Pisanie tekstów gościnnych – co musisz o tym wiedzieć?

Pisanie tekstów gościnnych – co musisz o tym wiedzieć?

Prowadzisz bloga firmowego, ponieważ chcesz zaistnieć w internecie i tym samym wzmocnić świadomość marki oraz zachęcić użytkowników do skorzystania z oferty? Zdajesz się kroczyć dobrą ścieżką, która może zaprowadzić cię do celu. Pamiętaj jednak, że potencjał drzemiący w wartościowej treści możesz wykorzystać znacznie szerzej. Postaraj więc wyjść poza “zamknięty krąg”, decydując się na pisanie tekstów gościnnych i publikację artykułów w serwisach zewnętrznych.

Jeżeli wydaje ci się, że pisanie tekstów gościnnych nie ma sensu, prawdopodobnie nie znasz korzyści płynących z takiego rozwiązania. Tymczasem w artykułach gościnnych tkwi potężna siła. Siła, dzięki której możesz osiągnąć zacznie więcej niż gdy ograniczasz się do publikacji wpisów na firmowym blogu.

Na czym polega pisanie tekstów gościnnych?

Pisanie tekstów gościnnych niczym nie różni się od tworzenia treści w ramach prowadzonego bloga firmowego. I w tym przypadku istotną rolę odgrywa dostarczanie wartościowej treści – przydatnej z punktu widzenia użytkowników odwiedzających serwis zewnętrzny, w którym pojawi się przygotowany przez ciebie tekst. Artykuły powinny być ciekawe i poprawne pod względem merytorycznym. Nie powinny jednak stanowić typowej oferty, ponieważ użytkownicy dość mają tego typu treści. Era nachalnych reklam już dawno minęła, dlatego poprzez pisanie tekstów gościnnych nie możesz nakłaniać do skorzystania z oferty.

Po co pisać na obcych stronach, skoro można na swojej?

Jest to dość częsta reakcja osób, które dopiero zaczynają doceniać wartościową treść. Oczywiście, że można ograniczyć się wyłącznie do publikacji artykułów w obrębie własnego serwisu internetowego. Warto jednak zastanowić się, czy pisanie tekstów publikowanych na blogu firmowym to faktycznie wszystko, co można zrobić, by pozyskać nowych klientów i skłonić do ponownego skorzystania z oferty. Osoby, które koncentrują się na tworzeniu wpisów wyłącznie na własny blog, zamykają sobie drogę do zwiększenia zainteresowania i dotarcia do znacznie szerszego grona użytkowników, wśród których znajdują się potencjalni klienci.

Jeżeli nie interesuje cię pisanie tekstów gościnnych publikowanych w zewnętrznych serwisach, nie musisz tego robić. Nie znając korzyści z takich działań, nic nie tracisz, ponieważ nie masz świadomości, co możesz zyskać. Zastanów się jednak, czy rzeczywiście możesz pozwolić sobie na to, by wraz z obecnymi czytelnikami tworzyć zamknięty krąg. Obecność w innych serwisach www daje ci dostęp do większego zakresu możliwości: otwierasz się na nowych klientów.

Dlaczego warto publikować wpisy gościnne?

Pisanie tekstów gościnnych jest jednym z elementów działań w zakresie content marketingu. Dzięki nim można osiągnąć wiele wymiernych korzyści, które przełożą się na zwiększone zainteresowanie ofertą. Na twoją stronę internetową dotrze znacznie więcej użytkowników – użytkowników nieprzypadkowych, wśród których mogą znaleźć się twoi potencjalni klienci.

  • Zaznaczasz obecność w internecie – im więcej wartościowych artykułów w zewnętrznych serwisach jest artykułami twojego autorstwa, tym większa szansa na dotarcie do szerokiego grona internautów.
  • Budujesz świadomość marki – publikując artykuły w serwisach zewnętrznych niosących ze sobą wartościową treść, wzmacniasz świadomość marki. Coraz więcej osób zauważa twoją obecność w sieci, w efekcie czego nazwa twojej firmy zapada w pamięć. Będzie kojarzona z konkretnymi usługami, co zwiększa szanse na skorzystanie z oferty w przyszłości.
  • Jawisz się jako ekspert – jest to korzyść bezpośrednio powiązana z poprzednią. Dostarczając wartościową treść do serwisów zewnętrznych, dla czytelników jesteś ekspertem w danej dziedzinie. Publikując artykuły, np. o charakterze poradnikowym, rozwiązujące najczęstsze problemy użytkowników, rozwiewające wszelkie wątpliwości, stajesz się w oczach internautów specjalistą z branży. Specjalistą, który wzbudza zaufanie. Jeżeli więc zajdzie konieczność skorzystania z konkretnej oferty, wybiorą właśnie ciebie. Ciebie, czyli eksperta.
  • Zwiększasz ruch na stronie firmowej – tym najczęściej kończy się publikacja artykułów gościnnych, jeśli niosą wartościową treść. Dziwisz się, że każdy, kto zapozna się z ich zawartością, chce poznać autora? W ten sposób twoja strona firmowa odnotowuje większy ruch, co może przełożyć się jednocześnie na większą konwersję.
  • Osiągasz korzyści pod kątem SEO – im więcej wysokiej jakości treści publikowanej w dobrych serwisach www prowadzi do twojej strony, tym solidniejsze wsparcie pozycjonowania. Poza możliwością zdobycia wartościowych linków, artykuł ze wzmianką o twojej ofercie / produktach ma szansę trafić na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania – Google “promuje” treści użyteczne, cieszące się dużym zainteresowaniem internautów.

Rodzaje artykułów gościnnych

Decydując się na pisanie tekstów gościnnych i następnie ich publikację, do wyboru masz:

  • artykuły sponsorowane – teksty, za publikację których musisz zapłacić; zaletą takiego rozwiązania jest możliwość umieszczania dowolnych treści oraz linków; artykuł w serwisie będzie oznaczony jako “sponsorowany”;
  • gościnny artykuł ekspercki – tekst publikowany bezpłatnie; nie może mieć charakteru reklamowego; musi zawierać wyłącznie obiektywne treści; przeważnie podpisany jest imieniem i nazwiskiem autora;
  • wpis przygotowany przez blogera/redakcje w oparciu o informacje od ciebie (np. może to być recenzja produktu / usługi) – treść może mieć charakter sponsorowany lub artykuł może być napisany całkowicie obiektywnie (np. z przedstawieniem wad i zalet twojego produktu / twojej usługi).

Bez względu na to, czy zdecydujesz się opublikować artykuł ekspercki czy sponsorowany, musisz spełnić wymagania wydawcy. Dotyczy to zarówno formatowania, jak i wartości merytorycznej.

Gdzie publikować artykuły?

Skoro znasz już korzyści pisania artykułów gościnnych, prawdopodobnie zechcesz wdrożyć takie działania we własnym biznesie. Domyślam się, że teraz zadajesz sobie pytanie: “gdzie publikować takie artykuły i jak się do tego zabrać?”.

Do dyspozycji masz dwie możliwości:

  • samodzielne wyszukiwanie serwisów, które zgodzą się opublikować gościnny tekst,
  • korzystanie z platform pośredniczących w publikacji artykułów.

Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety, dlatego warto dokładnie przeanalizować oba warianty. Można także wziąć pod uwagę obie metody, ponieważ artykułów gościnnych w serwisach zewnętrznych nigdy za wiele. Im więcej twoich publikacji pojawi się w sieci, tym lepszy efekt działań content marketingowych możesz osiągnąć.

Jak wyszukać serwisy zewnętrzne samodzielnie?

Pisanie tekstów gościnnych to dopiero początek. Chcąc osiągnąć założone cele publikacji artykułów na zewnętrznych portalach, musisz wiele czasu poświęcić na znalezienie odpowiedniego serwisu. Teraz pewnie wydaje ci się to banalne, jednak gdy przystąpisz do właściwego działania, zaczynają pojawiać się “schody”. W internecie funkcjonują tysiące serwisów, więc teoretycznie masz duże szanse. Problem w tym, że większość z nich nie niesie ze sobą żadnej wartości. Nie ma więc sensu publikować dobrej jakości artykułów tam, gdzie nikt (lub prawie nikt) nie zagląda. Efekt będzie żaden.

Musisz więc odnaleźć serwis idealny. Jak się do tego zabrać?

  • Sprawdź, czy stronę odwiedzają użytkownicy, wśród których znajdują się twoja grupa docelowa, do której chcesz dotrzeć.
  • Zwróć uwagę na to, jak długo serwis istnieje.
  • Sprawdź, jak wartościowe treści są tam publikowane.
  • Sprawdź, kiedy został opublikowany ostatni wpis.
  • Dowiedz się, jak duża jest oglądalność serwisu.
  • Sprawdź, czy i jak konkretne wpisy angażują czytelników (jak wiele komentarzy pojawia się pod artykułami).
  • Sprawdź, jak wiele udostępnień w mediach społecznościowych mają poszczególne wpisy.

Pamiętaj, że tylko w dobrych serwisach dużo się dzieje. Dochodzi do interakcji z czytelnikami (przy okazji oceń jakość publikowanych komentarzy), a wpisy są “lajkowane” i udostępniane dalej. Wybierając właśnie takie miejsca w sieci, zwiększasz szanse na dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Odbiorców, którzy mogą stać się twoimi klientami – jeśli nie teraz, to w przyszłości.

Jak znaleźć odpowiedni serwis do publikacji wpisu?

Jeśli pisanie tekstów gościnnych masz już za sobą, czas na dalsze działania. Wyszukanie właściwego serwisu, w którym chcesz opublikować artykuł, sprowadza się do kilku kroków.

1. Wykorzystaj Google, by wyszukać odpowiednie serwisy

Wystarczy, że wpiszesz nazwę branży + wyrażenie ”wpis gościnny”, “o autorze”, “autor wpisu”, “materiał opracowany przez” itp.

pisanie tekstów gościnnych_zdrowie

W ten sposób dotrzesz do listy serwisów, które akceptują wpisy gościnne. Wybierz z niej te strony, które najbardziej odpowiadają twoim oczekiwaniom.

2. Skorzystaj z Twittera, by znaleźć wartościowe blogi

Wejdź na stronę search.twitter.com i przejdź do wyszukiwania zaawansowanego. Wpisz nazwę branży oraz określenie “wpis gościnny”, itp.

pisanie tekstów gościnnych_zaawansowane wyszukiwanie Twittera

Powinna pojawić się lista serwisów, na których istnieje możliwość publikowania artykułów gościnnych.

pisanie tekstów gościnnych_rezultaty wyszukiwania twitter

3. Znajdź wpisy gościnne innych ekspertów w branży

Dzięki temu będzie ci dużo łatwiej dotrzeć np. do wartościowego bloga. W tym celu skopiuj adres URL zdjęcia autora.

pisanie tekstów i publikacja_kopiowanie adresu url

Następnie skorzystaj z opcji wyszukiwania obrazem, by odnaleźć inne wpisy gościnne tego autora.

pisanie tekstów i publikacja_wyszukiwanie obrazem

4. Przejrzyj listę obserwowanych przez ciebie blogów / serwisów branżowych

Być może znajduje się na niej portal, który akceptuje wpisy gościnne?

Jak skłonić właściciela serwisu do publikacji wpisu?

Zakładam, że dotarłeś do serwisu internetowego, który spełnia wszystkie wyżej wymienione kryteria. To świetnie, jednak znajdujesz się dopiero w połowie drogi. Przed tobą “właściwe” wyzwanie – musisz skłonić właściciela / redaktora naczelnego serwisu, by zechciał opublikować przygotowany przez ciebie artykuł. Im bardziej wartościowy portal, tym trudniej o zgodę. Prawdopodobnie takich próśb otrzymuje on każdego dnia bardzo wiele. Musisz więc przekonać go, że to akurat z tobą warto podjąć współpracę.

  • Zaproponuj artykuły zgodne z tematyką serwisu
    Uważasz się za eksperta od zdrowego odżywiania, a współpracę chcesz nawiązać z serwisem publikującym artykuły o tematyce finansowej? Nie masz szans, by twój wpis właśnie tam trafił. Żaden rozsądny człowiek, którego portal cieszy się ogromną popularnością nie pójdzie na taki układ. Dlatego nawiązuj współpracę wyłącznie z tymi blogerami / redaktorami, którzy są w jakiś sposób powiązani z tobą tematycznie.
  • Zaproponuj artykuły o zagadnieniach, które jeszcze nie była podejmowane
    Chcesz napisać artykuł gościnny i liczysz na jego publikację? Sprawdź, czy takie zagadnienie nie było już przypadkiem opisywane. Zapoznaj się z zawartością serwisui wybierz temat, którego nie było i który może zainteresować samego właściciela, jak i czytelników. Jeśli chcesz przygotować artykuł o podobnym temacie, może warto zaprezentować go zupełnie z innej perspektywy?
  • Pokaż, jak piszesz
    Zwiększysz szanse na współpracę, jeśli pochwalisz się swoim stylem. Właściciele serwisów z pewnością chcą wiedzieć, jak piszesz. Warto przedstawić np. inne wpisy gościnne, jeśli takowe posiadasz.
  • Pochwal się osiągnięciami
    Jeżeli możesz pochwalić się jakimiś osiągnięciami, nie krępuj się. Być może twoja strona pojawiła się w serwisach informacyjnych? Być może o twoich działaniach wspominały znane serwisy? Nie bój się pisać o swoich osiągnięciach, ponieważ dla blogera / redaktora naczelnego będzie to dodatkowym argumentem, by podjąć współpracę właśnie z tobą.

Chcąc zwiększyć szanse na uzyskanie zgody publikacji wpisu gościnnego, należy też pamiętać o mailowym savoir-vivre. Pamiętaj, że to ty jesteś “petentem” i musisz okazać szacunek, a jedno nieodpowiednio dobrane słowo może przekreślić szanse na współpracę. Pamiętaj, że to nie bloger / redaktor naczelny zabiega o współpracę z tobą, lecz tobie zależy na uzyskaniu wsparcia przy publikacji artykułu. Nie pisz szablonowo, lecz postaraj się o bardziej osobisty styl. Poza imieniem i nazwiskiem, spróbuj zdobyć więcej informacji, np. kierując maila do blogera, skorzystaj z portali społecznościowych lub informacji zawartych na blogu w zakładce “o mnie”, itp.

Przykład e-maila do portalu o tematyce księgowości / finansów / podatków

Witam.

Reprezentuję biuro rachunkowe XXX, które specjalizuje się w prowadzeniu księgowości dla małych firm. Prowadzona przez nas działalność doskonale wpisuje się w tematykę Pana portalu. Dlatego chętnie przygotujemy artykuły poradnikowe związane z tematyką rachunkowości i finansów, które mogą okazać się wartościowe i interesujące dla osób odwiedzających stronę www.xxx.pl. Będzie to obopólna korzyść: i dla Pana, i dla naszej firmy.

Zwracam się więc z pytaniem, czy istnieje taka możliwość? W zamian za publikację treści, oczekujemy podpisania artykułu wraz z linkiem do strony internetowej naszego biura księgowego: www.aaa.pl.

Jestem przekonany, że przygotowane przez nas treści przyciągną uwagę czytelników i zachęcą do kolejnych wizyt w serwisie. Będą to artykuły niosące dużą wartość merytoryczną, będące odpowiedzią na najczęstsze problemy małych firm związane z kwestią prowadzenia księgowości, z uwzględnieniem aspektu podatków.

Jeśli wyraża Pan zgodę, pozwolę sobie przesłać propozycję tematów artykułów do Pana akceptacji.

Pozdrawiam – Jan Kowalski

Jeśli na wyszukanie odpowiednich serwisów i stworzenie właściwego maila poświęcisz nieco czasu, zwiększysz swoje szanse na uzyskanie pozwolenia do publikacji. Gra bardzo często bywa warta świeczki, dlatego dobrze jest podejść do tych działań profesjonalnie.

Publikacja poprzez platformy pośredniczące

Alternatywą dla samodzielnego wyszukiwania portali i umieszczania tam wpisów gościnnych są specjalne platformy pośredniczące w publikowaniu artykułów o takim charakterze.

Jest to rozwiązanie posiadające wiele zalet o wyraźnej przewadze nad publikowaniem wpisów na blogach znalezionych samodzielnie.

  • Możliwość publikacji artykułów klasyfikowanych jako sponsorowane w największych i najpopularniejszych serwisach internetowych.
  • Możliwość publikacji artykułów w jednym z setek serwisów www o zasięgu ogólnopolskim lub lokalnym.

Dzięki temu możesz dotrzeć do znacznie szerszego grona odbiorców, licząc na większe zyski z tak prowadzonych działań. A to wszystko stosunkowo niskim kosztem – w zależności od formy publikowanych artykułów.

Gdzie publikować?

Platform pośredniczących w publikacji artykułów na serwisach zewnętrznych nie jest wiele. Wśród najbardziej popularnych i najczęściej wybieranych wymienić można: Whitepress.pl i Reachablogger.pl.

Whitepress.pl

Jest to serwis udostępniający platformę do pośredniczenia w publikacji artykułów. Współpracując z wydawcami ponad 2000 portali i blogów, daje możliwość opublikowania gościnnego contentu. Zapewnia przy tym duży wybór miejsc publikacji – tak, by tematyką artykułu wpasować się w tematykę konkretnego portalu.

Korzystając z platformy Whitepress.pl, można publikować:

  • artykuły sponsorowane – mogą zawierać dowolne treści reklamowe oraz linki; taki content oznaczony jest jako promocyjny; za publikację artykułu trzeba zapłacić;
  • eksperckie artykuły gościnne – muszą zawierać obiektywne i rzetelne informacje; nie mogą mieć charakteru reklamowego, jednak są podpisane imieniem i nazwiskiem autora oraz nazwą firmy; pojawia się też link prowadzący do strony www;
  • artykuły content marketingowe – stanowią element prowadzonej strategii content marketingowej; wyróżniające się wysoką jakością, pozwalają budować wizerunek eksperta.

By skorzystać z możliwości oferowanych przez platformę Whitepress.pl, musisz dokonać rejestracji. Dopiero po aktywowaniu konta możesz w pełni korzystać z usług.

W pierwszym kroku musisz podać promowany serwis www.

pisanie tekstów i publikacja_dodawanie strony www

Musisz też określić tematykę portali, które będą zainteresowane publikacją artykułów eksperckich oraz tematykę portali, w których chcesz zamieszczać artykuły sponsorowane.

Następnie wybierz charakter publikowanego tekstu (artykuł sponsorowany / ekspercki artykuł gościnny) i dodaj stworzoną przez siebie treść.

pisanie tekstów a wybór artykułów

Dodaj artykuł spełniający rolę wpisu eksperckiego.

pisanie tekstów a dodawanie artykułu

Po dodaniu artykułu, zostanie on przypisany do twojego konta i trafi na giełdę. Im lepsza jego jakość, tym szybciej zostanie wybrany przez wydawcę i opublikowany. Zostaniesz powiadomiony o tym, jeśli któryś z wydawców zdecyduje się zamieścić artykuł na jednym z wybranych portali.

Jeżeli wpis na mieć charakter artykułu sponsorowanego, sam wybierasz portal, gdzie chcesz opublikować tekst.

pisanie tekstów gościnnych a lista portali

Lista może obejmować wszystkie dostępne portale lub można dokonać jej modyfikacji – w zależności od wybranej tematyki. Przy każdym adresie URL pojawia się opis serwisu, wymagania. Widnieje także minimalny koszt publikacji.

Po wybraniu odpowiedniego portalu, wystarczy kliknąć button “zamów publikację”.

pisanie tekstów_zamów publikację

ReachaBlogger.pl

W przeciwieństwie do Whitepress.pl, jest to platforma pośrednicząca we współpracy reklamodawców wyłącznie z blogerami. Daje dostęp do ok. 1900 blogów o zróżnicowanej tematyce z możliwością łatwego wyszukiwania blogów w zależności od ustalonych kryteriów. Dzięki niej, w krótkim czasie można dotrzeć do osób prowadzących wartościowe blogi, które będą zainteresowane publikacją treści. Jest to więc alternatywa dla samodzielnych poszukiwań blogerów – za sprawą platformy ReachaBlogger zrobisz to znacznie szybciej.

Po dokonaniu rejestracji, masz dostęp do pełnej funkcjonalności platformy.

pisanie tekstów_do listy blogów

Listę dostępnych blogów – wraz z informacjami od blogerów o warunkach współpracy – możesz dowolnie modyfikować. Wystarczy skorzystać z dostępnego filtra lub wybrać konkretną kategorię blogów.

pisanie tekstów a katalog ofert blogerów

ReachaBlogger daje także możliwość bezpośredniej współpracy z blogerami przy realizacji indywidualnych projektów oraz wsparcia w prowadzeniu działań promocyjnych.

Publikacja wpisu gościnnego to nie koniec…

Udało ci się opublikować artykuł gościnny na jednym z poczytnych blogów lub popularnym portalu? To świetnie, ale … to nie koniec twoich działań. Nie koniec, jeśli zależy ci, aby treść rozprzestrzeniła się w sieci i przyniosła jak najwięcej korzyści. Co możesz zrobić?

  • Odpowiadaj na komentarze pod artykułem – prowadź dialog z czytelnikami, udziel odpowiedzi na pytania, wyjaśniaj, doradzaj.
  • Aktywnie komentuj – nie koncentruj się wyłącznie na udzielaniu odpowiedzi pod zamieszczonym wpisem. Znajdź inne blogi, portale, profile w social media, gdzie toczą się dyskusje na tematy związane z opublikowanym przez ciebie artykułem. Udzielaj porad, wyjaśniaj, a jeśli to możliwe – umieść link do artykułu (pamiętaj, by nie robić tego w sposób nachalny).
  • Wyślij podziękowanie – jeśli w treści artykułu umieszczasz czyjąś wypowiedź. Napisz maila i jednocześnie poinformuj o publikacji tekstu, podsyłając link. Autor wypowiedzi z pewnością podzieli się tą informacją w sieci, dzięki czemu artykuł zwiększy swój zasięg.
  • Udzielaj się w social media – promuj artykuł na swoich profilach na FB, Twitterze, itp.

Pisanie tekstów gościnnych to dopiero początek. Warto poświęcić dodatkowy czas na promocję opublikowanej treści. Pamiętaj, że każdego dnia na portalach i blogach pojawia się mnóstwo wpisów „zewnętrznych”. Nie możesz więc pozwolić, by wartościowy content zniknął pośród innych artykułów.


Z branżą związana od 12 lat. W Sago Media odpowiada nie tylko za kontakt z klientami, ale zajmuje się również copywritingiem jako Head Of Content. Prawie żadna tematyka nie jest jej obca. Uzależnienie od pisania sprawia, że nie chce się od niego uwolnić nawet pod przymusem.