Dlaczego powinieneś pisać długie artykuły na bloga?

Tytuł artykułu wskazuje, że długie teksty publikowane na blogu są lepsze niż krótsze posty. W poniższych punktach udowadniam, że tak właśnie jest. Dłuższe formy przyniosą więcej pożytku twojemu blogowi. Przygotowanie długiego artykułu wymaga dużo czasu, wiedzy i przygotowania, czyli koszt napisania takiego tekstu jest znacznie wyższy. Dlatego na większości blogów takich tekstów nie przeczytasz. Jednak artykuł ten jest dowodem, że takie wpisy będą częściej czytane, a ich czytelnicy będą z nich bardziej zadowoleni. Przeczytaj cały tekst i wyciągnij wnioski samemu.

Długie – to znaczy jakie?

Jak zobaczysz na poniższych przykładach i wykresach, długie artykuły zawierają co najmniej 1000 słów. Ale pamiętaj, że nie jest sztuką napisać tekst o długości 1000 słów. Sztuką jest tak napisać tekst, aby zawierał on mnóstwo przydatnej wiedzy. Artykuł ma być ciekawy, wartościowy i pomocny dla czytelników. W przeciwnym razie, wszystko to, o czym piszę poniżej nie będzie miało zastosowania. Długi artykuł interpretuj jako tekst przekazujący dużą dawkę wiedzy, a nie tysiące bezwartościowych słów.

Wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania

SerpIQ przeprowadził test, aby potwierdzić tezę, że dłuższe teksty znajdują się na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Poniższy wykres jednoznacznie wskazuje, że im więcej treści na stronie (nie tylko słów samego artykułu, ale i wszystkich innych tekstów które znajdują się na stronie), tym wyższa pozycja w Google. Zwróć uwagę na to, że nawet 10 miejsce w wyszukiwarce ma strona, której treść zawiera co najmniej 2000 słów. A różnica między najkrótszym i najdłuższym tekstem to tylko 400 słów.

serpiq

Podobny test przeprowadził Garrett Moon, który wybrał 6 fraz do testu. Sprawdził, jaką długość mają teksty z pierwszych 10 wyników wyszukiwania na te frazy.

garret

Jak widać wszystkie strony z pierwszej dziesiątki wyników wyszukiwania miały teksty długości powyżej 1200 słów.

Długi tekst to wiele słów kluczowych, nagłówków (H1-H6), akapitów, zdjęć. Z tego można wyciągnąć wniosek, że przewagą takich form jest również to, iż na większą ilość fraz w wyszukiwarce strona będzie widoczna. Dłuższy tekst to więcej zaindeksowanej treści, która pojawia się w wynikach wyszukiwania.

Przykładem niech będzie ten artykuł. Frazy na jakie mógłby się on znaleźć w wynikach Google to np.:

  • jak długie artykuły
  • jak pisać długie artykuły
  • zwiększenie odsłon bloga
  • zwiększenie zaufania do bloga
  • jak zdobyć linki do strony
  • jak zwiększyć ilość udostępnień w social mediach
  • budowanie wizerunku eksperta

Teraz już widzisz, jak wiele wariantów słów kluczowych może znaleźć się w długim tekście. Im więcej takich fraz, tym częściej artykuł będzie widoczny w Google.

Dłuższy czas spędzony na stronie

Im dłuższy artykuł, tym więcej czasu zajmie jego przeczytanie. Dodatkowo, jeśli tekst zawiera użyteczne porady, które trudno znaleźć w innym miejscu, to zwiększasz prawdopodobieństwo powrotu użytkownika do tej publikacji w przyszłości. Jeśli tekst okaże się dla czytelnika ciekawy, to tym chętniej będzie przeglądał inne artykuły na blogu w nadziei na równie wysoki poziom merytoryczny wpisów.

Jeśli zależy ci na zwiększeniu ilości odsłon bloga, wystarczy podzielić artykuł na kilka osobnych podstron (stronicowanie).

Użytkownik, który spędza dużo czasu na stronie, łatwiej ją zapamiętuje, dzięki czemu szybciej “zakotwiczy” się w jego świadomości. Z marketingowego punktu widzenia, dłuższy czas spędzony na stronie wpływa na zwiększone zaufanie do bloga. A to już prosta droga do zainteresowania marką, jej produktami i usługami.

Większa ilość linków do strony

Kolejnym pozytywnym skutkiem publikacji długich i pełnych wartościowej wiedzy artykułów jest zwiększona ilość backlinków zamieszczanych spontanicznie na innych stronach. A jak wiadomo, im więcej linków do strony, tym Google uznaje stronę za bardziej wartościową i umieszcza ją wyżej w wynikach wyszukiwania. Poza tym linki umieszczone na innych stronach to dla przecież darmowa reklama wśród czytelników tych stron.

Z testu przeprowadzonego przez moz.com wynika, że im artykuł ma więcej słów, tym więcej linków zdobywa na zewnętrznych serwisach.

wordcount

links-based-on-wordcount

Wykres jednoznacznie wskazuje trend, że im dłuższy jest artykuł, tym więcej linków do niego prowadzi. Jaki jest najprostszy sposób na zdobycie dodatkowych linków do strony? Trzeba publikować długie i wartościowe artykuły.

Sukces w social mediach

Długie artykuły zdobywają większą ilość backlinków, o czym wspomniałem w poprzednim akapicie. Podobnie sytuacja się ma z popularnością długich artykułów w social media.

Z testu przeprowadzonego przez Kevina Delaneya z Quartz wynika, że dłuższe teksty cieszą się większą popularnością w mediach społecznościowych.

qz

Jak pokazuje wykres, najmniejsze zainteresowanie mają publikacje o długości 500-800 słów. Krótkie informacje i długie artykuły mają zdecydowanie większą liczbę polubień oraz udostępnień w social mediach.

Kolejne badania potwierdzają tę zależność. NewsWhip wykonał zestawienie 10 najpopularniejszych postów dodanych przez amarykańskich wydawców.

newswhip

Jak wynika z wykresu, najpopularniejsze w social mediach były artykuły, których długość wyniosła powyżej 900 słów. Jedynym wyjątkiem było BBC.

Żeby zobaczyć jak to wygląda na polskim rynku, wykonałem test popularności artykułów w social mediach bloga jakoszczedzacpieniadze.pl. Na podstawie narzędzia Buzzsumo.com wybrałem 10 tekstów z ostatnich 6 miesięcy, które miały największą popularność w mediach społecznościowych.

jop

Oś X to lista 10 artykułów posortowanych według ilości słów w tekście w kolejności od najmniejszej do największej. Na osi Y znanduje się liczba udostępnień w social mediach. Od artykułu nr 5, długość tekstów przekracza 1500 słów. Wykres ten, choć próbka była niewielka, potwierdza tezę o korelacji między długością artykułu i jego popularnością.

Wizerunek eksperta

Napisanie długich, pełnych przydatnej wiedzy artykułów czyni z ciebie eksperta w oczach czytelników. Takimi publikacjami tworzysz wizerunek osoby, która wie o czym pisze i się na tym zna. Budzisz podziw i zaufanie. Czyż właśnie nie o to chodzi, aby wśród grona swoich czytelników / klientów uchodzić za eksperta? Ludzie chcą współpracować z ekspertami w swojej branży, a ty im przez to pokazujesz, że właśnie nim jesteś.

Ale co z faktem, że ludzie nie czytają, lecz skanują? Czy dłuższy zawsze znaczy lepszy?

Nie, nie zawsze. Nie staraj się na siłę tworzyć długiego tekstu tylko dlatego, że jak przeczytałeś, taki artykuł przynosi więcej korzyści. Nie każdy temat wymaga aż tak długiego opisu. Jeśli jesteś w stanie wyczerpać temat w np. w 3000 znaków, zrób to. Długie artykuły mają być długie nie dlatego, że będą wyżej w Google, tylko z tego powodu, że zawierają dużo wartościowych informacji, za które użytkownicy będą ci wdzięczni.

Pamiętaj, że piszesz dla swoich czytelników. To ty ich najlepiej znasz i wiesz, czego oczekują. To ma być główny wyznacznik, o czym i jak piszesz.

Przygotowanie kompleksowego, długiego, pełnego wartościowej wiedzy artykułu zajmuje wiele czasu. Dlatego fizycznie nie zawsze będziesz w stanie opracować wiele takich tekstów w krótkim czasie. Jeśli z twojej strategii częstotliwości wpisów wynika, że będziesz publikował ich kilka w tygodniu, to nie dasz rady, aby wszystkie artykuły były długie.

Przykład z życia wzięty

Wyobraź sobie sytuację, że stoisz przed problemem wyboru ekspresu do kawy. Szukasz w internecie artykułów, czy ekspres to najlepszy wybór czy może kawiarka będzie lepsza. Następnie stoisz przed dylematem, czy warto wydać więcej pieniędzy na renomowany ekspres czy też jego tańszy odpowiednik będzie wystarczający. Masz jeszcze mnóstwo innych pytań i wątpliwości. Wertujesz internet, czytasz fora. Z każdą odwiedzoną stroną, masz jeszcze większy mętlik w głowie. Już odechciewa ci się kupna jakiegokolwiek ekspresu. Znasz to za pewno z autopsji, prawda?

A teraz wyobraź sobie, że znajdujesz w internecie długi artykuł na temat wyboru ekspresu do kawy – kompleksowy tekst, odpowiadający na większość twoich pytań. Jesteś szczęśliwy, ból głowy mija. Chcesz się odwdzięczyć autorowi za pomoc. Udostępniasz jego artykuł na forum, gdzie ludzie mieli podobne dylematy do twoich, publikujesz go na swojej ścianie na Facebooku. Uznajesz autora za eksperta, więc chętnie przeczytasz jego pozostałe teksty na blogu.

Już rozumiesz, dlaczego długie artykuły mają ogromną moc i warto się do nich przekonać?

Zapisz się do newslettera

Nie wysyłamy reklam, nie spamujemy. Tylko wartościowe materiały.

komentarzy 5

  1. Piotr Wiernicki Napisał:

    Napisany 3 marca 2015 at 21:10

    Test był przeprowadzony na artykułach w języku angielskim. Jak odnieść to do języka polskiego, w którym słowa są o wiele dłuższe?

    • Maciek Gorzkowski

      Napisany 4 marca 2015 at 08:04

      W artykule mówimy głównie o ilości słów, a nie znaków, więc to, że polskie wyrazy są dłuższe nie ma znaczenia. Poza tym nie zwracaj uwagi na konkretne liczby, a na ogólny przekaz testów.

  2. Aga Rogala Napisał:

    Napisany 4 marca 2015 at 08:25

    Muszę powiedzieć, że aż do końca pierwszego akapitu sądziłam, że to jednak żart z tym zalecaniem długich tekstów. Nie jestem w stanie określić ile razy czytałam/ słuchałam o tym, że warto krótko, bo czytelnik ma mało czasu, skanuje itd. Tymczasem okazuje się, że jest trochę inaczej, oczywiście o ile jest merytorycznie i z sensem. Tak jak w tym artykule. Dzięki zatem!

  3. Asia Poczęsna Napisał:

    Napisany 6 marca 2015 at 14:32

    Tekst nie do końca mnie przekonuje. Z góry zakładasz, że długi artykuł zostanie przeczytany przez użytkownika od początku do końca – co nie jest wcale takie pewne (nawet, jeśli będzie przedstawiał wielką wartość). Poza tym przykład z podsumowania – jeśli interesuje mnie zakup ekspresu, to nie czytam informacji tylko w jednym źródle, ale staram się poznać kilka różnych opinii, żeby mieć lepszy ogląd sytuacji… Zgadzam się natomiast z tym, że dłuższe artykuły są bardziej wartościowe dla Google i wpływają na pozycjonowanie strony, do której prowadzą.

  4. Paula Napisał:

    Napisany 18 stycznia 2017 at 10:24

    Kluczem do sukcesu jest przygotowanie tekstu tak ciekawego dla czytelnika, że nie będzie mógł przestać go czytać 🙂 a z drugiej strony dobrego pod kątem SEO, żeby sprostać wymaganiom Google. Przy dłuższych tekstach warto zastanowić się nad pewnymi urozmaiceniami, np. wypunktowaniami, czy elementami graficznymi, aby tekst był bardziej atrakcyjny.

Napisz odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *