4 sposoby na zwiększenie czytelnictwa bloga

4 sposoby na zwiększenie czytelnictwa bloga

Jeżeli prowadzisz bloga, na pewno zależy Ci, by miał jak najwięcej czytelników. Choć nowi czytelnicy mają ogromne znaczenie, istotniejsze jest to, by posiadać stałą grupę zaangażowanych użytkowników, którzy regularnie będą zaglądać na Twój blog i będą ciekawi tego, co masz do powiedzenia. Wydaje Ci się, że jest to trudne i pewnie niemożliwe do realizacji? Poznaj 4 proste sposoby, które – jeśli zastosujesz się do wskazówek – pozwolą Ci przybliżyć się do zamierzonego celu- zwiększenie czytelnictwa bloga.

Sposób 1. Regularne publikowanie wpisów

Przyzwyczajaj użytkowników do systematycznego odwiedzania bloga – twórz i dodawaj wpisy regularnie. Pamiętaj, że nowe posty nie mogą pojawiać się zbyt często ani też zbyt rzadko. Gdy dopiero startujesz z blogiem i nie masz zbyt wielu czytelników, możesz zacząć od mniejszej ilości treści. W miarę pojawiania się nowych odbiorców, częstotliwość publikowania wpisów należy sukcesywnie zwiększać. Najlepiej sprawdzają się wpisy publikowane trzy razy w tygodniu (dobrze, gdy pojawiają się co drugi dzień). Musisz jednak pamiętać o tym, że częstotliwość publikowania nowych wpisów na blogu zależy w dużej mierze od tematyki, jaką poruszasz. Jeśli podejmujesz niszowe zagadnienia, nowe artykuły będą publikowane znacznie rzadziej, ponieważ nie zawsze będzie o czym pisać. Najważniejsze jest jednak to, by zachować systematyczność.Regularne publikowanie wpisów spowoduje, że użytkownicy włączą czytanie bloga do stałego planu dnia / tygodnia.

Sposób 2. Treść o wysokiej wartości merytorycznej

Podstawowym czynnikiem, wpływającym na zwiększenie czytelnictwa bloga jest odpowiednia treść. Przede wszystkim należy publikować takie artykuły, które będą charakteryzowały się wysoką wartością merytoryczną. Dobre jakościowo treści zyskają przychylność czytelników, stając się tekstami, na które czeka się ze zniecierpliwieniem.

Pamiętaj, że każdego dnia w internecie pojawia się mnóstwo treści, które uznawane są za mało wartościowe albo za niezwykle ciekawe. Jeśli chcesz zapewnić sobie wzrost czytelnictwa, musisz wyróżnić się spośród mniej lub bardziej użytecznych artykułów. Dlatego wpisy na blogu muszą być przede wszystkim wciągające i interesujące. Dobrze, jeśli będą podejmowały temat, z którym jeszcze niewiele osób się zmierzyło. Jeśli zagadnienie jest popularne, warto podejść do niego z nietypowej strony, by treść wyróżniała się wśród wpisów o podobnym wątku.
Treść bloga, jeśli ma przyciągnąć nowych czytelników i zachęcić do stałych odwiedzin, może być kontrowersyjna. Może prezentować zupełnie inne stanowisko niż powszechnie przyjęte. Dzięki temu zmusisz użytkowników do dyskusji, która pomoże zwiększyć czytelnictwo bloga.

Wszystkie posty trzeba pisać lekkim i zrozumiałym dla wszystkich językiem, z zachowaniem wszystkich zasad gramatyki. Muszą być też pozbawione błędów.

Dobrze jest też tworzyć wpisy, zgodne z zasadami SEO. Wtedy Twoje teksty będą przyjazne dla wyszukiwarek, a nowym czytelnikom będzie je łatwiej odnaleźć. Więcej o tym można przeczytać we wpisie “Jak pisać artykuły przyjazne dla wyszukiwarek?

Sposób 3. Przyciągające nagłówki

Zanim jednak użytkownik dotrze to interesującej treści, musi ją odnaleźć i kliknąć “czytaj dalej”. Niezbędne jest więc stworzenie chwytliwych nagłówków, które przyciągną uwagę czytelnika i sprowokują go do przeczytania artykułu (najważniejsze zasady poznasz we wpisie “Jak pisać przyciągające nagłówki”).

Warto pamiętać o tym, że nagłówki, poza tym że mają być chwytliwe, muszą stanowić informację o zawartości artykułu. Jeśli tytuł będzie przyciągający, a jednocześnie mylący, wówczas prawdopodobieństwo, że użytkownik zostanie stałym czytelnikiem będzie niewielkie. Odbiorca może poczuć się oszukany, gdyż nieprecyzyjny nagłówek wprowadził go w błąd.

Sposób 4. Treści zgodne z zainteresowaniami grupy docelowej

Zanim przystąpisz do tworzenia treści, dokładnie poznaj swoją grupę docelową. Musisz ją zdefiniować, by nie pisać do wszystkich, ale wyłącznie do konkretnej grupy użytkowników, którzy mają szansę stać się stałymi czytelnikami Twojego bloga. Określ jej potrzeby i oczekiwania. Dowiedz się, jakie artykuły są dla niej przydatne: czy mają rozwiązać jakiś problem, a może pomóc osiągnąć konkretny cel? Dzięki temu, za pomocą swoich wpisów, będziesz efektywniej komunikować się z czytelnikami, dostarczając im użyteczną treść. Oni zaś odwdzięczą się częstymi odwiedzinami Twojego bloga, ponieważ będą mieć świadomość, że na Ciebie zawsze można liczyć.

Dając czytelnikom przejrzyste i wartościowe treści, których oczekują, zwiększasz ich zainteresowanie Twoim blogiem. Nowe zasady tworzenia wpisów wprowadź w życie już teraz, a szybko przekonasz się o pozytywnych efektach takiego działania.

Analiza oglądalności

Pamiętaj, aby kontrolować statystyki oglądalności strony (np. za pomocą Google Analytics) i wyciągać z nich wnioski. Sprawdzaj, które artykuły cieszą się największą i najmniejszą liczbą odwiedzin, które są najczęściej komentowane. Zwróć uwagę na to, które teksty powodują, że czytelnicy opuszczają stronę.
Te wszystkie dane pozwolą Ci dokładniej zrozumieć użytkowników i ich preferencje oraz dostosować się do nich.

Pamiętaj, że istnieje jeszcze możliwość na zwiększenie czytelnictwa bloga w kontekście promocyjnych działań w internecie. Jednak to temat na kolejny wpis, który pojawi się już niebawem.

Jak możemy pomóc?
Iza Gorzkowska
Iza Gorzkowska
Z branżą związana od 10 lat. W Sago Media odpowiada nie tylko za kontakt z klientami, ale zajmuje się również copywritingiem jako Head Of Content. Prawie żadna tematyka nie jest jej obca. Uzależnienie od pisania sprawia, że nie chce się od niego uwolnić nawet pod przymusem.