Obecność w mediach społecznościowych daje ogromne szanse na zaistnienie w świadomości wielu potencjalnych klientów. Dlatego tak wiele firm decyduje się na to, by założyć własny fanpage na Facebooku – jednym z najbardziej popularnych portali społecznościowych.
Trzeba jednak mieć świadomość, że założenie profilu dlatego, „bo konkurencja też go ma”, nie ma w zasadzie najmniejszego sensu. Żeby działania na Facebooku dały wymierne korzyści, należy wiedzieć, jak prowadzić fanpage, by zdobył grono zwolenników, a publikowane wpisy rozprzestrzeniały się w sieci wirusowo.
1. Zacznij od researchu
Przed rozpoczęciem działań na Facebooku, warto wcześniej dokonać researchu. Dobrze jest prześledzić konkurencję pod względem ich funkcjonowania w mediach społecznościowych oraz w kontekście aktywności użytkowników. Warto przeanalizować publikowane treści, by dowiedzieć się, które akcje okazały się zupełnie nietrafione, a co przyciąga grupę docelową i prowadzi do dyskusji.
Jeśli podejdziesz do researchu rzetelnie, wyciągniesz wnioski, dzięki którym prowadzenie fanpage’a będzie łatwiejsze.
2. Określ grupę docelową
W prowadzeniu profilu na Facebooku bardzo ważne jest również ustalenie grupy docelowej. Wiadomo, nie ma takiego produktu, który byłby idealny dla wszystkich. Jeśli będziesz wiedzieć, kto stanowi Twoją grupę docelową, łatwiej będzie Ci stworzyć właściwy język komunikacji, którym posługują się osoby mogące wykazywać zainteresowanie oferowanymi przez Ciebie produktami / usługami.
3. Działaj kreatywnie
Kluczem do sukcesu jest zdobycie zasięgu, czyli jak największej liczby osób, do której dotrze opublikowana informacja (ale takich osób, które faktycznie są zainteresowane twoją branżą). Podstawą jest więc dobry content. Tutaj liczy się przede wszystkim Twoja kreatywność. W końcu internauci uwielbiają nieszablonowe pomysły, ciekawe akcje, itp. Jeśli coś ich szczególnie zainteresuje, opublikowany wpis będą przekazywać swoim znajomym, a tamci swoim znajomym i znajomym znajomych, itd.
Warto urozmaicać typ contentu, pojawiający się na stronie. Raz niech to będzie konkurs, a innym razem jakieś specjalne akcje.
4. Zaangażuj fanów
Pamiętaj, że uzyskanie sporego zasięgu i dużej liczby polubień profilu społecznościowego to nie wszystko. Choć jest to istotne, większe znaczenie ma m.in. liczba osób aktywnie korzystających, zasięg wirusowy. To one bowiem są podstawą informacji o jakości dostarczanej treści oraz o relacjach między fanami a Twoją marką.
By skutecznie zaangażować użytkowników, należy cały czas pamiętać o celu, jaki przyświeca tym działaniom. Można zadawać kontrowersyjne pytania, można publikować piękne zdjęcia. W zasadzie można publikować wszystko. Trzeba tylko zadać sobie pytanie: „jaki będzie to miało wpływ na cele strategii w mediach społecznościowych”?
O ile samo „lajkowanie” ciekawych wpisów czy spora ilość komentarzy będzie bezsensowna, jeśli chodzi Ci np. o zwiększenie sprzedaży, tak może spowodować, że wpisy będą pojawiały się na ścianie u znacznie większej grupy użytkowników.
Z kolei prośby związane bezpośrednio z profilem działalności firmy może przyczynić się do zainteresowania konkretnymi usługami / produktami. Np. pytanie o to, jakie kosmetyki mają zostać objęte akcją rabatową i uwzględnienie propozycji przy organizowaniu promocji może przełożyć się na większe obroty w sklepie.
5. Zaplanuj częstotliwość wpisów
Prowadząc fanpage nie zapominaj także o kwestii technicznej. Bardzo ważne jest rozplanowanie częstotliwości wpisów. Tak samo jak w przypadku treści publikowanych na blogu firmowym, tak i tutaj trzeba zachować rozsądek. Rzadkie udzielanie się na Facebooku sprawi, że użytkownicy przestaną interesować się Twoim profilem. Zaś nadmierna aktywność (np. publikowanie wpisów co 1-2 godziny) zostanie odebrana jako spam. Działaj w momencie największej aktywności Twoich fanów, nie zaniedbując przy tym wieczorów, a nawet weekendów.
W planowaniu wpisów i publikowaniem ich z opóźnieniem pomogą Ci udostępniane narzędzia. Zaś wszystkie treści (także te z ustawianą datą) możesz przejrzeć w dzienniku aktywności.
6. Monitoruj i wyciągaj wnioski
Prowadzenie fanepage’a nie kończy się na publikowaniu wpisów. Jeśli chcesz mieć pewność, że realizowanie przez Ciebie działania przynoszą oczekiwane efekty, monitoruj rezultaty. W przypadku Facebooka (i innych mediów społecznościowych) informacja zwrotna pojawia się natychmiast. Dzięki temu na bieżąco możesz prowadzać zmiany i sprawdzać, jak użytkownicy na nie reagują.
Pamiętaj, że kampania marketingowa w social media daje satysfakcjonujące rezultaty tylko wtedy, gdy jest prowadzona w sposób przemyślany. Dlatego musisz zadbać o rzetelną strategię, która pozwoli na osiągnięcie sukcesu.