącznie o konkurencyjne ceny, choć i te są ważne. Ważnymi elementami, które wpływają na niski poziom konwersji w Twoim sklepie są powtarzalne i źle skonstruowane opisy produktów albo – co gorsza – ich brak. Wiedz, że traktowanie po macoszemu opisów produktów w sklepach internetowych wcale nie popłaca (czyt. wpis “Czy Ty również bagatelizujesz opisy produktów w sklepie?”). Dlatego też swoją uwagę warto skoncentrować na stworzeniu unikalnych opisów.

Poniżej prezentuję 6 najważniejszych zasad tworzenia wartościowych, a co istotne, przyjaznych dla klientów opisów produktów do sklepów.

Patrz oczami klienta…

Zanim zaczniesz tworzyć opisy produktów, postaw się na miejscu potencjalnego klienta. Odwiedzasz własny sklep internetowy i czego oczekujesz? A no tego, że przy każdym interesującym Cię produkcie znajdzie się szczegółowy opis, który rozwieje wszelkie wątpliwości. Nie możesz ograniczać się wyłącznie do parametrów technicznych, choć i one są ważne. Pamiętaj, że nie wszyscy są specjalistami w danej dziedzinie, dlatego trzeba postawić na takie opisy, które zrozumie każdy – bez wyjątku!
Będąc w skórze własnego klienta, czego jeszcze oczekujesz od opisów? By zachęciły Cię do zakupu, to oczywiste!

… i twórz wartościowe opisy produktów

Wystarczy, że będziesz kierował się kilkoma najważniejszymi zasadami, a uda Ci się stworzyć własne opisy, którymi wyróżnisz się od konkurencji i tym zwiększysz swoją sprzedaż.

Zasada 1. Zwróć uwagę kupującego

Jeśli chcesz sprawić, by klient na dłużej zatrzymał się przy określonym produkcie, przykuj jego uwagę. Kilka pierwszych zdań musi zachęcić do kontynuowania czytania pozostałej części opisu. Na przykład:

“Bądź w kontakcie ze swoimi klientami, gdziekolwiek się znajdujesz! Odbieraj pocztę, twórz i edytuj dokumenty. Z telefonem X z systemem Android możesz pracować wszędzie, nie tracąc kontroli nad własnym biznesem.”

Krótki wstęp musi być zwięzły i rzeczowy, a co najważniejsze – musi utwierdzić klienta w przekonaniu, że dany produkt jest właśnie tym, czego szukał.

Zasada 2. Zrezygnuj z listy parametrów technicznych

Podczas tworzenia opisów, cały czas miej świadomość, że klient nie jest specjalistą i nie zna się na danym produkcie. Nie serwuj mu więc długiej listy “suchych” parametrów technicznych, z której nie skorzysta, bo większości pozycji w ogóle nie rozumie. Zamiast tego przedstaw najważniejsze zalety produktu, podkreślając korzyści, jakie przynosi konkretny parametr. Na przykład:

“Telewizor X jest doskonałym rozwiązaniem dla osób, które chcą do odbiornika podłączyć dodatkowe urządzenia, np. odtwarzacz DVD, Blue-ray, co umożliwia wejście HDMI.”

Rezygnując ze stosowania specjalistycznej terminologii na rzecz zalet produktu, nie należy “przesadzić” i w drugą stronę. Podczas tworzenia opisów, wystrzegaj się zupełnie pozamerytorycznych określeń typu: “najlepszy”, “rewelacyjny”, “ładny”, chyba że jednocześnie uzasadnisz prawdziwość tej cechy. Na przykład:

“Telewizor X jest najlepszy, ponieważ zajął I miejsce w rankingu stworzonym przez magazyn Y”.

Zasada 3. Przedstaw korzyści

Skup się przede wszystkim na tym, by w opisie przedstawić korzyści, które przyniesie wybór danego produktu. Najlepiej, jeśli odniesiesz się do konkretnej sytuacji z życia codziennego. Pokaż, co klient może zyskać, jeśli zdecyduje się na dany produkt, i jak zmieni się (oczywiście na lepsze) jego zawodowe lub domowe życie. Na przykład:

“Torebka ma wiele kieszonek wewnętrznych, co gwarantuje utrzymanie porządku. Wreszcie przestaniesz mieć problemy ze znalezieniem ulubionej pomadki.”

Zasada 4. Odpowiedz na pytania, jakie mogą zadawać sobie klienci

Tworząc opisy produktów przyjazne klientom, zastanów się, jakie pytania mogą nurtować kupujących, powstrzymując ich od zakupu. Gdy w opisie rozwiejesz wszelkie wątpliwości, możesz być pewien, że klient dużo szybciej zdecyduje się na zakup. Nie będzie poszukiwał innych rozwiązań (pół biedy, jeśli przeglądałby Twoją ofertę, gorzej – gdyby opuścił Twój sklep, wybierając konkurencję). Na przykład:

Klient zastanawia się nad depilatorem laserowym, ale nie wie, czy będzie lepszy od elektrycznego. Jak powinien brzmieć fragment opisu?

“Depilator laserowy to rozwiązanie, dzięki któremu pozbędziesz się włosków na zawsze. Na to nie pozwoli Ci nawet najlepszy depilator elektryczny.”

Zasada 5. Wpleć najważniejsze słowa kluczowe

Jest to działanie niezwykle korzystne, głównie z punktu widzenia SEO. Umieszczenie odpowiednich fraz w opisie sprawia, że dany produkt, pochodzący z Twojego sklepu, znajduje się wyżej w wynikach wyszukiwania Google.

Zasada 6. Zachęć do reakcji

Tworząc opisy produktów, nie możesz zapominać o tym, by skłonić klienta do pożądanej (z Twojego punktu widzenia) reakcji, czyli do zakupu. Jeszcze raz warto go przekonać o tym, że dany produkt jest najlepszy, jaki tylko mógł się trafić, i że to właśnie ten produkt jest odpowiedzią na potrzeby kupującego. Warto przekonać klienta, by nie zwlekał z decyzją, tylko dokonał zakupu już.
Zwroty typu “kup teraz”, “to już ostatnie sztuki”, “promocja tylko do jutra” mogą pomóc w uzyskaniu oczekiwanej reakcji klienta.

Teraz już wiesz, jaką treść powinny zawierać opisy produktów w Twoim sklepie. By były skuteczne, muszą:

  • wzbudzić zainteresowanie,
  • przedstawiać korzyści,
  • rozwiać wątpliwości,
  • skłaniać do reakcji (zakupu produktu, zamówienia usług).

Powyższe zasady są bardzo ważne i to właśnie na nie należy kłaść główny nacisk. Co nie oznacza, że można zapominać o tym, że odpowiednio sformatowany tekst jest dużo bardziej czytelny. Klient dużo szybciej przyswoi opis, jeśli podzielisz go na powiązane ze sobą tematycznie części oraz wypunktujesz najważniejsze zalety czy korzyści. Nie mniej ważne są też wysokiej jakości zdjęcia czy wszelkie materiały multimedialne (prezentacje, materiały wideo), ale to już temat na osobny artykuł.

Jak możemy pomóc?