Jak promować artykuły na blogu?

Prowadzisz blog, starając się regularnie publikować artykuły? Jeden z ważnych kroków w stronę udanej strategii content marketingowej masz już za sobą. Jeżeli jednak twoje działania ograniczają się wyłącznie do napisania artykułu i kliknięcia “opublikuj”, możesz nie osiągnąć założonego celu. Nawet najlepsza treść nie wystarczy. Potrzebne jest coś więcej. Potrzebne jest promowanie publikowanych artykułów.

Jeżeli pomijasz etap promowania wpisów, marnujesz swoją ciężką pracę nad artykułem. Nie wykorzystujesz bowiem potencjału drzemiącego w blogu, który jest doskonałym narzędziem content marketingowym. Nawet jeśli jego prowadzenie sprawia ci ogromną przyjemność, nie ma sensu marnować czasu na coś, co nie przyniesie założonych efektów. Zamiast więc zabierać się za pracę nad kolejnym artykułem, zacznij promować “świeżo” opublikowaną treść.

Zacznij od budowania relacji

Znacznie łatwiej jest promować popularny blog. W takiej sytuacji to użytkownicy w dużej mierze przyczyniają się do zwiększenia widoczności artykułu w sieci. Komentują, dzielą się wpisem na profilach społecznościowych, itp. Z takimi “pomocnikami” znacznie prościej osiągnąć założone cele. Zanim jednak twój blog będzie promowany przez czytelników, musisz się tym zająć samodzielnie.

Udzielaj odpowiedzi na komentarze

To pierwszy krok, który należy poczynić na drodze do spopularyzowania artykułu zamieszczanego na blogu. Trudność jednak polega na sprawieniu, by użytkownicy zechcieli pozostawić komentarz. Choćby krótka dyskusja pod wpisem może zachęcić kolejnych czytelników do podzielenia się swoimi spostrzeżeniami i opiniami. A jeśli pojawią się pierwsze komentarze, machina rozkręci się niczym kołowrotek.

Dlaczego warto zadbać o pozyskiwanie komentarzy?

  • Blog wygląda wiarygodniej.
  • Szansa na wejście w interakcję z czytelnikami.
  • Źródło unikalnej treści zwiększającej ruch.

Pamiętaj, by odpowiadać na wszystkie komentarze. Ważne, aby reakcja była natychmiastowa. Na początku – gdy wpisów pod artykułem pojawi się zaledwie kilka – zawsze znajdziesz czas na odpowiedź. Jeśli z czasem komentarzy będzie przybywać, zarezerwuj nawet cały dzień na to, by odpisać czytelnikom.

Powiadom subskrybentów o nowym wpisie

Dobrze, jeśli twoi czytelnicy dowiedzą się o nowo opublikowanym artykule jak najwcześniej. Dlatego nie czekaj aż sami dotrą na blog. Powiadom subskrybentów o kolejnym wpisie, wysyłając wiadomość e-mail.

Wystarczy, że użyjesz prostego szablonu, który będzie zawierał kilka linków (w różnej formie) prowadzących do tekstu. W treści maila poinformuj o clue artykułu, umieść jego fragment, całość kończąc “call to action”. Nic nie stoi na przeszkodzie, by zachęcić użytkowników do skomentowania wpisu lub udostępnienia w mediach społecznościowych.

Co tym sposobem osiągniesz? To proste, pierwsze komentarze pojawią się jeszcze zanim rozpoczniesz działania związane z promowaniem wpisu.

Jeśli twoja baza mailingowa nie jest zbyt obszerna, zadbaj także o to, by pozyskać subskrybentów. Im będzie ona bogatsza, tym blog firmowy będzie generował większy ruch.

Znajdź osoby, które chętnie podzielą się opublikowanym wpisem na blogu

Promowanie artykułów zamieszczonych na blogu jest dużo łatwiejsze, gdy nie działasz samotnie. Dlatego poświęć czas na znalezienie osób, które ciekawą treść udostępnią na swoim profilu w social media. Dzięki temu twój artykuł ma szansę dotrzeć do nowych użytkowników – nie tylko subskrybentów.

W znalezieniu osób potencjalnie zainteresowanych udostępnieniem ciekawego wpisu pomóc może np. Buzzsumo. Jest to narzędzie pozwalające dotrzeć do osób dzielących się treścią, która jest tematycznie zbliżonat do tematu twojego artykułu.

By móc korzystać z Buzzsumo, należy wykupić dostęp (od 99$ miesięcznie). Zanim jednak zdecydujesz się na zakup pełnej wersji, możesz testowo skorzystać z 14-dniowej bezpłatnej wersji trial.

Po rejestracji i zalogowaniu, kliknij w opcję “Content Research”:

buzzsumo_logowanie

W okno wyszukiwania wpisz określoną frazę, która będzie dobrze opisywać tematykę zbliżoną do tematyki opublikowanego na blogu artykułu. Przykładowo, niech to będzie “marketing internetowy”. Wybierz także okres, z jakiego mają pochodzić publikacje oraz określ ich charakter (np. artykuły, inforgrafiki).

buzzsumo_marketing_internetowy_fraza

Pojawi się lista artykułów o podanej tematyce, które charakteryzują się dużą liczbą udostępnień za pośrednictwem social media. Żeby dowiedzieć się, kto udostępnił wybrany artykuł, wystarczy kliknąć “View Shared”.

buzzsumo_marketing_internetowy

Mając informacje o konkretnym użytkowniku, możesz przesłać do niego wiadomość (już bezpośrednio ze swojego profilu social media lub pozyskując adres e-mail).

Poniżej przykładowa treść prośby o udostępnienie artykułu:

Witaj [wstaw imię].

Zauważyłem, że udostępniłeś bardzo ciekawy artykuł o tematyce, która jest mi bliska. To świetny tekst, który zainspirował mnie do dalszego poszukiwania informacji i zgłębienia tematu. W efekcie powstał artykuł, który dostępny jest na [tutaj wstaw link], który być może Cię zainteresuje.

Pozdrawiam.

PS. Dziękuję za udostępnienie oryginalnego artykułu, który zmobilizował mnie do rozwinięcia tematu.

Wykorzystaj siłę profilu w social media

Media społecznościowe to narzędzie w twoich rękach, które – jeśli zostanie dobrze wykorzystane – okaże się skutecznym wsparciem w działaniach promocyjnych wpisów publikowanych na blogu.

Pierwszym krokiem jest zamieszczanie linków do poszczególnych artykułów na swoim profilu, w ramach prowadzenia firmowego konta FB, na Twitterze, itp. Na tym jednak działania w social media się nie kończą. Tym, co pomoże rozpromować wpisy, jest między innymi przynależność do facebookowych grup związanych tematycznie z twoją branżą.

Dołączając do wybranej grupy, tak naprawdę zaczyna się twoja praca (a nie kończy, wbrew pozorom). Musisz skoncentrować się na dostarczaniu wartościowych treści. Zanim jednak zaczniesz umieszczać linki jeden po drugim, warto trochę podziałać aktywnie, tj. udzielać przydatnych porad i wskazówek. Dopiero po zdobyciu miana eksperta, możesz zamieszczać linki do artykułów – wyłącznie wtedy, gdy rozwiązują konkretny problem, na temat którego toczy się dyskusja.

Udzielaj się na forach

Fora internetowe, podobnie jak grupy na Facebooku, to dobry sposób na “przemycenie” linków kierujących od artykułu na blogu. Zanim jednak zaczniesz korzystać z tej strategii, musisz:

  • znaleźć fora powiązane tematycznie z twoją branżą,
  • stać się aktywnym uczestnikiem dyskusji.

Szczególnie istotny jest drugi punkt – jeśli zaczniesz umieszczać linki w swoich wypowiedziach jako nowy użytkownik, bardzo szybko zostaniesz zbanowany. Uważa się, że 50 postów to minimum, jeżeli chce się dodawać linki. Bez względu na to, jaka jest twoja reputacja na forum, i tak musisz pamiętać o naturalnym umieszczaniu linków prowadzących do treści. Ważne jest, by za każdym razem kierowały do artykułu, który w jakiś sposób wiąże się z tematem dyskusji, np. rozwiązując problem osoby, która rozpoczęła dany temat.

Docieraj do treści powiązanych tematycznie

By dotrzeć do treści powiązanych tematycznie z publikowanym artykułem, warto skorzystać z narzędzi monitorujących pojawianie się treści z określonymi słowami kluczowymi.

Tworząc alert na konkretny temat, otrzymasz powiadomienia, gdy w sieci pojawi się wzmianka z ustawionym słowem kluczowym. Możesz to wykorzystać na 2 sposoby:

  • biorąc udział w dyskusji pod artykułem na blogu poprzez pozostawienie komentarza (jeśli to możliwe, pozostawiając link do własnego artykułu),
  • kontaktując się z autorem wpisu, wskazując link do stworzonej przez siebie treści – jako uzupełnienie opublikowanego artykułu.

Warto także skorzystać z hashtagów, które ułatwiają wyszukiwanie treści w mediach społecznościowych. Wpisując określone słowo kluczowe poprzedzone “kratką” (#), otrzymasz listę otagowanych w ten sposób wpisów. Potem wystarczy włączyć się do dyskusji, pozostawiając komentarz z linkiem do artykułu.

Pamiętaj! Umieszczając w komentarzu adres URL prowadzący do treści na blogu, musisz zachować naturalność. W przeciwnym razie treść zostanie uznana za nachalną – w rezultacie osiągniesz efekt odwrotny do zamierzonego.

Ponadto można skorzystać z takich narzędzi jak:

  • Brand24 – pozwala monitorować zasoby internetu oraz media społecznościowe pod kątem wzmianek dotyczących konkretnych marek. Narzędzie to można wykorzystać także do śledzenia informacji dotyczących określonego tematu zbliżonego do tematu opublikowanego artykułu.
  • Sentione – chociaż jego istotą jest możliwość monitorowania opinii o konkretnych markach, pozwala śledzić informacje dotyczące określonych tematów. Dzięki temu daje sygnał, gdy w sieci pojawi się treść tematycznie zbliżona do treści opublikowanego przez ciebie artykuły blogowego.

Powiadom osoby, o których wspominasz w artykule

Jeśli w artykule powołujesz się na wypowiedź innych osób, linkujesz do ich zewnętrznych publikacji lub umieszczasz odnośniki do oferowanych przez nich produktów / usług, warto ich o tym powiadomić. Wspominając ich w swoim tekście, wyświadczasz im pewnego rodzaju przysługę – taka wzmianka może wygenerować ruch na stronie tej osoby. W wielu przypadkach autorzy nie monitorują tego, co dzieje się z ich linkami, dlatego warto im to uświadomić. Wystarczy wysłać krótkiego e-maila o odpowiedniej treści. Być może dzięki temu informacja o napisanym przez ciebie artykule zostanie opublikowana w mediach społecznościowych przez tę osobę. To prosty sposób na dotarcie do kolejnej grupy odbiorców z twoim artykułem.

Przykład 1.

Witaj XYZ

Piszę, ponieważ chcę serdecznie podziękować za cenne źródło wiedzy, jakim jest www.xxx.pl. Z zaciekawieniem czytam publikowane artykuły, wśród których moją uwagę przykuł “XYZ”. Stał się on inspiracją do stworzenia własnego artykułu, w którym zamieściłem link do Twojego wpisu.

Będzie mi miło, jeśli zechcesz zapoznać się z jego treścią i pozostawisz komentarz. Podsyłam więc link do wpisu: www.zzz.pl. A jeżeli uznasz, że warto, możesz podzielić się artykułem ze swoimi fanami.

Pozdrawiam.

Przykład 2

Witaj XYZ

Piszę, ponieważ na bieżąco śledzę Twoją ofertę i [nazwa produktu / usługi] stał(-a) się inspiracją do stworzenia artykułu, w którym zamieściłem odnośnik do tego produktu / usługi.

Będzie mi miło, jeśli zechcesz zapoznać się z treścią artykułu i pozostawisz komentarz. Podsylam więc link do wpisu: www.xxxx.pl. Jeśli uznasz, że warto podzielić się informacjami zawartymi w artykule ze swoimi fanami, śmiało możesz udostępnić go na swoich profilach w social media.

Pozdrawiam.

Decydując się na tę metodę promowania artykułu na blogu, należy zachować umiar. Warto umieszczać linki wyłącznie do wartościowych wpisów zewnętrznych lub faktycznie ciekawych produktów / usług – tak, by niosły wartość merytoryczną dla twoich czytelników.

Zapłać za promowanie artykułu

W promowaniu artykułów warto wykorzystać możliwości płatnej reklamy na Facebooku. Jest to rozwiązanie, dzięki któremu można dotrzeć do wybranej grupy docelowej. W ten sposób zwiększasz swoje szanse, że artykuł dotrze do osób zainteresowanych tematem. To także dobra metoda, by dotrzeć do fanów twoich konkurentów – dobrym artykułem możesz zainteresować ich swoją ofertą i przekonać do niej.

Jeśli chcesz rozpocząć płatne promowanie artykułów na Facebooku, poniżej znajdziesz instrukcje, które krok po kroku pomogą utworzyć reklamę. Zajrzyj na:

Decydując się na publikację reklamy, możesz w łatwy sposób dotrzeć do statystyk. Umieszczając na stronie internetowej specjalny piksel Facebooka, który łączy właściwości piksela konwersji z pikselem grup niestandardowych odbiorców, możesz mierzyć, optymalizować i budować grupy odbiorców, by kampania reklamowa została przeprowadzona jeszcze trafniej. Dzięki temu będziesz wiedzieć, ile kosztowało cię pozyskanie leadu czy sprzedaż.

Ponadto istnieje możliwość wykorzystania remarketingu, czyli narzędzia pozwalającego na “przypomnienie” o produktach / usługach osobom, które np. z jakichś powodów przerwały zakupy.

Wybierając reklamę na Facebooku, możesz dostosować budżet do swoich możliwości.

Nie możesz koncentrować się wyłącznie na tworzeniu supertreści. Jeśli zbagatelizujesz proces promowania powstających artykułów, bardzo dużo czasu minie zanim twój blog będzie promowany przez czytelników. Poświęć tyle samo czasu na dystrybucję treści co tworzenie artykułu, by zwiększyć czytelnictwo publikowanych tekstów.

Zapisz się do newslettera

Nie wysyłamy reklam, nie spamujemy. Tylko wartościowe materiały.

Napisz odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *