W ostatnim czasie content marketing stał się gorącym tematem, o którym pisze się i mówi coraz więcej. Choć nie jest to żadne nowe pojęcie, nabrało zupełnie nowego znaczenia. Doprowadziły do tego m.in. zmiany algorytmu Google wpływające na wyniki wyszukiwania oraz spadek skuteczności tradycyjnych form reklamy.
Content marketing – co to jest?
Content marketing to skuteczna technika, pozwalająca dotrzeć do docelowej grupy użytkowników internetu za pośrednictwem wartościowej treści, wywołując przy tym pożądaną reakcję. W tym przypadku nie chodzi wyłącznie o dostarczanie ciekawych artykułów / publikacji, ale również wykorzystywanie popularności aplikacji internetowych, infografik czy video-blogów.
Content marketing nie jest już typową reklamą, która – jak się okazuje – traci na swojej skuteczności. Nikt z nas nie lubi być przecież bombardowany nachalnymi przekazami reklamowymi. Ulotki szybko trafiają do kosza, spot reklamowy w telewizji zostaje wyłączony, a wyskakujące okienka reklamowe w przeglądarce – są blokowane.
Tymczasem content marketing, choć nie jest niczym odkrywczym, nie opiera się wyłącznie na bezpośrednim nakłanianiu do skorzystania z oferty. Opiera się na dostarczaniu wartościowych – z punktu widzenia konsumenta – treści. Za pomocą content marketingu możliwe jest angażowanie grupy docelowej użytkowników poprzez odpowiadanie na pytania, podsuwanie przydatnej treści, a nawet dostarczanie rozrywki. Chodzi o budowanie pozytywnych relacji z klientem i wzmacnianie świadomości marki. W zamian za pomoc czy dobrą zabawę użytkownik pokazuje swoją lojalność poprzez skorzystanie z oferty.
I właśnie w tym tkwi istota content marketingu.
Znaczenie content marketingu w kontekście działań agencji SEO
Szum wokół content marketingu został wzmocniony m.in. przez agencje SEO. Ich działania, jeszcze przed wprowadzeniem dość poważnych zmian w algorytm Google, skupiały się wokół dostarczania niskiej jakości treści, nafaszerowanych słowami kluczowymi. W ten sposób – oczywiście w dużym uproszczeniu – promowane strony trafiały na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.
Po wprowadzeniu nowego algorytmu tak łatwo już nie jest, ponieważ Google wyróżnia przede wszystkim wysokiej jakości artykuły – niosące wartościową treść, które udostępniane są przez użytkowników choćby w mediach społecznościowych.
Efektem tego, jeszcze do niedawna skupione wokół mało wartościowych treści agencje SEO zostały niejako zmuszone do zmiany strategii działania w kierunku content marketingu. A jest ona konieczna, ponieważ za stosowanie niedozwolonych praktyk Google karze stronę spadkiem jej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Masz już treść, więc co dalej?
No dobrze, załóżmy że posiadamy już wartościową treść stworzoną zgodnie z założeniami content marketingu. Ale co dalej? Sprawą oczywistą jest, że trzeba „puścić ją w świat”, czyli umieścić w sieci. Badania przeprowadzone na rynku amerykańskim wskazują, że największą popularnością cieszą się treści zamieszczane w social media. Ale content marketing można publikować na portalach internetowych, blogach, wysyłać w formie newsletterów lub publikować jako e-video czy webcasty. Jeśli treść będzie naprawdę wartościowość, wówczas szybko rozpowszechni się po sieci sama, tzn. przy pomocy użytkowników, którzy – doceniając jej przydatność – sami przekażą informacje dalej swoim znajomym, a Ci kolejnym osobom.
Czy to działa?
Przewagę content marketingu nad innymi technikami marketingowymi doceniły już wielkie zagraniczne korporacje. Powoli przekonują się do tego i mniejsze firmy. Dlaczego? Ponieważ siła oddziaływania content marketingu jest ogromna. Pozwala na osiągnięcie efektów, które przekładają się na znaczny wzrost zysków.
Zastanawiasz się, jakie korzyści daje content marketing? Nie jesteś pewien, czy jest to dobre rozwiązanie dla Twojego biznesu? Odpowiedzi szukaj w kolejnym wpisie, który pojawi się niebawem.